2021-11-18, 17:00
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Garanterad matförgiftning
Nädå, bara se till att köttet är genomstekt! Finns en liten pikant risk för Creutzfeldt-Jakob, men man måste ju äta lol.
Citera
2021-11-18, 17:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatResistance
Varför är det då så viktigt att "Vaccinerade inte ska sitta bredvid ovaccinerade på bion"?
För att vaccinerade kan fortfarande bli sjuka. Dock är risken för allvarligt insjuknande mindre för en vaccinerad.

Man blir förvånad över hur många ggr man ska behöva skriva detta. Läser människor ens nyheter?
Citera
2021-11-18, 17:02
Medlem
Jahajhapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Ytterst dåligt och osmakligt exempel. Judarna särskiljdes från övriga genom lagar och direktiv. Man inför vaccinationspass så att man ska kunna ge arrangörer möjlighet att fortsätta ha offentliga tillställningar och evenemang utan restriktioner. Alternativet är att det inte blir något sådant då det är olämpligt ur smittsynpunkt. Har man då valt att inte vaccinera sig är man en större smittorisk - inte baserat på någon diskriminering utan fakta. Tycker du även att det är diskriminering mot de som är sjuka i covid att neka dem tillträde?

Citat:
Ursprungligen postat av Jahajhapp
Fast hur tänker du kring detta i och med att vaccinets effekt avtar avsevärt relativt fort? Efter 6 månader talar man om att den vaccinerade endast har 15% skydd kvar, och det finns för nuvarande inga utgångsdatum på passen. Det du skriver betyder alltså att någon som vaccinerade sig för 6 månader sedan ska få springa runt på evenemang helt fritt utan restriktioner, med ett egentligen obefintligt skydd.

Samtidigt så pekar allt åt att personer som har haft covid har ett bredare och längre skydd. Varför får inte en person med genomgången sjukdom ett pass? Varför kollar vi istället inte efter immunitet hos individer och utefter detta delar ut ”pass”?

Vad tänker du kring det? Om det nu handlar om att minska smittspridning.

Jag önskar verkligen att få svar på frågorna ovan, men när jag ställer dem till div personer får aldrig något logiskt svar.

Kan NÅGON som är för vaccinpass svara på mina frågor ovan och förklara vad syftet med restriktionerna relaterat till passet som ska träda i kraft om mindre än två veckor har? Någon måste väl kunna förklara sin tankegång för mig??
Citera
2021-11-18, 17:03
Medlem
goozas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Men jösses, bara att skita i stackarna som envisas med att inte vaccinera sig. Någon som inte kan ta vaccinet av medicinska skäl kommer kanske i kläm, so be it. Om några månader är allt som vanligt igen.

För mig och alla jag känner är det inget problem eftersom vi är vaccinerade.

Skönt om detta kan hjälpa till att förhindra ytterligare en våg eller gud förbjude munskyddskrav.

"So be it"... ja so be it även om oskyldiga män blir uthängda i #metoo, so be it om amerikanska militären råkar ha ihjäl några civila i Irak, so be it om några människor blir av med all sin frihet i Sverige, so be it om några oskyldiga judar blir ihjälgasade i diverse läger, so be it om några oskyldiga ryska bönder blir utrensade i forna Sovjet, så länge den "högre allmänna nyttan" är moraliskt försvarbar. Ungefär så eller?
Citera
2021-11-18, 17:03
Medlem
Det rullar åt det håll det lutar

Varför behöver dem vaccinerade bli skyddade från dem ovaccinerade genom att påverka dem

ovaccinerade genom ett covidpass att ta ett vaccin som inte skyddade dem vaccinerade från första

början?

Näe gott folk! Nu börjar ni väl slutligen iallafall ana att Agendan är en annan än vaccinet!
Citera
2021-11-18, 17:04
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcool911
Jag leker med tanken men tror du att den andra sidan skulle kunna döda de personerna som väljer att inte ta vaccin genom att de har majoriteten i ryggen. Likt gaskammare eller kommer något sådant att aldrig hända?
Det enda som krävs för att få människor att acceptera om inte själva delta i våld mot en annan grupp människor är att övertyga dem att vad de gör är rättfärdigat. Den grymhet en människa kan utsätta en annan för då den är övertygad om att vad den gör är rättfärdigat är oändlig. Med det sagt tror jag inte att det kommer hända, men det vore felaktigt att påstå att det aldrig skulle kunna hända för det är lättare hänt än vad man kanske kan tro.
Citera
2021-11-18, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Lol "Där de ovaccinerade sprider smittan..." De vaccinerade smittar ju för fan lika mycket?

Det är tre gånger så stor risk att smittas och smitta om du är ovaccinerad kontra ovaccinerad. Inte så stor skillnad kan man tycka men det gör just stor skillnad.

Den stora vinsten med vaccination är ju annars att man minskar risken att behöva belasta sjukvården vid smitta. Här är skillnaderna enorma.

Det här är ju något de flesta ändå måste förstå oavsett vilket beslut man fattar i slutändan, men uppenbarligen finns det en minoritet med riktiga teflon-fejs där det ändå inte går in. Intresset är den tid så många vaccinationsmotståndare lägger på att övertyga andra att gå med i deras klubb. Det klipps och klistras på en nivå som rimligtvis omöjliggör någon som helt faktakoll.

Allt för klubben.
Citera
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gooza
"So be it"... ja so be it även om oskyldiga män blir uthängda i #metoo, so be it om amerikanska militären råkar ha ihjäl några civila i Irak, so be it om några människor blir av med all sin frihet i Sverige, so be it om några oskyldiga judar blir ihjälgasade i diverse läger, so be it om några oskyldiga ryska bönder blir utrensade i forna Sovjet, så länge den "högre allmänna nyttan" är moraliskt försvarbar. Ungefär så eller?

Du verkar lite puckad men jag svarar ändå.

De får inte kolla på fotboll eller gå på koncert nu i vinter. Det är tråkigt för dem men de överlever.

Många länder har haft total lockdown för hela befolkningen, är det bättre?
Citera
Medlem
danmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skynetsnemesis
Du ser bara svart och vitt? Fyrkantigt också förstår jag.
Nu senast skissar FHM på restriktioner även för vaccinerade. Bra grejer ni tagit där 😆

Om ändå ni 20% av rikets ogräs kunde döratå vad ni ställer till med..
Citera
2021-11-18, 17:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gooza
Hur tänkte du nu? Låt mig gissa att du tänkte att eftersom 82% av befolkningen är vaccinerad så bör det korrelera med att ungefär samma mängd av de som dör av (med) viruset bör vara ungefär lika många? Med andra ord är det inte konstigt att endast 3 av dessa 23 dödsfall var ovaccinerade, tycker du?

Men vänta nu... innebär det då inte att det inte spelar någon roll om man är vaccinerad eller inte? Och talade vi inte om huruvida vaccinerna hjälper eller ej?

Berätta gärna hur du tänkte, om jag nu missförstod... om jag inte missförstod så vill jag nog konstatera att du inte är särskilt intelligent.

Dessutom glömde du kommentera det faktum att majoriteten i Europa är vaccinerad samtidigt som smittan skenar. Vad tänker du att detta beror på?

Och angående medelåldern; jag har inte kommenterat någonting om åldern. Men jag kan väl göra det nu. Medelåldern av såhär få IVA-inlagda människor är inte så intressant. Det som är intressant (om man nu ska tala om covid-fara för den yngre populationen) är väl hur många yngre (under 70 t.ex) som dör av sjukdomen? Det är försvinnande få. Denna statistik finns tillgänglig hos FHM
Oj vilket långt svar på något så uppenbart.

Smittan skenar för att vaccination inte ger ett 100% skydd. Vaccination ger skydd mot ett allvarlig insjuknande. Därav de högre talen ovaccinerade bland IVA patienter och den låga medelåldern.

Att medelåldern på IVA är 56 år tycker jag är intressant. Det betyder ändå att medelåldern är ganska låg och det inte bara är pensionärer som kämpar på IVA som många tycks tro.

Att det bara ändå är 14st gläder mig nåt så enormt. Det betyder ändå att vaccinet hjälper mot allvarligt insjuknande. Under de andra smittvågorna när vi hade lika hög smittspridning i samhället så låg hundratals och kämpade mot covid på IVA. Då var det givetvis 100% ovaccinerade.

Bland de avlidna ligger medelåldern på 83 år. Tyvärr är det så att om man får en genombrottsinfektion så finns det risk att dö trots att man är vaccinerad.
Senast redigerad av Conception 2021-11-18 kl. 17:10.
Citera
2021-11-18, 17:09
Bannlyst
vaccinet gör susen i dom vaxxade! det är bara att leva på som vanligt för oss andra.

fatta efter spruta 4 5 6 7...det kommer inte vara människor vi har att göra med längre!

beroende knarkare! ge mig sprutan!!
Citera
2021-11-18, 17:10
Medlem
Folk borde gå ut och spontanprotestera mot att vi nu skapar ett auktoritärt samhälle där man belönas med frihet om man har gjort som staten förväntar sig att man gör, men inte måste. Om man väljer ”fel” bestraffas man. Kommunistkina-vibbar, minst sagt.
Jag ska lägga till att jag är frivilligt fullvaccinerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in