2021-11-17, 16:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1
Det lät ju vettigt även om jag hade tänkt precis tvärtom.

Går man ensam hem så väljer man inte mörka skogspartier utan upplysta vägar där man syns och ser lättare.
Däremot hade hon sällskap av en kille (dock ingen jobbig jäkel) utan någon man litar på vågar man gå genom skogen.

Men är vägen genom skogen den självklara vägen kanske hon hellre tar den för att slippa någon.

Ja, om hon gick med någon som hon litade på, hade hon säkert valt den välbekanta stigen. Men om hon gick ensam, brukade hon då ändå gå genom skogsdungen eller tog hon vid sådana tillfällen den, som jag uppfattar, mer säkra vägen? Jag tror aldrig jag har hört något om detta. Jag har aldrig tänkt på det tidigare, utan det var först nu - när jag såg de parallella kartorna - som frågan slog mig.

När syster U sade att de alltid gick den vägen hem från stan, så utgick hon säkert från de tillfällen när de två gått tillsammans hem, men gällde det även när Helena gick hem ensam? Och speciellt på natten? Det skulle vara intressant att veta; om svaret är det senare alternativet, då kanske det hade funnits andra - och fler - vittnen.

Nu tror jag att hon troligen tog skogsstigen, men jag kan ju inte säkert veta.
Citera
2021-11-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Att Helena kan ha "drivits" i vilken riktning som helst om hon jagats, det behöver man inte ett IQ över 100 för att förstå.

Min frågeställning gick dock ut på om det är känt/har framkommit om Helena - i de fall hon har gått hem ensamnatten - ändå brukade gå genom den mörka, men något kortare skogsdungen, eller om hon då brukade gå Marieforsleden lite längre fram, för att därefter ta cykelvägen hem. Oavsett val av väg hem, så hade Helena i alla fall kommit till/i höjd med lekplatsen. Cykelvägen kantades ju av bostäder och var ev. upplyst och skulle säkert kännas som en mer säker väg att gå. Frågan väcktes hos mig när jag såg de två kartor som, den du så nedvärderande benämner, "Ajonosnortaren" lade ut i tråden. Det behöver man nog inte ens ett IQ på 100 för att förstå.
Ja jag tror alla med IQ över 100 och kanske till och med lägre skulle förstå det.
TO verkar dock tycka om att ifrågasätta andras IQ, så jag tror vi kan ha med en klassisk Dunning-Kruger här där TO troligen överskattar sig själv och nedvärderar andra.
Citera
2021-11-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ja, om hon gick med någon som hon litade på, hade hon säkert valt den välbekanta stigen. Men om hon gick ensam, brukade hon då ändå gå genom skogsdungen eller tog hon vid sådana tillfällen den, som jag uppfattar, mer säkra vägen? Jag tror aldrig jag har hört något om detta. Jag har aldrig tänkt på det tidigare, utan det var först nu - när jag såg de parallella kartorna - som frågan slog mig.

När syster U sade att de alltid gick den vägen hem från stan, så utgick hon säkert från de tillfällen när de två gått tillsammans hem, men gällde det även när Helena gick hem ensam? Och speciellt på natten? Det skulle vara intressant att veta; om svaret är det senare alternativet, då kanske det hade funnits andra - och fler - vittnen.

Ja oavsett vilken väg hon valt passerar hon väl lekplatsen.

Har t.ex. CL försökt ragga på henne uppe vid vägen eller bara sett henne ta av mot ekudden kan han väl köra runt för att möta henne där hon troligen passerar.

Var han påstridig uppe på vägen och gav henne olust känslor fanns det inte mycket att välja på 92 än att öka takten hem.
Att sedan möta honom vid lekparken kan gett panik och fått henne att springa till skogs för att komma undan eller gömma sig.
Citera
2021-11-17, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikenyfiken1
Hmm

Har man fått skjuts hem men vill sköta det diskret för att slippa ev. kritik.
(Du ska inte åka med någon ensam och absolut inte med honom.)
Kan lekparken då vara en bra drop off ställe om det ska se ut som man gått hem.

Har det gjorts tidigare på samma sätt kan ju föraren åkt hit för att släppa av utan att det varit något konstigt med det.

Kanske inte så dum tanke.
Har jag rätt om du menar att den som skjutsat Helena kört förbi hällristningsvägen på cykelbanan, kanske backat upp på stigen för att stå lite i skymundan ett tag utom synhåll från hemmet. Sen har något hänt och Helena har inte ens gått ur bilen, utan någon har flyttat ryggsäcken till bagaget och sen kört tillbaka samma väg igen en kvart senare, typ?
Citera
2021-11-17, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Ja jag tror alla med IQ över 100 och kanske till och med lägre skulle förstå det.
TO verkar dock tycka om att ifrågasätta andras IQ, så jag tror vi kan ha med en klassisk Dunning-Kruger här där TO troligen överskattar sig själv och nedvärderar andra.

Ibland är den här tråden lärorik. Tack för referensen till Dunning-Kruger som jag nu läst på om. Intressant. Diskuterade det just med en närstående som träffar på det hyfsat ofta i jobbet.

Kan det vara så att de inledande polisutredningarna också bedrevs av personer med det här fenomenet, nämligen inkompetens i kombination med brist på självinsikt om sin egen inkompetens?
Citera
2021-11-17, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Är väl rätt ointressant?
Även efternamnet Levin har stavats olika av de som har detta efternamn. "Levin o Lewin.

Det är ju som mest intressant när man ska kartlägga var en person har bott under åren om man vet hur namnet stavas officiellt? Tyckte det var lite märkligt att två nära och inblandade i det här fallet både stavar med enkel-V i folkbokföringen, men med dubbel-V i den här tråden och utåt.
Citera
2021-11-17, 19:20
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Att Helena kan ha "drivits" i vilken riktning som helst om hon jagats, det behöver man inte ett IQ över 100 för att förstå.

Min frågeställning gick dock ut på om det är känt/har framkommit om Helena - i de fall hon har gått hem ensamnatten - ändå brukade gå genom den mörka, men något kortare skogsdungen, eller om hon då brukade gå Marieforsleden lite längre fram, för att därefter ta cykelvägen hem. Oavsett val av väg hem, så hade Helena i alla fall kommit till/i höjd med lekplatsen. Cykelvägen kantades ju av bostäder och var ev. upplyst och skulle säkert kännas som en mer säker väg att gå. Frågan väcktes hos mig när jag såg de två kartor som, den du så nedvärderande benämner, "Ajonosnortaren" lade ut i tråden. Det behöver man nog inte ens ett IQ på 100 för att förstå.

Ulrika har sagt att de "alltid gick den vägen", precis som du själv skriver. Hon har berättat för polisen vilken väg hon menar att Helena skulle ha gått och polisen har funnit spår utmed den vägen.

Ursprungsdiskussionen med Anjosnortaren var om ringar och skor var utplacerade. Jag påpekade då att polis och Helenas vänner letat i närområdet utan att se dem. Dvs det var inga bra falska spår. Att vännerna verkligen letat i området är uppenbart. Givetvis letar de i första hand utmed den väg som Ulrika håller för trolig.

De har alltså missat skor och ringar vilket talar mot att de är utplacerade för att få folk att söka på fel plats. Precis som Farbror Barbro säger så vore det vettigare att lämna Helenas ryggsäck om man ville placera ut ett villospår.

Anjonsnortaren har dock konsekvent i höst försökt få oss att inte tänka på Kohagen som brottsplats, försökt få oss att tänka bort Hanna och dissat LoVi. Det är ett misstänkt beteende.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-11-17 kl. 19:41.
Citera
2021-11-17, 19:47
Medlem
Citat:

Intelligent tanke, vilka vägar HA valde när hon gick ensam kan ju bara UA veta om de diskuterat just den saken. Man kanske inte frågar rent spontant "vilken väg gick du hem idag då?"
Sen rent formellt så gick de nog inte alltid där. Under de snöiga vintrarna är det ju plogat på asfaltstråken, men knappast i skogen. Men det är väl en sån grej man säger i sammanhanget.
Senast redigerad av ajnoshort 2021-11-17 kl. 20:13.
Citera
2021-11-17, 20:15
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Nu är ju storyn att UA lagt en plånbok innanför dörren så att Helena skulle kunna betala taxin, som väl då förmodats stanna utanför huset. Ingen VET att Helena skulle ha gått hem. OM hon skulle gått hem så KANSKE hon skulle valt skogsstigen, men kanske inte om hon gick med sällskap. Då kunde hon övervägt att välja en väg med insyn från offentligheten. Det vore ju lite småkorkat att ge sig in i en buskig skogsmiljö mitt i natten med en efterhängsen typ.

Ja, vi kommer nog inte längre i denna lek med tanken. Vi vet inte heller vilka fler saker som kan ha varit utlagda som polisen inte hittat eftersom de inte undersökte särskilt noga. Jag håller öppet för att fler saker än skorna är planterade, även om de lagts ut på ett klantigt sätt.

Men jag undrar: hur låg ringarna i förhållande till varandra. Någon skriver guldringar, men var alla guldringar? En ring försvann väl hos Saida? Hittades ringarna med metalldetektor? Fler saker borde i så fall hittats med metalldetektor, folk tappar saker hela tiden och det har bott folk där sen järnåldern minst.

Sen undrar jag: varför hade hon ryggsäck med sig? Vad förvarade hon i den? Varför finns det inte efterlysning på andra persedlar, om det var sånt som förvarades i ryggsäcken?

Och ingen har kunnat svara på mina tidigare frågor om vem som betalade entre, för drinkar, för garderob, osv för Helena inne på Stadt? Hon hade ju inga pengar och ingen syster med sig.

Finns en uppgift att så var fallet.

“Två av Helenas silverringar hittas senare av polisen med hjälp av metalldetektorer i gräset vid skogsstigen, nära lekplatsen.”
Citera
2021-11-17, 20:35
Medlem
Citat:
Kanske inte så dum tanke.
Har jag rätt om du menar att den som skjutsat Helena kört förbi hällristningsvägen på cykelbanan, kanske backat upp på stigen för att stå lite i skymundan ett tag utom synhåll från hemmet. Sen har något hänt och Helena har inte ens gått ur bilen, utan någon har flyttat ryggsäcken till bagaget och sen kört tillbaka samma väg igen en kvart senare, typ?

Typ 🙂.

Lekplatsen.
Liten vit bil.
HA tillhörigheter hittas där eller i anslutning.
Knutpunkt oavsett vilken väg hon gått om hon nu gått.
Delvis dold plats.
Nära anslutning till hemmet.

Något händer väl här på ett eller annat sätt.

Hon har blivit skjutsad och något händer i bilen, hon blir medvetslös/skadad och/eller flyr ut ur bilen men hinns upp.

Hon har blivit skjutsad och skadats i bilen utanför hemmet men att flytta henne där till bakluckan är väl riskfyllt och han kör in på lekparken för att gömma henne i bagaget.

Hon möter någon som väntar på henne som står mellan henne och huset. Alternativet som finns är väl att fly, kommer hon på stigen vänder hon säkert tillbaka in i skogen.

Osv...

Jag tror ju att en bil varit med från första början. Tveksamt att springa och hämta en bil eller att ringa efter någon, hur ringde man någon 92 d.v.s om han inte knackat på hos någon för att låna telefonen (knappast).
Ovanpå det måste den man ringer vara hemma, blodsbröder, vara säker på att han är ensam så man inte får ett vittne.
Citera
2021-11-17, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Finns en uppgift att så var fallet.

“Två av Helenas silverringar hittas senare av polisen med hjälp av metalldetektorer i gräset vid skogsstigen, nära lekplatsen.”

Var det i boken den uppgiften fanns? Minns inte hela boken utantill.

Som jag skrev så borde fler saker ha hittats om de körde runt med metalldetektor. Nycklar, mynt, osv. Folk tappar allt möjligt.

Jag ser också i bildserien för SR-reportagen en bild där en polis kommer med en massa saker som ska ha hittats, bland annat en gympapåse med adidasmärkning. Den blir man ju nyfiken på. Han bär på lite andra saker också som är svåra att identifiera. Det är i sådana lägen man skulle vilja ha direktinsyn i utredningen.

PS. det står nära lekplatsen. och i gräset. Verkar inte som det var i sanden eller asfalten PÅ lekplatsen då, eller?
Citera
2021-11-17, 21:02
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Var det i boken den uppgiften fanns? Minns inte hela boken utantill.

Som jag skrev så borde fler saker ha hittats om de körde runt med metalldetektor. Nycklar, mynt, osv. Folk tappar allt möjligt.

Jag ser också i bildserien för SR-reportagen en bild där en polis kommer med en massa saker som ska ha hittats, bland annat en gympapåse med adidasmärkning. Den blir man ju nyfiken på. Han bär på lite andra saker också som är svåra att identifiera. Det är i sådana lägen man skulle vilja ha direktinsyn i utredningen.

PS. det står nära lekplatsen. och i gräset. Verkar inte som det var i sanden eller asfalten PÅ lekplatsen då, eller?

Yes, men sanningshalten är inte bekräftad av, ja du vet vem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in