Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Bygga en bil till sig själv?, Det kommer alltså inte att finnas bilbyggare? Hur blir det med bensin? Hur är det med andra saker som tex kylskåp, dammsugare, spisar osv? Mobiltelefoner, internet, datorer etc. Elektricitet?
Som sagt, det står inga detaljer. Människan behöver i alla fall inte svälta, frysa eller bekymra sig för att överleva. På Adam och Evas tid var i princip hela jorden varm som i ett växthus, full med mat.
Hade dom behövt kylskåp, dammsugare, spisar osv? Mobiltelefoner, internet, datorer etc. Elektricitet? Jag vet inte, men jag tror inte det, och bibeln säger inget om det, så jag kan inte säga något med säkerhet.
Men om det t.ex. skulle behövas en dammsugare, så kan jag inte se några hinder att man själv kan bygga en. Jag kan i alla fall inte se att människor kommer att jobba i stora industrier som gör saker åt andra, eftersom det står:
"
De skall bygga hus och bo i dem, odla vingårdar och äta deras frukt.... Det de byggt skall inte bebos av andra, det de odlat inte ätas av andra...De skall inte arbeta förgäves" (Jes 65:21.22.23 Bibel2000)
Om man nu känner för att bygga en dammsugare, så kan jag inte tro att Gud skulle förbjuda det. Men det kan ju finnas saker som jag inte har någon aning om, t.ex. att det skulle förstöra miljön, och att det därför är förbjudet.
Men principen är ändå att man har en oändlig frihet(inom vissa ramar), och oändligt med tid att göra precis det man vill göra och känner för när man vaknar upp på morgonen.
Det är därför som jag jämför dagens värld där man är tvungen att jobba, som ett slags slaveri.
I Sverige och i-länder kanske det är ett självpåtaget slaveri, eftersom man inte är tvungen att jobba så mycket som man gör för att få tak över huvudet och mat på bordet, men man vill ha grejer och vill kunna resa o.s.v.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
När du har ridit runt jorden en miljon gånger och hälsat på alla intressanta personer en miljard gånger (förutsatt at de vill träffa dig) vad gör du då? Du tycks inte fatta begreppet evighet.
Jag har inte erfarenhet av det, så jag vet inte. Men du tycks veta vad det handlar om?
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Som jag sa så måste det finnas en kontext. Om alla blev runt åttio tusen miljoner miljarder år så hade världen och livet varit inrättat efter den siffran och det hade varit naturligt att dö vid den åldern.
Och om alla levde i en evighet så hade världen och livet varit inrättat efter det, och det hade varit naturligt att inte någonsin dö???
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Men om folk dog i 80 års åldern hade jag inte velat bli miljoner miljarder år.
Självklart inte, men nu kommer ju alla människor i den nya ordningen att aldrig behöva dö.
Inget krig, ingen död, ingen sorg:
Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon.
Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.« (Upp 21:3-4 Bibel2000)
"
Den dag skall komma då berget med Herrens tempel står där orubbligt fast, högst av bergen, överst bland höjderna. Alla folk skall strömma dit, folkslag i mängd skall komma, och de skall säga: »Låt oss gå upp till Herrens berg, till Jakobs Guds tempel. Han skall lära oss sina vägar, hans stigar vill vi följa.«... Han skall döma mellan folken, skipa rätt bland alla folkslag.
De skall smida om sina svärd till plogbillar och sina spjut till vingårdsknivar. Folken skall inte lyfta svärd mot varandra och aldrig mer övas för krig." (Jes 2:2-3,4 Bibel2000 )