2020-12-10, 22:56
Medlem
Rådmans var otroligt fin. Vilken punsch! Och kyld till en Davidoff... en upplevelse.
Sitter och avrundar kvällen med en Snapphane; som balsam på tungan, mjuk, lite vanilj, lite vedspis. Så mjuk och avstämd.
Citera
2021-05-04, 11:21
Medlem
Bendriks avatar
Nu är det hög tid att köpa ny punsch. Min Grönstedts är tyvärr slut och kanske var den aningen vassare än Facile. Svårt att jämföra i minnet när man alltid njuter av glaset man har framför sig.

Så, vad ska man köpa nu? Sett tips om Rådmans, Snapphane och Kronans. Någon som man bör börja med eller är alla lika fina?
Citera
2021-06-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bendrik
Nu är det hög tid att köpa ny punsch. Min Grönstedts är tyvärr slut och kanske var den aningen vassare än Facile. Svårt att jämföra i minnet när man alltid njuter av glaset man har framför sig.

Så, vad ska man köpa nu? Sett tips om Rådmans, Snapphane och Kronans. Någon som man bör börja med eller är alla lika fina?

Min bror, välkommen upp på Punschverandan!

Grönstedts Blå är, enligt mig, i det prima mittsegmentet vad gäller arrakston, alkoholstyrka och smak, en äkta klassiker.
Här kommer några tips, beroende på vilket håll du vill gå åt;

Mer citrus/apelsin: Tegnér & Son
Vassare syra/spets: Ruderts Punsch
Torrare sötma och fatkaraktär: Snapphane
Spritigare/varmare: Rådmans
Modernare/mer västindisk rom: Kronans
Traditionell citrus/te: Svenska Sprits
Ordenspunsch med ammoniakbett: Uarda
Klassisk ordenspunsch: Original AR
Iskall sommarpunsch: von Dübens

Men om du kan hålla dig vid pungen en månad, så har jag glädjen att berätta att den första juli kommer Rommerheds Punsch åter till bolaget.

Mina personliga favoriter just nu:
Tegnér & Son
Uarda
Rådmans
von Dübens (väl kyld, på en bit klar is)

De jag är tveksamma till att tipsa om;
Roslags - Basen av plommonsprit fungerar inte riktigt
Svenska sprits - En intressant punsch i kulturell mening, men den påtaglia tonen av te är en smakdelare. Antingen avskyr man den, eller så älskar man den.
Snapphane - Kan upplevas något för torr, och tillsammans med ekfatskaraktären dra lite för långt ifrån det som de flesta förknippar med punsch.
Citera
2021-06-16, 11:34
Medlem
Bendriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Min bror, välkommen upp på Punschverandan!

Grönstedts Blå är, enligt mig, i det prima mittsegmentet vad gäller arrakston, alkoholstyrka och smak, en äkta klassiker.
Här kommer några tips, beroende på vilket håll du vill gå åt;

Mer citrus/apelsin: Tegnér & Son
Vassare syra/spets: Ruderts Punsch
Torrare sötma och fatkaraktär: Snapphane
Spritigare/varmare: Rådmans
Modernare/mer västindisk rom: Kronans
Traditionell citrus/te: Svenska Sprits
Ordenspunsch med ammoniakbett: Uarda
Klassisk ordenspunsch: Original AR
Iskall sommarpunsch: von Dübens

Men om du kan hålla dig vid pungen en månad, så har jag glädjen att berätta att den första juli kommer Rommerheds Punsch åter till bolaget.

Mina personliga favoriter just nu:
Tegnér & Son
Uarda
Rådmans
von Dübens (väl kyld, på en bit klar is)

De jag är tveksamma till att tipsa om;
Roslags - Basen av plommonsprit fungerar inte riktigt
Svenska sprits - En intressant punsch i kulturell mening, men den påtaglia tonen av te är en smakdelare. Antingen avskyr man den, eller så älskar man den.
Snapphane - Kan upplevas något för torr, och tillsammans med ekfatskaraktären dra lite för långt ifrån det som de flesta förknippar med punsch.

Tack för det svaret! Jag kunde faktiskt inte hålla mig utan jag slog till på en Kronans nästan direkt efter mitt inlägg. Den var fin den också. Den upplevs inte lika simmig i munnen och den fungerade som alltid bra till cigarr.

Nu har jag dessutom lite inspiration till framtida inköp. Tegnér & son kan ju vara något. Denna Rommerheds då, är den speciell?
Citera
2021-06-18, 09:23
Medlem
Maledictuss avatar
Håller med om att Tegnér och son är bra och en flaska finns alltid i barskåpet. Lite extra kul att det är en och samma vinhandlarfamilj som styrt företaget sedan 1800-talet. Lite roligare än att handla produkter som tillhör Pernod Ricard.
Citera
2021-06-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bendrik
Tack för det svaret! Jag kunde faktiskt inte hålla mig utan jag slog till på en Kronans nästan direkt efter mitt inlägg. Den var fin den också. Den upplevs inte lika simmig i munnen och den fungerade som alltid bra till cigarr.

Nu har jag dessutom lite inspiration till framtida inköp. Tegnér & son kan ju vara något. Denna Rommerheds då, är den speciell?

Kronan är fin, och ganska modern; en bra inkörsport för den som vill testa punsch.
Rommeheds är fin, men inte spektakulär.
Ser till min fasa att den ånyo försvann från bolagets sortiment. Jag skall kontakta dem om höra vad som hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Håller med om att Tegnér och son är bra och en flaska finns alltid i barskåpet. Lite extra kul att det är en och samma vinhandlarfamilj som styrt företaget sedan 1800-talet. Lite roligare än att handla produkter som tillhör Pernod Ricard.

Tegnér kan sin sak. Jag vill mena att de har den punsch som är allra bäst till sitt pris på bolaget; mycket smak och balans för billiga pengar.
Senast redigerad av Merkur 2021-06-24 kl. 21:08.
Citera
2021-07-20, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Rommeheds är fin, men inte spektakulär.
Ser till min fasa att den ånyo försvann från bolagets sortiment. Jag skall kontakta dem om höra vad som hänt.

Du är inte ensam att se fenomenet. Men jag har varit i kontakt med systembolagen Rommehed punsch kommer 1/10. så vi får klara oss med annan punsch lite till.
Citera
2021-08-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swehedgehog
Du är inte ensam att se fenomenet. Men jag har varit i kontakt med systembolagen Rommehed punsch kommer 1/10. så vi får klara oss med annan punsch lite till.

Då fick du ett bättre svar än vad jag fick. Härligt att läsa. Då får jag hålla lite extra i Punschkontot i höst. Jag satt med handen på knappen för en flaska Uarda och en Flur, men den sista får åka tillbaks på kölistan, för Rommehed kommer före.
Citera
2021-08-28, 12:46
Medlem
Det är mer höst än sensommar och det vankas bröllop denna helg, punschbröder.
En lätt middag, vila på soffan och en rumstempererad Snapphane före trimning och rakning. Den ligger riktigt fint i munnen.
Kanske fyller cigarretuiet med Tegnérs Punsch till aftonens cigarr. Etuiet har en 5 cl plunta i sig, så det kan vara en välkommen bonus.
Citera
2021-09-11, 18:42
Medlem
Milde skapare, jag har lyckats med bedriften att få varenda flaska punsch att sina, samtidit. Punschskåpet befinner sig i en smärre kris.
Svenska Sprits, Grönstedts Blå, Rådmans, Snapphane, Tegnér & Son och Uarda skådar samtliga bottnen på flaskan. Enbart AR Original håller lovande nivå.

Jag kommer nog inte ifrån ett större inköp i höst. Frågan är vilka man skall köpa i ett svep, i så fall?
Citera
2021-11-18, 10:02
Medlem
Vi kan med glädje konststera att en ny Punsch nått Systembolagets hyllor:

Hotel Kung Carl Punsch, av Norrtelje Brenneri.
Med en alkoholhalt av 26 volymprocent och 2,7 gram socker per deciliter, tycks detta vara en mycket torr punsch.
Jag har ännu inte prövat det, men den står på listan. Nr 54127 på Systembolaget, för den som är intresserad.

Från en recension av Hotel Kung Carl;

Citat:
Hotellet har sin alldeles egen punsch. Många av drinkarna baseras på den.
Det är Norrtelje Brenneri som gör den åt oss och etiketten har vi fått från Spritmuseum. Punschen lagrar de på ett ovalt gammalt punschfat som har legat i en källare under slottet och är signerat av Kung Carl XV, säger Jan Andersson.

https://www.matmalin.se/hotel-kung-c...t-och-franskt/
Senast redigerad av Merkur 2021-11-18 kl. 10:11.
Citera
2021-11-18, 10:35
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Vi kan med glädje konststera att en ny Punsch nått Systembolagets hyllor:

Hotel Kung Carl Punsch, av Norrtelje Brenneri.
Med en alkoholhalt av 26 volymprocent och 2,7 gram socker per deciliter, tycks detta vara en mycket torr punsch.
Jag har ännu inte prövat det, men den står på listan. Nr 54127 på Systembolaget, för den som är intresserad.

Jag undrar om inte 2,7 gram är ett skrivfel ändå. Det finns en enda punsch på bolaget (bland de som anger sockermängd) som ligger under 20 gram, och det är snapphanepunschen på 13,2 g. Skulle gissa att det borde vara 22,7 eller något sådant. 2,7 låter helt absurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in