2021-11-18, 16:23
Medlem
Passen används till en enda sak: Att skilja på de två grupperna så att vaccinerade inte ska inse att de ovaccinerade (kontrollgruppen) inte insjuknar i större utsträckning eller värre än de själva. Med andra ord kommer man vid en viss tidpunkt att se att det var en större risk att ta vaccinet än sjukdomen, precis som med svininfluensan. Då syftar jag för den stora majoriteten av människor under 60.
Citera
2021-11-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Regeringen bryter mot grundlagen enkelt sammanfattat.

https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-forslaget-om-vaccinationsbevis-strider-mot-grundlagen/

Från artikeln:
Redan avsaknaden av en proportionalitetsbedömning gör att förslaget strider mot grundlagen, Europakonventionen och EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna.

Ett samtycke till vaccinering är inte frivilligt om det innebär att rättigheter fråntas en person som inte vaccinerar sig.

Det skall här tilläggas att regeringen inte ens har bedömt eller på något sätt lyckats kvantifiera några mål med avseende på smittspridningsreduktion.

Flera studier har visat att den naturligt genererade immuniteten genom infektion är bredare och mer långvarig än den vaccingenererade, vilket redogörs för i detalj i remissvaret med angivande av källor. Till exempel visar den svenska s.k. COMMUNITY-studien i samarbete mellan bl.a. Danderyds sjukhus, Karolinska Institutet och Folkhälsomyndigheten att antikroppsnivåerna efter genomgången infektion fortfarande är stabila 12 månader efter infektion, medan den senaste delrapporten från studien visar att bland de som fått Pfizers vaccin hade antikroppsnivåerna efter sju månader sjunkit med 85 procent och efter tre månader hade Astravaccinerade bara en femtedel av de Pfizervaccinerades antikroppsnivåer.

Vår uppfattning är att förslaget inte är proportionerligt oavsett smittspridningsläge och därmed bedöms strida mot grundlagen, Europakonventionen och EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna och att regeringen därför bör dra tillbaka förslaget.

Skrivet av:
Axel Berglund, jurist, Elnaz Madani, jurist,
Ida Kjos, chefsjurist, Elisabeth Bernin, jurist, Rebecca Ahlstrand, jurist, Ruth Nordström, advokat och Fatemeh Pakyari, advokat.

Intressant att man inte snabbtestar sån här åtgärd först i domstol, ingen liten sak direkt.
Citera
2021-11-18, 16:24
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Regeringen bryter mot grundlagen enkelt sammanfattat.

https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-forslaget-om-vaccinationsbevis-strider-mot-grundlagen/

Från artikeln:
Redan avsaknaden av en proportionalitetsbedömning gör att förslaget strider mot grundlagen, Europakonventionen och EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna.

Ett samtycke till vaccinering är inte frivilligt om det innebär att rättigheter fråntas en person som inte vaccinerar sig.

Det skall här tilläggas att regeringen inte ens har bedömt eller på något sätt lyckats kvantifiera några mål med avseende på smittspridningsreduktion.

Flera studier har visat att den naturligt genererade immuniteten genom infektion är bredare och mer långvarig än den vaccingenererade, vilket redogörs för i detalj i remissvaret med angivande av källor. Till exempel visar den svenska s.k. COMMUNITY-studien i samarbete mellan bl.a. Danderyds sjukhus, Karolinska Institutet och Folkhälsomyndigheten att antikroppsnivåerna efter genomgången infektion fortfarande är stabila 12 månader efter infektion, medan den senaste delrapporten från studien visar att bland de som fått Pfizers vaccin hade antikroppsnivåerna efter sju månader sjunkit med 85 procent och efter tre månader hade Astravaccinerade bara en femtedel av de Pfizervaccinerades antikroppsnivåer.

Vår uppfattning är att förslaget inte är proportionerligt oavsett smittspridningsläge och därmed bedöms strida mot grundlagen, Europakonventionen och EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna och att regeringen därför bör dra tillbaka förslaget.

Skrivet av:
Axel Berglund, jurist, Elnaz Madani, jurist,
Ida Kjos, chefsjurist, Elisabeth Bernin, jurist, Rebecca Ahlstrand, jurist, Ruth Nordström, advokat och Fatemeh Pakyari, advokat.

Går tydligen bra att göra det utan att bli straffad. Majoriteten av folket sitter ju dessutom och hejar på.
Citera
2021-11-18, 16:24
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Ja, jag tror på det själv.Och det behöver ni visst.
Nej det gör vi inte, däremot kan du behöva nån slags psykmedicin mot din ångest.
Citera
2021-11-18, 16:26
Medlem
Negerhjons avatar
Finns det nån ny statistik på vilka dom dör just nu? Jag antar att det inte är Ivar 87år och Maja-Lisa 92år som går på fotboll och hårdrockskonserter... Jag antar att det inte är vältränade 35åringar eller ens vältränade 55åringar som ligger i riskzonen.. 10miljoner människor ska tvångsinjiceras med Pfizers dödsgift annars blir det inga konserter, fotbollsmatcher, biobesök eller Liseberg..
Citera
2021-11-18, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhjon
Finns det nån ny statistik på vilka dom dör just nu? Jag antar att det inte är Ivar 87år och Maja-Lisa 92år som går på fotboll och hårdrockskonserter... Jag antar att det inte är vältränade 35åringar eller ens vältränade 55åringar som ligger i riskzonen.. 10miljoner människor ska tvångsinjiceras med Pfizers dödsgift annars blir det inga konserter, fotbollsmatcher, biobesök eller Liseberg..

Kolla inlägg #2316

Statistiken uppdateras tyvärr inte längre på socialstyrelsens hemsida men den fungerade fram till ca 14 500 avlidna.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Ganska långt ner på sidan finns en excel-fil med statistik som du efterfrågar.
Citera
2021-11-18, 16:32
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Haha det märks att Sveriges alla antivaxers hittat till den här tråden.
Vilket "vax" pratar du om? Jag är FÖR vaccin och tar för diverse virus. Men de här sprutorna innehåller inte vaccin.

Var är infon. om att folk borde äta, träna och vara nyttigare? Ett "vaccin"pass är helt stört. Statistikt är det mer rimligt att man inte släpper in tjockisar.
Citera
2021-11-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Passen används till en enda sak: Att skilja på de två grupperna så att vaccinerade inte ska inse att de ovaccinerade (kontrollgruppen) inte insjuknar i större utsträckning eller värre än de själva. Med andra ord kommer man vid en viss tidpunkt att se att det var en större risk att ta vaccinet än sjukdomen, precis som med svininfluensan. Då syftar jag för den stora majoriteten av människor under 60.

Och om det nu vore så, kommer det ens att komma ut i media att det nog är ett misstag att ta det där vaccinet
Det rapporteras främst om hur vaccinerade snart är ett måste och hur "illa" det kommer bli för ovaccinerade.
Citera
2021-11-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Nej, inte ännu enligt Tegnell som på pressträffen idag svarade på frågor. Det gäller först och främst tillställningar som teater, bio, kyrkor, evenemang etc.
Men restauranger, gym och andra inomhusplatser kan med det hög sannolikhet även bli tvungna att införa covidpass om smittan ökar.

Det vill säga...JA...det kommer definitivt ink även gym snart.
Faan också jag som började få gain.

Får bli calisthenics resten av livet istället.

Tack för det. Ja det är åt helvete faktiskt. Helt klart att det inte längre handlar om viruset utan om att få alla att ta sprutan.
Citera
2021-11-18, 16:39
Medlem
Negerhjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Vilket "vax" pratar du om? Jag är FÖR vaccin och tar för diverse virus. Men de här sprutorna innehåller inte vaccin.

Var är infon. om att folk borde äta, träna och vara nyttigare? Ett "vaccin"pass är helt stört. Statistikt är det mer rimligt att man inte släpper in tjockisar.

Tänk om man istället vägrade släppa in 75+ personer, tjockisar, rökare, negrer och diabetiker.. Vilket jävla liv det skulle blir
Citera
2021-11-18, 16:40
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Jag tänker ALDRIG ta Bill Gates steriliseringsvaccin. Och jag tänker fortsätta delta i samhället som är min gudagivna rätt. Försök stoppa mig, Stefan "för ful för ett fuck" Löfven!

Han sitter redan med en paraplydrink i Play del Ingles och ser 100-lapparna ticka in från Bill och Melinda Gates konto.
Citera
2021-11-18, 16:41
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhjon
Tänk om man istället vägrade släppa in 75+ personer, tjockisar, rökare, negrer och diabetiker.. Vilket jävla liv det skulle blir
Det hade varit 1000 gånger mer rimligt. Och att man gav ut en multivitamin i kön exempelvis. Folk är så jävla dumma i huvudet som inte kan tänka ett steg längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in