Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Han har inte sett GM springa från platsen. SE har inte sett någon springa alls.
Jag vet inte vad SE har sett eller inte sett, jag pekade bara på vad han den 1/3 (dagen efter mordet)
påstår sig ha sett. Och då säger han ju i intervjuerna precis samma sak som Hans J och Lisbeth, dvs. att han bara några sekunder efter skotten såg gärningsmannen stanna upp en bit in i gränden, vända sig om mot Sveavägen och titta en kort stund, och sedan springa vidare. Det här är ganska specifik information, och vad jag förstår kan han alltså inte ha fått det här från media.
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Den man han såg stillastående vid Luntmakargatan har han sedan kopplat ihop med "vittnet Lars".
Senare i förhören vill nu SE av någon anledning få det till att han i stället skall ha sett Lars J. Men det är alltså efter att Lars J har framträtt i media den 4/3 och 5/3, och där framgår det ju att Lars J stod på ett visst ställe vid en senare tidpunkt. Jag tror att man lätt underskattar SE. Han verkar vara mycket duktig på att ta information från t.ex. media, och lägga fram det som någonting han själv skall ha sett eller hört.
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Du kan inte göra likhetstecken mellan en flyende GM som vänder sig om i flykten ca. 10-25 m. in på Tunnelgatan med en person som står flera sekunder inne vid Luntmakargatan och stirrar tillbaka på mordplatsen.
Jag gör väl inget sådant likhetstecken. Tvärtom skiljer jag ju tydligt på gärningsmannen resp. vittnet Lars J.
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Ska det sistnämnda stämma och vara den GM som du så tröttsamt nog fortsätter tjata om så bör du förklara varför LJ upplever att GM springer förbi Luntmakargatan och inte stannar där och blickar ned, som både Lisbeth (och SE uppger)!
Gärningsmannens korta stopp görs antagligen (som du själv också bedömer det) 10-25 meter in i gränden. Här är han fortfarande synlig i ljuset från Dekorimahörnans belysning. Sedan när han kommer in i mörkret mellan baracken och husfasaden tror jag inte att han går att se från Sveavägen längre. Gärningsmannen gör väl inget mer stopp sedan, åtminstone inte ända borta vid Luntmakargatan där Lars J befinner sig (ca: 70 meter in i gränden). Som du skriver så borde Lars J ha berättat om han märkte att gm stannade upp och vände sig om där inne.
Jag tycker att det verkar som att det är flera som har svårt att ta in de här "nya" uppgifterna som SE lämnade till pressen redan dagen efter mordet, och som man kan läsa bl.a. i den längre SvD-artikeln som Gunnar Wall lade ut på sin blogg. SE har kanske redan lyckats inpränta sin "sanning" att han hade sett Lars J i gränden, och då blir det svårt sedan att ställa om när det kommer ny information som pekar åt annat håll. Jag skulle tro att ni kommer att få fortsätta tvista i många år till om huruvida SE såg Lars J från mordplatsen eller om han såg honom från trappkrönet. Den enda lösningen på det här problemet tror jag är att inse att SE antagligen inte såg någon överhuvudtaget i gränden.