2021-11-17, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Så nu skall Esbjörnligan försöka koka soppa på en spik? Tror inte att de lyckas.
Tänker advokaterna hjälpa till? Tvivlar på det.

Edit; han nu listat ut att SH syftar på Svea Hovrätt.
Har faktiskt misstänkt det ett bra tag, men inte varit säker.

https://www.domstol.se/hitta-domstol/allmanna-domstolar/hovratter/

Korrekt

Koka soppa på spik är princip vad de försökt med sedan förra året, och allteftersom spikarna rostat sönder, har de bara fyllt på med nya rostiga spikar.
2021-11-17, 21:08
Medlem
Knut-Annes avatar
Nu också i Expressen, dock inte Brännvinström som skriver.
https://www.expressen.se/nyheter/esbjorns-overklagande-ar-ofullstandigt/
2021-11-17, 21:15
Medlem
Citat:
...och synnerligen kortfattat...
2021-11-17, 21:23
Medlem
Citat:

Som har författat en egen text utan att ha en aning om vad de pratar om, och med största sannolikhet utan att ha sett hovrättens skrivelse, och därför så blir det helt åt helvete fel, som vanligt när expressens ordbajsare är i farten. Fick dom ens godkänt i svenska i grundskolan? Man undrar.

Nej, hovrätten har inte bett Esbjörns ombud förtydliga vad i förlikningen det är de vill ha ändrat.

Ur Expressens artikel:
Citat:
Domstolen skriver att Esbjörn Bohlins ombud bland annat behöver förtydliga vad det är i förlikningen som de vill ha ändrat.

Däremot hade väl AB skrivit rätt, de hade väl förmodligen bara kört copy&paste, och fått med just det att Esbjörn måste förtydliga vad i domen det är som han vill ha ändrat. Och det lär ju som sagt vara att hela stadfästelsedomen undanröjs, men förmodligen var tanken från början att hela förlikningsavtalet skulle ogiltigförklaras, vilket alltså inte är möjligt genom att överklaga en stadfästelsedom.
2021-11-17, 21:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Som har författat en egen text utan att ha en aning om vad de pratar om, och med största sannolikhet utan att ha sett hovrättens skrivelse, och därför så blir det helt åt helvete fel, som vanligt när expressens ordbajsare är i farten. Fick dom ens godkänt i svenska i grundskolan? Man undrar.

Nej, hovrätten har inte bett Esbjörns ombud förtydliga vad i förlikningen det är de vill ha ändrat.

Ur Expressens artikel:

Däremot hade väl AB skrivit rätt, de hade väl förmodligen bara kört copy&paste, och fått med just det att Esbjörn måste förtydliga vad i domen det är som han vill ha ändrat. Och det lär ju som sagt vara att hela stadfästelsedomen undanröjs, men förmodligen var tanken från början att hela förlikningsavtalet skulle ogiltigförklaras, vilket alltså inte är möjligt genom att överklaga en stadfästelsedom.

Beror nog på ren dumhet eller lathet från den reporter som är stand in för Leif Brännström, han var ju inte heller så noga med att det han skrev skulle vara korrekt utan mer sensationsvänligt om man säger som så

Förmodligen har hon läst det där tramset som E*björns nye jurist lär utsläppa till media, typ att om Ebba Busch bara betalade några miljoner till så skulle E*björn låta udda vara jämt och låta Ebba Busch få huset

Jag börjar tro att den nye juristen tror att det är förlikningen han överklagar inte stadfästelsen.
2021-11-17, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Beror nog på ren dumhet eller lathet från den reporter som är stand in för Leif Brännström, han var ju inte heller så noga med att det han skrev skulle vara korrekt utan mer sensationsvänligt om man säger som så

Förmodligen har hon läst det där tramset som E*björns nye jurist lär utsläppa till media, typ att om Ebba Busch bara betalade några miljoner till så skulle E*björn låta udda vara jämt

Jag börjar tro att den nye juristen tror att det är förlikningen han överklagar inte stadfästelsen.

Ja, det tycks finns stor risk att det nya ombudet (återstår att se om han med någon rättvisa kan kallas jurist ) inte heller insett vad det hela handlar om. Hade han gjort det, får man väl förmoda att han hade informerat Esbjörn om det meningslösa med en sådan överklagan, och istället siktat in sig på förlikningsavtalet.

Nu är ju bara problemet att förlikningen är så gott som fullbordad, och att även om förlikningsavtalet skulle bli ogiltigförklarat, så kommer inte heller det att ha någon som helst effekt. Esbjörn har oavsett förlikningsavtal undertecknat och försett Ebba med köpebrev, nycklar och allt vad det nu var, och hon har slutbetalat och tillträtt fastigheten.

Det är helt meningslöst för Esbjörn att överklaga fastställelsedomen.
Och det är lika meningslöst att försöka få ogiltigförklarat förlikningsavtalet.

Esbjörns enda chans att få tillbaka huset nu, är att stämma Ebba inför domstol och hävda att köpeavtalet är ogiltigt.

Jag vet att det låter helt vansinnigt. Men det är den enda juridiska möjligheten för Esbjörn att återfå huset. Det finns inget annat alternativ. Allt annat är bara rena dödsryckningar.
2021-11-17, 21:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Skall inte lagen vara lika för alla, menar du?

Jag inser väldigt enkelt att vi inte kan en rättsskipning som utgår ifrån hur något skulle låta i ett enskilt fall med okunniga ombud. Det om något borde ha blivit uppebart för alla genom denna härva
Rättskipningen skall utgå från lagar och regler. Och när det gäller överklagandetiden är det klart och tydligt, den kan inte förlängas.

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg, så är det just på den punkten som det för första gången i hela den här härvan faktiskt finns något som inte är alldeles uppenbart, nämligen frågan om UT verkligen borde ha stadfäst förlikningen i dom, givet det faktum att Esbjörn "själv" hade skickat in ett brev till domstolen där han bland annat gav uttryck för att hans ombud/advokat inte agerat korrekt. UT går sedan på advokatens uppgifter och stadfäster förlikningen. Nu är det min uppfattning att UT trots allt gjort rätt. Men jag måste nog säga att om det är någonstans jag kan se att det skulle kunna finnas ett skäl, så är det på den punkten.

Däremot kan jag inte se några skäl till att det skall dröja tre veckor för Esbjörn att inkomma med ett överklagande och det överklagandet då saknar samtliga delar som måste finnas på plats i ett överklagande.

Jo, lagen skall vara lika för alla, särskilt för de som begriper litet mindre. Litet materiell processledning kan vara befogat.

Att den nye juristen är oskicklig, saknar fullmakt i original och redan från början ber om tid kan ju bero på riktigt knepiga omständigheter och tidsnöd "på riktigt" som på något annat, tex inkompetens.
2021-11-17, 21:48
Medlem
I grund och botten är det så att Esbjörn bara åstadkommer en enda sak med sitt agerande just nu, och det är att göra sina arvingar än mer arvslösa. För varje timme som går, för varje timme som Esbjörns alla ombud, hur många är dom nu, totalt, nio stycken om jag räknat rätt, för de var väl sju totalt i listan från Hestra, för varje timme som går, suger de ut Esbjörn och hans ekonomi. Och räkna med att den "godhjärtade" glatt betalar alla fakturor utan några ifrågasättanden.

Grattis Matzzzzz, det kommer inte finnas ett korvöre kvar till dig när pedofilen och piraten är klara.
2021-11-17, 21:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, det tycks finns stor risk att det nya ombudet (återstår att se om han med någon rättvisa kan kallas jurist ) inte heller insett vad det hela handlar om. Hade han gjort det, får man väl förmoda att han hade informerat Esbjörn om det meningslösa med en sådan överklagan, och istället siktat in sig på förlikningsavtalet.

Nu är ju bara problemet att förlikningen är så gott som fullbordad, och att även om förlikningsavtalet skulle bli ogiltigförklarat, så kommer inte heller det att ha någon som helst effekt. Esbjörn har oavsett förlikningsavtal undertecknat och försett Ebba med köpebrev, nycklar och allt vad det nu var, och hon har slutbetalat och tillträtt fastigheten.

Det är helt meningslöst för Esbjörn att överklaga fastställelsedomen.
Och det är lika meningslöst att försöka få ogiltigförklarat förlikningsavtalet.

Esbjörns enda chans att få tillbaka huset nu, är att stämma Ebba inför domstol och hävda att köpeavtalet är ogiltigt.

Jag vet att det låter helt vansinnigt. Men det är den enda juridiska möjligheten för Esbjörn att återfå huset. Det finns inget annat alternativ. Allt annat är bara rena dödsryckningar.

Hur skulle "juristen" kunna överklaga förlikningen förstår jag inte, Uppsala Tingsrätt har ju inte haft ett dugg med den att göra eftersom den blev till genom förhandling mellan Ebba Busch och E*björns advokater, Uppsala Tingsrätt har ju endast stadfäst deras förlikning med en dom.

Men risken är ju nu att E*björn (läs Margareta Majkgård) faktiskt stämmer Ebba Busch när han får avslag på sin överklagan, det skulle faktiskt inte förvåna mig, Maragreta Majkgård börjar mer och mer kännas som en riktig rättshaverist och det är ju inte med sina egna pengar hon rättshavererar.
2021-11-17, 21:53
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väl alldeles självklart att man måste följa lagen. Och att det har en stor betydelse i fallet.

Inte tror jag att Ebba har gjort något olagligt. Hon har säkerligen juridisk expertis som är henne behjälplig med det.

Men jag pratar inte om att det inte handlar om juridik, utan de mellanmänskilga interaktioner som skett mellan dom och hur Ebba (helt lagligt) kontaktat och pratat med Esbjörn.

Ebba har ett stort ansvar (enligt min moral, som är alldeles min egen, du får ha andra åsikter), eftersom hon genom ett antal punkter får ett övertag i situationen:

- är rikskändis. Man kan som äldre bli både imponerad, och känna sig hedrad av att hon tar kontakt
- hon är partiledare för ett parti som kan tolkas som att de har kristna värderingar och en viktig grupp som de värnar om ska vara de äldre. Det kan göra att hon känns både ärlig, pålitlig och att hon inte skulle riskera sitt rykte eller jobb.
- hon har redan god kännedom om vad en fastighet i området är värd, hon har kontakter som stöder henne och säkerligen är hon redan påläst
- det är hon som söker upp Esbjörn, inte tvärtom
- eftersom hon påstår att de tär han som uppger ett pris och han avsäger sig inblandning i affären av en fastighetesförmedling, är det extra viktigt att hon agerar på ett sätt som tar hänsyn till Esbjörns situation. Han är inte den som sökt upp Ebba, han är äldre, hon känner inte Esbjörn, han är hembjuden till Ebba, vilket inte är neutral mark, och han är inte insatt i alla omständigheter på det sätt som hon kan ha varit som köpare i den här situationen.
- eftersom hon inte känner Esbjörn, bör hon vara extra lyhörd, ge honom tid och absolut varken försöka påverka, påtrycka eller på annat sätt övertala honom till att sälja.

Det finns säkert en massa andra saker som Ebba borde ta hänsyn till. Eftersom vi inte vet exakt vad som utspelades mellan dom i de situationer som förekommit innan papper skrivits på, förblir det något som står ord mot ord.

Till exempel hotar Ebba ganska omedelbart med domstol när Esbjörn ångrar sig. Det är hårt mot hårt redan från start. Här sätter hontonen om vad som komma skall.
Rent rättsligt har Ebba lagen på sin sida.

Men har hon agerat moraliskt genom det "övetag" hon hade från början?

Dessutom är brevet från Ebba handskrivet, vilket även det kan ses som ett sätt att "hantera" Esbjörn.

Som sagt, man kan agera helt lagligt, men ändå agera egotistiskt, oempatiskt och oetiskt i min värld.

Du kan agera som att vara hotfull, utan ett ett hotfullt ord yttrats, eller tvärtom vara "smörjande" genom att bjuda hem till ditt eget hem, du kan prata på ett sätt som gör det svårt att hänga med i svängarna, och få dig att känna dig dum och okunnig, du kan på många andra sätt agera för att få din vilja igenom, utan att på något sätt bryta mot någon lag.

Ebba har visat sitt ansikte, och det gör att jag inte alls litar på henne.

Hela vårt samhälle är uppbyggt på de normer och morla vi har. Till hjälp har vi lagar för de som bryter mot detta, men resten av våra beteenden mot varandra kräver en viss tillit till både systemet och till våra medmänniskor.

Utan detta skulle vårt samhälle brytas sönder.
Du sammanfattar så utomordentligt gott vad som är fel med denna "husaffär", nämligen Ebbas brist på moral och etik när hon med berått mod begick detta åldringsbondfångeri med stöd av en bristfällig skyddande lag mot ett sådant beteende. Det är så äckligt hela skiten och värst är nog att se Ebba stå på scen så där oberörd utom när hon trycker fram sina krokodiltårar genom att se sig själv som offret iom att det går lite trögare med att lura kåken av gubben än hon från början tänkt sig.
2021-11-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jo, lagen skall vara lika för alla, särskilt för de som begriper litet mindre. Litet materiell processledning kan vara befogat.

Att den nye juristen är oskicklig, saknar fullmakt i original och redan från början ber om tid kan ju bero på riktigt knepiga omständigheter och tidsnöd "på riktigt" som på något annat, tex inkompetens.

"tidsnöd på riktigt"? Det låter som en ursäkt i nivå med "hon lovade på facebook"....

Esbjörn hade tre veckor på sig. Det räcker för alla andra, det räcker för honom också. Det är inte många meningar som behöver plitas ner på ett papper. Betydligt färre än de han och hans ombud tillsammans faktiskt åstadkom. Det behövde bara vara rätt meningar. Men icke.

Han har ett team av advokater och ombud snart fler än OJ-simpson hade. Det finns inte en chans i världen att han kan hävda vare sig inkompetens eller tidsnöd med alla dessa avlönade "jurister" och advokater. Tycker han att de är inkompetenta borde han bytt ut dem för länge sedan. Han har haft alla möljigheter. Till och med inför överklagandet kunde han ha valt att be en riktig advokatbyrå med fastighetsrätt som specialitet att företräda honom, istället för en alltiallo med sjörätt på menyn. Då hade överklagandet helt säkert hållt måttet redan från början.
2021-11-17, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hur skulle "juristen" kunna överklaga förlikningen förstår jag inte, Uppsala Tingsrätt har ju inte haft ett dugg med den att göra eftersom den blev till genom förhandling mellan Ebba Busch och E*björns advokater, Uppsala Tingsrätt har ju endast stadfäst deras förlikning med en dom.

Men risken är ju nu att E*björn (läs Margareta Majkgård) faktiskt stämmer Ebba Busch när han får avslag på sin överklagan, det skulle faktiskt inte förvåna mig, Margreta Majkgård börjar mer och mer kännas som en riktig rättshaverist och det är ju inte med sina egna pengar hon rättshavererar.

Haha, ja, det skulle inte förvåna, om det blir nästa steg. Ingen kör över Maggan, kan jag tänka mig. Särskilt inte en uppstudsig jänta som tror hon är nåt. Jösses vad arg hon ska vara den gamle kärringen. Hon kommer väl att viga resten av sitt liv, det korta hon har kvar, till att göra livet surt för Ebba.

Men en sådan stämningsansökan lär väl tvärvända i svängdörren hos UT, då domstolen är mycket väl medveten om att det finns en stadfäst förlikning om bättre rätt, och det därför saknas rättslig grund för stämningen. Ebba kommer inte ens få veta att det var en stämningsansökan där och vände i dörren.

Tur att Ebba har Säpo-beskydd ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in