2021-11-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det är inte hypotes, det är ett argument. Du ska bevisa att jorden är rund, inget i horisonten är sfäriskt.
Hade du inte på förhand haft ditt antagande om sfäriskhet så finns det inget i horisonten som visar på någon rundhet.

Du har en effekt, men ingen orsak.

Ok, förklara en horisont över en platt jord, det blir ingen horisont där över huvud taget.
Man kan lätt beräkna när horisonten uppstår just på grund av att jorden är sfärisk. Har gjort de uträkningarna för din kollega tidigare men vi tar ett par exempel igen.

s1 = sqr(13h) där s1 är km och h i meter där ögonen hamnar

Så säg på 1 cm höjd så skulle horisonten bli endast ca 360 meter framför dig om jorden är sfärisk, på en platt jord skulle den inte uppstå alls.

Om man har blicken (ögonen) på 2 m höjd skulle horisonten hamna på ca 5 km avstånd.

Säg nu att du vill göra experiment på detta, en molnfri dag (ja molnen stör sikten) så säger vi att du vill upp 100 m i luften och där veta när horisonten inträffar. Du tar den formeln jag har gett dig och ser då att du skulle fått en sikt på 36 km, du tar dig upp på den höjden och mäter med en laser sträckan du kan se och du kommer få extremt nära den sträckan.

Nu gör du om samma sak med antagandet att ingen horisont finns eftersom jorden är platt. På 1 cm skulle vi få oändlig sikt, så långt vårt öga pallar se helt enkelt. Detta skulle inte förändra sig alls om vi var på 100 m höjd heller för vi skulle fortfarande kunna se så långt ögat pallade med.

Du kan om du tvivlar på jordens form besöka vilken flygplats som helst och fråga dem varför deras METAR inte anger sikten i längre än 10 000 m. Ger dig inte svaret här för då skulle jag ju leda dig i en viss riktning, men när du ändå är hos flygledningen så kan du fråga dem hur de navigerar runt flygplanen på jorden och även varför deras radiosignaler inte når förbi horisonten (som då är horisont (km) = sqr(13*antennhöjd (m)). Passa sen också på att fråga dem varför de inte gör en sjukt hög antenn som borde nå alla platser på jorden, fråga dem varför det fungerar eller inte fungerar. En hint är att radiosignalerna fortsätter ut i det ni säger inte finns, det vill säga rymden.
Citera
2021-11-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Så skall vi återgå till ursprungsfrågan. Vad förväntade du dig att se när du observerade fartyget gå "nedför horisonten"? Och vad såg du?
Jag förväntade mig att fartyget skulle försvinna nedför horisonten.

Och jag såg fartyget försvinna nedför horisonten.
Citera
2021-11-17, 23:54
Medlem
Citat:
Jag förstår att du finner det irriterande när jag inte låter dig ha din glob ifred. Det är tyvärr så att jag inte hävdar att det finns bevis för en platt jord, du däremot hävdar att det finns bevis för en rund jord men du har aldrig lyckats producera ett enda bevis för ditt påstående. Det måste vara väldigt besvärande för dig.

Du bör läsa (FB) Flat Earth--Jorden är platt och se om någon av dessa saker kan appliceras tillsammans i din tro på en platt jord. Att tro den är platt för att den "ser" ut att vara det är inte så långt ifrån häxprocesserna och det har väl både du och dina kollegor lämnat för länge sen. Visst var det inte så sjukt länge sen som de religiösa avrättade de som kom med bevis för att jorden är en sfär.

Du får absolut ha en tro men du kan aldrig förkasta de massiva bevis som finns för att jorden inte är platt. Det är bara att sänka sig till ett barns nivå där man står i ett hörn och sparkar för man inte fick sin godis i affären.
Ge mig överväldigande bevis på att jorden är platt så byter jag åsikt direkt, men då ska det vara bevis som fungerar i alla lägen. Det går då inte ha en modell som förklarar dag/natt och som inte stämmer överens med t.ex. årstiderna eller stjärnhimmelns rotation med mera. Bevis jag kan kontrollera själv, det vill säga inte YT-videos från direkt konspiratoriska källor.
Citera
2021-11-18, 00:00
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Nu har jag underhållit ditt fotografiargument och nu till frågan?

Förstår du verkligen inte att ett fotografi på en byggnad som formad som en glob inte bevisar att jorden den är rest på är en glob?

Kan du släppa jorden ett lite tag. Vi ska komma till jorden strax men det är några punkter som jag vill fråga och diskutera med dig först.

Om du nu sätter tandpetare med kludd på Globen framför kameran så att tandpetarna står rakt ut från Globen. Du sätter dom i en rak linje men dom går lite snett bort från kameran från höger till vänster.

Dom första 10 hamnar framför Globens horisont (som vi ser i kameran), en mitt på Globens horisont (som vi ser i kameran) och sedan 10 bakom Globes horisont (som vi ser i kameran).

Dessa står alltså i rak linje från kameran men ändå lite snett som du kan se alla tandpetare i bild.

Hur tror du att vi kommer se dom första 10 tandpetare framför Globens horisont (som vi ser i kameran) och hur tror du vi kommer se dom sista 10 tandpetarna bakom Globes horisont (som vi ser i kameran) när ni denna gång tar en bild?

Klarar du av att svara på detta utan att börja prata om något annat?
Citera
2021-11-18, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Barns nivå, var nog taskigt mot barnen i detta fallet.
Du har otroliga svårigheter med att ta till dig vad som skrivs och du verkar mest finnas på Flashback för att vara ett R*VH*L

Det gör du dock bra för att försvara din tro kan du inte.

Precis alla de punkter är INTE påståenden utan direkta fakta som kan bevisas med modeller som samspelar med varandra. Det kan inte en plattjord horisont, dag/natt, årstider med mera göra, har aldrig sett en enda fungerande sådan modell.
Nej, de presenteras i punktform som påståenden helt utan belägg. De är således bara påståenden. Att du har blivit lärd att betrakta dem som helig skrift har med din indoktrinering att göra, det är en ofrivillig handling från din sida.
Citera
2021-11-18, 00:15
Medlem
Jazzils avatar
[quote=boldogg|77964283]
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Du bör läsa (FB) Flat Earth--Jorden är platt och se om någon av dessa saker kan appliceras tillsammans i din tro på en platt jord. Att tro den är platt för att den "ser" ut att vara det är inte så långt ifrån häxprocesserna och det har väl både du och dina kollegor lämnat för länge sen. Visst var det inte så sjukt länge sen som de religiösa avrättade de som kom med bevis för att jorden är en sfär.
Tack jag har läst listan med påståenden. Och självklart anklagelser om häxprocesser och avrättningar.
Kan du skriva ett enda inlägg utan personliga påhopp.

Jag får alltså ha en tro så länge den överensstämmer med din, är det så jag ska tolka dig?

Du byter inte åsikt om jordens form förrän TV:n säger det. Dags för din tredje spruta nu?

Du får som sagt tro vad du vill. Men om din tro går helt emot vad verkligheten visar så kanske man bör fråga varför du tror som du tror.

Jag frågade dig förut om ett scenario. Om du är hemma, någon knackar och din ytterdörr och ropar ”Är du hemma Bodogg?”. Är det enligt dig en indikation på att det står en människa utanför din dörr och undrar om du är hemma?
Om Kalle som står dig bredvid dig hemma säger ”Jag tror inte det står någon utanför din dörr, knackar på din dörr och ropar till dig”. Hur hade du reagerat då?

Och om Kalle säger ”Det finns ingen indikationer på att det står någon och knackar på dörren!”. Hur hade du reagerat då?
Citera
2021-11-18, 00:18
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Nej, jag sätter inga tandpetare med kludd i någonting. Begriper du ingenting?

För att bevisa att jorden är en glob kan du inte använda glob som bevis. Wow! Att jag ska behöva förklara det här för dig i inlägg efter inlägg.

Jag ska inte bevisa att jorden är en glob. Jag vill veta hur tandpetarna kommer se ut i bilden. Varför är det så svårt att svara på frågan? Det känns nästan som du medvetet undviker svara…

Så, är du kapabel att berätta hur tandpetarna ser ut på bilden?
Citera
2021-11-18, 00:18
Medlem
Citat:

För att bevisa att jorden är en glob kan du inte använda glob som bevis. Wow! Att jag ska behöva förklara det här för dig i inlägg efter inlägg.

Jodå. Utgår man hypotesen att jorden är rund och utför experiment på en modell av en rund jord och dessa visar sig stämma så.
Citera
2021-11-18, 00:27
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Lägg fram ditt argument nu.

Det gör jag när jag fått svar på vad du anser bilden kommer visa. Så, varför är det så svårt att bara svara?

Men visst, jag svarar med en fråga.

Kommer vi se alla 21 tandpetarna i en linje där vi ser alla 21 tandpetarna helt och hållet?

Eller kommer vi se 10 tandpetarna före Globens horisont där vi ser alla helt och hålet.
En tandpetare just vid/på horisonten, vi ser hela tandpetaren.
Sedan kommer dom resterande 10 tandpetarna synas bakom Globens horisont där varje tandpetare efter varandra kommer synas mindre och mindre av.

Vad tror du bilden kommer visa? Kan du inte bara svara så vi kommer vidare?
Citera
2021-11-18, 00:30
Medlem
Citat:
Du gör med andra ord ett antagande om att jorden är rund och bestämmer på förhand utfallet av ditt exempel. Du presenterar en åsikt, inget bevis.

Jag gör ett antagande men bestämmer inte utfallet. utfallet visar sig stämma med mitt antagande. Alltså inte en åsikt utan .... ja vadå?
Citera
2021-11-18, 00:32
Medlem
Citat:
Jag förväntade mig att fartyget skulle försvinna nedför horisonten.

Och jag såg fartyget försvinna nedför horisonten.

Det är väl uppenbart. Men du sa också att du inte såg en kurva vilket är ett påstående. Hur vet du att det inte var en kurva du såg? Hur särskiljer du en kurva från en platt yta i din observation?
Citera
2021-11-18, 00:33
Medlem
Citat:

Och vi har förklarat för dig att du kanske någon gång ska stå för din tro, skäms du så för den att du inte vågar sätta den på prov? Att vi ska behöva berätta detta för dig i tråd efter tråd, gång efter gång.

Svara nu på frågorna istället för att fjanta runt som det barn du verkar vara. Du retar inte upp någon utan mer som att du är en finne där solen inte skiner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in