2021-11-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Hur går det för er, är du nöjd med dina klanmedlemmskompisar, är de idoga nog i tråden enligt dina mått mätt?
Nu har ni infört en ny invändning emot Esbjörn, dvs att Esbjörn skulle vara en dömd pedofil, det finns tydligen inte ett uns av moral hos er fanatiska Ebba Buschfans, iofs följer ni väl bara er ledares moralkompass så varför blir jag ens förvånad!
Antar att ni alla inte har skolats inom Livets Ord vilket isf skulle vara en liten förmildrande omständighet av ett agerande.

Moral och Etik är vad denna affär bör handla om, eller rättare sagt bristen av Moral och Etik, som partiledare för ett riksdagsparti så finns det ett visst krav på Moral och Etik, denna egenskap saknar er Ebba Busch fullständigt vilket är tragiskt för alla inblandade.
Du visar prov på din moral och etik genom ditt svavelosande predikande i tråden. Ett samhälle där din etik skulle vara överordnad juridiken skulle likna ett talibanvälde där skäggapor som kallar sig moralpoliser går runt med käppar och piskar alla vars moral inte accepteras av prästerskapet. I ditt samhälle skulle alla som du anser vara omoraliska vara helt rättslösa och tvister skulle lösas av moraldomstolar med tjänstgörande präster i stället för jurister.

Om du levde i ett talibanvälde skulle du omedelbart kasta din rakhyvel och ge dig ut på gatorna med din käpp, tack och lov så får du hålla till godo med Flasback och inte ens här gör du någon större skada.
2021-11-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Det må vara, men det har inget med försäljningen av fastigheten att göra.
Det är intressant att försöka genomskåda vad den gemensamma nämnaren hos de inblandade kan vara, för bakom tvisten finns det dolda motiv. Det som förenar majoriteten är deras aktivism inom Rättssäkerhetsorganisationen. Det går inte att komma runt detta faktum.
2021-11-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Och vad förväntar du att en mäklare gör för att få "god kännedom" om en säljare? Normalfallet är att mäklaren förvissar sig om att det är rätt person, att denna person äger fastigheten, att det inte finns begränsningar noterade, och att personen är rättskapabel, dvs förfogar själv över fastigheten. Samtliga dessa uppfylldes.
Vad anser du mäklaren mer bör göra?
Slå i brottsregistret? Vad jag vet hade det inte gett något annat än möjligen informationen att Esbjörn körde på och skadade en flicka med cykel, men det är ju knappast relevant i en fastighetsaffär.
Fråga random människor i området vem säljaren egentligen är?
Mäklaren hade enligt Fastighetsmäklarlagen de ansvar som återfinns vid sitt skrivuppdrag, dessa kan han inte friskriva sig från som det står i köpekontraktet.

Kontrollplikten ska utföras, kontrollera ägare och intressen för fastigheten, inteckningar, servitut och andra rättigheter.
Köpehandlingarna ska anpassas efter affären den handlar om. (här failade mäklaren totalt)
Omsorgsplikten känns tveksamt att mäklaren utfört, har han gjort det så har han fått all fakta direkt från Esbjörn och bör ju därför vara ett nyckelvittne i den här soppan. (Här har mäklaren till 99% gått på Ebba Buschs egna ord)
Kundkännedom innebär ju att mäklaren måste ha kontrollerat Esbjörns identitet genom ID handling. Här ingår också Information om affärsförbindelsens syfte och art där mäklaren ska ta reda på säljarens syfte med att vilja sälja sin bostad, men även köparens syfte med att köpa bostaden. (gick sådär med den här punkten för mäklaren)
Är Personen i politiskt utsatt ställning – PEP så måste mäklaren även få ett godkännande från behörig beslutsfattare innan något avtal får ingås. Mäklaren ska därefter följa upp affärsförbindelsen.
Mäklaren ska dokumentera hur den har uppnått kundkännedom. Detta ska finnas som underlag för både Finanspolisen och för FMI. Det ska ske genom.
  • Ta kopior på den identitetshandling, registreringsbevis eller andra handlingar som använts för att uppnå kundkännedom.
  • Notera vid vilken tidpunkt åtgärderna för kundkännedom genomfördes (inte när kopian togs eller anteckningen skrevs).
  • Motivera skälen till att en person har bedömts ha exempelvis låg risk.

Vad händer om mäklaren inte kan uppnå kundkännedom? Om mäklaren inte kan uppnå tillräcklig kundkännedom om en kund får hen inte ingå ett skriftligt avtal för uppdraget med kunden eller hjälpa till med enstaka transaktioner för kundens räkning.
Dokumentationen om de vidtagna åtgärderna och handlingarna är en mäklare skyldig att spara i minst fem år.

https://lagen.nu/dom/hfd/2018:57
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/skrivuppdrag/
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/penningtvatt/kundkannedom/
2021-11-17, 12:09
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Detta är ett utmärkt exempel på beteende från en person som inte vill att lag och rätt skall råda på den svenska fastighetsmarknaden. Köparen och dess bakgrund är för sunda personer helt ointressant. Det är som vanligt när fakta och sakargument inte kan användas så används yrke och annat, bara det går att fram bringa det hat som hatpredikanterna vill. De namnteckningar Esbjörn skrev på förlikning och köpebrev i närvaro av sin egen advokat och sin "vän" Monica Pernrotn-Lüllma är ointressanta för de talar till köparen fördel och så vill inte hatarna ha det. Hoppas ni alla möter er "Esbjörn" i en fastighetsaffär. Det är ni värda!

Om jag möter en Esbjörn i en husaffär och denna Esbjörn ångrar försäljningen så skulle jag inte gå ut i media om att jag isf avstår affären, för att därefter ändå köra över denna Esbjörn.
Om isf skulle jag stå vid mitt ord, men att stå vid sitt ord kanske är främmande egenskap för dej men inte för mej.
Senast redigerad av EAGLEofGOLD 2021-11-17 kl. 12:13.
2021-11-17, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Ebba är inte besatt av pedofili. Vet inte riktigt var du fått det ifrån, men ser gärna något slags belägg för det. Hon är inte ens besatt av Binninge. Hon svarade bara med samma mynt som Binninge hade hållit på med, dvs smutskastning och upplysning. Nej, jag tycker att hon skulle ha spelat ett bättre spel än så, men jag har all förståelse. Ger man sig in i leken, får man leken tåla, men Binninge började grina när han fick svar på tal.
Well med tanke på att hon valde den väg hon valde vid förtalet och sedan efter dom uppmanade alla som använde domen mot henne att skänka pengar till någon verksamhet mot utsatta barn så är hon väldigt fixerad av det. Dessutom så satt hon ju på sin förtalsbilaga under flera månader och skickade den på remiss inom partiet så nog har hon ältat den rejält och det var nog också en anledning till att hon åkte så hårt som hon gjorde. Överlagt förtal hade kanske varit en bättre rubrik på domen.

Sen måste jag säga det att jag på inget vis försvarar det Binninge påstås ha gjort, jag skiter fullkomligt i honom och anser att han är en stor anledning till att det gått så illa i den här farsen. Både för Ebba Busch och för Esbjörn.
2021-11-17, 12:17
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag inser att det pågår en diskussion som är baseras på önsketänkande och villfarelse, och det handlar bara om att rädda skinnet på heliga Ebba. Lögner och önsketänkande upphöjs till sanning, och ni kallar det för lagar eller juridik, Hi. Hi.

Första gången Ebba Busch ansökte om lagfart, och fick vetat det saknas formkrav på den handling hon sökte lagfart på hade hon kunnat låta bli att göra de kompletteringar, inom den tid som Lantmäteriet angav. Då hade saken varit över, och ansökan runnit ut i sanden.

Samma sak andra gången Ebba Busch sökte om lagfart, och Lantmäteriet svarade med att hon måste gå till domstol inom viss tidsfrist, om en talan om bättre rätt, hade hon kunnat låta bli att gå till domstol, och ansökningen hos Lantmäteriet hade runnit ut i sanden, igen, och ärendet hade avslutas på myndigheten.

Handpenningen hade varit en fordran hon hade fått tillbaka med enkla grunder i domstol, i det fall Esbjörn försnillat pengarna. Vid hävning, som båda parter accepterar, går prestationer åter. I detta fall hade Esbjörn och Ebba Busch varsitt ombud, och var du säker på att de hade kunnat lösa en sådan enkel sak, som att klienterna inte vill genomdriva ett turpiskt avtal.

Det finns ingen lag om att man måste hålla ett avtal om köp av hus så som ni försöker få till det, om bägge parterna accepterar att Esbjörn inte vill sälja, när han litar på Ebba Buschs ord om han att han inte behöver sälja, om han verkligen inte vill.

Fortsätt ljuga om det känns bättre än verkligheten. Ni är en liten sekt av Ebba anhängare, med den löjliga agendan att Ebba Busch förtjänar att bo billigt och bra, där hon vill bo till ett underpris, på en fastighet hon sett ut, trots att fastigheten ägs av en annan medborgare.

Jag tror faktiskt verkligheten kommer att komma ikapp folk av Ebba Busch slag inför den realitet vi alla står inför, när aktörer som hon bökar i den svenska myllan. Tomma ord och SD retorik, samtidigt som vi ser förfallet inom allt det som förr var KDs hjärtefrågor gör det kristna partiet redundant.

Tänkte citera dig och be dig utveckla dina uttalanden:

”Handpenningen hade varit en fordran hon hade fått tillbaka med enkla grunder i domstol”

”Vid hävning, som båda parter accepterar, går prestationer åter.”
2021-11-17, 12:18
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Det må vara, men det har inget med försäljningen av fastigheten att göra.

Jag har helt olik grundsyn på hela denna affär gentemot dej men nu ska du ha all kred!
Att du inte lika de andra på Ebbas sida bara sväljer all skit som dras fram, i detta fall nu om Esbjörn, är stort gjort av dej.
Senast redigerad av EAGLEofGOLD 2021-11-17 kl. 12:21.
2021-11-17, 12:19
Medlem
Citat:
Om jag möter en Esbjörn i en husaffär och denna Esbjörn ångrar försäljningen så skulle jag inte gå ut i media om att jag isf avstår affären, för att därefter ändå köra över denna Esbjörn.
Om isf skulle jag stå vid mitt ord, men att stå vid sitt ord kanske är främmande egenskap för dej men inte för mej.

Som så många påpekat för dig och alla andra som inte kan något om lag och rätt: I fastighetsaffärer gäller bara skriftliga avtal. Du tycker tydligen att Esbjörn aldrig skall stå för sin namnteckning. Med tre (3) namnteckningar har han bekräftat försäljning av sitt nedgångna fastighet, köpekontraktet, förlikningen och köpebrevet!
2021-11-17, 12:45
Medlem
Citat:
Om jag vore Esbj och ångrade att jag sålt mitt hus, skulle jag kontakta köparen och försöka göra upp i godo i st f att låta en barnskändare köra mediadrev mot köparen.

Sorry. Dina inlägg är så oerhört korkade och för en gångs skull kunde jag inte stå emot att mata dig, ditt troll.
Senast redigerad av ksitpeks 2021-11-17 kl. 12:49.
2021-11-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ebba Busch lovade att hon inte skulle fullfölja affären om det visade sig att Esbjörn Bolin inte förstod vad han gjorde när han sålde. Det finns nu ett helt hav av bevisning på att han förstod exakt varenda detalj av försäljningen men att han ångrade sig av någon anledning som han inte ville avslöja. Därmed är hon givetvis inte heller bunden till löftet.
2021-11-17, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ebba Busch lovade att hon inte skulle fullfölja affären om det visade sig att Esbjörn Bolin inte förstod vad han gjorde när han sålde. Det finns nu ett helt hav av bevisning på att han förstod exakt varenda detalj av försäljningen men att han ångrade sig av någon anledning som han inte ville avslöja. Därmed är hon givetvis inte heller bunden till löftet.

Hon var inte bunden till löftet öht eftersom det avgivits i en tv-intervju och inte skriftligt till Esbj själv.
2021-11-17, 13:04
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Mäklaren hade enligt Fastighetsmäklarlagen de ansvar som återfinns vid sitt skrivuppdrag, dessa kan han inte friskriva sig från som det står i köpekontraktet.

Kontrollplikten ska utföras, kontrollera ägare och intressen för fastigheten, inteckningar, servitut och andra rättigheter.
Köpehandlingarna ska anpassas efter affären den handlar om. (här failade mäklaren totalt)
Omsorgsplikten känns tveksamt att mäklaren utfört, har han gjort det så har han fått all fakta direkt från Esbjörn och bör ju därför vara ett nyckelvittne i den här soppan. (Här har mäklaren till 99% gått på Ebba Buschs egna ord)
Kundkännedom innebär ju att mäklaren måste ha kontrollerat Esbjörns identitet genom ID handling. Här ingår också Information om affärsförbindelsens syfte och art där mäklaren ska ta reda på säljarens syfte med att vilja sälja sin bostad, men även köparens syfte med att köpa bostaden. (gick sådär med den här punkten för mäklaren)
Är Personen i politiskt utsatt ställning – PEP så måste mäklaren även få ett godkännande från behörig beslutsfattare innan något avtal får ingås. Mäklaren ska därefter följa upp affärsförbindelsen.
Mäklaren ska dokumentera hur den har uppnått kundkännedom. Detta ska finnas som underlag för både Finanspolisen och för FMI. Det ska ske genom.
  • Ta kopior på den identitetshandling, registreringsbevis eller andra handlingar som använts för att uppnå kundkännedom.
  • Notera vid vilken tidpunkt åtgärderna för kundkännedom genomfördes (inte när kopian togs eller anteckningen skrevs).
  • Motivera skälen till att en person har bedömts ha exempelvis låg risk.

Vad händer om mäklaren inte kan uppnå kundkännedom? Om mäklaren inte kan uppnå tillräcklig kundkännedom om en kund får hen inte ingå ett skriftligt avtal för uppdraget med kunden eller hjälpa till med enstaka transaktioner för kundens räkning.
Dokumentationen om de vidtagna åtgärderna och handlingarna är en mäklare skyldig att spara i minst fem år.

https://lagen.nu/dom/hfd/2018:57
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/skrivuppdrag/
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/penningtvatt/kundkannedom/

Så Fullbitz har inte kommit förbi mäklaren ännu?

Du har väl tjatat om honom i ett år utan att presentera något vettigt, samma sak denna gång.

Esb ombud har synat både kontrakt och mäklare utan att hitta något.

Vad får dig att tro att du hittar något när du ligger på samma nivå som en sjuåring?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in