2021-11-18, 14:17
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largeone
Helt ointressanta siffror.
Frågan är vilka ligger det på IVA?
Är det samma klintell som belastat iva sedan pandemin började så är den gruppen nu som då till stora delar ovaxinerade.

Ja, det vore nog effektivast att göra som i filmen 'Flykten från New York'. Då skulle också gängskjutningarna effektivt avgränsas från övriga samhället .

Dom skulle då inte heller kunna besöka sina till stora delar ovaccinerade hemländer och där bli smittade...
Citera
2021-11-18, 14:17
Medlem
Vad tror vi, innan årets slut?
Citat:
Restauranger, gym och museer kan omfattas av covidpass om smittspridningen ökar kraftigt, enligt uppgift till TT.

Folkhälsomyndigheten skissar nu på nya restriktioner för ett läge där smittkurvorna sticker iväg brant uppåt. I steg två kan restauranger, gym och museer omfattas, enligt TT:s uppgifter.
Citera
2021-11-18, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Annars kan vi fly till Brasilien. Brasiliens president har medgivit att vaccinen visats leda till immunförsvarsdefekter som liknar AIDS.

Det är nog inte helt enkelt att bara flytta till Brasilien.
Bolsonaro har väl för övrigt bland de sämst uppmätta opinionssiffrorna någonsin i skrivande stund.
Det lär sitta en fullvaccinerad president på posten i Brasilien efter nästa val om man skall tro det politiska nuläget i landet.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kruvajang
Men vad säger den siffran egentligen? Säger den att alla borde vaccinera sig? Nej, det gör den inte.
Kolla lite mer i detalj på statistiken hos Intensivvårdsregistret så ser du att det är få personer utanför riskgrupper som hamnar på IVA.

Tolkar jag siffrorna för nyinlagda under november hittills rätt så ser det ut så här: Totalt 54 stycken, varav 10 är utanför de kända riskgrupperna. Av dessa 10 är 3 personer under 40 år gamla.

Din siffra på 80 % säger möjligtvis att vaccin är till nytta för de som tillhör riskgrupperna, men det är inget argument för att alla ner till 18 års ålder ska behöva visa upp ett vaccinpass som bara visar att man är vaccinerad, inte att man är smittfri.

Den och de som menar att folk med covid på IVA beror på att folk inte "vaccinerar" sig med Big Pharmas snabbfix och vinstmotor har diametralt fel, vilket såväl ovaxxade Amish-folkets problemfrihet samt mest "vaccinerade" länders större problem visar.

Amish = minst vaccinerat:
https://sharylattkisson.com/2021/10/amish-covid-no-hospitalization-isolation-or-vaccines-herd-immunity

Mest vaccinerat land
https://dailystormer.su/most-vaccinated-place-on-earth-cancels-christmas
"Mainstream-aktigare" källa:
https://twitter.com/DrEliDavid/status/1460636756529852419

Även de mer vaccinerade i exempelvis Europa har fler smittade och döda.

Detta handlar om att tvinga människor att bli lydiga samt en introduktion av ett bio-ID och digital enhetsvaluta (troligen kopplad till ett socialt kredit-system).

https://www.minds.com/newsfeed/1307846027272785934
Senast redigerad av ankademiker 2021-11-18 kl. 14:24.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Hitler sa i sina tal redan på 20-talet att judarna behövde utrotas. Den slutgiltiga lösningen handlar om hur denna utrotning ska gå till. Detaljerna var hemliga, men hur judarna behandlades i offentligheten hänger väldigt mycket ihop med den. Forskare är eniga om att tyskarna i allmänhet var väldigt väl insatta i vad som skulle hända med judarna
Jag kan säga direkt att tyskarna i största allmänhet inte var det minsta införstådda med att man skulle gasa ihjäl judiska barn och kvinnor. En genomsnittlig person vet knappt vad den ska äta till middag, och är helt likgiltig för vad som händer i ens eget land. Det gällde ännu mer på 1930-talet än idag, då man jobbade fjorton timmar per dag och levde i en informationsbubbla som nazityskland till största del kontrollerade.

Det som händer nu kan liknas vid samhällsutvecklingen i tidiga nazityskland typ 1933-1936. En eskalerande diskriminering där man scapegoatar en grupp i samhället, stämplar dem som samhällsfarliga, och använder lagstiftning för att inskränka på deras rättigheter och förfölja dem. I tron att det ska lösa ett större samhällsproblem som inte är gruppens fel. Människor på gatan ser mellan fingrarna, och applåderar att staten "visar den stygga minoriteten var skåpet ska stå". Det är helt rätt att jämföra med nazityskland.
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Och den som inte är publik då? Menar du att man i smyg transporterar bort, låser och gör andra spännande saker med ovaccinerade?
Typiskt försök att trivialisera det som händer, genom att påpeka att inte ännu allvarliga saker hänt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Kan ni inte förnya er någon gång? Flat-earthar-nedsmetningen blir inte mer relevant för att den upprepas.

Vare sig mer eller mindre när den upprepas. Lika relevant hela tiden.
Citera
Medlem
TheGreatResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Har jag sannerligen inte märkt.
De tillhör väl EU,så det är väl bara att ta sitt pick och pack och flytta dit då för den som så önskar.
Inte för att jag förväntar mig något större lämmeltåg,det vill jag understryka.
Jag kan ju säga så här; Detta land är totalt gruppvåldtaget och på väg att implodera.

De som flyr landet lär nog inte bry sig om vad ni tycker eller hoppas att ni skulle märka detta. De gör det nog endast av individualistiska anledningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Jag behöver ingen källa om jag pratar om sannolikheter. Om 20 av 23 döda i "covid" under en vecka är vaccinerade kan man allvarligt börja fundera på sambandet. En del kan ha dött direkt till följd av vaccinet, andra genom att ha blivit försvagade av vaccinet och blivit mer mottagliga för smitta. Vaccinet räddar inte liv och verkar inte heller skydda mot smitta, så frågan är varför ni vaccinförespråkare är så imponerade av det.

Som i andra inlägg kan jag inte påstå att jag är superimpad av de här vaccinerna men inte heller att de är totalt värdelösa för hade de varit det skulle vi sett en oförändrad smittspridning och döda i våras. Så tänker jag iaf.
Men för att återgå till tråden så har jag inget emot att du hamnar bredvid mig på tex hockey som ovaccinerad. Eller så får man dela av ett område tänk tanken arenan tar 8000 pers är det 10% som är ovaccinerade är det 800 pers som man kan tränga ihop på ett ställe. Risken ökar däremot att ni smittar varandra än om ni är utspridda bland oss övriga då risken är mindre i det fallet så jag ser ingen större annledning att införa pass för att skydda er.
Citera
2021-11-18, 14:19
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gooza
Jaså? Var hittar du dessa siffror?

För 6 dagar sedan stod det följande i Aftonbladets covid-chatt:

Fråga: "Hur många av de som ligger på IVA är ovaccinerade?"

Svar: "Det finns inga uppgifter om vaccinationsstatusen på de som just nu vårdas på IVA med covid-19. Däremot var 12 av de 22 personer som lades in på IVA de senaste 7 dagarna med covid-19 fullvaccinerade, enligt Svenska intensivvårdsregistret." (/Marcus Älverbrandt)

Kommentarer på det?

Det är ett jävla tjat om att 80% på IVA är ovaccinerade. Håller folk fast vid detta p.g.a att detta (kanske) gällde under några dagar i augusti/september och basunerades ut av Tilde de Paula i TV4s Efter 5? Eller var hittar ni dessa siffror? För enligt ovan så stämmer det ju inte överhuvudtaget

Eller för den delen varifrån han får att medelåldern skulle vara 56 år. Medelålder på vad då?

Medelålder på personer inlagda på IVA för covid 19 sedan pandemins start? I så fall stämmer detta ej*, medelålder är 60,6 år.

Eller menar han medelålder på de som ligger på IVA just för närvarande? Vilken källa får han i så fall dessa siffror ifrån?

Folk är så j-vla nonchalanta när de slänger sig med statistik gällande corona. Borde vara forumregel att all corona-statistik som anförs ska källhänvisas, helst med direkta citat så man förstår precis var och hur statistiken sammanställts.
Andrahandskällor som exvis dags/kvällspress eller SVT borde också vara snudd på förbjudna att anföra som källa. De har en tendens att misstolka statistik, ofta medvetet. Kommer siffrorna inte direkt ifrån myndighet, underkänn dem.

* https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Senast redigerad av fluff995 2021-11-18 kl. 14:22.
Citera
2021-11-18, 14:19
Medlem
tänk tvärtom vaccinet sprider Corona eftersom man får en liten dos Corona i vaccinet och under de två veckorna möter man andra eftersom man är "vaccinerad" medans det i kroppen muterar tills det stabiliseras i två veckor tid och under den tiden har man smittat andra för att man tror man är safe på första sticket eller andra. Medans man borde vara karantän i 2 veckor tills immunförsvaret är färdig muterat. Innan man ska möta andra.
Citera
2021-11-18, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Ja, jag tror kanske det har uppstått ett missförstånd här (säkert på min sida). Jag har absolut inga invändningar mot det du skriver här.

Om vi bör acceptera vaccinpass är en knepig fråga, det verkar som att befolkningen är väldigt splittrad i frågan. Läs på DN's kommentarsfält till exempel och det skulle teroetiskt sett kunna finnas en majoritet FÖR vaccinpassen (men det låter jag vara osagt, det vet jag inte). Själv är jag egentligen emot av pricnipiella skäl men inte tillräckligt emot för att revoltera.

Ja, verkar finnas ett visst stöd för detta och det är olyckligt. Tveksamt om stödet är särskilt starkt dock, tror de flesta är rätt likgiltiga. Folk vill bara kunna leva sina liv normalt, och säger politiker och media att ovaccinerade är ett hinder för det, ja då får man väl införa vaccinpass. Men har svårt att tro att särskilt många aktivt propagerar för det, det är iaf inte bilden jag får när jag rör mig runt och pratar med folk. Tvärtom känns det som folk i gemen varit nöjda med situationen de senaste två månaderna, där vi ju inte haft vaccinpass men de har kunnat leva som vanligt.
Citera
2021-11-18, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .WhyAreYouGeh.
Kan arbetsplatser införa vaccinpass och sparka den som inte är vaccinerad? Det är väl i princip då jag kommer överväga att ta skiten.

I vården kan folk omplaceras eller nekas anställning. Tror inte att det kommer ske på övriga arbetsplatser. Däremot vet man ju inte hur långt dom drar detta. Det händer ju uppenbarligen på övriga platser i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in