2021-11-19, 11:04
Medlem
Negerhjons avatar
Otroligt Och troligtvis oroligt hos polisen. Det här öppnar ju upp för fler polisskjutningar med unga begåvade afrikaner bakom avtryckaren..
Citera
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tozinameran
Hovrätten kommer att ändra till fyra års sluten ungdomsvård. Den har inget val.

https://www.domstol.se/goteborgs-tingsratt/nyheter/2021/11/tingsratten-domer-en-sjuttonaring-for-mord-och-mordforsok-i-biskopsgarden/

I pressmeddelandet skriver domaren (min fetning )

Citat:
Utgångspunkten vid påföljdsvalet för så allvarlig brottslighet för en så ung person är att påföljden ska bestämmas till sluten ungdomsvård.

”I det här fallet är omständigheterna så försvårande att mordet i sig skulle ge livstids fängelse för en vuxen person och därtill kommer mordförsöket. Sluten ungdomsvård är då inte tillräckligt ingripande utan påföljden ska bestämmas till fängelse”, säger rättens ordförande, lagmannen Göran Lundahl.

Vid bedömningen av straffets längd ska gärningsmannens ungdom beaktas. Det gör att fängelsestraffet ska bestämmas till åtta års fängelse.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Undrar om han intervjuas i SVT då eller P3 som så många mördare redan fått göra. Han kanske kommer bli nästa P3 Guld-pristagare och sådär.

Hela brottet är ju samhällets fel, främst vita män kanske vars strukturella rasism nu fick en aning motstånd*

*)Konsensus inom journalistkåren

Sjuka Sverige.

Får se om media fortsätter pixla och hemlighålla mördarens namn och bild. Negrer brukar de vilja skydda. Medan en vit SD-are hängs ut för att ha kört 2 km/h för fort...

Ska bli intressant att se vad HR-vändan kommer sluta i. Det lär ju knappast bli värre än 8 år. Snarare ungdomsvård....
Citera
2021-11-19, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhjon
Otroligt Och troligtvis oroligt hos polisen. Det här öppnar ju upp för fler polisskjutningar med unga begåvade afrikaner bakom avtryckaren..

Ja, vad sänder ett sådant här patetiskt straff för signaler?
Jo, skjut en polis och du är en fri man efter drygt 5 år... Skrämmande sjukt land vi lever i!
Citera
2021-11-19, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Skulle nog uttrycka mig om att mamman skulle ha tagit sitt ansvar och lärt sig svenska och rättssystemet med lagar och förordningar när Sverige släppte in henne.

Att hon i dag sitter och beklagar sig för att hon har en polismördare till son och skyller det på svenska samhället plockar inga poäng i medlidande hos mig

Citat:
– Jag har gått till socialtjänsten, jag har pratat med politiker och alla instanser där jag kunde få stöd. Den smärtan ni ser hos mig handlar inte om att jag ska försöka försvara min son utan att jag inte har fått det stöd som hade kunnat rädda min son, berättar hon med hjälp av en tolk.
Citat:
– Det hände i Somalia. Min man jobbade utanför vårt hem och min son var inne med mig och lekte. När jag hörde skotten tog jag med honom och sprang ut. Då såg vi min man ligga där och förblöda. Om jag inte hade varit i chock hade jag inte tagit med pojken. Men det hände så snabbt och jag har alltid ångrat att han har sett sin pappa på det sättet.

Pojken var fyra år gammal och enligt henne slutade han prata i två år efter händelsen.
Citat:
Rätten får bestämma om min son är skyldig eller inte. Men jag gjorde allt i min makt för att han ska få hjälp, säger hon.

Bedrövligt att både Aftonbladet och DN kör med narrativer att det är samhällets fel, dvs polis och socialtjänst. Mamman säger att hon gjort allt i sin makt. Kanske har hon rätt - hon verkar onekligen ha engagerat sig i sonens förehavanden. Men samtidigt behöver hon efter sex år i Sverige fortfarande tolk både i rätten och i intervjun med DN. Lära sig det lokala språket borde ha prio ett.

Osmakligt att skylla på strävsamma poliser, socialarbetere, familjehem som gör sitt yttersta varje dag för attsköta sitt jobb. Felet ligger hos invandrare som vägrar lära sig svenska och som primärt umgås med den egna diasporan. Och så ligger ett stort ansvar på lagstiftare som iscensatt dessa vårdslösa experiment ute i förorterna.
Citera
2021-11-19, 11:11
Medlem
Osiriss avatar
Konstigt inte fler vill bli poliser??
Bli polis - ditt liv i tjänst värderas till 8 års fängelse…
Fy fan!!
Sverige kommer haverera totalt inom 20-30 år om inte lagarna revideras till dagens verklighet asap!!
Citera
2021-11-19, 11:23
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Om domen står sig innebär det väl att han är ute igen om ungefär fem år?
Fem år och fyra månader
Citera
2021-11-19, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Inte i alla stater, långt ifrån. Det är en allmän missuppfattning att alla stater dvs USA har lika hårda påföljder.

Nej alla stater har inte döds straff tex.

Men den den dömda pedofilen Joaquin Nabi Olsson fick 15 år samt 4 månader för pedofili i usa så det skulle inte vara helt otänkbart att , livstid skulle blivit dömt i detta fall.
Citera
2021-11-19, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Ja, vad sänder ett sådant här patetiskt straff för signaler?
Jo, skjut en polis och du är en fri man efter drygt 5 år... Skrämmande sjukt land vi lever i!

Vänd på det! Lagstiftarens absoluta intention är att en person under 18 år som begår brott skall få en ungdomspåföljd, i detta fallet sluten ungdomsvård. Det är detta som är det normala, standard, praxis, huvudregeln osv. Vi kan räkna upp massa bestialiska brott som gjorts av personer under 18 år, där man landat på just sluten ungdomsvård. Det finns dock ett enda undantag, och det är om synnerliga skäl föreligger och först DÅ kan man döma till fängelse. Är man isåfall 17 år skall man endast få 1/3del av det ordinarie straffet, vilket gör att fängelsestraffet generellt inte blir särskilt långt.

Trots alla dessa svårigheter så har man idag dömt en 17-åring(!) till 8 års(!) fängelse(!) Så jag skulle säga att, utefter gällande rätt, så sänder detta straffet oerhörda signaler!
Citera
2021-11-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Fem år och fyra månader
Minus häkttningstid...
Citera
2021-11-19, 11:33
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Sakariye Ali Ahmed dömd till åtta års fängelse. Men det här är inte första gången vi kommer höra ifrån den här genomruttna kanaljen.

Har han syskon?

Inga farbröder som kunde ha hjälpt mamman med att tygla barnsoldaten?
Citera
2021-11-19, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Har han syskon?

Inga farbröder som kunde ha hjälpt mamman med att tygla barnsoldaten?

Ja han har en massa syskon enligt en artikel igår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in