2021-11-17, 22:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Att Helena kan ha "drivits" i vilken riktning som helst om hon jagats, det behöver man inte ett IQ över 100 för att förstå.

Min frågeställning gick dock ut på om det är känt/har framkommit om Helena - i de fall hon har gått hem ensamnatten - ändå brukade gå genom den mörka, men något kortare skogsdungen, eller om hon då brukade gå Marieforsleden lite längre fram, för att därefter ta cykelvägen hem. Oavsett val av väg hem, så hade Helena i alla fall kommit till/i höjd med lekplatsen. Cykelvägen kantades ju av bostäder och var ev. upplyst och skulle säkert kännas som en mer säker väg att gå. Frågan väcktes hos mig när jag såg de två kartor som, den du så nedvärderande benämner, "Ajonosnortaren" lade ut i tråden. Det behöver man nog inte ens ett IQ på 100 för att förstå.

Citat:
Ja, om hon gick med någon som hon litade på, hade hon säkert valt den välbekanta stigen. Men om hon gick ensam, brukade hon då ändå gå genom skogsdungen eller tog hon vid sådana tillfällen den, som jag uppfattar, mer säkra vägen? Jag tror aldrig jag har hört något om detta. Jag har aldrig tänkt på det tidigare, utan det var först nu - när jag såg de parallella kartorna - som frågan slog mig.

När syster U sade att de alltid gick den vägen hem från stan, så utgick hon säkert från de tillfällen när de två gått tillsammans hem, men gällde det även när Helena gick hem ensam? Och speciellt på natten? Det skulle vara intressant att veta; om svaret är det senare alternativet, då kanske det hade funnits andra - och fler - vittnen.

Nu tror jag att hon troligen tog skogsstigen, men jag kan ju inte säkert veta.

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Ulrika har sagt att de "alltid gick den vägen", precis som du själv skriver. Hon har berättat för polisen vilken väg hon menar att Helena skulle ha gått och polisen har funnit spår utmed den vägen.

Ursprungsdiskussionen med Anjosnortaren var om ringar och skor var utplacerade. Jag påpekade då att polis och Helenas vänner letat i närområdet utan att se dem. Dvs det var inga bra falska spår. Att vännerna verkligen letat i området är uppenbart. Givetvis letar de i första hand utmed den väg som Ulrika håller för trolig.

De har alltså missat skor och ringar vilket talar mot att de är utplacerade för att få folk att söka på fel plats. Precis som Farbror Barbro säger så vore det vettigare att lämna Helenas ryggsäck om man ville placera ut ett villospår.

Anjonsnortaren har dock konsekvent i höst försökt få oss att inte tänka på Kohagen som brottsplats, försökt få oss att tänka bort Hanna och dissat LoVi. Det är ett misstänkt beteende.

Nu är tråden igen på god väg att börja ödsla tid på vad som ändå måste anses vara självklarheter. Som ThordOlavsson mycket riktigt påpekar, har Ulrika sagt att de "alltid gick den vägen", och precis allt som sker under söndagen och natten mot måndagen indikerar att det var just utmed skogsstigen och i skogsdungen som kompisar och polis först letade. Att de letade där först beror självklart på att det var den vägen som de antog att Helena hade tagit - för att de "alltid gick den vägen" (ensamma eller i grupp är garanterat ovidkommande).

Vi har ju till exempel Kvasta-Saras berättelse om BW som på bergsknallen intill skogsstigen i skogsdungen ska ha "visat" hur Helena typ "snubblade". Den person/de personer som ska sett och hört detta, befann sig också nära skogsstigen/bergsknallen i skogsdungen. Vidare har vi polismannen under tidig söndagskväll som hittar den ena sandalen just utmed skogsstigen. Vi har också polisman Håkan Fasth som med egen röst berättar i det första avsnittet i radiodokumentären ("Försvinnandet") att polisen fortsatte att söka i skogsdungen hela natten, att de typ "bildade en slags kedja". I det första programmet berättar Gabriella också att hon hade förklarat för polisen hur hon menar att Helena hade gått, och det var bara strax senare som polisen återkom med den första sandalen. (Sista fyra minuterna: https://sverigesradio.se/fallethelena)

Det är således helt uppenbart att alla sökinsatser gjordes utmed skogsstigen och i skogsdungen från söndag eftermiddag, under tidig söndagskväll och vidare under natten till dess att solen gick upp på måndagsmorgonen. Jag tror att ingen på fullaste allvar kan tro något annat än att allt detta berodde på att det var just den vägen som man trodde att Helena hade gått hem, och det var ju utmed den vägen som Helenas båda sandaler till slut hittades. Senare hittas ju också bland annat Helenas ringar vid lekplatsen, där skogsstigen mynnade ut. Som jag ser det är det uteslutet att Helena skulle ha tagit någon annan väg hem. Väljer man också att fästa vikt vid "Hannas" vittnesmål, är det ju bombsäkert att Helena kom till skogsstigen som går genom skogsdungen.

När det sedan gäller ryggsäcken är jag lika övertygad som vissa andra att bland annat ringarna ramlade ur den när Helena skulle baxas in bagageutrymmet. När man ser den typ av ryggsäck som Helena hade med sig, behövs det inte mycket för att föremål ska ramla ur den. De olika håligheterna i ryggsäcken täcks ju bara av små "otäta lock". Sedan kan ringarna för all del ha ramlat av Helenas händer när hon skulle "hanteras", medan de andra föremålen kan ha ramlat ur ryggsäcken.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-11-17 kl. 22:24.
Citera
2021-11-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det är ju som mest intressant när man ska kartlägga var en person har bott under åren om man vet hur namnet stavas officiellt? Tyckte det var lite märkligt att två nära och inblandade i det här fallet både stavar med enkel-V i folkbokföringen, men med dubbel-V i den här tråden och utåt.

Varför skriva dubbel-V och inte bara W ? V istället för enkel-V ?
Citera
2021-11-17, 22:28
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Finns en uppgift att så var fallet.

“Två av Helenas silverringar hittas senare av polisen med hjälp av metalldetektorer i gräset vid skogsstigen, nära lekplatsen.”
Jag har även för mig att det var justerbara ringar?
Citera
2021-11-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag har även för mig att det var justerbara ringar?
Ja på olika håll har det varit olika uppgifter om ringarna. Hur många var det? I början fick man för sig att det var några billiga ringar köpte i Grekland, men senare har det kommit uppgifter om guldring/ar.
Och att en guldring skickades till Saida och sedan dess är försvunnen. Hen tog kanske det som arvode? :-)
Citera
2021-11-17, 23:17
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nu är tråden igen på god väg att börja ödsla tid på vad som ändå måste anses vara självklarheter. Som ThordOlavsson mycket riktigt påpekar, har Ulrika sagt att de "alltid gick den vägen", och precis allt som sker under söndagen och natten mot måndagen indikerar att det var just utmed skogsstigen och i skogsdungen som kompisar och polis först letade. Att de letade där först beror självklart på att det var den vägen som de antog att Helena hade tagit - för att de "alltid gick den vägen" (ensamma eller i grupp är garanterat ovidkommande).

Vi har ju till exempel Kvasta-Saras berättelse om BW som på bergsknallen intill skogsstigen i skogsdungen ska ha "visat" hur Helena typ "snubblade". Den person/de personer som ska sett och hört detta, befann sig också nära skogsstigen/bergsknallen i skogsdungen. Vidare har vi polismannen under tidig söndagskväll som hittar den ena sandalen just utmed skogsstigen. Vi har också polisman Håkan Fasth som med egen röst berättar i det första avsnittet i radiodokumentären ("Försvinnandet") att polisen fortsatte att söka i skogsdungen hela natten, att de typ "bildade en slags kedja". I det första programmet berättar Gabriella också att hon hade förklarat för polisen hur hon menar att Helena hade gått, och det var bara strax senare som polisen återkom med den första sandalen. (Sista fyra minuterna: https://sverigesradio.se/fallethelena)

Det är således helt uppenbart att alla sökinsatser gjordes utmed skogsstigen och i skogsdungen från söndag eftermiddag, under tidig söndagskväll och vidare under natten till dess att solen gick upp på måndagsmorgonen. Jag tror att ingen på fullaste allvar kan tro något annat än att allt detta berodde på att det var just den vägen som man trodde att Helena hade gått hem, och det var ju utmed den vägen som Helenas båda sandaler till slut hittades. Senare hittas ju också bland annat Helenas ringar vid lekplatsen, där skogsstigen mynnade ut. Som jag ser det är det uteslutet att Helena skulle ha tagit någon annan väg hem. Väljer man också att fästa vikt vid "Hannas" vittnesmål, är det ju bombsäkert att Helena kom till skogsstigen som går genom skogsdungen.

När det sedan gäller ryggsäcken är jag lika övertygad som vissa andra att bland annat ringarna ramlade ur den när Helena skulle baxas in bagageutrymmet. När man ser den typ av ryggsäck som Helena hade med sig, behövs det inte mycket för att föremål ska ramla ur den. De olika håligheterna i ryggsäcken täcks ju bara av små "otäta lock". Sedan kan ringarna för all del ha ramlat av Helenas händer när hon skulle "hanteras", medan de andra föremålen kan ha ramlat ur ryggsäcken.

En hundförare hittar den ena sandalen redan under tidig söndagskväll. Men polisen som hade bildat en slags kedja ock sökt hela natten, hittade inte den andra sandalen!?
Senast redigerad av Sculley 2021-11-17 kl. 23:20.
Citera
2021-11-17, 23:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
En hundförare hittar den ena sandalen redan under tidig söndagskväll. Men polisen som hade bildat en slags kedja ock sökt hela natten, hittade inte den andra sandalen!?

Är det något konstigt med det? Den andra sandalen låg väldigt väl dold i den täta vegetationen enligt polisen och det var - precis som polisman Håkan Fasth säger i radiodokumentären - ganska mörkt (det är faktiskt ganska mörkt i en tät skog även veckan före midsommar). Och på den tiden hade man inga flashiga LED-ficklampor som vi har idag. Dessutom har jag svårt att tro att den första polismannen hade med sig en utbildad spårhund. Vi kan nog sluta oss till att hunden var polismannens privata hund. Och den första sandalen låg ju ganska öppet - plus att det då var ljust fortfarande när den hittades. Dessutom säger polismannen Håkan Fasth i radiodokumentären att poliserna var övertygade om att de skulle hitta Helena under natten, vilket indikerar att poliserna nog i första hand letade efter en kropp.

Varför måste du ta upp plats i tråden med ett sådant meningslöst inlägg? Var du tvungen att krysta lite extra för att få anledning att ge dig på mig?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-11-17 kl. 23:42.
Citera
2021-11-18, 01:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Ja på olika håll har det varit olika uppgifter om ringarna. Hur många var det? I början fick man för sig att det var några billiga ringar köpte i Grekland, men senare har det kommit uppgifter om guldring/ar.
Och att en guldring skickades till Saida och sedan dess är försvunnen. Hen tog kanske det som arvode? :-)

Varifrån kommer uppgiften om guldring/-ar? Står det i boken? Det har väl hela tiden talats om två silverringar?
Citera
2021-11-18, 01:44
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Är det något konstigt med det? Den andra sandalen låg väldigt väl dold i den täta vegetationen enligt polisen och det var - precis som polisman Håkan Fasth säger i radiodokumentären - ganska mörkt (det är faktiskt ganska mörkt i en tät skog även veckan före midsommar). Och på den tiden hade man inga flashiga LED-ficklampor som vi har idag. Dessutom har jag svårt att tro att den första polismannen hade med sig en utbildad spårhund. Vi kan nog sluta oss till att hunden var polismannens privata hund. Och den första sandalen låg ju ganska öppet - plus att det då var ljust fortfarande när den hittades. Dessutom säger polismannen Håkan Fasth i radiodokumentären att poliserna var övertygade om att de skulle hitta Helena under natten, vilket indikerar att poliserna nog i första hand letade efter en kropp.

Varför måste du ta upp plats i tråden med ett sådant meningslöst inlägg? Var du tvungen att krysta lite extra för att få anledning att ge dig på mig?

Varför tycker du att det inlägget var meningslöst? Det är klart att man undrar.

Ficklampor fanns även -92, även om de kanske inte var lika "flashiga" som nyare modeller. De fungerade säkert bra, de också.

Om bilden på Helenas ena sko är en bild på den sko som hittades på måndagen - och under förutsättning att ingen rört/flyttat den, efter att den troligen kastades dit från skogsstigen - så tycker jag att känslan man får, är att den står på lite nedplattad vegetation och inte ligger särskilt gömd. Om den stod så när polisen hittade den, så borde den ha synts om någon lyste på den med ficklampa, även om det var mörkt. Nu är jag inte så hemma på hur duktiga hundar är på att hitta saker, men om det var en hund med polisen - även om den inte var tränad för sökning - borde den inte ha kunnat sniffa upp den ändå?

Innan polisman Fasth uttalade sig, så har jag för mig att det endast hade talats om att söket avbröts på kvällen innan, för att det senare återupptogs följande dag (då skon hittades). Var detta en media-anka? Kommer du ihåg om du hört uppgiften innan?

Dessutom, en sko som kastats in i ett snårigt buskage, brukar en sådan landa på "fötterna"? Speciellt en sko med liten kilklack? Någon som har provat?
Citera
2021-11-18, 01:54
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Ulrika har sagt att de "alltid gick den vägen", precis som du själv skriver. Hon har berättat för polisen vilken väg hon menar att Helena skulle ha gått och polisen har funnit spår utmed den vägen.

Ursprungsdiskussionen med Anjosnortaren var om ringar och skor var utplacerade. Jag påpekade då att polis och Helenas vänner letat i närområdet utan att se dem. Dvs det var inga bra falska spår. Att vännerna verkligen letat i området är uppenbart. Givetvis letar de i första hand utmed den väg som Ulrika håller för trolig.

De har alltså missat skor och ringar vilket talar mot att de är utplacerade för att få folk att söka på fel plats. Precis som Farbror Barbro säger så vore det vettigare att lämna Helenas ryggsäck om man ville placera ut ett villospår.

Anjonsnortaren har dock konsekvent i höst försökt få oss att inte tänka på Kohagen som brottsplats, försökt få oss att tänka bort Hanna och dissat LoVi. Det är ett misstänkt beteende.

Men mitt inlägg hade ingenting med er ursprungsdiskussion att göra. Jag undrade om det kommit fram info om Helena brukade gå genom skogsdungen även ensam på natten. Det enda inlägget hade med anjoshort att göra, var att h*n lagt in två kartor. Men du blandade in den användaren ändå - precis som i detta ditt svar.

OT. Vad är det för antagande du gör, när du skriver: "andra saker som snortas upp i Ajnosnortarens näsa". Vad syftar du på att personens näsa snortar upp?
Citera
2021-11-18, 02:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1
Ja oavsett vilken väg hon valt passerar hon väl lekplatsen.

Har t.ex. CL försökt ragga på henne uppe vid vägen eller bara sett henne ta av mot ekudden kan han väl köra runt för att möta henne där hon troligen passerar.

Var han påstridig uppe på vägen och gav henne olust känslor fanns det inte mycket att välja på 92 än att öka takten hem.
Att sedan möta honom vid lekparken kan gett panik och fått henne att springa till skogs för att komma undan eller gömma sig.

Om Helena gick, och beslutade sig för att gå bort och ta cykelvägen hem, så kan gm - om han/de visste var hon bodde - kunnat åka ner Ekuddenvägen, in på cykelvägen och "stött ihop" med henne där. Ingen vet med säkerhet. Om det var person (-er) hon kände, kan hon ha gått dit för att prata, men överraskats av en attack. Och hade han/de redan bilen på plats vid skogsstigens avslutning, så...

Dock tror jag att hon knallade skogsstigen som de brukade, men jag är inte stängd för annan möjlighet.
Citera
2021-11-18, 02:23
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Ja jag tror alla med IQ över 100 och kanske till och med lägre skulle förstå det.
TO verkar dock tycka om att ifrågasätta andras IQ, så jag tror vi kan ha med en klassisk Dunning-Kruger här där TO troligen överskattar sig själv och nedvärderar andra.

Du kan ha rätt! Men oavsett tycker jag att kasta invektiv över och göra antaganden om folk man inte vet vilka de är IRL (?), det är dåligt, tråkigt och onödigt. Att göra antaganden som är nedvärderande, tillför inte tråden någonting bra. Det är bättre att fokusera på sakfrågor, diskutera och försöka komma framåt.

Att någon varit i försvunnen i 29 år, det ska inte få ske. Speciellt inte en ung person, som inte har valt det själv. Hittills har inte mycket hänt, när det gäller fallet. Många har/hade stora förhoppningar på Kalla fall-gruppen. Hoppet finns kvar till en viss del hos mig, men det har inte ökat...
Citera
2021-11-18, 02:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Varför tycker du att det inlägget var meningslöst? Det är klart att man undrar.

Ficklampor fanns även -92, även om de kanske inte var lika "flashiga" som nyare modeller. De fungerade säkert bra, de också.

Om bilden på Helenas ena sko är en bild på den sko som hittades på måndagen - och under förutsättning att ingen rört/flyttat den, efter att den troligen kastades dit från skogsstigen - så tycker jag att känslan man får, är att den står på lite nedplattad vegetation och inte ligger särskilt gömd. Om den stod så när polisen hittade den, så borde den ha synts om någon lyste på den med ficklampa, även om det var mörkt. Nu är jag inte så hemma på hur duktiga hundar är på att hitta saker, men om det var en hund med polisen - även om den inte var tränad för sökning - borde den inte ha kunnat sniffa upp den ändå?

Innan polisman Fasth uttalade sig, så har jag för mig att det endast hade talats om att söket avbröts på kvällen innan, för att det senare återupptogs följande dag (då skon hittades). Var detta en media-anka? Kommer du ihåg om du hört uppgiften innan?

Dessutom, en sko som kastats in i ett snårigt buskage, brukar en sådan landa på "fötterna"? Speciellt en sko med liten kilklack? Någon som har provat?

Inlägget var meningslöst, för om man tänker till lite - som jag gjorde (och ok för att jag har bra kunskap om fallet) - så kommer man snart upp med logiska förklaringar! Sedan är jag säker på att Sculley ville "puckla på mig".

Att vegetationen kan se tillplattad ut (om den nu ens gör/gjorde det), kan bero på en sådan enkel sak som att poliser med flera hade trampat runt fyndet innan fotot togs? Igen: Varför klyva atomer om precis varje sak som i grunden lätt kan förklaras?

Nej, hundar som ska användas för olika sökfunktioner tränas därefter. En narkotikahund söker enbart efter narkotika. En likhund söker enbart efter död vävnad. En vanlig sällskapshund sniffar mest runt efter kissdoft och annat.

Det är svårt att säga om det var en "media-anka" eller inte, men för alla initierade (poliser, utredare med flera) var ju Håkan Fasths uppgifter om att de sökte hela natten självklart välkända. Jag har dock hört detta tidigare, men kommer inte ihåg var/när. Men nu har vi ju Håkan Fasths egen utsaga som bevis! (Men ajnoshort dissar ju även Håkan Fasth ...)

Hur ett föremål landar avgörs helt enkelt av naturlagarna i den aktuella och tillika snåriga miljön.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-11-18 kl. 03:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in