2021-11-17, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Lägger man upp det dumt kan det hända att man får ett dumt tillmäle.

Det har i sammanhanget ingen som helst betydelse vid vilken tidsålder man kunde bevisa jordens runda form. Den har som sagt haft den formen i miljarder år.

Ja. den som inte kan utföra trigonometriska beräkningar förstår nog inte de bevis som tagits fram.

Jag tror någonstans att det som egentligen efterfrågas från plattjordare är bevis som:

1. Du behöver inte lämna hemmet för att producera.

2. Du behöver ingen utrustning för att producera.

3. Du behöver ingen trigonometri för att förstå.

Hur många bevis jag än stött på för rund jord tror jag aldrig jag stött på ett bevis som uppfyller samtliga dessa 3 kriterier samtidigt.

Det enda jag kommer på är att solen inte accelererar i zenit.

Men jag tror inte man kan förklara varför det betyder rund jord utan att komma in på ovannämnda kriterier.

Plattjordare är ju ganska nöjd med förklaringen "det bara är så" om konstiga fenomen på deras platta jord.
Citera
2021-11-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag tror någonstans att det som egentligen efterfrågas från plattjordare är bevis som:

1. Du behöver inte lämna hemmet för att producera.

2. Du behöver ingen utrustning för att producera.

3. Du behöver ingen trigonometri för att förstå.

Hur många bevis jag än stött på för rund jord tror jag aldrig jag stött på ett bevis som uppfyller samtliga dessa 3 kriterier samtidigt.

Det enda jag kommer på är att solen inte accelererar i zenit.

Men jag tror inte man kan förklara varför det betyder rund jord utan att komma in på ovannämnda kriterier.

Plattjordare är ju ganska nöjd med förklaringen "det bara är så" om konstiga fenomen på deras platta jord.
En soluppgång eller solnedgång. Fyller kriterierna.
Citera
2021-11-17, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
En soluppgång eller solnedgång. Fyller kriterierna.

För att förstå att en krökt jord är troligare förklaring för det ögonen ser än en illusion skapad av perspektiv måste man förstå hur vinklar och beräkningar på dem funkar.

Klarar man inte pytagoras sats så förstår man inte ens avståndet till något som passerar horisonten korrekt.
Citera
2021-11-17, 19:22
Medlem
Citat:
För att förstå att en krökt jord är troligare förklaring för det ögonen ser än en illusion skapad av perspektiv måste man förstå hur vinklar och beräkningar på dem funkar.

Klarar man inte pytagoras sats så förstår man inte ens avståndet till något som passerar horisonten korrekt.
Solen är exakt lika stor från morgon till kväll, det har till och med en plattjordare visat (tror det var phuket word, minns inte exakt). Hur går tankegångarna där tror du?
Citera
2021-11-17, 20:02
Avslutad
Citat:
Solen är exakt lika stor från morgon till kväll, det har till och med en plattjordare visat (tror det var phuket word, minns inte exakt). Hur går tankegångarna där tror du?

Vet inte.

Har aldrig hört någon plattjordare resonerat kring just den saken.

Men uppenbarligen missförstår de perspektiv då de förklarar horisonten med bla märkliga perspektivregler.

De tycks ha en svårighet att visualisera sådant som har med just geometri och trigonometri att göra.

Det kan röra sig om en partiell hjärnskada som gör detta omöjligt för dem.

Deras spatiala inteligens kanske helt enkelt är för låg för sådana här frågor.
Citera
2021-11-17, 20:13
Medlem
Citat:
Vet inte.

Har aldrig hört någon plattjordare resonerat kring just den saken.

Men uppenbarligen missförstår de perspektiv då de förklarar horisonten med bla märkliga perspektivregler.

De tycks ha en svårighet att visualisera sådant som har med just geometri och trigonometri att göra.

Det kan röra sig om en partiell hjärnskada som gör detta omöjligt för dem.

Deras spatiala inteligens kanske helt enkelt är för låg för sådana här frågor.
Just matematik är en bortkommen kunskap hos alla plattjordare. En klassiker på yt-kanalerna är att fråga vad de interna viklarna blir på en triangel med sidorna 1, 1 och 1. Sleeping Warrior svarade att han inte hade en triangelkalkulator till hands. En annan blir förvirrad av km istället för miles. Nathan Oakley förstår inte att man kan dela meter för att få det i kilometer och så vidare. Men de kan rapa upp skitsnacket Dubai sagt i sina videor
Citera
2021-11-17, 20:36
Avslutad
Citat:
Just matematik är en bortkommen kunskap hos alla plattjordare. En klassiker på yt-kanalerna är att fråga vad de interna viklarna blir på en triangel med sidorna 1, 1 och 1. Sleeping Warrior svarade att han inte hade en triangelkalkulator till hands. En annan blir förvirrad av km istället för miles. Nathan Oakley förstår inte att man kan dela meter för att få det i kilometer och så vidare. Men de kan rapa upp skitsnacket Dubai sagt i sina videor

Ja deras tillkortakommanden är partiella.

De förstår ofta väldigt mycket på hyfsat hög nivå.

Men de förstår inte sådant som rör trianglar och vinklar.
Citera
2021-11-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ja deras tillkortakommanden är partiella.

De förstår ofta väldigt mycket på hyfsat hög nivå.

Men de förstår inte sådant som rör trianglar och vinklar.
Hej,

jag läser dina inlägg med intresse. Jag tror jorden är platt, notera tror vilket jag baserar på att jorden ser platt ut och att det inte finns bevis för en rund jord.

Men en fråga, anser du att om jag inte vet hur solen fungerar på en platt jord att det är ett bevis för en rund jord?
Citera
2021-11-17, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Hej,

jag läser dina inlägg med intresse. Jag tror jorden är platt, notera tror vilket jag baserar på att jorden ser platt ut och att det inte finns bevis för en rund jord.

Men en fråga, anser du att om jag inte vet hur solen fungerar på en platt jord att det är ett bevis för en rund jord?

Ja och nej.

Det talar dock emot att den är just platt.

Vilket i sig gör att vi måste leta andra former som passar våra observationer.
Citera
2021-11-17, 21:45
Avslutad
Citat:
Jag presenterar en åsikt, det betyder ingenting. En åsikt bevisar ingenting.

Att solen beter sig märkligt om jorden är platt är ingen åsikt.

Den accelererar helt enkelt inte i zenit som allt som flyger gör.
Citera
2021-11-17, 21:50
Medlem
Citat:
Att solen beter sig märkligt om jorden är platt är ingen åsikt.

Den accelererar helt enkelt inte i zenit som allt som flyger gör.
Så du gör anspråk på att veta hur plattjordsmodellen fungerar men jag gör inte det, men ändå så anser du att min okunskap kring solens egenskaper på en platt jord är bevis för en rund jord?
Citera
2021-11-17, 21:52
Avslutad
Citat:
Så du gör anspråk på att veta hur plattjordsmodellen fungerar men jag gör inte det, men ändå så anser du att min okunskap kring solens egenskaper på en platt jord är bevis för en rund jord?

Jag utgår någonstans ifrån att vi pratar en rund sol, antingen rund som en boll eller rund som en pankaka, ovanför en platt jord.

Och att solen rör sig.

Har du hört någon annan plattjordsmodell?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in