2021-11-18, 06:40
Medlem
Senaste siffrorna från Our World in Data 2021-11-17. Länder med mer än 5.0 miljoner innevånare och mer än 100 fall per dag och miljon innnevånare SAMT en ökning per vecka större än 15 procent.

fall antal fall per dag och miljon innevånare
ökn procent ökning av antal fall på 7 dagar
fall_t totalt antal fall per miljon innevånare
död_t totalt antal döda per miljon innevånare
Kod:
              land  fall  ökn  fall_t  död_t
nr                                          
1          Austria  1345   34  110174   1310
2          Czechia  1161   46  179980   2956
3      Netherlands   988   48  139509   1122
4          Hungary   792   22  101351   3374
5          Denmark   609   39   75505    481
6   United Kingdom   571   15  142574   2108
7          Germany   519   36   62135   1174
8      Switzerland   456   42  106595   1302
9   European Union   421   20   96297   1841
10          Norway   340   23   43053    182
11     High income   269   20   90147   1478
12          France   185   38  110021   1765
13        Portugal   165   41  109430   1798
14         Finland   157   15   31067    222
15         Lebanon   135   27   96788   1271
16           Italy   134   29   80891   2202
Citera
2021-11-18, 07:01
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inte, i speciellt hög grad efter några månader, när det kommer till Delta-varianten av SARS-COV2. Men vaccinen minskar risken för svår sjukdom.

Exakt.
Om vi däremot vill bekämpa smittspridning så fungerar endast social distansering och god hygien.

Två vaccinerade personer smittar varandra lika lätt som två ovaccinerade.
Citera
2021-11-18, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Exakt.
Om vi däremot vill bekämpa smittspridning så fungerar endast social distansering och god hygien.

Två vaccinerade personer smittar varandra lika lätt som två ovaccinerade.

Nej det gör de inte. Kom gärna med en källa till det påståendet.
Citera
2021-11-18, 07:14
Avslutad
Vet en som hamnade i respirator ca 1 vecka pga covid. Nersövdes innan utslagning.Under 60 års ålder. Kommit tillbaka lite på jobbet. Hjärnan fungerar inte bra (minnescentrum). Så de psykiska följderna borde tas upp mer.
Citera
2021-11-18, 07:20
Medlem
Citat:
Att inte vaccinerna fungerar så bra beror på att de utvecklades för att bekämpa Wuhan-varianten. De fungerar hyggligt emot Alfa-varianten också men inte emot Delta-varianten av SARS-COV2 när det kommer till att bekämpa smittspridningen. Men de förebygger, tack och lov, fortfarande svårt sjukdom.
Deltavarianten dök upp först på sensommaren. Under våren var det först Wuhan- och sen alfavarianten. Inte vid något tillfälle såg man röken av någon flockimmunitet från vaccinet.

Här ser man tydligt. Dödsfallen började vika av i mars, men om man bara tittar på cases finns det inget vaccin. Det stiger lika brant som förra vintern. Att vaccinet skulle stoppa smittan är tidernas största luftslott.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..2021-11-17&uniformYAxis=0&pickerSort=asc&pickerMetric=loca tion&Metric=Cases+and+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~NLD
Citera
2021-11-18, 07:22
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ditt "svar" skulle passa bättre i den här tråden: "Svara med en fråga!"

Ditt "svar" gav inte något som helst besked hur du skulle prioritera. Skulle du ge vård till den som har gjort ett försök att skydda sig genom att ta vaccin? Eller skulle du göra en bedömning utifrån helt andra aspekter?

Förstår du verkligen inte allvaret?

Du vill altså tvinga medborgarna att vaccinera sig för att få sina grundläggande rättigheter... skyddade i grundlagen?

Snacka om rättshaverist
Citera
2021-11-18, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Som vanligt ingen länk som styrker ditt påstående. Nej ingen har genomgått infektion av denna typen av virus då det är ett nytt (novel corona virus). Att du lyckas avsluta med Hilarious är inte fakta, även om du tror det. Jag tror vi är klara med att avslöja dig för den charlatan du är. Möjligtvis är du viruset självt som förespråkar naturlig infektion, det skulle jag också göra om jag var ett virus. Dina länkar till fakta uteblir liksom din trovärdighet.

En sak är säker bra över 80 % av folket här i Sverige har haft Corona. Jag jobbar på en stor arbetsplats med runt 130anställda och från februari 2020 till juni 2020 hade stort sett alla haft skiten. Var alltid 2-3st hemma och då var det inte ens delta.
Citera
2021-11-18, 07:50
Medlem
Någon som vet om det vaccin som ges nu är en uppdaterad variant eller finns det fortfarande version 1 kvar som måste användas först ?
Citera
2021-11-18, 07:54
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nej. Här är nedan är en studie på färskvaxxade i maj, isolerat utbrott. Vaccinet gav knappt något skydd alls trots att det var snart efter vaccinering.

Det avtagande skyddet är egentligen gradvis exponering. Det tar några månader för folk att utsättas för viruset i tillräckligt stor skala för att många ska infekteras. Om du vaccinerar 100 personer och stänger in dem i ett rum med en smittad, så kommer alla strax vara sjuka. Men släpper du ut dem i samhället så tar det ett tag innan de stöter på viruset.

Vaccinet har aldrig fungerat. Det hade man sett om man testat ordentligt över ett år eller två.

Attack rate was 0/6 among persons with a previous history of COVID-19 versus 63.2% among those with no previous history (Table). No other factors were found to be associated with the risk for infection.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/27/10/21-1427_article

I studien var det enbart naturlig immunitet som uppvisade skydd. Smittgraden är vad man kunde förvänta sig hos ovaccinerade.
Innan det går att avgöra hur vaccinets effektivitet ser ut mot Gamma-varianten bör denna variant först få en större spridning.

Men helt klart att observandum. Och om detta resultat skulle vara representativt för en större population är vaccinet inte helt ineffektivt efter 2 doser. En tredje dos gör förmodligen även skyddet mot Gamma bättre, liksom dos 2 förbättrar skyddet mot delta markant i jämförelse med första dosen.
Citera
2021-11-18, 07:55
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, men att de har gjort vad de har kunnat för att skydda sig, men haft oturen att bli sjuka ändå. Inget vaccin är ju hundra procent effektivt, så sådana fall kommer vi att se även framledes.

Så känner jag även kring abort, för att dra en parallell. Jag tycker att det är fruktansvärt att folk struntar i att skydda sig, fast de vet att de inte kan eller vill ta hand om ett barn - och i stället använder abort som ett retroaktivt p-medel. Men om hon har haft spiral och han kondom, och så blev det en graviditet ändå - då har jag en större förståelse för att samhället ställer upp med en skattfinansierad abort.

Menar du att vaccinering är enda sättet att skydda sig? Vem bedömer du varit bäst på att skydda sig av en ovaccinerad person som håller avstånd och inte blivit smittad och en vaccinerad som inte håller avstånd och blivit smittad?

Av ovanstående två personer vill du belöna den vaccinerade och jag undrar vilken egenskap det är du lyfter fram mer än lydnad. Bortsett från att ha varit lydig har den belastat det allmänna genom att nyttja vacciner som inte är gratis, och där har båda ovanstående personer bidragit genom skattemedel.

Om den ovaccinerade dessutom tränar och äter bra och prioriterar sin hälsa minskar risken för allvarlig sjukdom än mer, och jag ställer mig undrande varför den vaccinerade som inte tränar och inte äter rätt fortfarande enligt dig ska bli tilldelad stora priset? Vilken ytterligare egenskap, utöver lydnad, är det du vill lyfta fram? Bevisligen är det ju inte vad personerna gör för att minska risken för smitta.

Finns det något mer än lydnad som du tycker gör en bra samhällsmedborgare? Skulle jag kunna uppnå det genom att buga inför och hedra statsmakten? Kan jag istället för att ta vaccinet sätta upp en flagga på huset där jag visar min vördnad inför staten? Kan jag komma högt på lydnadsskalan på annat sätt, kanske genom att rapportera folk som inte beter sig lika lydigt?
Citera
2021-11-18, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Någon som vet om det vaccin som ges nu är en uppdaterad variant eller finns det fortfarande version 1 kvar som måste användas först ?
Det är samma vaccin som det varit hela tiden. Det finns inga uppdateringar på marknaden ännu, vilket i sig är ganska märkligt med tanke på hur viruset har muterat och fått vaccinet att tappa effekt.....
Citera
2021-11-18, 08:19
Medlem
Citat:
Nej, vad får du det ifrån? Allt jag har läst om spanskan inklusive citerade nedtecknade vittnesmål, samt journaler och folkbokföring i Sverige, inte minst i delar av Norrland, där spanskan slog hårt, bekräftar min beskrivning.
Du får läsa mer och förstå bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in