2021-11-18, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Över 7000 på IVA under 2020 och överlevnaden är stor. Det betyder att vi har en bra sjukvård som kurerade många på tröskeln av allavrliga förlopp, men också att ha 7000 på intensivvårdsplatser i en enda virussjukdom är en påminnelse om hur jäkla illa det kan ta på hela befolkningen.

Desto mer anledning att ta vaccinet

"don't get me started"...
Vi skulle kunna ha en separat tråd om tillförlitligheten till data om smittade på IVA.

Den som orkar gräva i IVA databasen finner snabbt att antalet inskrivna med respiratoriska diagnoser inte var högre under "topparna" än tidigare. Det som skiljer är att dessa (och andra) nu även fick den nya diagnoskoden JA36 inskriven som vårdtillfälle. Och vips så hade man trollat fram hundratals nya vårdtillfällen som fick trendkurvorna att gå i taket.

I Juli 2020 störtdök antalet Covid patienter på IVA.. vad som hände? Ingen fick längre diagnoskoden JA36, i övrigt fortsatte antalet inskrivna med respiratoriska diagnoser vara ungefär densamma som innan och under Covid, dvs ca: 400-500 respiratoriska diagnoser per månad.

När trendkurvan pekade uppåt igen till hösten så följde mycket riktigt antalet JA36 med men antalet diagnoser för respiratoriska sjukdomar fortsatte i sin vanliga takt.

Jag säger inte att folk inte hade Covid och behövde ligga på IVA, bara att siffrorna blev kraftigt uppskruvade genom att addera en ny TILLKOMMANDE diagnoskod. Det finns gott om diagnoskoder för svåra respiratoriska problem som dök upp under topparna så att det fanns allvarliga fall är det ingen tvekan om.
Citera
2021-11-18, 20:45
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Så efterblivna 😄

Vilka?
Staten&Kapitalet?
Citera
2021-11-18, 20:47
Medlem
De kommer införa detta men detta kommer endast hålla i någon månad sedan går den bort igen. De funkar uppenbarligen inte finns så många luckor i planen och Big pharma vill enbart tjäna in cashen tills årskiftet, precis som föra året
Citera
2021-11-18, 20:48
Medlem
PA-Staffans avatar
Citat:
Ja, och det skiljer sig en aning från de kraxande olyckskorparnas förening .

"Snart är allt som vanligt igen."
Citera
2021-11-18, 20:50
Medlem
PA-Staffans avatar
Citat:
SHIT !

Tack för den !!!

Ska utomlands i December och mitt gamla bevis går ut i November. Har inte haft en tanke på det...

Nya tider, nya rutiner. Men du verkar gilla det! Viktigast ju.
Citera
2021-11-18, 20:51
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Är du naiv eller bara otroligt korkad?

Tror du på fullaste allvar att det bara kommer gälla evenemang besök. Snart kommer de inkludera restauranger, barer, gym m m.
Under 2022 kommer de inkludera köpcenter. Senare även vissa mataffärer.
Arbetsplatser över 100 pers kommer bli tvungna att införa detta, vilket betyder att du förlorar ditt jobb om du inte tar vaxxet.
Snart är vi även där är Österrike är, det vill säga ovaxxade/renblodiga, får i princip inte lämna sitt hem om de inte vaxxat sig.

Så hur skall du leva om du inte kan jobba, eller göra de mest elementära inköp? Är det inte tvång?

Sverige har inga planer på att kopiera Österrikes nya lagstiftning, så långt jag vet.

Själv är jag anhängare mer åt Singapores beslut att ovaccinerade ska bekosta sin egen vård ifall det går åt helsicke. Det är inte mer än rätt. Och kommer att innebära rätt många personliga ekonomiska problem eftersom vården på en IVA-plats går loss på mer än 10 000 per dygn. Men det låter väl rättvist ändå ?

Första vågen av C19 innebar rätt tuffa beslut av politiker när det inte fanns något vaccin alls i vissa europeiska länder, då fick inte en enda käft gå ut och handla utan ansiktsskydd och arbetsplatser stängdes ner, samt stora delar av småföretagarnas trottoarverksamheter bara stängdes ner.

Nu hänger det på de ovaccinerades beslut att inte dra sitt strå till stacken. Antivaxxarnas argument har tagit slut och återstår enbart att erbjuda en morot, eller rena uteslutningar a´la´Österike eller Singapore fram tills dess poletten trillar ner.

Det finns inga ursäkter längre. Kanske om ni går och testa er en gång i veckan och skaffar tillfälliga covidpass den vägen (Vilket är fullt möjligt om man ska ut och resa t.ex.) Att visa upp tillfälliga negativa tester för covid skulle man tycka var möjligt även om man står i kön till ett stort julbord
Senast redigerad av Opaque 2021-11-18 kl. 20:57.
Citera
2021-11-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Jag ska på julbord i december med jobbet men det är under 100 pers gissar jag. Är inte meningen med vaccin att man ska kunna blanda ovaccinerade med vaccinerade. Är vaccinet halvdant så att man kan smittas ändå?

Ett julbord för företag eller privatpersoner räknas inte som en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning oavsett antalet deltagare, utifrån det kommer du inte behöva ett intyg som det ser ut idag. Däremot så finns det ju inget som säger att arrangören inte kommer att kräva ett intyg ändå, så du kanske bör ta vaccinet för att vara på den säkra sida.
Senast redigerad av karlenn 2021-11-18 kl. 20:53.
Citera
2021-11-18, 20:56
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Nej men nu slipper man allvarligt sjuka besökare på tillställningarna iallafall

Jag är hellre bland en grupp ovaccinerade än vaccinerade, för då märks det åtminstone VEM som är smittad.

Vaccinerade personer är lömska, eftersom de kan vara smittade utan symptom.

Usch.
Citera
2021-11-18, 20:57
Medlem
PA-Staffans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
De kommer införa detta men detta kommer endast hålla i någon månad sedan går den bort igen. De funkar uppenbarligen inte finns så många luckor i planen och Big pharma vill enbart tjäna in cashen tills årskiftet, precis som föra året

En sådan guldchans släpper de aldrig. Och kommer inte heller behöva. Ni kommer att kräva att det stannar.

Det är ni vaccinvänner som nu kommer börja bearbetas via media, nätet, överallt. Den lilla eventuella frustration ni redan nu känner mot ovaccinerade kommer späs på, rejält. Ni kommer spelas hårt mot varandra. Släkt, familj, vänner spelar ingen roll. Blint hat är vad ni inom en snar framtid kommer luras att känna mot ovaccinerade.

Spara det här om du tvivlar.
Senast redigerad av PA-Staffan 2021-11-18 kl. 21:01.
Citera
2021-11-18, 20:57
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Har hört det sedan diskussionen om vaccinet började. Personligen har jag inget tilltro till den teorin.

Dessutom , inte minst i många länder har många antivaxxare betalat med sitt liv för sådana inte bekräftade teorier. Framförallt i det förlovade USA , där 60% är överviktiga, med dålig kondis och metabola sjukdomar , där har många haft anledning att tänka om på dödsbädden

Det är ingen teori. Vetenskapliga undersökningar visar på det.
Citera
2021-11-18, 21:00
Medlem
Citat:
Sverige har inga planer på att kopiera Österrikes nya lagstiftning, så långt jag vet.

Själv är jag anhängare mer åt Singapores beslut att ovaccinerade ska bekosta sin egen vård ifall det går åt helsicke. Det är inte mer än rätt. Och kommer att innebära rätt många personliga ekonomiska problem eftersom vården på en IVA-plats går loss på mer än 10 000 per dygn. Men det låter väl rättvist ändå ?

Första vågen av C19 innebar rätt tuffa beslut av politiker när det inte fanns något vaccin alls i vissa europeiska länder, då fick inte en enda käft gå ut och handla utan ansiktsskydd och arbetsplatser stängdes ner, samt stora delar av småföretagarnas trottoarverksamheter bara stängdes ner.

Nu hänger det på de ovaccinerades beslut att inte dra sitt strå till stacken. Antivaxxarnas argument har tagit slut och återstår enbart att erbjuda en morot, eller rena uteslutningar a´la´Österike eller Singapore fram tills dess poletten trillar ner.

Det finns inga ursäkter längre. Kanske om ni går och testa er en gång i veckan och skaffar tillfälliga covidpass den vägen (Vilket är fullt möjligt om man ska ut och resa t.ex.) Att visa upp tillfälliga negativa tester för covid skulle man tycka var möjligt även om man står i kön till ett stort julbord

Leta upp strömbrytaren till hjärnan, slå på den och läs detta: dom ovaccinerade skall vaccinera sig för att inte smitta dom vaccinerade. När någon kan förklara logiken bakom det så att jag förstår går jag raka vägen och tar spruttan. (Efter att jag fått förklarat för mig varför hela världen ska vaccineras mot en tämligen harmlös förkylning)
Citera
2021-11-18, 21:01
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PA-Staffan
En sådan guldchans släpper de aldrig.

Det är ni vaccinvänner som nu kommer börja bearbetas via media. Den lilla eventuella frustration ni redan nu känner mot ovaccinerade kommer späs på, rejält. Ni kommer spelas hårt mot varandra. Släkt, familj, vänner spelar ingen roll. Blint hat är vad ni inom en snar framtid kommer luras att känna mot ovaccinerade.

Spara det här.

Det vore ju en välbehövlig läxa för ovaccinerade, som alltid ska spela bättre vetande och kraxa om ens rättigheter. Det är ju inte så att det finns ett oändligt tålamod för just den sortens lättkränkta egoistiska världsbild .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in