2021-11-21, 11:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vi som har naturliga antikroppar efter infektion borde också få pass samt dom som inte får ta sprutan pga allergi.
Ja håller med om att oavsett antikroppar så borde de klassas som samma.
Men de som ej vaccinerat sig på grund av allergier borde väl själva bry sig om att inte utsätta sig för risker. Precis som jag själv undvek folksamlingar förra vintern då jag helst avstår från att bli sjuk.

Men vi får se vad vaccinpasset man vill införa egentligen blir för något. Redan nu rätt så luddigt.
Citera
2021-11-21, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Lugna nu folk! bara försök vara lite hyggliga och respektfulla mot varandra oberoende av vaccinstatus va? (trodde man aldrig man skulle få skriva ) historien upprepar sig alltid har vi väl lärt oss vid det här laget? Detta är bara 2000-talets version av föregående cykler av totalitära maktstrukturers övertramp, bara uppgraderad från nationell till global skala.

Spelar kanske egentligen ingen roll på riktigt vad som händer egentligen även om det naturligtvis är intressant att se hur det här lilla sandlåde-maktspelet kommer att sluta, de riktiga vinnarna är ändå de som innan de dör inser att varje människa alltid är ensam i sitt eget lilla privata universum som ingen annan har tillgång till.

Oavsett om du inser det eller inte så kommer du ändå alltid bara uppleva verkligheten i den form din hjärna väljer att presentera den för dig, så bara luta dig tillbaka och spela med. Dystopi eller utopi... it's all the same world! fast från olika perspektiv. Verkligheten är radikalt neutral och opersonlig, liksom livet. Det finns ETT liv och vi är alla små delar av det, men vi är så hypnotiserade av tankar att vi tror att vi är små helt separata individer som gör oberoende val...

Man kan välja att jobba tillsammans som en helhet eller slåss mot sig själv i form av oliktyckande, det leder till olika sorters upplevelse såklart.

Inget existerar rent objektivt som du tror ändå, man kan bara se sin hjärnas tolkning av sinnesintrycken och det är per definition inte hela verkligheten. Och den personen du tror att du är, den som känner att den sitter framför en dator och har massa åsikter om vad som är rätt och fel just nu är bara en liten obetydlig del och inte din äkta identitet. Men det är nog lite för OT och abstrakt för pöbeln i detta universum antar jag Let the play continue...

Bra inlägg. Kul att se att du kommit en bra bit på din resa.
Citera
2021-11-21, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Vem har sagt att jag är rädd för någonting? Jag välkomnar däremot vaccinpass i syfte att få upp vaccinationsgraden så att fler ovaccinerade inte tar upp vårdplatser i onödan.

Ni skiter I vården och platser det har vi fattat för längesen. Det enda ni vill är att ALLA ska bli tvingade att ta detta oprövade nödgodkännda skitvaccin, bara för att ni I panik och rädsla sprang och kavlade upp skjortorna och gjorde dert stora misstaget att gå på hela bluffen. Vi som var smarta och avvaktade eller bestämde direkt att vi aldrig skulle vaccinera oss för att vi är friska och har ett 100% immunförsvar kommer ALDRIG att utsätta oss för detta bluffvaccin.

Ni som är dubbelvaccinerad får och sprider smittan. Hels Europa ökar enormt i smitta fast väldigt stora delar tagit minst 2 ibland 3 doser. Fattar ni inte att detta vaccin inte hindrar smitta? Kolla all statistik enkelt. Sen vill ni att vi som klarat oss ÄNDÅ ska bli tvungen att pumpa I oss skiten, nej du då är ni inte några gedersmänniskor som vill andra allt gott! Ni vill bara ha med er fler i eran sjunkande båt. Rädda fega och inkompetenta för att ta egna genomtänkta beslut det är ni får det bäää bäää
Citera
2021-11-21, 11:14
Medlem
Citat:
Det är klart att man kan sitta och killgissa. Själv föredrar jag att förlita mig på det jag faktiskt ser och att det i huvudsak är till största del ovaccinerade som vårdats på sjukhus under hösten här i Sverige.
Inte oenig i det, men det skall finnas någon form av proportionalitetsprincip bakom myndighetsbeslut.

Några hundratals på sjukhus ska inte få väga tyngre än att frihetsbegränsa 1,5 miljoner människor.

Gissningsvis står alkoholskador för minst 10 gånger sjukhusvård än ovaccinerade covidfall(Antalet alkoholrelaterade vårdtillfällen 2017 uppgick till 660 000. )

Skall man följa samma proportionalitetsprincip, så får man förbjuda alkohol i Sverige.

Jag är inte mot åtgärder kring smittskydd, men det måste vara någon form av proportion mellan begränsningen och utfallet av begränsningen.

Det har jag mycket svårt att se finns i gällande förslag till covidpass.

Varför följer inte Sverige resten av Europa i hanteringen av covidpass?
Citera
2021-11-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vi som har naturliga antikroppar efter infektion borde också få pass samt dom som inte får ta sprutan pga allergi.

Absolut. Och det borde räcka med att kunna visa upp svaret på 1177 t.ex. mot som det är nu, att vårdpersonal ska ha testat. Det gör man väl oftast om man ska resa eller sökt vård för coronan. Dom flesta har ju gjort pcr-hemtester eller drive in.

Allt för att försvåra för oss och för att vi ska ta sprutan. Dessutom räcker det bara 6 månader. Som att dom vaccinerade har ett skydd som håller längre? Men dom behöver bara beställa ett nytt intyg.
Senast redigerad av granskottet80 2021-11-21 kl. 11:24.
Citera
2021-11-21, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Så här skriver man om vaccinationspass.

"Kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) betonade att det inte kommer vara ett krav för olika arrangörer att ha covidpass, men att de som inte kan visa upp ett sådant bevis kommer att behöva följa vissa restriktioner som nu håller på att tas fram."

Alltså det blir inte obligatoriskt utan kan kringgås med nya restriktioner istället.
Dessa restriktioner är ännu ej klara.
Halvfärdig lösning som presenterats hittills tycker jag och luddigt.
Eller har du sett hur det ska genomföras och hur man ska kontrollera detta?

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/11/vaccinationspass-infors-vid-storre-evenemang-inomhus-fran-december/

Tack för länken!

Jag tycker det här stycket är väldigt luddigt.
"Kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) betonade att det inte kommer vara ett krav för olika arrangörer att ha covidpass, men att de som inte kan visa upp ett sådant bevis kommer att behöva följa vissa restriktioner som nu håller på att tas fram."

Anders Tegnell verkar/verkade ändå vettig med det han sa i somras.
Min uppfattning är att han tidigare inte velat inskränka på friheter.

Nej jag har faktiskt inte sett något om hur det ska genomföras eller kontrolleras.
Undviker att kolla MSM.
Men misstänker att de kommer lägga över kontrollerna på företagarna precis som med de tidigare restriktionerna.
Citera
2021-11-21, 11:29
Medlem
Citat:
Du kan köra upp dina tillrättalagda siffror någonstans där varken sol eller måne lyser. Det är hur det faktiskt har sett ut på landets vårdinrättningar som har betydelse och det faktum att man har haft undanträngningseffekter av andra mindre akut sjuka. Man måste ha legat gömd under en sten eller lida av en mycket stor dos konfirmeringsbias om man har missat detta.

Jag märker att du inte tar till dig information. Folk som föredrar att bli skedmatade med vad dom skall tro har inte förmågan att tänka kritiskt. Med detta sagt så kommer jag att ignorera dig i framtiden. Då du är slöseri med tid.

Ha det gött
Citera
2021-11-21, 11:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillMiller
Tack för länken!

Nej jag har faktiskt inte sett något om hur det ska genomföras eller kontrolleras.
Undviker att kolla MSM.
Men misstänker att de kommer lägga över kontrollerna på företagarna precis som med de tidigare restriktionerna.
Se bara mesigheten med restriktionerna som aldrig blev av med semesterfirande 2020. Där man lovade komma med restriktioner men sedan överlät allt till branschorganisationen Visita
Citera
2021-11-21, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillMiller
Tack för länken!

”Kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) betonade att det inte kommer vara ett krav för olika arrangörer att ha covidpass, men att de som inte kan visa upp ett sådant bevis kommer att behöva följa vissa restriktioner som nu håller på att tas fram."

Undviker att kolla MSM.
Det ger mig nog en fantastisk idé..
Göra en app som scanner qr-koden, och returnerar resultat beroende på klientens efternamn.
På det sättet kan man neka alla Mohamed, Ali och Ahmeds.
Eller varför inte ge användaren (ordningsvakten på nattklubben i Malmö) en knapp som genererar resultat baserat på klientens hudfärg(eller annan oönskad attribut), klienten är ”blond och blåögd” så trycker du den vänstra ”scanna id” knappen, annars trycker du den högre.
På det sättet kan nattklubbarna i Malmö igen slippa tafseriproblemen, och ingen kan skrika rasism, eftersom det inte är nattklubbens ansvar, utan klienten får överklaga till ”DIGG” som öppnar på måndag.

Möjligheterna för maktmissbruk bland det privata näringslivet känns oändlig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QlEVp8/ex-vakt-fick-order-om-att-avvisa-invandrare
Senast redigerad av Norsk80 2021-11-21 kl. 11:43.
Citera
2021-11-21, 11:51
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Vad är du rädd för? Ett virus med 0,nånting% dödlighet

Kom igen nu. Varför har vi ens en diskussion om detta

Tror du det är så enkelt som bara dödlighet?
Citera
2021-11-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Tror du det är så enkelt som bara dödlighet?
Var inte till mig, men känner mig tvungen att svara.
Nej det har med ”IVA-dygn” att göra också.
Men att starkt hindra friska ovaccinerade människors rörelsefrihet står inte i proportion till några tiotals IVA-dygn i veckan.

Vill man lätta pressen på sjukhusen, så ska man införa alkoholförbud, men det verkar som det viktigaste är att kränka den lagstadgade kroppsautonomin till ovaccinerade.

Annars hade man fortsatt med hemarbete och distansstudier på gynnas och högskolor/universitet, utökade testar och karantän, samt munskydd i det offentliga rummet.

Förslaget visar att det viktigaste inte är att begränsa spridningen, utan att få ovaccinerade till att vaccineras mot sin vilja.

Skumt
Citera
2021-11-21, 12:20
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Varför byter du ämne och börjar prata om medicinska ingrepp? Diskussionen du bjöd in dig själv till handlade om rörelse- och mötesfrihet. Det kan väl inte vara så att du medvetet försöker blanda bort korten för att det är det enda sättet att försvara din position?

Gör dig inte dum, men bara för saken skull kommer jag att förklara det här för dig som om du vore 5 år.
Läget ser ut såhär:
Om du from den 1/12 inte genomgår ett medicinskt ingrepp så kommer din rörelse och mötesfrihet att inskränkas.
Förstår du nu hur det sitter ihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in