2021-11-18, 19:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Om OAS(original antigenic sin) är ett faktum för SCoV2 och vaccinen så spelar det ingen roll med uppdaterade vaccin. Kroppen aktiverar B-celler som bara pumpar ut de gamla antikropparna. Att man nu ger boosters med samma gamla Wuhan-variant är vansinne, det riskerar att göra saken värre. Bla denguefeber och influensa har detta problemet, jag är rätt säker på att det gäller SCoV2 också med tanke på vad vi ser nu.

”Once an individual is immunized against a dengue virus variant, the booster shot for the second variant is unlikely to be successful because it triggers only the original neutralizing antibodies rather than effective antibodies for the new variant.”

https://www.cambridge.org/core/journals/infection-control-and-hospital-epidemiology/article/original-antigenic-sin-a-potential-threat-beyond-the-development-of-booster-vaccination-against-nove l-sarscov2-variants/C8F4B9BE9E77EB566C71E98553579506

Vaccinen tappade det mesta av effekten efter första varianten.

Vi får väl ta ett vaccin som är gjort på hela, riktiga, avdödade coronavirus nästa gång, ett sådant kan omöjligt vara handlingsförlamat p.g.a. att vi tidigare fått shots med enbart spikprotein. Ett av dem är för övrigt på väg till Sverige nu, det godkändes idag har jag för mig!
Citera
2021-11-18, 19:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vi får väl ta ett vaccin som är gjort på hela, riktiga, avdödade coronavirus nästa gång, ett sådant kan omöjligt vara handlingsförlamat p.g.a. att vi tidigare fått shots med enbart spikprotein. Ett av dem är för övrigt på väg till Sverige nu, det godkändes idag har jag för mig!

Avdödade delta virus eller COVID classic? Vill ha vaccin som bygger på delta....
Citera
2021-11-18, 19:40
Medlem
Som jag har påpekat många gånger, det enormt överdrivna antikroppssvar som mRNA-vaccin ger är inte något positivt, det är ett varningstecken. Mot bakgrund av OAS är det extremt dåligt. Det är därför varianter bryter igenom, immunförsvaret kan bara en sak: spikantikroppar mot Wuhanvarianten. Boosters gör det ännu värre.

”Hence, the extremely high levels of specific anti-SARS-CoV-2 antibodies achieved by vaccination, which – as indicated by the most recent data – tend to persist for months post-vaccination, should serve as a warning sign.”

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21645515.2021.1949953
Citera
2021-11-18, 19:44
Medlem
Citat:

Om OAS är ett faktum så är det för sent. Du har en chans och den är redan bränd. Nya vaccin kanske kan ge en liten kick tillfälligt om antikropparna har lite korsreaktivitet, och då vinner du på mängd antikroppar. Men naturlig immunitet hade varit värt risken med sjukdomen alla gånger framför att pumpa upp dig med antikroppar regelbundet.

Detta är anledningen till att man inte ska vaccinera i onödan mot milda virus.
Citera
2021-11-18, 19:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jo, men detta är ändå komplikationer som drabbar ett fåtal. Samtidigt som jag är helt övertygad om, att den höga incidensen allergier, intoleranser och autoimmuna sjukdomar bland unga/yngre medelålders, har ett samband med att de inte fått gå igenom de normala barnsjukdomarna. När jag var barn var det EN på lekis som hade diabetes och EN i min grundskoleklass som hade pälsdjursallergi. Det var allt, alla andra var friska. Idag har nästan varje barn minst ett sådant tillstånd, och ofta två eller flera.

Röda hund är för övrigt bara farligt, om en kvinna får det när hon är gravid. Då kan hennes foster bli skadat. Men har man pox parties så att alla barn får röda hund före puberteten, så händer ju inte det.

Ja du har rätt om röda hund, vid graviditet är det farligt, my bad.

Jag är inte lika övertygad om att det har ett samband, men säger inte att ett sådant inte finns. När jag tänker tillbaka på min egen barndom så var vi mycket mera utomhus "Ut och lek" hörde man ofta. Idag sitter barnen mest hemma, ofta med diverse elektronik och prylar, finns mycket flamskyddsmedel och liknande i dem. Jag blev själv vaccinerad mot påssjuka när jag var i tonåren och inte hade fått det, tack vare min mor, vilket jag är tacksam för, tycker mig inte märkt några men av det.
Citera
2021-11-18, 20:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Avdödade delta virus eller COVID classic? Vill ha vaccin som bygger på delta....

Det handlar om Valnevas Novovax. Du får läsa på själv! Men jag tror inte att det spelar någon roll om det är gjort på tidiga, omuterade coronavirus, eftersom man ju får immunitet mot HELA viruset. D.v.s om det har muterat lite sedan dess, så gör det inget. Immunförsvaret känner igen det ändå. Mycket säkrare än att bara använda ETT protein, som Moderna och Pfizer gjort. Det är ju otroligt känsligt för mutationer.
Citera
2021-11-18, 20:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Jag tror inte du förstår hur extremt smittsamt covid-19 är speciellt deltan. Det är i stort sett omöjligt att gömma sig för viruset. Sverige har inte ens haft en lockdown. Om du inte är eremit med 0 kontakt med samhället så har du kommit i kontakt med sjukdomen!
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
Jo absolut,,, 50%chans att få skiten om den du delar säng med har den. Faan vad smittsam, vanlig jävla halsfluss smittar effektivare.

Innan Delta-varianten dök upp, så var Kina-viruset inte alls extremt smittsamt. Det var tvärtom ganska dåligt på att sprida sig. Dom flesta individer som smittades, spred viruset vidare till 0 andra personer. Men, trots den tröga smittsamheten, så hade viruset hade en fördel: under vissa speciella omständigheter, så kunde väldigt många individer smittas vid samma tillfälle. Med hjälp av dessa händelser med kraftig spridning, så hölls det genomsnittliga reproduktionstalet uppe.
Citera
2021-11-18, 20:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Exakt.
Om vi däremot vill bekämpa smittspridning så fungerar endast social distansering och god hygien.

Två vaccinerade personer smittar varandra lika lätt som två ovaccinerade.

Nej, inte heller det hjälper speciellt. Hybridimmunitet är det enda som biter på Delta-varianten av SARS-COV2.
Citera
2021-11-18, 20:54
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Själv tycker jag att det är fantastiskt och nästan helt otroligt, att FHM och regeringen för första gången sedan pandemin började, reagerar proaktivt. Vilken skada kan det bli av att folk som vill gå på disko får visa upp sitt coronapass, menar du..? Det gör ju att miljön blir säkrare för alla som är där inne, och att fler vågar gå dit.

I Bayern, där min dotter befinner sig just nu, måste man BÅDE kunna visa upp att man är antingen dubbelvaccinerad eller överlevare OCH ett högst 24 timmar gammalt PCR-test. För att komma in på diskotek och andra nöjesgrejor. Det du, är andra bullar!

FHM och regeringen känner sig nog tvingade att agera efter den svidande kritiken från coronakommissionen.
Citera
2021-11-18, 20:58
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Spikproteinet har inte kort "levnadstid".

Har ju hittats i kropp efter mer än 6 månader.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns inget spikprotein i vaccinet, bara mRNA.

Vaccinet instruerar kroppen att skapa spikprotein.
Citera
2021-11-18, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, inte heller det hjälper speciellt. Hybridimmunitet är det enda som biter på Delta-varianten av SARS-COV2.
Eller enbart naturlig immunitet..
Citera
2021-11-18, 21:02
Medlem
Tegnell sade idag att smittan ökar. Hur kan han veta det när vi inte testar.

Detta var väl bara ett spel för att beskylla dom ovaccinerade att smitta dom vaccinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in