2021-11-13, 08:28
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Några teorier om varför svensk media knappt nämner det här fallet alls? De brukar ju annars köra copy/paste på alla större story’s från MSNBC.

Av samma anledning som Hunter Bidens laptop inte nämns...eller Lets go Brandon inte nämns....eller senile pappa Joes härliga brakskit inte nämns...

Det passar inte svensk medias agenda helt enkelt.
2021-11-13, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winningfeast

Men sen är det precis som du säger han har redan fått sitt rykte förstört så även om han skulle bli friad från alla åtalspunkter så kommer hans liv bli helt annorlunda än vad det skulle kunna ha blivit. Sorglig händelse för alla inblandade parter.

Han lär ju kunna stämma en och annan nyhetskanal för uppvigling. Det är helt otroligt hur media beter sig i usa. Det är som att dom vill och jobbar för fullt för att starta inbördeskrig.

Vad gäller självförsvar, så vet jag inte exakt hur det ser ut med "nöden kräver" i usa, men i sverige är det väl så att, gränsen för nöden kräver flyttas betänkligt, om det är flera som attackerat.

Hade jag fastnat i en fascistisk afa-mobb och haft ett vapen, hade jag skjutit alla som kom närmare än tio meter.
2021-11-13, 09:00
Medlem
Baserat på highlights från rättegången så måste jag säga att det är rätt uppenbart att Rittenhouse agerat i självförsvar.

Den första springer efter honom med tillhyggen och skriker att den ska döda honom och han sträcker sig / försöker sno hans vapen? Nummer två försöker slå ihjäl honom med skateboard mot huvudet när han ligger ner?

Den tredje personen som blev skjuten har ju själv konstaterat vid korsförhöret att Rittenhouse sköt mot honom först när han får personens pistol riktad mot sitt egna huvud. Solklart självförsvar?
2021-11-13, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snookiz
Baserat på highlights från rättegången så måste jag säga att det är rätt uppenbart att Rittenhouse agerat i självförsvar.

Den första springer efter honom med tillhyggen och skriker att den ska döda honom och han sträcker sig / försöker sno hans vapen? Nummer två försöker slå ihjäl honom med skateboard mot huvudet när han ligger ner?

Den tredje personen som blev skjuten har ju själv konstaterat vid korsförhöret att Rittenhouse sköt mot honom först när han får personens pistol riktad mot sitt egna huvud. Solklart självförsvar?

Ja solklart för alla som inte är Vänsterextrema/Feminister/Kommunister/Anarkister.

Alltså solklart för alla som inte är onda människor.

Att folk ens försvarar den Anarki som pågått i snart 2 år i USAs många hörn tack vare Vänsterextrema visar bara att Allmän Rösträtt inte längre fungerar i vår Demokrati.

Demokrati fungerar bara inom sina egna ramar. Vänstern är inte inom de ramen alls.
2021-11-13, 09:12
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Några teorier om varför svensk media knappt nämner det här fallet alls? De brukar ju annars köra copy/paste på alla större story’s från MSNBC.
Det är en intressant fråga och det korta svaret är väl att det inte anses viktigt för agendan. Sedan varför de resonerar på det viset och frågan inte får plats i dagordningen kan man bara gissa. Vilken funktion skulle den här berättelsen kunna ha i medias opinionsbildning? Hur skulle den kunna gestaltas för att främja deras agenda? Alltså; hur kan de använda fallet för att på ett relevant sätt påverka folk i Sverige och vilka aktuella frågor här kan fallet associeras till?
En vinkel de hade kunnat använda sig av är att extremhögern attackerar fredliga demonstranter, men en sak som fattas är naturligtvis rasfrågan, Ingen av de som dog var färgade. Vidare är många av de frågor rättegången handlar om inte aktuella i Sverige, här är det redan otänkbart att göra någonting av vad Rittenhouse gjorde. I USA är det däremot frågor det är av högsta vikt att smida medan järnet är varmt; rätten att bära vapen, rätten att försvara sig själv och rätten att försvara egendom med mera. Både som möjligt prejudikat och för opinionsbildning är fallet extremt viktigt i USA, men dess utgång förefaller för mig ganska irrelevant för Sveriges befolkning i opinionsbildande syfte.
Så även om den politiska dimensionen finns där fattas rasfrågan och de övriga aspekterna av fallet fyller inget syfte i svensk medias opinionsbildning och agenda.
2021-11-13, 09:47
Medlem
carminaburanas avatar
När är rättegången över?
2021-11-13, 09:49
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
När är rättegången över?
Det beror på hur lång tid det tar för juryn att fatta ett beslut. Överläggning börjar på måndag.
2021-11-13, 10:01
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Men i just den här situationen, med det videomaterial om finns och de vittnesmål som har lämnats, så vore det ju så klart minst lika rimligt att fria Kyle om han var svart BLM-aktivist eller AFA-operatör. Nu är dock såväl Rittenhouse som de han sköt vita och det hela skedde i en extremt polariserad och raspolitiserad kontext, så därför gör man en stor grej av det hela. Detta är vita liberaler VS vita konservativa. And that sells the news.

Kommer du ihåg de tungt beväpnade koreanerna som stod uppe på taken under kravallerna i Los Angeles 1992? Det ledde inte till några nämnvärda rasdebatter. Amerikanerna är liksom med på idén om att man får lov att skydda privat egendom med vapen och om någon attackerar dig i det läget så har du rätt att försvara dig själv. Detta är också vad rättegången mer eller mindre handlar om. Och det är ganska tydligt att Kyle kommer att frias, för han har handlat på ett sätt som stöds av den amerikanska grundlagen.

Den tredje personen Kyle sköt och som klarade sig med livet i behåll gav sig f.öv. också ut till en demonstration med skarpladdat vapen, trots ogiltig licens. Detta framhåller så klart försvaret, men på det stora hela verkar man ta företeelsen med förhållandevis stort lugn. För det är ju ändå amerikaner det handlar om. Hela processen handlar sålunda om självförsvar mellan jämlikar och utifrån den synvinkel är saken egentligen ganska enkel att utdöma, även om frågan har komplicerats av den samtida kulturpolitiska kontexten.

Personligen kan jag bara beklaga att USA har blivit vad det har blivit, med sin mer än osunda vapenkultur, sitt polariserade politiska klimat och de på vissa håll extrema spänningarna i rasfrågan som på vissa sätt nu verkar bre ihop sig till en perfekt storm. Jag anser att USA inte längre är ett föredöme inom någon avgörande kategori, men om man skall se till just den process som pågår i Rittenhousefallet så bedriver de åtminstone process som står i linje med sådant som föreskrivs i deras konstitution. Man behöver inte tycka om det, men ett friande av Rittenhouse vore i det här läget en rättvis utgång i en amerikansk domstol.

Vettigt, nyanserat inlägg, tack för det! Visst har du rätt i att de amerikanska vapenlagarna och ffa kulturen kring vapen påverkar vad som är rimlig dom i det aktuella fallet. Att det är tillåtet att röra sig med automatvapen i dylika lägen är inget annat än bisarrt enl mig. Men jag tycker nog ändå art situationen i LA skiljer något då det var tydligare att koreanerna skyddade sin egendom, än vid det aktuella fallet.

När det gäller själva rättsfallet så är det väl dock ändock inte helt självklart, troligtvis kommer väl även den andra sidan åberopa självförsvar utifrån just den polariserade stämning som rådde (dvs som jag beskrev i mitt inlägg, en person med ett automatvapen från motståndarsidan ses per definition som ett hot i kontextet?).
2021-11-13, 10:08
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Av samma anledning som Hunter Bidens laptop inte nämns...eller Lets go Brandon inte nämns....eller senile pappa Joes härliga brakskit inte nämns...

Det passar inte svensk medias agenda helt enkelt.

Det är verkligen märkligt, de var all over George Floyd. Inte ett ord i blaskorna om detta. Hade varit en annan hisotira om offren var svarta, garanterat
2021-11-13, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Haha, den här domaren är ju efterbliven, för tioende gången under rättegången så gick hans egna mobil igång med den där gräsliga Trump-rally ringsignalen. Det är typ som att han vill att hela USA ska veta vilken dåre han är.

Ja, det är rätt omdömeslöst. Borde inte vara ett orimligt krav att en domare aldrig ska ha politiskt laddad musik som ringsignal.
2021-11-13, 10:28
Medlem
styrlunds avatar
Efter att ha tittat några timmar på rättegången, skulle jag bli förvånad om det skulle bli en fällande dom.
Domaren ger åklagaren bitchslaps över fel och övertramp.
Vid ett tillfälle såg det ut som domaren övervägande att avbryta rättegången för att åklagaren framstod som psyksjuk.
Det kommer inte vara försvarsadvokaten som kommer få Rittenhouse friad, utan det kommer vara åklagaren.
Gissar att Rittenhouse kommer göra sig en bra slant på civilrättsliga mål som kommer följa.
2021-11-13, 10:56
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det är verkligen märkligt, de var all over George Floyd. Inte ett ord i blaskorna om detta. Hade varit en annan hisotira om offren var svarta, garanterat
Floyd-fallet var dock högst relevant för svensk opinionsbildning. Dels fanns där som du säger rasfrågan, men även auktoritetsfrågan och en möjlighet att kritisera rättssystemet. Att gestalta frågan som relevant för Sverige var ingen direkt konst: "titta, precis så här är det i våra förorter!" Det samma är inte möjligt med Rittenhouse-fallet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in