Citat:
Ursprungligen postat av
Leapchild
Han bor 1,6 km från händelsen (på andra sidan statsgränsen) och han förvarar sitt vapen hos en vän i närheten av händelsen. Hans vän bodde så nära oroligheterna att när de båda ställde sig utanför huset så kände de lukten av rök och hörde skrik.
Polisen är uppenbarligen inkapabel av att förhindra all förstörelse och ödeläggelse. Polisen hade innan händelsen gett en flaska vaten till Rittenhouse och tackat honom med orden "we appreciate you guys".
Beklagar sent svar.
Tack för informationen. Hade inte koll på exakta avstånd. Jag tycker ändå att det snarare är han som söker upp problemet, än att det hittar honom så att säga. Och även om lagen säger att det kan vara självförsvar så har han där som sagt tappat mycket av min sympati. Men som jag var inne på så anser jag ändå att det finns lagligt stöd för att fria honom från de grövsta anklagelserna.
Sedan är det ju kul hur media vinklar och i detta fall tycks ljuga. Jag vet med säkerhet att jag läst på flera håll om hur han ska ha fört vapnet över delstatsgränsen. Eller är detta något som försvaret och åklagaren är oense om? När jag googlar hans vän Dominick Black så bodde han som du är inne på i Kenosha och det var alltså där vapnet förvarades. Har han då fört vapnet över gränsen eller inte? Enligt medias rapportering under ett års tid nu så har han hur som helst det...
Nu såg jag att domaren lagt ner åtalet rörande olagligt innehav av vapen p.g.a. oklarheter runt Wisconsins lag. Tydligen kan det vara ok för minderåriga att vara beväpnade så länge inte vapnets pipa är för kort...

Då vet man det.
Att det sedan finns poliser som gärna ser att paramilitära milismän hjälper dem med lag och ordning tvekar jag inte en sekund på. Vilka typer som arbetar som poliser speglar ju resten av samhället. Framför allt i USA där det knappt behövs någon utbildning för att arbeta som en. Sedan är det en sak att tycka att han gör nytta när han är där och släcker bränder. En annan sak när han börjar skjuta... Slutligen kan jag tänka mig att poliser säger en hel del de inte menar. De försöker ha en dialog med människor de egentligen tycker är dumma i huvudet. I regel är varenda människa de tvingas ha kontakt med under en arbetsdag, exklusive kollegor och brottsoffer, folk som inte är så kul att ha att göra med.
Jag både som sagt anklagar och försvarar Kyle. Men i slutändan har jag ändå svårt att sympatisera allt för mycket med en person beväpnad med automatvapen.