2021-11-17, 02:35
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Hur är detta ens en höger vs vänster fråga? Ligger det inte i allas intresse att nödvärnsrätten bevaras?
Nej, vänstern vill bokstavligt talat döda vita kristna människor (och har man inte förstått detta så har man inte hängt med i matchen), så det ligger absolut inte i vänsterns intressen att vita amerikaner är beväpnade och kan agera självförsvar.

Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Varför skulle "vänstern" vara intresserad av att var och en har rätt att försvara sig? I detta fall riktades udden mot en dömd pedofil och annat patrask men det kan lika väl nästa gång riktas mot staten och proletariatets diktatur.
Ja precis. Går ju inte att ha en diktatur om folket har mer ammunition än staten.

Hela grejen med Rittenhouse fallet handlar för övrigt inte om att han terroristdödade oskyldiga människor som vänstermedia försöker få det till, utan snarare det att Rittenhouse gjorde motstånd mot vänstervåldet. Det har varit ett allmänt vänsterkaos sedan Trump blev vald, och upplopp, kravaller, bränder, plundring, mord och allt möjligt våld har pågått under en längre tid i olika amerikanska städer, från vänsterhåll, för att inte tala om att de har rivit ner olika historiska monument osv (ikonoklasm). Ju mer vänsterpöbeln håller på så här, desto mer kommer vanligt folk (nornala människor) att få nog och börja protestera tillbaka, och i en del fall kommer det att bli som i Rittenhouse fallet, där en ensam snubbe, beväpnad, jagas av en arg vänsterpöbel och inte har något annat val än att döda för att rädda sitt eget liv. Vänstern tycker ju att det är moraliskt rätt att döda Trumpväljare, och vänstern vill absolut inte att Trumpväljare ska skyddas av lagen av något så "utdaterat" som självförsvar.
2021-11-17, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Du drog inte ner brallorna på någon, om något så är Kyle anledningen till varför den diffusa lagen kommer att rättas till nu. Och lagen i fråga är extremt absurd och var aldrig avsedd för att minderåriga ska ta med sig vapen till demonstrationer, utan det är en 30 årig diffus lag som berör jakt och jaktvapen.

Nej, källan är skräp och lika uselt som om någon skulle påstå något så infantilt som att juryn är rädda att fälla Kyle på grund av alt-högern. Du vet om att källan är oseriös men du spred dyngan i alla fall.

Du kan nog ta förstaplatsen över vem som skämt ut sig mest någonsin i en tråd på Flashback, och det säger mycket.

Jag skrev redan på första sidan av tråden att Rittenhouse kommer frias, och så som rättegången artat sig blir det bara mer och mer troligt.

De flesta förstod detta redan innan rättegången givetvis, då fallet är rätt solklart. De enda som inte fattade det är vänsterextremister som du, som tror att lagen är till för tjäna dina politiska syften. Det är också varför du är det perfekta exemplet på varför vänsterideologi är farligt och ren ondska.

Rittenhouse kommer frias, och skulle han mot all förmodan bli dömd för något så är det för någon struntsak. För mord kommer han frias garanterat - och när han väl friats bör han få medalj för att han släckte två vänsterextremisters och pedofilers liv i självförsvar.
2021-11-17, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nej, vänstern vill bokstavligt talat döda vita kristna människor (och har man inte förstått detta så har man inte hängt med i matchen), så det ligger absolut inte i vänsterns intressen att vita amerikaner är beväpnade och kan agera självförsvar.

Nej, de vill döda och utrota alla vita människor, inte bara kristna. Vita ateister är inte säkra från globohomo-wokepöbeln heller.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Hela grejen med Rittenhouse fallet handlar för övrigt inte om att han terroristdödade oskyldiga människor som vänstermedia försöker få det till, utan snarare det att Rittenhouse gjorde motstånd mot vänstervåldet. Det har varit ett allmänt vänsterkaos sedan Trump blev vald, och upplopp, kravaller, bränder, plundring, mord och allt möjligt våld har pågått under en längre tid i olika amerikanska städer, från vänsterhåll, för att inte tala om att de har rivit ner olika historiska monument osv (ikonoklasm). Ju mer vänsterpöbeln håller på så här, desto mer kommer vanligt folk (nornala människor) att få nog och börja protestera tillbaka, och i en del fall kommer det att bli som i Rittenhouse fallet, där en ensam snubbe, beväpnad, jagas av en arg vänsterpöbel och inte har något annat val än att döda för att rädda sitt eget liv. Vänstern tycker ju att det är moraliskt rätt att döda Trumpväljare, och vänstern vill absolut inte att Trumpväljare ska skyddas av lagen av något så "utdaterat" som självförsvar.

Rittenhouse är en hjälte som borde få medalj och Nobels fredspris. Att ta livet av två vänsterextremister varav en var pedofil i självförsvar, kan man främja långsiktig fred på planeten på ett bättre sätt än så?

Skämt åsido, så var det rätt uppenbart att detta handlade om ett solklart fall av självförsvar redan från början, trots att den förljugna judemedian i USA gjorde allt i sin makt för att sprida ett falskt narrativ.

Tack och lov verkar det åtminstone som att de inte kan påverka och kontrollera rättsväsendet i USA fullt ut än i alla fall. Allt annat än en friande dom med tanke på hur rättegången artat sig vore väldigt förvånande.
2021-11-17, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Beklagar sent svar.

Tack för informationen. Hade inte koll på exakta avstånd. Jag tycker ändå att det snarare är han som söker upp problemet, än att det hittar honom så att säga. Och även om lagen säger att det kan vara självförsvar så har han där som sagt tappat mycket av min sympati. Men som jag var inne på så anser jag ändå att det finns lagligt stöd för att fria honom från de grövsta anklagelserna.

Sedan är det ju kul hur media vinklar och i detta fall tycks ljuga. Jag vet med säkerhet att jag läst på flera håll om hur han ska ha fört vapnet över delstatsgränsen. Eller är detta något som försvaret och åklagaren är oense om? När jag googlar hans vän Dominick Black så bodde han som du är inne på i Kenosha och det var alltså där vapnet förvarades. Har han då fört vapnet över gränsen eller inte? Enligt medias rapportering under ett års tid nu så har han hur som helst det...

Nu såg jag att domaren lagt ner åtalet rörande olagligt innehav av vapen p.g.a. oklarheter runt Wisconsins lag. Tydligen kan det vara ok för minderåriga att vara beväpnade så länge inte vapnets pipa är för kort... Då vet man det.

Att det sedan finns poliser som gärna ser att paramilitära milismän hjälper dem med lag och ordning tvekar jag inte en sekund på. Vilka typer som arbetar som poliser speglar ju resten av samhället. Framför allt i USA där det knappt behövs någon utbildning för att arbeta som en. Sedan är det en sak att tycka att han gör nytta när han är där och släcker bränder. En annan sak när han börjar skjuta... Slutligen kan jag tänka mig att poliser säger en hel del de inte menar. De försöker ha en dialog med människor de egentligen tycker är dumma i huvudet. I regel är varenda människa de tvingas ha kontakt med under en arbetsdag, exklusive kollegor och brottsoffer, folk som inte är så kul att ha att göra med.

Jag både som sagt anklagar och försvarar Kyle. Men i slutändan har jag ändå svårt att sympatisera allt för mycket med en person beväpnad med automatvapen.

Han har inte fört vapen over gränsen. Det har utretts helt och ingen utom skummedia påstår detta.
https://www.chicagotribune.com/news/breaking/ct-kyle-rittenhouse-gun-20201013-cp5ecbdjx5didir6bwdkxyoa3m-story.html

Att arbeta som Polis I USA kräver nästan alltid en UNiversitetsexamen (4år) och valigtvis ung 6 månaders Polishögskola. (500 till 600 timmars Utbildning) I sverige ges den akademiska biten i samband med polisutbildningen. Man kan argumentera både för och emot detta system. Men det krävs mer ren akademisk tid för att bli polis I USA i de flesta fall.

detta system har tagits upp som förslag i sverige också
https://www.sydsvenskan.se/2018-03-17/avakademisera-polisutbildningen-det-ar-inte-mer-teoretisk-kunskap-som-behovs
2021-11-17, 02:55
Medlem
Citat:
Haha, jo, tjena.
Svarta i USA löper större risk att dömas både hårda och mer ofta för samma brott som vita.

Nu får du Ursäkta men detta blir enda raden jag anvånder å ä ö. Har inget svenskt tangentbord.

Ditt pastaende ar bade ratt och fel.
Det finns ganska mycket akademiska utredningar kring detta och faktum ar att vita doms hardare i domstol an svarta.

MEN!
Svarta har en hogre tendens att erkanna brott vid forhor, vilket gor att de doms for brottet rakt av. Medans andra grupperingar har en hogre andel som haller kaft och begar advokat. Detta gor att de oftare forhandlar ned brottet till ett mindre brott pa straffskalan. Sa de blir bada anhallna for Brott A, men vita och till annu storre utrstrackning asiater, nedforhandlar anklagelsen till mindre brott. Sa de doms for Brott B istallet med mindre straff som resultat.

Men Bland de som gar till full domstol for samma brott sa doms vita oftare, och till hogre straff.

Det har ar inga hemligheter, finns som sagt gott om data och avhandlingar att lasa.

har har du ett bra exempel att lasa.
https://nyheteridag.se/utvisas-pa-livstid-svt-profilen-bo-hansson-domd-for-sexualbrott-i-usa/
2021-11-17, 05:06
Medlem
skottlands avatar
Intressant att det hittills tagit så lång tid för något som i själva verket verkar självklart.

Jag tycker att en jury där majoriteten av dem är kvinnor kan innebära mer känslomässigt styrda argument. Det är kanske därför det tar så lång tid. Kvinnor tenderar att fokusera på interpersonella förhållanden, medan män gärna ser saken för vad den är. Det har att göra med mäns och kvinnors moraliska utveckling. För att kunna se fallet ur ett mer sakligt perspektiv hade det varit bäst om alla eller majoriteten av jurymedlemmarna var män. Nu handlar det nästan enbart om att Rittenhouse hade lagen på sin sida, och jag hoppas att kvinnorna i juryn också ser det.

Stages of Moral Development.
- Lawrence Kohlberg & Carol Gilligan

https://study.com/academy/lesson/carol-gilligans-theory-of-moral-development.html
2021-11-17, 05:18
Medlem
arbetets avatar
Vet inte om detta stämmer men två jurymedlemmar känner sig hotade:

Jacek Posobiec
@JackPosobiec
Two jurors holding decision up, outright citing backlash, per US Marshal in Kenosha
More: Worried about media leaking their names, what will happen to their families, jobs, etc
Including doxxing threats from ‘anarchist groups’
https://twitter.com/JackPosobiec/status/1460735255342690311?s=20

Nu kan man ifrågasätta hur informationen läckt ut, det i sig problematiskt, men jag skulle nog inte vilja vara med i juryn här särskilt om Kyle Rittenhouse blir friad.
2021-11-17, 06:20
Medlem
Citat:
Det är precis såhär alt-högern agerar, när saker och ting inte passar deras agenda så kommer dom på ett påhitt och anhängarna spinnar vidare på det och plötsligt blir det "sanning".

Djävlar vad fort du kom fram ur buskarna så fort någon nämnde Jack Posobiec.

Att vara "alt-right" och att ha en negativ Wikipedia-artikel om sig själv är inte något dåligt. Idag är det snarare något som ökar personens trovärdighet.
2021-11-17, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodandPlenty
Han har inte fört vapen over gränsen. Det har utretts helt och ingen utom skummedia påstår detta.
https://www.chicagotribune.com/news/breaking/ct-kyle-rittenhouse-gun-20201013-cp5ecbdjx5didir6bwdkxyoa3m-story.html

Att arbeta som Polis I USA kräver nästan alltid en UNiversitetsexamen (4år) och valigtvis ung 6 månaders Polishögskola. (500 till 600 timmars Utbildning) I sverige ges den akademiska biten i samband med polisutbildningen. Man kan argumentera både för och emot detta system. Men det krävs mer ren akademisk tid för att bli polis I USA i de flesta fall.

detta system har tagits upp som förslag i sverige också
https://www.sydsvenskan.se/2018-03-17/avakademisera-polisutbildningen-det-ar-inte-mer-teoretisk-kunskap-som-behovs

On average, US officers spend around 21 weeks training before they are qualified to go on patrol.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-56834733
https://www.trainingreform.org/not-enough-training
2021-11-17, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
On average, US officers spend around 21 weeks training before they are qualified to go on patrol.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-56834733
https://www.trainingreform.org/not-enough-training

Pratar inte ni om olika saker? Jag har fått för mig att det på många platser i USA görs väldigt stor skillnad på poliser i uniform, yttre tjänst, och "detectives" dvs utredare, där de senare har betydligt bättre utbildning och högre krav.
2021-11-17, 09:05
Medlem
baggebo1s avatar
Om det stämmer som någon skrev i tråden att juryn sent på dagen kom och bad om de senare sidorna i domarens instruktioner så tyder allt på att han kommer att dömas för ett eller flera av brotten han åtalas för. Tidigt på dagen hade de nämligen bett om de första sidorna (hörde detta på Rekieta law på youtube) som handlade om självförsvarsbiten. Kan man dra någon annan slutsats än att de ägnat dagen åt att diskutera dessa självförsvarsbitar, kommit fram till att de inte anser dessa vara tillämpliga, sedan gått vidare med de olika åtalspunkterna?

Sen en kort kommentar angående judeanklagelserna (jag ser mig själv som ledande flashbackantisemit): Jag tror inte att Binger eller Grosskreutz är judar. Tyska namn (i Grosskreutz fall t.o.m antijudiskt namn), tyska utseenden. De övriga är troliga judar, särskilt Rosenbaum och åklagarbiträdet.
Senast redigerad av baggebo1 2021-11-17 kl. 09:09.
2021-11-17, 09:10
Medlem
Citat:
Haha, jo, tjena.
Svarta i USA löper större risk att dömas både hårda och mer ofta för samma brott som vita.

Skitsnack svarta(och diverse sydamerikanska gängmedlemmar) har precis som i Sverige frikort att bete sig lite hur som helst, dessutom finns en tystnadskultur inom gängen som gör de svåra att komma åt. Mörkertalen (no pun intended) för vad våldsamma minioriteter i både USA och Sverige kommer undan med torde vara enorma.

Dessutom säger det sig själv att slumpmässiga överfallsrån i grupp och liknande är svårare att klara upp än skattefiffel.

Jämför med gemene vit man som inte kan lämna häcken oklippt utan att grannen anmäler. Men det är ju kanske lite off topic egentligen, fast o andra sidan är vart och vartannat inlägg här off topic.
Senast redigerad av Periodic 2021-11-17 kl. 09:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in