2021-11-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Fascinerande att läsa om hur ni som inte vill eller vågar ta sprutan resonerar.
Ett samhälle bygger på rättigheter och skyldigheter, vidare på en hel del solidaritet, d v s att i bland får man ta en "kula för laget". I detta fall handlar det om att kunna hålla igång samhället så att inte människor, företag, gamla, sköra, vårdpersonal, sjukhus o s v ska kollapsa.

Den utbredda lättkränktheten och narcissismen syns tydligt just i den här frågan. Man tar på sig offerkoftan och gnäller. Hur jävla svårt ska det vara. Man förstår heller inte att ett beslut som detta tas även för er som inte vågar/vill ta sprutan.

Skit i att ta sprutan, men ta konsekvensen som en man och inte som en liten kärring!

Tråden handlar om vaccinpass som kommer vara ett bevis på att du är vaccinerad, inte att du är smittfri. Negativt test eller genomgången infektion ingår inte i passet. Om målet är att dämpa smittspridning och vårdbelastning, varför ska passet då bara innehålla vaccinationsinformation?
Citera
2021-11-18, 11:24
Medlem
Finns någon plan eller kriterier fastställda från officiellt håll för när pandemin ska anses vara över?
Citera
2021-11-18, 11:25
Medlem
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/11/vaccinationspass-infors-vid-storre-evenemang-inomhus-fran-december/

"Statsepidemiolog Anders Tegnell har tidigare varit svalt inställd till covidpass. När han intervjuades i Aktuellt i somras, apropå Danmarks vaccinkrav för att kunna gå på restaurang, sa han att det finns både praktiska och etiska problem med ett sådant system.

– Vi tror ju väldigt mycket på frivillighet inom dessa områden. Det är rätt svårt att ställa den typen av krav, sa han då."

Tegnell förstår även problematiken med indirekta tvånget.

Undrar mest hur dom gör med dom som inte kan ta dos 2, i min egna egoism.
Citera
2021-11-18, 11:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Det finns studier som säger annat.

För övrigt:

CDC är läkemedelsindustrins knähundar.
Ja, men dessa är det nyaste rönen. Det har man helt enkelt inte kunnat studera utförligt förut då viruset inte funnits med oss så länge. Men genom observationer bl.a. i Brasilien, Manaus har man anat detta:

Resurgence of COVID-19 in Manaus, Brazil, despite high seroprevalence

https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(21)00183-5/fulltext

The durability of immunity against reinfection by SARS-CoV-2: a comparative evolutionary study
/.../The timeframe for reinfection is fundamental to numerous aspects of public health decision making. As the COVID-19 pandemic continues, reinfection is likely to become increasingly common. Maintaining public health measures that curb transmission—including among individuals who were previously infected with SARS-CoV-2—coupled with persistent efforts to accelerate vaccination worldwide is critical to the prevention of COVID-19 morbidity and mortality.
https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00219-6/fulltext

15 månader i genomsnitt räknar man med att immuniteten håller i sig så det är nu som man börjar se fall och vi kommer ha massor av dem under våren skulle jag tro. Och inte blir återinfektionerna mildare heller verkar det som. Det är ingen given regel:

Covid reinfection: Man gets Covid twice and second hit 'more severe'

https://www.bbc.com/news/health-54512034
Citera
2021-11-18, 11:26
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Det bevisar väl bara att dina desperata spekulationer är bs om du inte har konkreta fakta att backa upp dom med

Det är inte spekulationer, utan matematik.

Om det finns 1000 personer i ett land, och 998 är vaccinerade. Sen blir 100 personer sjuka, varav en är ovaccinerad. Då är vaccinets effektivitet ungefär 80%.

Anledningen är att risken att bli smittad som vaccinerad är ungefär 10%, men risken att bli smittad som ovaccinerad är 50%. Dvs. risken att bli smittad som vaccinerad är då bara 20% relativt till risken för en ovaccinerad. Det gör vaccinet till 80% effektivt.

Dvs

1-0.1/0.5=0.8
Citera
2021-11-18, 11:26
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej. Vadå då?

Det ger bättre skydd än att vara ovaccinerad. Det är känt. Jag tror att på sikt kommer bättre och mer framforskat vaccin. Då tar jag det med.
Tycker bara att det är så jävla roligt hur antivaxxers reagerar på lockdown för sig själva. Sen är det kul att hetsa er.

Ni har ju blivit "muslimerna" som blev kränkta av rondelmuhammed.
Senast redigerad av KingHiss 2021-11-18 kl. 11:29.
Citera
2021-11-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ett samhälle bygger på rättigheter och skyldigheter, vidare på en hel del solidaritet, d v s att i bland får man ta en "kula för laget". I detta fall handlar det om att kunna hålla igång samhället så att inte människor, företag, gamla, sköra, vårdpersonal, sjukhus o s v ska kollapsa.

Den utbredda lättkränktheten och narcissismen syns tydligt just i den här frågan. Man tar på sig offerkoftan och gnäller. Hur jävla svårt ska det vara. Man förstår heller inte att ett beslut som detta tas även för er som inte vågar/vill ta sprutan.

Skit i att ta sprutan, men ta konsekvensen som en man och inte som en liten kärring!

Stälka upp för samhället? Ja, precis som om samhället tar sitt ansvar tillbaks med en sjukvård som fungerar, är upprustad, äldrevård som fungerar, en försäkringskassa som aldrig ger konstiga avslag, vaccintillverkare som tar fullt ansvar för sin produkt etc etc...
Det är alltid den lilla goda, tysta samhällsmedborgaren som ska ta ansvar. I övrigt så skiter samhället i ansvar.
Citera
2021-11-18, 11:28
Medlem
T-B-MANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Hur blir reaktionerna i speciellt utsatta områden där knappt någon är vaccinerad?

Ja man kan nästan tro att myndigheter vill att det ska kaosas loss.
Citera
2021-11-18, 11:28
Medlem
Citat:

Eftersom jag inte skyddar mina föräldrar med att ta vaccinet, så avstår jag.
För min del är det en enkel kost-nytta analys.
Tar jag spruta två, så har jag x% chans för att dö.
Tar jag inte spruta två, så har jag x% chans att smittas, om jag smittas har jag 0,0x% chans att dö.
Dessutom är mRNA en helt ny teknologi med <15år forskning bakom, man har 0 koll på långsiktiga biverkningar, jmfr Talidomid.
Medicinska historien har visat sig vara full av fruktansvärda felgrepp; Humoralpatologi, lobotomi, kvicksilver, uranpillrer, Talidomid, listan över ”trygga” medicinska ingrepp är läskigt lång.

Jag tror mRNA vaccin kan vara nästa ”penicillin”, et sjumilasteg inom medicinen. Steg 1, covid vaccinet har tyvärr visat sig vara en kass vaccin när det gäller hur ”steril” den är.
Gör om gör rätt, jag vill inte vara kanin i försöket.
Citera
2021-11-18, 11:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Det ger bättre skydd än att vara ovaccinerad. Det är känt. Jag tror att på sikt kommer bättre och mer framforskat vaccin. Då tar jag det med.
Tycker bara att det är så jävla roligt hur antivaxxers reagerar på lockdown för sig själva. Sen är det kul att hetsa er.
Jag har bättre skydd än ni som inte vågade möta viruset.
Vad menar du med anti-vaxxer? Jag har högst sannolikt fler vaccinationer än du.
Citera
2021-11-18, 11:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wakzlm
Du menar att samhället kommer kollapsa av att vi har 40 pers på Iva? Och du kallar oss rädda?
NU har vi 40st ja. Pga av att människor är kloka att vaccinera sig. Sprider det sig mer så kan den siffran gå upp.

Under de två första vågorna så hade vi 400-500st på IVA för endast Covid. Då var sjukvården på väg att kollapsa ja.

Du vet att under v44 så var 80% av de intagna på IVA ovaccinerade. Medelålder på 56 år. Sug på de siffrorna lite.
Citera
2021-11-18, 11:35
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman

Sen vill jag bara påpeka en sak, om vi fortsätter ha folk som inte är vaccinerade ute i samhället fördröjer vi pandemin och samtidigt stör man effekten av den massan som vaccinerat sig. Vaccinet kommer till slut avta i effekt eftersom pamdemin fortsätter där ute (pga ovaccinerade) och viruset muterar hela tiden.

Det finns absolut ingenting som tyder på att viruset skulle sluta mutera om alla vaccinerade sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in