Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Jadu!
Jag var ju ganska tydlig tycker jag i det att jag poängterade ordet relevans två gånger.
Att anföra relevanta argument alltså, för att överhuvudtaget KUNNA säga något objektivt om Bibelns eventuella sanningshalt.
Då får du i så fall förtydliga exakt vad du menar med relevant i det här sammanhanget för inget av det du argumenterat hittills har varit relevant.
Citat:
Du väljer att totalt bortse från det och påstår nu att jag sa att man inte kan hävda något objektivt överhuvudtaget gällande Bibelns sanningshalt - vilket alltså var något jag inte påstått.
Jag såg det som att du påstod att det kanske inte finns relevanta argument.
Notera 'kanske'.
Citat:
Och det är vad jag hela tiden påstått att du inte har gällande att Bibeln inte kan vara sann.
Jag säger det igen. Jag behöver inte objektivt bevisa att Bibeln inte kan vara sann. Den är inte bevisad. Jag kan avfärda den såhär "Nej, den är inte sann." eftersom den ursprungligen inte har någonting mer än "Jo, den är sann."
Citat:
Men nu påstod du att man därför inte kunde säga något objektivt om Bibelns sanningshalt.
Nej, jag skrev att "kanske det är så".
Citat:
Så då såg det ju ut som att du själv kommit fram till det jag sagt hela tiden.
Det hade varit konstigt. Du har ju fel.
Citat:
Nu ser jag hur du helt misstolkat alltihop.
Så förklara vad du tycker är relevant eller inte relevant i frågan.
Citat:
På vilket sätt är det illustrerad logik i denna fråga?
Ex. exemplet med den osynliga enhörningen.
Citat:
Det jag pratar om är vetskapen att en historisk redogörelse mycket väl kan vara sann eftersom man finner observationer som tyder på att den mycket väl kan stämma.
Ok, då kan Spindelmannen mycket väl finnas (på samma kriterier).
Citat:
Du kritiserar uttrycket "mycket väl kan stämma" vilket är en objektiv bedömning,
Det är det ju inte.
Citat:
samtidigt som du lovprisar uttrycket "mest sannolika förklaring"
Eftersom det är en ödmjuk ställning som lämnar utrymme för förbättring.
Citat:
som är direkt knuten till ett paradigm
Du och dina paradigmer. Vad är det som saknas i den vetenskapliga eller naturalistiska paradigmen? Magkänslor och uppenbarelser?
Citat:
som I denna fråga inte kan ge en objektiv bedömning.
Nej, för en objektiv bedömning behöver man tydligen subjektiva upplevelser enligt dig?
Citat:
Allt du hävdar i frågan om Bibelns sanningshalt är därför bara spekulation.
NEJ. Jag spekulerar inte. Jag säger att den som föreslår att Bibeln är sanning inte kan bevisa det, aldrig har kunnat det och inte verkar beredd att göra det heller.
Citat:
Medan en objektiv bedömning är att Bibeln skulle kunna stämma, därför att sådant den berättar om kan förklara mycket av det vi ser i naturen.
Nej, det är inte en objektiv bedömning. Det är önsketänkande.
Citat:
Har jag påstått att man inte ska vara transparent och visa hur man tänker?
Logiska felslut i frågan om Bibeln är sann infinner sig direkt genom att man i alla naturalistiska förklaringar aldrig accepterar ett svar som innebär något annat än att naturalismen är sann. Direkt självuppfyllande.
Exempelvis vad för förklaringar accepteras inte? Oraklets drömmar?
Citat:
Ateisters magkänsla blir då direkt dikterande.
Men ateisters magkänsla kallas i denna fråga vetenskap ändå, och det är tydligen ok enligt dig?
Dumheter. Det handlar om att den andra sidan accepterar påståenden som bevis.
Citat:
Mest sannolika förklaring har bara med paradigmet att göra, inget med sanning.
Fel.
Citat:
Ändå verkar du ju hävda att paradigmets sanning har objektivt värde I frågan om Bibelns sanningshalt. Vilket det inte har!
Det som efterfrågas är testbar konsekvent logik. Det handlar inte om paradigmer om du inte menar rationalitet.
Citat:
Jag förklarar det i varje inlägg, även i detta. Det är inte svårt att förstå, det är som att du inte SER förklaringen.
Du gör ju inte det. Du säger bara paradigm och relevant men tillhandahåller inga exempel.
Citat:
Jag pratar principiellt för det borde räcka då det inte är svårt att förstå.
Jag pratar inte om avsaknad av fakta, fakta är data - vetenskapligt sammanställd data.
Tolkningar av denna data är inte nödvändigtvis fakta.
Och du verkar helt oförmögen att redogöra om sådant jag skrivit på ett korrekt sätt. Hela tiden en lite vridning så att det jag skrivit missförstås.
Ja, ja. Stackars dig. Kanske du bör vara tydlig med dina ord istället.
Citat:
Jag är väl medveten om det du skriver ovan. Det är därför jag gärna håller mig principiellt.
Naturalismen är det viktigaste ställningstagandet i all "vetenskaplig tolkning" idag och prioriteras långt högre än evolutionsteorin i sig som för närvarande bara är "mest sannolik" som det heter.
Menar du att evolutionsteorin inte förhåller sig inom naturalismen?
Det är mycket inom vetenskapen som är "mest sannolik". Det är inget fel i det.