Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Fascinerande att läsa om hur ni som inte vill eller vågar ta sprutan resonerar.
Ett samhälle bygger på rättigheter och skyldigheter, vidare på en hel del solidaritet, d v s att i bland får man ta en "kula för laget". I detta fall handlar det om att kunna hålla igång samhället så att inte människor, företag, gamla, sköra, vårdpersonal, sjukhus o s v ska kollapsa.
Den utbredda lättkränktheten och narcissismen syns tydligt just i den här frågan. Man tar på sig offerkoftan och gnäller. Hur jävla svårt ska det vara. Man förstår heller inte att ett beslut som detta tas även för er som inte vågar/vill ta sprutan.
Skit i att ta sprutan, men ta konsekvensen som en man och inte som en liten kärring!
Eftersom jag inte skyddar mina föräldrar med att ta vaccinet, så avstår jag.
För min del är det en enkel kost-nytta analys.
Tar jag spruta två, så har jag x% chans för att dö.
Tar jag inte spruta två, så har jag x% chans att smittas, om jag smittas har jag 0,0x% chans att dö.
Dessutom är mRNA en helt ny teknologi med <15år forskning bakom, man har 0 koll på långsiktiga biverkningar, jmfr Talidomid.
Medicinska historien har visat sig vara full av fruktansvärda felgrepp; Humoralpatologi, lobotomi, kvicksilver, uranpillrer, Talidomid, listan över ”trygga” medicinska ingrepp är läskigt lång.
Jag tror mRNA vaccin kan vara nästa ”penicillin”, et sjumilasteg inom medicinen. Steg 1, covid vaccinet har tyvärr visat sig vara en kass vaccin när det gäller hur ”steril” den är.
Gör om gör rätt, jag vill inte vara kanin i försöket.