Citat:
Att Helena kan ha "drivits" i vilken riktning som helst om hon jagats, det behöver man inte ett IQ över 100 för att förstå.
Min frågeställning gick dock ut på om det är känt/har framkommit om Helena - i de fall hon har gått hem ensam på natten - ändå brukade gå genom den mörka, men något kortare skogsdungen, eller om hon då brukade gå Marieforsleden lite längre fram, för att därefter ta cykelvägen hem. Oavsett val av väg hem, så hade Helena i alla fall kommit till/i höjd med lekplatsen. Cykelvägen kantades ju av bostäder och var ev. upplyst och skulle säkert kännas som en mer säker väg att gå. Frågan väcktes hos mig när jag såg de två kartor som, den du så nedvärderande benämner, "Ajonosnortaren" lade ut i tråden. Det behöver man nog inte ens ett IQ på 100 för att förstå.
Min frågeställning gick dock ut på om det är känt/har framkommit om Helena - i de fall hon har gått hem ensam på natten - ändå brukade gå genom den mörka, men något kortare skogsdungen, eller om hon då brukade gå Marieforsleden lite längre fram, för att därefter ta cykelvägen hem. Oavsett val av väg hem, så hade Helena i alla fall kommit till/i höjd med lekplatsen. Cykelvägen kantades ju av bostäder och var ev. upplyst och skulle säkert kännas som en mer säker väg att gå. Frågan väcktes hos mig när jag såg de två kartor som, den du så nedvärderande benämner, "Ajonosnortaren" lade ut i tråden. Det behöver man nog inte ens ett IQ på 100 för att förstå.
Citat:
Ja, om hon gick med någon som hon litade på, hade hon säkert valt den välbekanta stigen. Men om hon gick ensam, brukade hon då ändå gå genom skogsdungen eller tog hon vid sådana tillfällen den, som jag uppfattar, mer säkra vägen? Jag tror aldrig jag har hört något om detta. Jag har aldrig tänkt på det tidigare, utan det var först nu - när jag såg de parallella kartorna - som frågan slog mig.
När syster U sade att de alltid gick den vägen hem från stan, så utgick hon säkert från de tillfällen när de två gått tillsammans hem, men gällde det även när Helena gick hem ensam? Och speciellt på natten? Det skulle vara intressant att veta; om svaret är det senare alternativet, då kanske det hade funnits andra - och fler - vittnen.
Nu tror jag att hon troligen tog skogsstigen, men jag kan ju inte säkert veta.
När syster U sade att de alltid gick den vägen hem från stan, så utgick hon säkert från de tillfällen när de två gått tillsammans hem, men gällde det även när Helena gick hem ensam? Och speciellt på natten? Det skulle vara intressant att veta; om svaret är det senare alternativet, då kanske det hade funnits andra - och fler - vittnen.
Nu tror jag att hon troligen tog skogsstigen, men jag kan ju inte säkert veta.
Citat:
Ulrika har sagt att de "alltid gick den vägen", precis som du själv skriver. Hon har berättat för polisen vilken väg hon menar att Helena skulle ha gått och polisen har funnit spår utmed den vägen.
Ursprungsdiskussionen med Anjosnortaren var om ringar och skor var utplacerade. Jag påpekade då att polis och Helenas vänner letat i närområdet utan att se dem. Dvs det var inga bra falska spår. Att vännerna verkligen letat i området är uppenbart. Givetvis letar de i första hand utmed den väg som Ulrika håller för trolig.
De har alltså missat skor och ringar vilket talar mot att de är utplacerade för att få folk att söka på fel plats. Precis som Farbror Barbro säger så vore det vettigare att lämna Helenas ryggsäck om man ville placera ut ett villospår.
Anjonsnortaren har dock konsekvent i höst försökt få oss att inte tänka på Kohagen som brottsplats, försökt få oss att tänka bort Hanna och dissat LoVi. Det är ett misstänkt beteende.
Ursprungsdiskussionen med Anjosnortaren var om ringar och skor var utplacerade. Jag påpekade då att polis och Helenas vänner letat i närområdet utan att se dem. Dvs det var inga bra falska spår. Att vännerna verkligen letat i området är uppenbart. Givetvis letar de i första hand utmed den väg som Ulrika håller för trolig.
De har alltså missat skor och ringar vilket talar mot att de är utplacerade för att få folk att söka på fel plats. Precis som Farbror Barbro säger så vore det vettigare att lämna Helenas ryggsäck om man ville placera ut ett villospår.
Anjonsnortaren har dock konsekvent i höst försökt få oss att inte tänka på Kohagen som brottsplats, försökt få oss att tänka bort Hanna och dissat LoVi. Det är ett misstänkt beteende.
Nu är tråden igen på god väg att börja ödsla tid på vad som ändå måste anses vara självklarheter. Som ThordOlavsson mycket riktigt påpekar, har Ulrika sagt att de "alltid gick den vägen", och precis allt som sker under söndagen och natten mot måndagen indikerar att det var just utmed skogsstigen och i skogsdungen som kompisar och polis först letade. Att de letade där först beror självklart på att det var den vägen som de antog att Helena hade tagit - för att de "alltid gick den vägen" (ensamma eller i grupp är garanterat ovidkommande).
Vi har ju till exempel Kvasta-Saras berättelse om BW som på bergsknallen intill skogsstigen i skogsdungen ska ha "visat" hur Helena typ "snubblade". Den person/de personer som ska sett och hört detta, befann sig också nära skogsstigen/bergsknallen i skogsdungen. Vidare har vi polismannen under tidig söndagskväll som hittar den ena sandalen just utmed skogsstigen. Vi har också polisman Håkan Fasth som med egen röst berättar i det första avsnittet i radiodokumentären ("Försvinnandet") att polisen fortsatte att söka i skogsdungen hela natten, att de typ "bildade en slags kedja". I det första programmet berättar Gabriella också att hon hade förklarat för polisen hur hon menar att Helena hade gått, och det var bara strax senare som polisen återkom med den första sandalen. (Sista fyra minuterna: https://sverigesradio.se/fallethelena)
Det är således helt uppenbart att alla sökinsatser gjordes utmed skogsstigen och i skogsdungen från söndag eftermiddag, under tidig söndagskväll och vidare under natten till dess att solen gick upp på måndagsmorgonen. Jag tror att ingen på fullaste allvar kan tro något annat än att allt detta berodde på att det var just den vägen som man trodde att Helena hade gått hem, och det var ju utmed den vägen som Helenas båda sandaler till slut hittades. Senare hittas ju också bland annat Helenas ringar vid lekplatsen, där skogsstigen mynnade ut. Som jag ser det är det uteslutet att Helena skulle ha tagit någon annan väg hem. Väljer man också att fästa vikt vid "Hannas" vittnesmål, är det ju bombsäkert att Helena kom till skogsstigen som går genom skogsdungen.
När det sedan gäller ryggsäcken är jag lika övertygad som vissa andra att bland annat ringarna ramlade ur den när Helena skulle baxas in bagageutrymmet. När man ser den typ av ryggsäck som Helena hade med sig, behövs det inte mycket för att föremål ska ramla ur den. De olika håligheterna i ryggsäcken täcks ju bara av små "otäta lock". Sedan kan ringarna för all del ha ramlat av Helenas händer när hon skulle "hanteras", medan de andra föremålen kan ha ramlat ur ryggsäcken.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-11-17 kl. 22:24.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-11-17 kl. 22:24.