Citat:
Ursprungligen postat av
Sobrilbil
Jag vet inte exakt hur förundersökningsledare arbetar, eller kan tänkas arbeta, men det verkar för mig troligt att KP ville samla så mycket bevis/indicer/besvärande omständigheter som möjligt mot SE, och "det är försvarets sida att göra motsatsen". En åklagare ser ju nödvändigtvis inte sin tjänst som en "sanningssökare", utan bara en del av flera, där försvaret är motparten och där domstolen har sista ordet. KP kanske inte tror att SE är GM, men anser att hans jobb är gjort och att "man har kommit så långt man kan begära".
Du kan ha rätt. Bedrövligt, om det gått till på detta vis. Innebär ju att han i princip bestämt sig, innan han ens satt i gång och "återvänt till morplatsen". Jag är kanske naiv. Men jag trodde ju att PU tog en omstart med KP 2017. Att man fick SE serverat av TP och Filter, bör ju ha varit en bonus. Men man borde ju ha arbetat (som det var tänkt) ändå, alltså, förhört alla mp-vittnen, precis som MOP-spanaren säger, förutsättningslöst, även om tiden har gått. Man hade likförbannat, kunna ställa alla analyser mot varandra, vägt för och emot, när man tänkt knyta ihop säcken. Mer och mer tyder tyder på att man bestämt sig redan från start, att SE var GM. Och. Visst kan det vara så att han var det, men det går långt ifrån att hugga i sten, iaf efter det man presenterat.