Citat:
Ursprungligen postat av
gooza
Hur tänkte du nu? Låt mig gissa att du tänkte att eftersom 82% av befolkningen är vaccinerad så bör det korrelera med att ungefär samma mängd av de som dör av (med) viruset bör vara ungefär lika många? Med andra ord är det inte konstigt att endast 3 av dessa 23 dödsfall var ovaccinerade, tycker du?
Men vänta nu... innebär det då inte att det inte spelar någon roll om man är vaccinerad eller inte? Och talade vi inte om huruvida vaccinerna hjälper eller ej?
Berätta gärna hur du tänkte, om jag nu missförstod... om jag inte missförstod så vill jag nog konstatera att du inte är särskilt intelligent.
Dessutom glömde du kommentera det faktum att majoriteten i Europa är vaccinerad samtidigt som smittan skenar. Vad tänker du att detta beror på?
Och angående medelåldern; jag har inte kommenterat någonting om åldern. Men jag kan väl göra det nu. Medelåldern av såhär få IVA-inlagda människor är inte så intressant. Det som är intressant (om man nu ska tala om covid-fara för den yngre populationen) är väl hur många yngre (under 70 t.ex) som dör av sjukdomen? Det är försvinnande få. Denna statistik finns tillgänglig hos FHM
Oj vilket långt svar på något så uppenbart.
Smittan skenar för att vaccination inte ger ett 100% skydd. Vaccination ger skydd mot ett allvarlig insjuknande. Därav de högre talen ovaccinerade bland IVA patienter och den låga medelåldern.
Att medelåldern på IVA är 56 år tycker jag är intressant. Det betyder ändå att medelåldern är ganska låg och det inte bara är pensionärer som kämpar på IVA som många tycks tro.
Att det bara ändå är 14st gläder mig nåt så enormt. Det betyder ändå att vaccinet hjälper mot allvarligt insjuknande. Under de andra smittvågorna när vi hade lika hög smittspridning i samhället så låg hundratals och kämpade mot covid på IVA. Då var det givetvis 100% ovaccinerade.
Bland de avlidna ligger medelåldern på 83 år. Tyvärr är det så att om man får en genombrottsinfektion så finns det risk att dö trots att man är vaccinerad.