2021-11-18, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Bra sammanfattning. Och kan komplettera med att Helenemördaren Ulf Olsson kom från Höör. Verkar vara en riktigt obehaglig håla med obehagliga individer.
Var han var bosatt vid bortförandet av Helene vet jag inte, men Helene var bosatt i Hörby, inte Höör, varifrån hon också kidnappades.
Citera
2021-11-18, 10:35
Medlem
PolarFlexuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Bra sammanfattning. Och kan komplettera med att Helenemördaren Ulf Olsson kom från Höör. Verkar vara en riktigt obehaglig håla med obehagliga individer.

Missförstå mig rätt; jag menar inte att Höör i sig är ett läskigt ställe, för det är som värst en ganska trist håla. Vad jag vänder mig mot är varje småstads småborgeliga pack av tittare, gapare och närbesläktat slödder som minsann vet hur den och den är, och som får ståkuk av att sparka nedåt. P är skyldig, P har inga förmildrande omständigheter, P förtjänar ett hårt straff, men man glömmer också att P:s familj, som redan innan var utsatta, blir etter värre utsatta nu. Och nej, att dom verkar udda, alkade, hoarders eller vad fan folk säger ger fan inget frikort att bete sig som skit mot dom.

Apropå Helenemordet: läser man vilka som rörde sig i Hörby vid tillfället då Helene försvann blir man fan mörkrädd. Där kan man snacka om obehagliga individer.
Citera
2021-11-18, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
2021-03-31 10:22
I bilen berättar Philip för undertecknad att han och Elin natten till tisdagen har druckit alkohol i husbilen på tomten. Philip berättar för undertecknad att han och Elin ska ha börjat bråka, men han minns inte riktigt om vad, men att det troligtvis ska röra sig om relationsbråk.
sida 67

Jag tror att relationsbråket Philip nämner i sin första version handlar om att han blev arg och svartsjuk när Elin pratade med Amadeus. I förhören får Philip det att låta som att det samtalet varade några minuter, men det stämmer inte.

Något annat ni gjorde förutom spela spel och drack?
Bara att hon ringde sin kompis Amadeus och de pratade några minuter.
sida 849

När de började bråka var de i husbilen och de satt mitt emot dörren i mitten av bilen. De satt mitt emot varandra, de satt och spelade, de drack, de skrattade och de var glada. Det är som en helt vanlig kväll som brukar ha med varandra. Philip uppger att Elin pratade med en person vid 20.00-21.00-22.00-tiden. Det är en gammal kompis till Elin och de pratade i tio minuter drygt och det är det enda. Philip vet vem kompisen är, men känner inte honom. Han heter Amadeus och han har tidigare bott vid Möllan också.
sida 852

Amadeus:
När hade du senast kontakt med Elin?
Om jag får kolla upp det? (Fhl. Ant. Amadeus tittar i sin telefon) Pratade med henne i förrgår, det står den 31 mars och så två dagar innan det så blir det då, 29:e mars. Det är en screen som är tagen i samtalslistan, så 29:e mars 22:55 till och de pratade till 23.30. (Amadeus uppvisar en screenshot på sin telefon som är tagen den 31:e mars från sin samtalslista den 29:e mars, bifogas som foto i FILIP)
sida 592

Jag tror att spelet var bortplockat sedan länge när bråket uppstod, för hur är det möjligt att brädspelet klarat sig från blodstänk, till skillnad från kortleken? Skulle Philip suttit och plockat ihop spelet under tiden Elin satt och skrek? Något han dessutom inte minns att han gjort?

Brädspelet överlämnades till kriminaltekniker den 4 maj 2021. Den 6 maj 2021 undersöktes brädspelet i miljörum på Forensisk sektion. Brädspelet undersöktes okulärt samt sprayades med Luminol. Inga synliga blodliknande besudlingar iakttogs, ingen reagens på blodförekomst erhölls.
sida 170

På bordet fanns en tom glasslåda med lock. På och i glasslådan fanns mindre blodstänk, och på utsidan satt ett blodigt decimeterlångt hårstrå. Vidare låg det en kortlek med enstaka mindre blodstänk på vissa kort, en grå askkopp, tre fimpar av märket ”FIREFOX”, cigarettpaket ”PECT”, ett papper och en penna.
sida 227

3.3 Bild- och videofiler
I telefonens DCIM-mapp (där bilder tagna med kameran på telefonen normalt lagras) anträffas två bilder och en video daterade under brottskvällen. Den första bilden har tidsstämpeln 19:11:45 och är en bild på Sanning och konsekvens spelet, som av bakgrunden att döma ser ut att vara tagen inifrån husbilen.
[...]
Den andra bilden och videon är tidsstämplade senare på kvällen, kl. 21:22 och 21:23 och föreställer målsäganden Elin med bar överkropp, dansandes på videon.
sida 446

Mycket bra analys! Jag håller fullständigt med dig.
Citera
2021-11-18, 11:21
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarFlexus
Jag har läst hela FUP:en, och det jag fick ut av det var:

P är en loner som mobbats hårt av olika anledningar. Om det är pga hans våldstendenser, att han är ett creep, eller något annat, vettefan. Det som var konsekvent i alla förhören var att han i vuxen ålder inte skulle ha varit speciellt våldsam. Det fanns lite spridda rapporter om hur han har creepat, men med tanke på att man inte hittat något snaskigt i vare sig dator eller mobil, verkar det vara mest snack. Vad man dock hittade var de där filmerna på redlösa tjejer som han skulle visa för dom i nyktert tillstånd. Jag tror ärligt inte att han runkade till dom, men jag tycker det i sig är jävligt gränslöst och obehagligt att han leker moralpredikant. Sköt du ditt, jävla hattbeprydda äckel.
Det slår mig också hur otroligt uppgivet det verkar vara hemma hos P. Ingen pratar med varandra. Alla bara hasar omkring i sin märkliga icke-existens. Lite ironiskt är bilden av moderns ogräsrensande i bland rabbatterna när den mentala ohälsan får florera fritt innanför väggarna.

E var en glad och sprallig tjej som verkade vara allt annat än glad och sprallig på insidan. Att så få i hennes omgivning verkade förstå hur det var fatt med henne får mig bara att gapa åt eländet. Hennes föräldrar nämner i förbifarten det sexuella övergreppet som en tråkig grej i en annars så käck tillvaro. Hon har uppenbarligen blivit väldigt påverkad av detta, för en nära vän till henne vittnade om att hon knappt kunde röra vid sig efter det. Jag tror denna händelsen förde henne närmare P, för han var väl ett idealt projekt att ta sig an för en med ett så sargat självförtroende. Men att ingen i hennes familj höjde ögonbrynen åt att hon drack som en kamel och att P (oklart om det var på hans inrådan) isolerade henne mer och mer, och att hon verkade psykiskt sänkt ser jag som ett fett jävla underkännande.
(Jag kollade upp vem gubbäcklet var som kladdade på henne. Han ska ha gått i pension tidigare i höst, och fick ett fint avtack med hälsningen att han skulle ha många sköna dagar i sin husbil. Husbil verkar vara en pålitlig äckelmarkör, fö övrigt.)

Sedan vill jag ge en känga åt hela jävla Höör. Vad fan är det för fel på er, era inavlade jävla lynchmobbsmongon? Det tisslades och tasslades i vittnesmål om hur P:s familj är, och att man minsann vet hur dom är. NEJ. UPPLYS MIG. Vad är det som är så jävla speciellt med dom? Säg inte att dom bor som i ett "råttebo", för den som säger "råttebo" har automatdiskat sig från genpoolen. På det viset att sökinsatsen samlades utanför huset tyder på att alla misstänkte att P hade varit inblandad. Alla verkade ha på känn att han hade gjort något. Men om nu alla visste detta från början, varför har då ingen A G E R A T på alla solklara varningssignaler förut? Vad är det för jävla idioter som misstänker brott, kräver att få söka igenom misstänkt GM:s misstänkta brottsplats och skitar ner med FIMPAR!?

Precis så uppfattar jag det hela också.

Men jag tror att P är mer av en predator, och jag skulle nog ha velat ha en mer ingående husrannsakan i villan. P verkar ju ofta titta på film, jag undrar om det kan vara gamla DVD och kanske t o m VHS. Han verkar dessutom tömma sin mobil på bilder rätt regelbundet och skriva ut dem, var sparar han dem?
Lätt att gömma saker i en hoardervilla, som DVDs etc.

Och det är väldigt deprimerade (och lite utsatta ?) tjejer han fotograferar i medvetslöst tillstånd. Det är väl "bara" en som det talas om i fuppen, men jag tror det finns flera.

Helt rätt om E, hon verkar ha blivit väldigt deprimerad efter övergreppet på bilverkstan, sedan är frågan om hon söker sig till P (kanske pga alkoholen, hon vill ha alkohol (självmedicinering ?)), och/eller om P har "en näsa" för dessa deprimerade unga tjejerna, och "suger" in E. Den andra tjejen som P fotade had ju precis förlorat någon förälder, och mådde nog inte så bra, mentalt.

Och precis, lynchmobben, jag fick också den känslan. Klampar runt överallt, förhör personer. jag förstår att man ville hitta E och det snabbt, men vi har en poliskår för just sådana uppgifter, och väldigt mycket utredningsarbete går åt till att försöka spåra ägaren till en fimp.
Citera
2021-11-18, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolarFlexus
Jag har läst hela FUP:en, och det jag fick ut av det var:

P är en loner som mobbats hårt av olika anledningar. Om det är pga hans våldstendenser, att han är ett creep, eller något annat, vettefan. Det som var konsekvent i alla förhören var att han i vuxen ålder inte skulle ha varit speciellt våldsam. Det fanns lite spridda rapporter om hur han har creepat, men med tanke på att man inte hittat något snaskigt i vare sig dator eller mobil, verkar det vara mest snack. Vad man dock hittade var de där filmerna på redlösa tjejer som han skulle visa för dom i nyktert tillstånd. Jag tror ärligt inte att han runkade till dom, men jag tycker det i sig är jävligt gränslöst och obehagligt att han leker moralpredikant. Sköt du ditt, jävla hattbeprydda äckel.
Det slår mig också hur otroligt uppgivet det verkar vara hemma hos P. Ingen pratar med varandra. Alla bara hasar omkring i sin märkliga icke-existens. Lite ironiskt är bilden av moderns ogräsrensande i bland rabbatterna när den mentala ohälsan får florera fritt innanför väggarna.

E var en glad och sprallig tjej som verkade vara allt annat än glad och sprallig på insidan. Att så få i hennes omgivning verkade förstå hur det var fatt med henne får mig bara att gapa åt eländet. Hennes föräldrar nämner i förbifarten det sexuella övergreppet som en tråkig grej i en annars så käck tillvaro. Hon har uppenbarligen blivit väldigt påverkad av detta, för en nära vän till henne vittnade om att hon knappt kunde röra vid sig efter det. Jag tror denna händelsen förde henne närmare P, för han var väl ett idealt projekt att ta sig an för en med ett så sargat självförtroende. Men att ingen i hennes familj höjde ögonbrynen åt att hon drack som en kamel och att P (oklart om det var på hans inrådan) isolerade henne mer och mer, och att hon verkade psykiskt sänkt ser jag som ett fett jävla underkännande.
(Jag kollade upp vem gubbäcklet var som kladdade på henne. Han ska ha gått i pension tidigare i höst, och fick ett fint avtack med hälsningen att han skulle ha många sköna dagar i sin husbil. Husbil verkar vara en pålitlig äckelmarkör, fö övrigt.)

Sedan vill jag ge en känga åt hela jävla Höör. Vad fan är det för fel på er, era inavlade jävla lynchmobbsmongon? Det tisslades och tasslades i vittnesmål om hur P:s familj är, och att man minsann vet hur dom är. NEJ. UPPLYS MIG. Vad är det som är så jävla speciellt med dom? Säg inte att dom bor som i ett "råttebo", för den som säger "råttebo" har automatdiskat sig från genpoolen. På det viset att sökinsatsen samlades utanför huset tyder på att alla misstänkte att P hade varit inblandad. Alla verkade ha på känn att han hade gjort något. Men om nu alla visste detta från början, varför har då ingen A G E R A T på alla solklara varningssignaler förut? Vad är det för jävla idioter som misstänker brott, kräver att få söka igenom misstänkt GM:s misstänkta brottsplats och skitar ner med FIMPAR!?

Ja man kan ju undra varför ingen fångade upp Elin? En nybliven 18-åring är inte gammal och hennes omdöme verkar inte ha varit gott vilket nätverket måste ha vetat om.
Ja Höör är platsen där kråkorna vänder. Här är nerlusat med olika slags behandlingshem och institutioner för missbrukare, LSS etc. Gemene man tänker nog inte på det men här är en hög andel sk psykfall på gatorna i procent.
Citera
2021-11-18, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Var han var bosatt vid bortförandet av Helene vet jag inte, men Helene var bosatt i Hörby, inte Höör, varifrån hon också kidnappades.

Yes, men Ulf Olsson kom ifrån Höör
Citera
2021-11-18, 13:07
Medlem
Den 27-årige mannen som erkänt att han dödat Elin Klinteberg, 18, ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning.

Det beslutade Lunds tingsrätt under rättegångens sista dag.
Citera
2021-11-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenssondotter
"Hos de våldsbrottsdömda autistiska personerna finns ofta ytterligare diagnoser eller missbruk med i bilden.

– Det är framför allt vid samsjuklighet som psykos, missbruk och adhd,"

Citat från din länk.
Enbart autism är inte mer våldsbenägna än "friska" människor.
Länken avser autism +missbruk och ofta ytterligare diagnoser.

Det är så fruktansvärt fel att först o främst påstå att PG har autism, ingen av oss har kunskapen att ställa diagnosen. Dessutom att påstå att personer med autism är mer våldsbenägna.

Jag har ej påstått något. Jag länkade en artikel så folk kunde ta ställning själva. Huruvida MGM har autism eller annan neuropsykiatriska störning får vi kanske aldrig veta.
Citera
2021-11-18, 14:53
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Den 27-årige mannen som erkänt att han dödat Elin Klinteberg, 18, ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning.

Det beslutade Lunds tingsrätt under rättegångens sista dag.

Jaha, ok, en stor rättspsykundersökning då, för den lilla har redan gjorts, väl?

Kan det bli rättspsyk istället för finkan?
Citera
2021-11-18, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jaha, ok, en stor rättspsykundersökning då, för den lilla har redan gjorts, väl?

Kan det bli rättspsyk istället för finkan?
Det är ju det man ska utreda.
Citera
2021-11-18, 18:37
Medlem
läst FUP och herrejävlar vad stökigt det är i huset som Philip bor. Får vibbar från Askersund målet men frågan är om inte det är stökigare här. Har familjen ens hört talas om att städa eller vad?
Citera
2021-11-18, 19:22
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
läst FUP och herrejävlar vad stökigt det är i huset som Philip bor. Får vibbar från Askersund målet men frågan är om inte det är stökigare här. Har familjen ens hört talas om att städa eller vad?

Det är en häpnadsväckande insikt i WT (White Trash) man får när man läser FUP:en.

Bilderna från bostaden är nästan omöjliga att titta på utan att må väldigt illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in