Citat:
Ursprungligen postat av
MeMajk
Skulle nog uttrycka mig om att mamman skulle ha tagit sitt ansvar och lärt sig svenska och rättssystemet med lagar och förordningar när Sverige släppte in henne.
Att hon i dag sitter och beklagar sig för att hon har en polismördare till son och skyller det på svenska samhället plockar inga poäng i medlidande hos mig
Citat:
– Jag har gått till socialtjänsten, jag har pratat med politiker och alla instanser där jag kunde få stöd. Den smärtan ni ser hos mig handlar inte om att jag ska försöka försvara min son utan att jag inte har fått det stöd som hade kunnat rädda min son, berättar hon med hjälp av en tolk.
Citat:
– Det hände i Somalia. Min man jobbade utanför vårt hem och min son var inne med mig och lekte. När jag hörde skotten tog jag med honom och sprang ut. Då såg vi min man ligga där och förblöda. Om jag inte hade varit i chock hade jag inte tagit med pojken. Men det hände så snabbt och jag har alltid ångrat att han har sett sin pappa på det sättet.
Pojken var fyra år gammal och enligt henne slutade han prata i två år efter händelsen.
Citat:
Rätten får bestämma om min son är skyldig eller inte. Men jag gjorde allt i min makt för att han ska få hjälp, säger hon.
Bedrövligt att både Aftonbladet och DN kör med narrativer att det är samhällets fel, dvs polis och socialtjänst. Mamman säger att hon gjort
allt i sin makt. Kanske har hon rätt - hon verkar onekligen ha engagerat sig i sonens förehavanden. Men samtidigt behöver hon efter sex år i Sverige fortfarande tolk både i rätten och i intervjun med DN. Lära sig det lokala språket borde ha prio ett.
Osmakligt att skylla på strävsamma poliser, socialarbetere, familjehem som gör sitt yttersta varje dag för attsköta sitt jobb. Felet ligger hos invandrare som vägrar lära sig svenska och som primärt umgås med den egna diasporan. Och så ligger ett stort ansvar på lagstiftare som iscensatt dessa vårdslösa experiment ute i förorterna.