2021-11-18, 15:48
Medlem
TheGreatResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Det som kräver motprestation är ett privilegium, inte en rättighet.
Så man kan omdefinerna alla rättigheter till privilegium givet att man kräver motprestation?

Detta anser jag vara ett brott mot samhällskontraktet. Men tack för inputen, nu skall jag göra allt i min makt för att inte betala en enda krona skatt till dessa feudalistiska byråkrater.
Citera
2021-11-18, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Japp, noterade det också. FHM tar sig helt klart befogenheter de inte har. Politikerna har ett tungt ansvar att säga stopp här, men tyvärr kommer det inte ske, för de sitter i samma båt.

Ytterst besvärande att inget parti tagit tydligt ställning emot för övrigt. Så otroligt fegt och ynkligt. Jag kan säga att det parti som går emot vaccinpassen har min röst nästa val.
Jo man kan undra vem/vad som hotar alla världens politiker. Har nån stulit nyckeln till Internet, är det ett hot från utomjordingar eller nån världs terrorist som hotar med ännu värre pandemi, t.ex. förgifta grundvattnet. Målet verkar ju vara att få alla att ta sprutorna och/eller skapa motsättningar.

/J
Citera
2021-11-18, 15:49
Medlem
citymormors avatar
Regeringen bryter mot grundlagen enkelt sammanfattat.

https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-forslaget-om-vaccinationsbevis-strider-mot-grundlagen/

Från artikeln:
Redan avsaknaden av en proportionalitetsbedömning gör att förslaget strider mot grundlagen, Europakonventionen och EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna.

Ett samtycke till vaccinering är inte frivilligt om det innebär att rättigheter fråntas en person som inte vaccinerar sig.

Det skall här tilläggas att regeringen inte ens har bedömt eller på något sätt lyckats kvantifiera några mål med avseende på smittspridningsreduktion.

Flera studier har visat att den naturligt genererade immuniteten genom infektion är bredare och mer långvarig än den vaccingenererade, vilket redogörs för i detalj i remissvaret med angivande av källor. Till exempel visar den svenska s.k. COMMUNITY-studien i samarbete mellan bl.a. Danderyds sjukhus, Karolinska Institutet och Folkhälsomyndigheten att antikroppsnivåerna efter genomgången infektion fortfarande är stabila 12 månader efter infektion, medan den senaste delrapporten från studien visar att bland de som fått Pfizers vaccin hade antikroppsnivåerna efter sju månader sjunkit med 85 procent och efter tre månader hade Astravaccinerade bara en femtedel av de Pfizervaccinerades antikroppsnivåer.

Vår uppfattning är att förslaget inte är proportionerligt oavsett smittspridningsläge och därmed bedöms strida mot grundlagen, Europakonventionen och EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna och att regeringen därför bör dra tillbaka förslaget.

Skrivet av:
Axel Berglund, jurist, Elnaz Madani, jurist,
Ida Kjos, chefsjurist, Elisabeth Bernin, jurist, Rebecca Ahlstrand, jurist, Ruth Nordström, advokat och Fatemeh Pakyari, advokat.
Senast redigerad av citymormor 2021-11-18 kl. 15:51.
Citera
2021-11-18, 15:50
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja igår ja . Bra att de är ute i tid denna gång och mer på tå ..

Ok, du instämmer med Times (Orwell-humor), "New Study Suggests A Boot Stamping On A Human Face Forever May Help Prevent the Spread of Coronavirus"?

https://cdn.minds.com/fs/v1/thumbnail/1307688885236535301/xlarge/
Citera
Medlem
TheGreatResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Kul reaktion. Du visste alltså inte detta.

Kan det vara så att vaccinet hjälper?
Varför är det då så viktigt att "Vaccinerade inte ska sitta bredvid ovaccinerade på bion"?
Citera
Medlem
Citat:
Ja igår ja . Bra att de är ute i tid denna gång och mer på tå ..
Att det som införs inte är effektivt mot smittspridning men är ett extremt och omotiverat ingrepp på friheten är inget man ens bör reflektera över som god och duktig medborgare?
Bara man får en liten klapp på ryggen varje gång man tar sin ordinerade medicin så..
Citera
2021-11-18, 15:52
Medlem
Citat:
Jodå en magister stannade jag vid . Inte inom medicin dock .

Du är arketypen som förstört flashback. En unibersitetsutbildad jävla fjolla, nej tacka vet jag den gamla goda tiden då flashback var ett mecka för ljusskygga typer. Nazister, pundare, trasvänster, kriminella i allmänhet, vapenfantaster och psykfall samsades i en stor röra. Nuförtiden är det såna som du som spenderar ett år på att skriva 1000 inlägg om corona och leker professor med din jävla utbildning. Får du betalt per inlägg eller är du en sån jävla överklassfåne att du kan köra ditt jävla konsultjobb hemifrån men istället debatterar corona på flashback.

Fortsätt att njuta av ditt belånade mellanmjölksliv med ditt jävla vaccin uppkört i röven.

Ha det gott / En riktig jävla fitta
Citera
2021-11-18, 15:52
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatResistance
Så man kan omdefinerna alla rättigheter till privilegium givet att man kräver motprestation?
Uppenbarligen kan man och egentligen är det ingenting nytt. Vad som är en rättighet eller ej är i grund och botten beroende av vad våra lagar säger, ändras lagarna ändras rättigheterna. Med det sagt kan det vara så att beslutet att införa vaxxpass strider mot vår lagstiftning så som den är, men det innebär inte att lagarna inte kan ändras för att passa agendan.
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatResistance
Detta anser jag vara ett brott mot samhällskontraktet. Men tack för inputen, nu skall jag göra allt i min makt för att inte betala en enda krona skatt till dessa feudalistiska byråkrater.
Det anser du helt korrekt.
Citera
2021-11-18, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kruvajang
Det var en intressant artikel men den är ju skriven i mitten av oktober när förslaget först togs fram. Eller missförstår jag något?

Det lär ta eld skulle jag tro. Fler som granskar förslaget och rekommendationen.
Citera
2021-11-18, 15:53
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Byggnader som ägs utav det kommunala, exempelvis ishallar har vad jag förstår ingen laglig rätt att neka någon inträde pga att denne är ovaccinerad. Likaså affärer som också anses vara allmänt tillträde till.

Men hur funkar det med klubbar som privat äger ishallar/arenor? Har dessa laglig rätt att neka någon inträde pga denne vägrat kroppsliga ingrepp (så som den skyddande lag säger om dit allmänt tillträde råder)?
Citera
2021-11-18, 15:56
Medlem
okok1s avatar
Man inför medicinsk apartheid för att ett PCR test säger något. Men var är denna ökning då? Tittar man på alla kurvor är det ingen skillnad på vad det var för någon månad sedan. Eller pratar man om det stora hoppet från 600/dag till 750-800/dag (nya fall 7 dagars genomsnitt)??
Citera
2021-11-18, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Karantänsregler och andra smittskyddsåtgärder har vidtagits genom tusentals år av mänsklighetens historia utan att automatiskt leda till diktatur och någon form av befolkningsutrotning. Du tycker inte det är ni vaccinmotståndare som drar växlarna väldigt hårt i stället?
Leda till diktatur? Alla länder var diktaturer förr i tiden. För några generationer sedan slutade man med slavhandel. Demokratier och mänskliga rättigheter är en nyhet, för att inte tala om lagar mot diskriminering. Jag har helt andra rättigheter än en människa som levde för hundra år sedan.

Nästa gång är det du som blir utfryst ut av samhället med för att du inte delar majoritetens ideal. Du får inte ta dina barn på museum för att din QR-kod visar att du äter kött, äger en bil, gjort abort, haft sex utanför äktenskapet, eller röstar på fel parti. Ska jag stå upp för dig då?

Det stora problemet med vaccinpasset är inte vad som händer idag, utan det faktum att pandemin kommer fortsätta i all överskådlig framtid. Man hoppar på en plan som man inte vet hur man ska ta sig ur. Det här med vaccinpasset kan pågå i fem-tio år till. Under tiden kommer klyftan mellan vaccinerade och ovaccinerade bara växa sig större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in