Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
.
Du påstår dig veta att ingen bevisat Bibeln vara mer än skönlitteratur.
Formuleringen är ju extremt lätt att modifiera och flytta målstolpar till. För att få någon betydelsefull mening i ditt påstående om att du vet, måste ju bevisningen definieras, dvs vad som ligger till grund för bevisning och jämförelse med skönlitteratur. Eller hur? Håller du med om det?
Måste då den som vill bevisa Bibeln göra samma sak?
Citat:
Eller du vill hålla din så kallade vetskap på en så ytlig nivå som bara är möjligt för att kunna vidhålla påståendet om skönlitteratur?
Jag tror fortfarande du söker efter något att greppa tag i så du kan göra en 'gotcha', därför försöker jag vara väldigt tydlig i mina termer. Saken är den att ingen 'gotcha' behövs för det är inte MIN UPPGIFT att belägga några bevis för att motbevisa vad någon annan påstår utan bevis. Klart slut, finito, the end.
Citat:
Om en observation kan tolkas i termer av att en historisk redogörelse är korrekt - skulle redogörelsen mycket väl kunna stämma.
Och "mycket väl kunna stämma" är inte samma sak som vetskap. Och även om man kan bevisa historiciteten av ställen i Bibeln så bevisar det inte de extraordinära påståendena. Det är vad som efterfrågas och vad som är relevant.
Citat:
Vid undersökning av Bibelns sanningshalt handlar det väl mer om ifall Gud har påverkat världen tidigare. Eftersom man inte accepterar annat än naturalistiska förklaringar till observation skulle även rent teoretiskt, ett mätvärde direkt åstadkommet av Gud fortfarande tolkas i termer av att Gud absolut inte ligger bakom.
Om man inte kan härleda något till Gud så kan man inte härleda något till Gud. Då är han antingen inte existerande eller irrelevant.
Citat:
Det finns inget sätt att undersöka din jämförelse på.
Så då avfärdar du den eller ska du förhålla dig till den för all framtid?
Citat:
Det finns däremot sätt att undersöka Bibelns eventuella sanninghalt!
Jasså?
Citat:
Och nej, att avgöra dess sanningshalt med förklaringar som metodiskt utgår från att Gud inte påverkat något skillt från naturlig gång är INTE ett logiskt meningsfullt sätt.
Kanske Gud och Bibel inte är logiskt meningsfullt?
Citat:
Vad sägs om att göra logiska bedömningar av möjligheter. Ex är det logiskt möjligt att sedimentlager som teoretiskt sett representerar miljontals är helt opåverkat av erosion? Dvs att lager ovanför och under är helt ostörda. (Paraconformity)
Även om vi inte vet eller kan förklara så är det inte bevisning för några övernaturliga påhitt. Det betyder dock inte att det saknas en förklaring. Jag är ingen geolog. Finns det ett geologiforum på Flashback så skulle jag mer än gärna följa en tråd du startar där.
Citat:
Det handlar inte om en "magisk gud". Det handlar om ifall Bibeln kan vara sann.
Utan en magisk gud är inte Bibeln sann.
Citat:
Så länge man anser att "mest sannolika scenario" ur en ateistisk världsbild trumfar logisk deduktion ur en historisk redogörelse kan man både ha kvar kakan och äta upp den dvs en förklarande lögn är bättre och ingen förklaring alls är också bättre...
Man kan alltid behålla postulatet eller t.ex. kalla det en myt, eller skönlitteratur. Man kan inte hålla båda för sant. Det kallas kognitiv dissonans.