2021-11-17, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du kan säkert ge en del exempel på muslimska länder där det i praktiken inte är synonymt?

Nej, jag har ingen aning. Är inte så insatt i just det ämnet. Har bara för mig att islamist är mer "politiskt" bundet. Men som sagt...jag vet inte.
Citera
2021-11-17, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag tror att det är mer troligt att hans fru har varit otrogen och han misstänkte att barnen inte var hans. Kanske han t.o.m. DNA-testade barnen och fick reda på att han inte var pappan. Verkar vara vanligt med cuckolding i Afrika. Kvinnorna i Nigeria ska t.ex. tydligen vara värst i världen. Ganska förståeligt att han agerade som han gjorde i så fall. Dock sjukt tragiskt om han mördade sina egna barn.

Rent anekdotisk kan jag för övrigt påpeka att jag har en kollega från Senegal och en av hans tidigare fruar var otrogen mot honom och födde en annan mans barn. Han fick reda på det p.g.a. tajmingen (han bodde i Sverige och hon i Senegal, och hon födde 12-13 månader efter den senaste gången de hade knullat).

Redigering: Det är vanligt att afrikanska män i Sverige gifter sig med kvinnor i hemländerna. Det är en stor riskfaktor som kan leda till otrohet.

Du som verkar kunnig. ”Varför gå över ån efter vatten”?
Dvs varför åker afrikanska män tillbaks till hemlandet för att hitta en kvinna, när det finns många vackra kvinnor från Afrika i Sverige?

Då behöver mannen inte vara oroad över otrohet.

Vilket jag inte tror i detta tragiska fall. ❤️💔
Citera
2021-11-17, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
En islamist är en person som antingen i en större grupp eller på egen hand framför ett religiöst motiverat muslimskt budskap ofta med våld eller hot om våld som primärt "instrument" för att uppnå sina mål
En islamist kan istället vara kristen och kan då benämnas vara kristen radikalist eller kristen sekterist, som enskilt exempel på annan religiöst motiverad radikal extremism
En islamist har islam som religion, det hör du på ordet. Dvs en muslimsk fundamentalist.

Kristna, hinduer, buddhister osv kan alltså ALDRIG vara islamister eftersom de inte har islam som religion! Däremot kan alla religionsutövare vara FUNDAMENTALISTER = ha en sträng bokstavstro. Finns tyvärr sådana grupperingar. De ses som potentiellt farliga!

En islamist är alltså en typ av fundamentalist, enkelt uttryckt!

Vad dessa mgm, föräldrar, har för "religion" är väl ännu okänt. Den har iaf inte hindrat mord och mordförsök på de stackars barnen. De måste ha levt under vidriga förhållanden!
Senast redigerad av DEF1 2021-11-17 kl. 04:13.
Citera
2021-11-17, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leavy123
Fortsättning att dessa akuta psykoser ser ut så här

Vill du berätta mer om hur haschpsykoser kan yttra sig?
Hur upplever du att olika sorters psykoser yttrar sig hos patienter?

Haschrökning är vanligt bland män från Senegal-Gambia. Min första tanke när jag hörde om hans ursprung var haschpsykos.
Psykisk ohälsa är för övrigt tabu i de länderna.
Citera
2021-11-17, 05:57
Medlem
znors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Haschrökning är vanligt bland män från Senegal-Gambia. Min första tanke när jag hörde om hans ursprung var haschpsykos.

Jag kan svara på den. Minns att en bekant fick psykos under påverkan av amfetamin & cannabis.
Personen i fråga kände inte igen sina barn alls. Och har numer schizofreni.

Psykos kan utlösas av en hel del förutom droger. Stora förändringar, som förlossningspsykos tex.
Psykiskohälsa som inte behandlats, trauman som triggar PTSD är inte heller lätthanterligt och har haft stora katastrofer.
Citera
2021-11-17, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znor
Jag kan svara på den. Minns att en bekant fick psykos under påverkan av amfetamin & cannabis.
Personen i fråga kände inte igen sina barn alls. Och har numer schizofreni.

Psykos kan utlösas av en hel del förutom droger. Stora förändringar, som förlossningspsykos tex.
Psykiskohälsa som inte behandlats, trauman som triggar PTSD är inte heller lätthanterligt och har haft stora katastrofer.

Tack för svar. Vet du om det kommit fram rykten eller uppgifter om huruvida GM använt droger och isåfall vilka?

Vet du om det är vanligt att den form av allvarlig psykos som du nämner kan utlösas av enbart hasch? Dvs inte en blandning av olika droger.
Citera
2021-11-17, 06:10
Medlem
Citat:

Att få en psykos plötsligt vid 40+ är lika med noll. Så hasch eller ljuga om det låter rimligare.
Citera
2021-11-17, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
"Balkolgflygningar" är helt korrekt ett hederskulturellt fenomen och ska inte kopplas ihop med detta fall.
Det var ju ganska uteslutet redan när man fick reda på barnens låga ålder.

Ej heller gällde det någon jämförelse mellan kategorierna helyllesvenskar och invandrare.
Jag är mer specifik och fokuserar på afrikaner. Inte genom att påstå att de ofta kastar barn från balkongen. Men att de är aningen primitiva och därför behöver mer hjälp för att klara omställningen till ett mer civiliserat samhälle. Ligger det inget alls i det jag säger?

Jag är osäker, men det kan vara så. De fall där barn mördats (oftast? ihop med att en föräldrar mördas + en begår eller försöker begå självmord) kan nästan alltid kopplas till någon form av hjärnsläpp i samband med skilsmässa eller annan större social händelse (vräkning, sparken eller liknande).
Möjligen skulle afrikaner som kommer in i ett modernt samhälle kunna påverkas mer än andra, men det finns nog tunt med statistiskt underlag på det.
Citera
2021-11-17, 06:16
Medlem
pawitels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Idag ska jag ringa folkbokföringen så får ni reda på vem hans första fru var som var svenska.
Mycket bra initiativ! Tack!
Citera
2021-11-17, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Att få en psykos plötsligt vid 40+ är lika med noll. Så hasch eller ljuga om det låter rimligare.

Vad menar du med "så hasch"? Att han skulle ha reagerat sådär efter att ha rökt hasch...? Haschpsykos är ju en form av psykos och kan tydligen uppkomma år efter intag/ missbruk pga lagring av ämnen i hjärnans vävnad.
Citera
2021-11-17, 06:31
Medlem
Citat:
Vad menar du med "så hasch"? Att han skulle ha reagerat sådär efter att ha rökt hasch...? Haschpsykos är ju en form av psykos och kan tydligen uppkomma år efter intag/ missbruk pga lagring av ämnen i hjärnans vävnad.

Vad jag menade var, att få sin första psykos vid 40+ är extremt ovanligt. Om man inte har rökt hasch eller använt andra droger.
Eller överdoserar sin Parkinsonmedicin.
Citera
2021-11-17, 06:41
Medlem
znors avatar
Citat:

Varför är du så inne på hasch? Släpp cannabisen. Hur tänker du att USA ser ut? Inte alla som dödar sina barn där. Den bekante jag nämnde berodde troligtvis på amfetaminet och vakenheten.

Det där ang att det lagras och sedan kommer psykosen bara sådär är rent skitsnack.

Han kanske hade psykossjukdom och blev akut sämre, vem vet?
Finns flera olika psykossjukdomar. Som triggars på olika vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in