2021-11-18, 17:11
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Leda till diktatur? Alla länder var diktaturer förr i tiden. För några generationer sedan slutade man med slavhandel. Demokratier och mänskliga rättigheter är en nyhet, för att inte tala om lagar mot diskriminering. Jag har helt andra rättigheter än en människa som levde för hundra år sedan.
Mja, 1921 hade du nog kunnat klara dig rätt bra som modern svensk... Fast det är klart, 1721 hade varit något helt annat. Diktaturer har vi förvisso haft större delen av mänsklighetens historia, men det har ju gått så där vad gäller utveckling och annat då. Glöm den delen och peka i stället på tillfällen då smittskyddsåtgärder lett till befolkningsutrotning och diktatur i modern tid!

Citat:
Nästa gång är det du som blir utfryst ut av samhället med för att du inte delar majoritetens ideal. Du får inte ta dina barn på museum för att din QR-kod visar att du äter kött, äger en bil, gjort abort, haft sex utanför äktenskapet, eller röstar på fel parti. Ska jag stå upp för dig då?
Det är lätt att dra paralleller, men det är inte lika lätt att motivera varför dessa ska vara likvärdiga... :P

Vi talar om smittskyddsåtgärder nu. Tror du, seriöst, att du om ett år måste visa ditt covidbevis för att få röra dig fritt? Jag tror inte det. har jag fel så är jag då beredd att ompröva det ställningstagande jag gjort idag.

Citat:
Det stora problemet med vaccinpasset är inte vad som händer idag, utan det faktum att pandemin kommer fortsätta i all överskådlig framtid. Man hoppar på en plan som man inte vet hur man ska ta sig ur. Det här med vaccinpasset kan pågå i fem-tio år till. Under tiden kommer klyftan mellan vaccinerade och ovaccinerade bara växa sig större.
Se svaret ovan.
Citera
2021-11-18, 17:11
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufus101
Det är tre gånger så stor risk att smittas och smitta om du är ovaccinerad kontra ovaccinerad. Inte så stor skillnad kan man tycka men det gör just stor skillnad.

Den stora vinsten med vaccination är ju annars att man minskar risken att behöva belasta sjukvården vid smitta. Här är skillnaderna enorma.
Det är ett falsk argument som inte tar hänsyn till huruvida den ovaccinerade genomgått smittan eller ej (antar att du jämför med personer som ej genomgått smitta). Därtill är det för de flesta en mild sjukdom som inte kräver sjukhusvård (det är specifika grupper som drabbas av svår sjukdom medan andra knappt ens får några symptom). Frågan kvarstår varför i helvete människor som är utanför riskgrupp öht ska ta skiten ni månglar.
Citera
2021-11-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tozinameran
Folk borde gå ut och spontanprotestera mot att vi nu skapar ett auktoritärt samhälle där man belönas med frihet om man har gjort som staten förväntar sig att man gör, men inte måste. Om man väljer ”fel” bestraffas man. Kommunistkina-vibbar, minst sagt.
Jag ska lägga till att jag är frivilligt fullvaccinerad.

Välkommen till nya diktatur- Sverige!
Citera
2021-11-18, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saywhaat-
I praktiken så kommer dom flesta i publiken på fotbollsmatcher numera vara inrikesfödda vita svenskar i kraftig majoritet.likadant på konserter ,museum, gymmet ,krogen,med mera, det här kan bli riktigt intressant.

Ska bli roligt att se Magda A stå och förklara det här i aktuellt..

Det är för att svenskar är fega och har varit fega i många generationer nu, lågt testosteron, viker ner sig och låter sig bli pissade på och låtsas som om det regnar. Andra folk, speciellt Araber, Afrikaner och Sydamerikaner slår tillbaka mot den nya världsordningen och deras länder förstörs med sanktioner. Men så blir det om ett folk vågar stå upp mot världsordningen.

Svenskar har njutit av privilegium under många generationer och har trott sig förtjänat dessa, även fast man enbart har haft dessa privilegium för att man har vikit ner sig. Det ska bli kul att se reaktionerna när dessa pass införs, för jag hejar givetvis på invandrarna i detta land som fortfarande har lite stake kvar, för svenskens är slapp för länge sedan. Hur blir reaktionerna när matvarubutiken inför vaccinpass, tror du att det kommer gå lugnt till?

Att Sverige fortfarande inte har något riktigt gerillagrupp som är villiga att slåss för Sverige är för mig ett bevis på att det här landet inte är värt att slåss eller dö för, "Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden" jo tjena...

Att Löfven, Reinfeld eller någon annan politiker ens kan gå på våra gator utan skam eller ens hot om våld är för mig väldigt underligt. Skulle dessa förrädare varit Arab i arabstaterna, Afrikan i Afrika eller Sydamerikan i Sydamerika så skulle de ha blivit avrättade med all rätt.
Citera
2021-11-18, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 255M
Det är för att svenskar är fega och har varit fega i många generationer nu, lågt testosteron, viker ner sig och låter sig bli pissade på och låtsas som om det regnar. Andra folk, speciellt Araber, Afrikaner och Sydamerikaner slår tillbaka mot den nya världsordningen och deras länder förstörs med sanktioner. Men så blir det om ett folk vågar stå upp mot världsordningen.

Svenskar har njutit av privilegium under många generationer och har trott sig förtjänat dessa, även fast man enbart har haft dessa privilegium för att man har vikit ner sig. Det ska bli kul att se reaktionerna när dessa pass införs, för jag hejar givetvis på invandrarna i detta land som fortfarande har lite stake kvar, för svenskens är slapp för länge sedan. Hur blir reaktionerna när matvarubutiken inför vaccinpass, tror du att det kommer gå lugnt till?

Att Sverige fortfarande inte har något riktigt gerillagrupp som är villiga att slåss för Sverige är för mig ett bevis på att det här landet inte är värt att slåss eller dö för, "Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden" jo tjena...

Att Löfven, Reinfeld eller någon annan politiker ens kan gå på våra gator utan skam eller ens hot om våld är för mig väldigt underligt. Skulle dessa förrädare varit Arab i arabstaterna, Afrikan i Afrika eller Sydamerikan i Sydamerika så skulle de ha blivit avrättade med all rätt.

Jag säger inte emot dig , men jag väntar också på svaret från orten.. Är ni så tuffa som ni säger ,eller har ni också blivit försvenskade och kuvade som vi andra ?? Jag ser med spänning fram emot det här.
Citera
2021-11-18, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Välkommen till nya diktatur- Sverige!
och när valet kommer nästa år finns det ju bara två saker som kan hända.

1. regeringen röstfuskar så in i bomben och sitter kvar.
2. ny regering med moderater och sd, som kommer be polisen att gå knacka dörr hos dom ovaxxade. lovar, om sd eller moderaterna får makten, då kommer dom riktigt totalitära medlena sättas in.

med det menas storma in i huset, slänga ner på backen och vaccinera på plats.

sen slänga i fängelse i några månader.

det finns inget lyckligt slut för den här misslyckade staten och landet. håll i hatten hårt och hoppas på att komma ut överlevande på andra sidan.
Citera
2021-11-18, 17:19
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Jag tänker ALDRIG ta Bill Gates steriliseringsvaccin. Och jag tänker fortsätta delta i samhället som är min gudagivna rätt. Försök stoppa mig, Stefan "för ful för ett fuck" Löfven!
Tro mig, du skall ta vaccinet. Annars kommer vi (folket) kräva att du och alla andra foliehattar stängs av från samhället på heltid. Det blir hemmabio och hemmagym för sådana som dig. Fredagsdrinken får ni också blanda på egen hand.

Kul namn förresten. Är du en svettig babbe på riktigt? Det är ju vida känt att babbar från diverse negerländer ser både vaccin och medicin som harram.

Du får flytta ut till någon förort och bilda hemmasittarklubb med andra babbar.
Citera
2021-11-18, 17:24
Medlem
goozas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Du verkar lite puckad men jag svarar ändå.

De får inte kolla på fotboll eller gå på koncert nu i vinter. Det är tråkigt för dem men de överlever.

Många länder har haft total lockdown för hela befolkningen, är det bättre?

Jag är långt ifrån puckad.

Min poäng är att ditt sätt att tänka (att några bör "offras") är vedervärdigt och har i längden potentiellt långt värre konsekvenser än att dessa "få människor" missar en och annan konsert eller en ishockeymatch. Jag drar dock slutsatsen av ditt sätt att prata att du inte har förmågan att lyfta blicken lite högre upp och därmed göra dessa kopplingar. Ditt sätt att tänka ser vi exempel på lite överallt i samhället i olika sammanhang och det är mer skrämmande än detta virus.

Om det däremot blir så att detta slutar med att "dessa få som har medicinska skäl att inte vaccinerar sig" endast missar någon enstaka ishockeymatch under ett par veckor, då kan jag hålla med dig i bilden du har om att det inte är hela världen (dock fortfarande ändå fel, eftersom "oskyldiga drabbas"). Problemet är dock att det med största sannolikhet inte kommer att sluta där. Då pratar jag inte bara om själva covid-passen, utan om hur man förhåller sig till grundlagar, mänskliga rättigheter och friheter generellt, framöver.

Du behöver inte hålla med, men förstår du?
Citera
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det visar att du är kränkt och tänker i affekt och inte logiskt . Typiskt rättshaveristbeteende . Vem är tyrannen ? Magda Andersson tillsammans med Jimmy och Ulf och Per Bolund i deras lilla hemliga sekt ?? Logiskt ? Där sitter de och myser på Skype med Putin och Boris och Herr Gates ..
Hmmm... Hur var det nu, var inte vaccinpass en konspirationsteori uppdiktad av foliehattar?
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Jag skrev ihop en liten tidplan för vad som komma kan.. hoppas jag har fel. Vi kan komma tillbaka till detta inlägg om ett halvår och se hur väl det nedan stämmer med vad som då redan hänt.

Trolig fortsättning på vaccinpass (VP):
- december 2021, VP krävs för att medverkan vid tillställningar inomhus med mer än 100 personer
- december 2021, Förslag om grundlagsändring som medger inskränkningar i individers friheter
- januari 2022, VP krävs för att få tillträde till inomhussittningar på restauranger, gym, nattklubbar och vissa andra inrättningar
- februari 2022. VP krävs för att få tillgång till vissa offentliga lokaler såsom t.ex. museum
- mars 2022, VP krävs för resor med flyg, långdistansbuss, färjor samt SJ (inte för lokaltrafik och regiontrafik)
- mars 2022, vaccinering av 5-11 åringar påbörjas
- april 2022, VP krävs för tillträde till inhägnade större utomhusevenemang
- maj 2022, VP krävs för vissa tjänster inom vård och offentlig verksamhet
- juni 2022, dos 3 krävs för att VP skall vara gällande
- juli 2022, VP krävs för elever över 11 år
- augusti 2022, beslut om grundlagsändring som medger inskränkningar i individers friheter
- oktober 2022, efter nyval tas beslut om grundlagsändringar enligt ovan
- november 2022, vaccinering av 0-5 år påbörjas
- december 2022, VP krävs av samtliga svenskar för bibehållen möjlighet att delta i samhället, få tillgång till offentliga tjänster och kunna arbeta
Det där är en för snabb följd för att folk skall hinna vänja sig. Det skulle leda till våld.
Citera
2021-11-18, 17:27
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tozinameran
Folk borde gå ut och spontanprotestera mot att vi nu skapar ett auktoritärt samhälle där man belönas med frihet om man har gjort som staten förväntar sig att man gör, men inte måste. Om man väljer ”fel” bestraffas man. Kommunistkina-vibbar, minst sagt.
Jag ska lägga till att jag är frivilligt fullvaccinerad.

Ja, fast var är den auktoritära biten någonstans ? Snälla gå och vaccinera dig, annars så får du inte gå på sammankomster med fler än 100 st människor. Riktig auktoritär styre finner man i t.ex. Australien och Singapore, där Singapore har beslutat att riktig sjuka ovaccinerade får pröjsa vården ur egen ficka.

Tyskland rapporterar att borgmästarna i Leipzig och Dresden beslutat att införa en omedelbar 2 veckors lockdown. Som alla vet så har Tyskland en väldig varierande grad av vaccinationstäckning. Den är drygt 65% nationell, men faller i provinser som Sachsen där Leipzig och Dresden råkar ha den lägsta vaccinationsgraden i hela Tyskland ( ca. 50%). Inte minsta förvånad att stämningen är en aning sur mot de ovaccinerade. De är dom som hamnar på sjukhus och orsakar en lockdown med kommande konkurser för småföretagare,

Personligen ser jag bar anledning att protestera mot Australiens regering och kanske några enstaka till, men Sverige ? Jaaaa. Njäääääe
Senast redigerad av Opaque 2021-11-18 kl. 17:30.
Citera
2021-11-18, 17:27
Medlem
De som var tidiga ut med vaccinationen och fått två doser (där skyddet antagligen är lika med noll i dagsläget) kommer dessa få vaccinationsbevis?
Hur länge är vaccinationsbeviset giltigt?
Det är väl endast de som fått 3e dosen i dagsläget som räknas som fullvaccinerade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in