2021-11-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag utgår någonstans ifrån att vi pratar en rund sol, antingen rund som en boll eller rund som en pankaka, ovanför en platt jord.

Och att solen rör sig.

Har du hört någon annan plattjordsmodell?
Jag har ingen modell, det finns ingen plattjordsmodell. Det är du som har en plattjordsmodell som säger att solen flyger fram över den platta jorden.

Solen ser ut att röra sig över himlen men mer kan jag inte säga.
Citera
2021-11-17, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag har ingen modell, det finns ingen plattjordsmodell. Det är du som har en plattjordsmodell som säger att solen flyger fram över den platta jorden.

Solen ser ut att röra sig över himlen men mer kan jag inte säga.

Det ser ut som att du har svarat på mitt inlägg. Mer kan jag inte säga. Jag har ingen modell för hur en boldogg funkar.
Citera
2021-11-17, 22:10
Medlem
Citat:
Hej,

Jag tror jorden är platt, notera tror vilket jag baserar på att jorden ser platt ut och att det inte finns bevis för en rund jord.

Vad menar du med att det inte finns bevis för att jorden är rund?

Det finns hundratals enkla sätt att testa sin hypotes om jordens form. Vilka test har du gjort för att kunna avfärda befintliga bevis?
Citera
2021-11-17, 22:10
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Hej,

jag läser dina inlägg med intresse. Jag tror jorden är platt, notera tror vilket jag baserar på att jorden ser platt ut och att det inte finns bevis för en rund jord.

Men en fråga, anser du att om jag inte vet hur solen fungerar på en platt jord att det är ett bevis för en rund jord?

Fast du anser ju att det är befängt att tro på något utan bevis, det var du ju själv sagt.

Men jag ställer dig dock en fråga som jag tror många säkert redan har ställt till dig men du förmodligen aldrig svarat på.

Vad är ett bevis enligt dig? Är det enbart det du kan se med egna ögon som är bevis enligt dig?
Kan man bevisa något om ett 10-tal aspekter som är helt oberoende av varandra som alla pekar åt samma slutsatser vara bevis enligt dig?
Senast redigerad av Jazzil 2021-11-17 kl. 22:12.
Citera
2021-11-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Vad menar du med att det inte finns bevis för att jorden är rund?

Det finns hundratals enkla sätt att testa sin hypotes om jordens form. Vilka test har du gjort för att kunna avfärda befintliga bevis?
Observerat ett fartyg som försvinner nedför horisonten och konstaterat inget sfäriskt fanns att observera.
Citera
2021-11-17, 22:21
Medlem
Citat:
Observerat ett fartyg som försvinner nedför horisonten och konstaterat inget sfäriskt fanns att observera.

Om jorden vore rund; Vad förväntar du dig att se när fartyget "försvinner ned för horisonten"? Och vad såg du?
Citera
2021-11-17, 22:25
Medlem
Citat:
Du kan inte utgå ifrån jorden är rund, det är inget bevis. Det är en åsikt.
Jag utgår inte från någonting. Jag skapar en hypotes. Sen testar jag den. Om jag har fel skapar jag en ny hypotes.

Du svarade inte på min fråga.
Citera
2021-11-17, 22:42
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Nu ska jag räkna upp saker som alla fungerar till 100% på en klotformad jord som roterar runt en sol. Som alla tillsammans pekar på att jorden är klot. Och som alla tillsammans pekar på att jorden omöjligt kan vara platt.

* Norra Polstjärnans höjd över horisonten beroende breddgrad norr om ekvatorn.
* Södra korset höjd över horisonten söder om ekvatorn.
* Solens och skuggornas helt raka rörelse över hela jorden under Vårdagjämning.
* Solens och skuggornas helt raka rörelse över hela jorden under Höstdagjämning.
* Stjärnhimlens rotation motsols norr om ekvatorn.
* Stjärnhimlens rotation medsols söder om ekvatorn.
* Månförmörkels.
* Solförmörkelse.
* Månens röda ljus vid månförmörkelse.
* Halvmånen står upp i Sverige, ligger ner vid ekvatorn och är roterad 180 grader (gentemot Sverige) i Sydafrika.
* Solen lyser 24 timmar om dygnet på midnattssol på sommarhalvåret på södra halvklotet.
* Ebb och flod.
* Årstider
* Vinter på södra jordklotet samtidigt det är sommar på norra jordklotet och vice versa.
* Att solen går ner bakom horisonten vid solnedgång samt att solen går upp från horisonten vid soluppgång.
* Att vi kan se molnens undersida bli upplysta av solen vid soluppgång och solnedgång.
* Att höga berg blir först belysta av solen på toppen och sedan hur solljuset ”kryper ner” tills solen lyser marken nedanför berget vid soluppgång. Tvärtom vid solnedgång där solens ljus börjar försvinna vid bergets fot och ”kryper upp” mot bergets topp vid solnedgång.
* Att vi ser hur tex halva Turning Torso döljs av vatten.
* Att vi inte kan sända radiovågor mellan två paraboler mellan tex Amerika och Europa.
* Att GPS är uppbyggd helt och hållet efter en klotformad jord och alla som kan programmera kan själv skapa en GPS-mjukvara och kontrollera att det stämmer.
* Att avstånden på södra jordklotet stämmer överens med just ett klot.

Exakt alla dessa punkter, jag upprepar: ALLA punkter fungerar till 100% på en klotformad jord.
Men tar du två eller fler punkter så fungerar dessa inte på en platt jord. Löser du tex detta med att årstiderna med att solen snurrar längre söderut på en platt jord så fungerar ändå inte vår- och höstdagjämningen oavsett.
Vissa av punkterna är helt omöjliga på en platt jord med fungerar till 100% på en klotformad jord.

Vad tycker du låter mest logiskt om du ser alla dessa punkter, att jorden är platt eller att jorden är ett klot? Jag vill veta din tanke. Land du klara av att svara på det?
Senast redigerad av Jazzil 2021-11-17 kl. 22:45.
Citera
2021-11-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du har aldrig kommit med något som i närheten liknar bevis, bara svammel. Har du något KONKRET att bevisa, visa det. Annars håll kakhålet stängt. Du är irriterande i diskussionen.
Jag förstår att du finner det irriterande när jag inte låter dig ha din glob ifred. Det är tyvärr så att jag inte hävdar att det finns bevis för en platt jord, du däremot hävdar att det finns bevis för en rund jord men du har aldrig lyckats producera ett enda bevis för ditt påstående. Det måste vara väldigt besvärande för dig.
Citera
2021-11-17, 22:51
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag förstår att du finner det irriterande när jag inte låter dig ha din glob ifred. Det är tyvärr så att jag inte hävdar att det finns bevis för en platt jord, du däremot hävdar att det finns bevis för en rund jord men du har aldrig lyckats producera ett enda bevis för ditt påstående. Det måste vara väldigt besvärande för dig.

Jag ställde dig en fråga för ett tag sedan som du absolut undvek att svara på.

Jag ska vidareutveckla denna fråga.

1. Anser du att det är möjligt att göra skalenliga modeller? Ja eller nej, utveckla om du vill.

2. Du tar en kamera med normal brännvidd, sätter den platt mot Globen i Stockholm så Globens horisont hamnar i mitten av bilden och tar en bild. Kommer få en kurvformad horisont av Globen från vänster till höger?

Klarar du av att svara på dessa två frågor utan att dra upp massa om ledande frågor eller massa annat helt irrelevant?
Citera
2021-11-17, 22:55
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ovan punkter är en lista med påståenden, inga bevis presenteras. Som vanligt. Och som vanligt begriper du inte ens det utan förväntar dig att alla ska acceptera det och gå vidare så att din verklighetsuppfattning inte blir störd.

Så om du ser att exakt alla mina punkter är applicerbar i verkligheten så anser du inte det är bevis för att punkterna stämmer med verkligheten?
Menar du att det är en slump att exakt varje punkt fungerar på en klotformad jord.

Om du struntar i just ordet bevis…
Kan du acceptera att exakt varje punkt faktiskt antyder på att jorden faktiskt borde vara ett klot?
Citera
2021-11-17, 22:58
Medlem
Citat:
Det är inte hypotes, det är ett argument. Du ska bevisa att jorden är rund, inget i horisonten är sfäriskt.
Hade du inte på förhand haft ditt antagande om sfäriskhet så finns det inget i horisonten som visar på någon rundhet.

Du har en effekt, men ingen orsak.

Jag antog hypotesen att jorden var platt. Jag testade min hypotes på fem olika sätt och samtliga test misslyckades.

Nu undrar jag vad du förväntade dig se vid din observation av fartyget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in