2021-11-18, 00:36
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Igen, du gör ett antagande att jorden är en glob och du använder en glob för att visa det. Du ser ingen problem i det för att du har ett känslomässigt band till din glob.

Har du svårt med läsförståelsen eller att bara förstå?

Vart set du något om jordens form i det jag frågar om? Jag frågar om Globen och 21 tandpetare. Du vägrar svara av någon anledning…

Om du bara ger ett svar kan vi gå vidare.
Citera
2021-11-18, 00:39
Medlem
Citat:
Berätta var man kan se det runda i den här bilden?

https://www.bbc.com/news/uk-england-cornwall-56286719

Hur vore det om du uteslöt främmande störande parametrar?
Optiska illusioner kan man ju såklart inte ha med när man ska göra hållbara experiment men det förstår såklart barn på förskolan men inte du?

Det är här ni felar så fett i alla filmer ni gör, ni vill inte utesluta dålig optik, dålig utrustning, dåligt väder med mera.
Men det vetenskapen har visat under flera hundra år går att både upprepa och förklara, men för att vara helt korrekt så säger inte vetenskapen att de har bevis utan de har en vetenskaplig teori för de är till skillnad från er öppna för förbättringar vilket ni inte är.
Citera
2021-11-18, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Hur vore det om du uteslöt främmande störande parametrar?
Optiska illusioner kan man ju såklart inte ha med när man ska göra hållbara experiment men det förstår såklart barn på förskolan men inte du?

Det är här ni felar så fett i alla filmer ni gör, ni vill inte utesluta dålig optik, dålig utrustning, dåligt väder med mera.
Men det vetenskapen har visat under flera hundra år går att både upprepa och förklara, men för att vara helt korrekt så säger inte vetenskapen att de har bevis utan de har en vetenskaplig teori för de är till skillnad från er öppna för förbättringar vilket ni inte är.
Här är en bild på horisonten, kan du peka ut var man kan se det runda?

https://www.google.com/search?q=sea+horizon&tbm=isch&ved=2ahUKEwj2uuvjyqD 0AhVdCHcKHTinAusQ2-cCegQIABAA&oq=sea+horizon&gs_lcp=CgNpbWcQARgAMgUIA BCABDIGCAAQBxAeMgYIABAHEB4yBggAEAcQHjIGCAAQBxAeMgY IABAHEB4yBggAEAcQHjIGCAAQB xAeMgYIABAHEB4yBAgAEB46BAgAEEM6CAgAEIAEELEDUJcJWPc OYJMbaABwAHgAgAGtAYgB9gSSAQMwLjWYAQCgAQGqAQtnd3Mtd 2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=t5SVYbaDFt2Q3AO4zorYD g&bih=600&biw=1280&safe=active&ssui=on
Citera
2021-11-18, 00:50
Medlem
Citat:
Du kanske inte inser det men bilder på himlakroppar är inte bevis för att jorden är rund, det är bara bilder på himlakroppar. Varför skulle på annat än jorden bevisa jordens form? Är du inte och tittar i fel riktning?

Självklart måste du angripa personen, det tyder på en känslomässig reaktion. Älskar du den runda jorden?

Där har du rätt lille vän, jag älskar den runda jorden för jag hade inte kunnat sköta en del av mitt yrke om jag navigerat enligt er plattjordare

Visst visar mitt teleskop att jorden är rund och roterar och dessutom inte är universums mittpunkt, gör en lång exponering av bilderna du tar så ser du de klassiska mönstret av stjärnornas rörelser. Dessutom tar jag 5-6 bilder på stjärnhimmeln och kan med extrem noggrannhet bestämma vart teleskopet står, långt bättre än GPS klarar och det hade inte heller fungerat så värst bra på en platt jord.

Du tror det bara är bilder, vart är dina bevis på detta? Tänk nu på att det är du som påstår och enligt dig ligger ju bevisbördan på dig och inte på mig som du säger inte inser.
Kavla upp ärmarna och ge mig dina hållbara bevis på att det är bilder jag ser på solen och andra objekt i rymden
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2021-11-18 kl. 00:52.
Citera
2021-11-18, 00:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Här är en bild på horisonten, kan du peka ut var man kan se det runda?

https://www.google.com/search?q=sea+horizon&tbm=isch&ved=2ahUKEwj2uuvjyqD 0AhVdCHcKHTinAusQ2-cCegQIABAA&oq=sea+horizon&gs_lcp=CgNpbWcQARgAMgUIA BCABDIGCAAQBxAeMgYIABAHEB4yBggAEAcQHjIGCAAQBxAeMgY IABAHEB4yBggAEAcQHjIGCAAQB xAeMgYIABAHEB4yBAgAEB46BAgAEEM6CAgAEIAEELEDUJcJWPc OYJMbaABwAHgAgAGtAYgB9gSSAQMwLjWYAQCgAQGqAQtnd3Mtd 2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=t5SVYbaDFt2Q3AO4zorYD g&bih=600&biw=1280&safe=active&ssui=on
Har någon påstått att man skulle kunna se det runda från den höjd som dessa foton är tagna från? Jordens omkrets är 4000 mil och dessa bilder ser man kanske max någon mil av vattnet. Jorden skulle behöva vara otroligt mycket mindre om någon skulle kunna se det runda från den höjden.
Citera
2021-11-18, 00:57
Medlem
Citat:
Där har du rätt lille vän, jag älskar den runda jorden för jag hade inte kunnat sköta en del av mitt yrke om jag navigerat enligt er plattjordare

Visst visar mitt teleskop att jorden är rund och roterar och dessutom inte är universums mittpunkt, gör en lång exponering av bilderna du tar så ser du de klassiska mönstret av stjärnornas rörelser. Dessutom tar jag 5-6 bilder på stjärnhimmeln och kan med extrem noggrannhet bestämma vart teleskopet står, långt bättre än GPS klarar och det hade inte heller fungerat så värst bra på en platt jord.

Du tror det bara är bilder, vart är dina bevis på detta? Tänk nu på att det är du som påstår och enligt dig ligger ju bevisbördan på dig och inte på mig som du säger inte inser.
Kavla upp ärmarna och ge mig dina hållbara bevis på att det är bilder jag ser på solen och andra objekt i rymden
Du menar att för att bevisa jordens form måste man ta bilder på något helt annat? Ett märkligt resonemang anser jag, ungefär som att en rak horisont bevisar att den är böjd. Verkar vara ett traumatiskt förhållande du har till din glob.
Citera
2021-11-18, 01:07
Medlem
Citat:
Du är så envetet dum att cellerna skrattar sönder sig

Vad vill du bevisa med detta när vi matematiskt kan bevisa kurvningen? Förkastar du matematiken menar du? Ändå sitter du och använder teknik för att trolla på Flashback, trots att du inte verkar tro på matematiken, fysiken, kemin med mera.

Trolla lite bättre så skulle du snart kanske ha lite trovärdighet ändå.

Ni däremot påstår att det finns ett magiskt skimmer vid horisonten, ett skimmer som ni så fint säger är outforskat område trots att det är så viktigt för er teori.
Du kan inte matematiskt bevisa kurvan, matematik är ett språk, matematik kan inte få ett fysiskt objekt att uppstå.
Citera
2021-11-18, 01:08
Medlem
Citat:
Du menar att för att bevisa jordens form måste man ta bilder på något helt annat? Ett märkligt resonemang anser jag, ungefär som att en rak horisont bevisar att den är böjd. Verkar vara ett traumatiskt förhållande du har till din glob.

Man inser hur felkopplat det är hos vissa när man ser svaren från dig.
Men ok, bevisa att din tro stämmer att jorden är platt och att det kan uppstå en horisont på en plan yta.
Jag godtar inga objekt mindre än jorden i ditt experiment, bollen är din nu
Citera
2021-11-18, 01:11
Medlem
Citat:
Du kan inte matematiskt bevisa kurvan, matematik är ett språk, matematik kan inte få ett fysiskt objekt att uppstå.

Trodde du att matematik användes för att få fysiska ting att uppstå?
Ursäkta mig men jag hade nog rätt om skolgången.

Svara på de frågor du fått så utgår vi från det läget.
Citera
2021-11-18, 01:19
Medlem
Citat:
Var ser man det runda menar du?

Va? Vi pratar om antaganden och experiment. Tappar du tråden så lätt?
Citera
2021-11-18, 01:24
Medlem
Citat:
Igen, du gör ett antagande att jorden är en glob och du använder en glob för att visa det. Du ser ingen problem i det för att du har ett känslomässigt band till din glob.

Hur ska man annars få sina antaganden bevisade menar du?
Citera
2021-11-18, 08:23
Avslutad
På en punkt har egentligen plattjordarna rätt.

Det finns inte ett enda bevis för att jorden är rund.

Det som finns är massor av bevis för enskilda fenomen som går att förklara med en rund jord.

Vart och ett går dessa bevis att bestrida och säga att de inte entydigt pekar på en glob.

Horisonten skulle t.ex. funka som den gör där jag står om jorden var formad som en navkapsel.

90 % av alla bevis för att jorden är rund skulle fungera om jorden var formad som ett halvklot dvs en gigantisk kulle.

Och inget av bevisen är bevis i mattematisk mening.

Ingen har bevisat att det är mattematiskt omöjligt att en annan form än just glob skulle kunna matcha alla mätningar.

Men vi har provat alla andra former vi känner till. Och av de former vi känner till är glob den enda som passar alla data.

Det största problemet för plattjordare är att 100 % av bevisen för rund jord faktiskt är entydiga motbevis mot en platt jord.

Att jorden inte är platt är mycket starkare bevisat än att den är rund.

Ändå envisas de med just platt som alternativ till glob.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in