Citat:
Mja, 1921 hade du nog kunnat klara dig rätt bra som modern svensk... Fast det är klart, 1721 hade varit något helt annat. Diktaturer har vi förvisso haft större delen av mänsklighetens historia, men det har ju gått så där vad gäller utveckling och annat då. Glöm den delen och peka i stället på tillfällen då smittskyddsåtgärder lett till befolkningsutrotning och diktatur i modern tid!Leda till diktatur? Alla länder var diktaturer förr i tiden. För några generationer sedan slutade man med slavhandel. Demokratier och mänskliga rättigheter är en nyhet, för att inte tala om lagar mot diskriminering. Jag har helt andra rättigheter än en människa som levde för hundra år sedan.
Citat:
Det är lätt att dra paralleller, men det är inte lika lätt att motivera varför dessa ska vara likvärdiga... :P
Nästa gång är det du som blir utfryst ut av samhället med för att du inte delar majoritetens ideal. Du får inte ta dina barn på museum för att din QR-kod visar att du äter kött, äger en bil, gjort abort, haft sex utanför äktenskapet, eller röstar på fel parti. Ska jag stå upp för dig då?
Vi talar om smittskyddsåtgärder nu. Tror du, seriöst, att du om ett år måste visa ditt covidbevis för att få röra dig fritt? Jag tror inte det. har jag fel så är jag då beredd att ompröva det ställningstagande jag gjort idag.
Citat:
Se svaret ovan.
Det stora problemet med vaccinpasset är inte vad som händer idag, utan det faktum att pandemin kommer fortsätta i all överskådlig framtid. Man hoppar på en plan som man inte vet hur man ska ta sig ur. Det här med vaccinpasset kan pågå i fem-tio år till. Under tiden kommer klyftan mellan vaccinerade och ovaccinerade bara växa sig större.