2021-11-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Då kan man spekulera i möjligheten att Esbjörn och hans anhang hela tiden har planerat att gå denna vägen med ett överklagande av stadfästelsen, enbart för att skapa så mycket oreda som möjligt. Esbjörn, som betalar för kalaset, har så klart varken varit medveten om eller förstått planen och cirkusen. Han är bara ett verktyg för de omkring honom som driver detta.

Varför skulle Esbjörn begära stadfästelse på en förlikning han inte ville ha från första början?
Där har Esbjörn ännu en fråga som han sannolikt kommer att behöva ge jäkligt bra svar på.

Iomed att Ebba initierade köpet och hade med sig kompisar i form av PR-konsulter och mäklare så låter det ju snarare som att hon planerat saker I förväg...
2021-11-16, 21:47
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Dök upp idiot - hon (ledsagarinnan) körde ju Esbjörn till mötet och även från detsamma då de båda inte fick deltaga

Citat:
Det fanns ingen ledsagare på plats. Esbjörn kom ensam och lämnade ensam, precis så som Katrin sa.

Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Källa på det?! om ingen källa så har det heller inte hänt...eller har även du ett sms?

Citat:
Esbjörn kom ensam till mötet, och han lämnade ensam. Han berättade att det skulle finnas en ledsagare till honom där, och när det frågades om vem denne ledsagare skulle vara så visste inte Esbjörn det och kunde inte svara, då blev han sur och gick.

Ingen nekades närvara på mötet.

Inte heller Binninge kunde svara på vem ledsagaren skulle vara.

Det är bara i denna tråd som en trådsanning om detta har planterats.

Det är väl känt, inte minst via inlagor till domstolen, att Ebba och Katrin var mycket måna om att få till ett möte för att kunna lösa tvisten. Det är också väl känt, inte minst via inlagor till domstolen, att barnsexförbrytaren inte ville ha något möte och konsekvent agerade för att förhindra detta. Exempelvis vägrade han närvara fysiskt vid mötet. Som ursäkt för detta har påståtts att han skulle närvara vid en huvudförhandling samma dag. Men någon sådan huvudförhandling har aldrig påvisats.
Nu har jag fetat i både ditt å mitt ovan citerade inlägg - så varför gör du inte det både rätta å lätta och redovisar källan för det du påstår att Ebbas ombud har sagt istället för att försöka underbygga det du svamlat ihop men ännu mer svammel? Finns ingen källa får vi väl då räkna in
2021-11-16, 21:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Förlikningsavtalet är ett giltigt avtal och är inte ”överklagat” eller klandrat.
Endast stadfästelsen av förlikningsavtalet genom dom i Uppsala tingsrätt är ”överklagat”.
Det ursprungliga köpeavtalet gäller och det är nu fullföljt med köpebrev och fullt erlagd köpeskilling.
Så jag vet inte vad dom sysslar med där på Odalgården egentligen?

Och jag vet i så fall inte vad de sysslar med på fastighetsinskrivningen som väntar på något besked från Uppsala Tingsrätt för att kunna slutföra ärendet.
2021-11-16, 21:56
Medlem
Då det verkar vara många som inte riktigt insett skillnaden på en förlikning och en stadfästelse, så tog jag fram ett mål där det hela hanterats i domstol. Notera särskilt följande passage

Citat:
Det är inte möjligt för hovrätten att vid en prövning av nu aktuellt slag undanröja själva förlikningen. Det är inte heller möjligt för hovrätten att pröva frågan om återbetalning av visst belopp enligt förlikningen. Däremot skulle hovrätten under vissa förutsättningar kunna undanröja tingsrättens stadfästelse av förlikningen, eller med andra ord tingsrättens dom (jfr Olivecrona, Rätt och dom, 1960, s. 339). Överklagandet får därför anses innefatta ett yrkande om undanröjande av tingsrättens dom.

https://lagen.nu/dom/rh/1998:3
Senast redigerad av mzs 2021-11-16 kl. 21:59.
2021-11-16, 21:59
Medlem
Citat:
Observera att överklagandet inte gäller något "mål". Överklagandet gäller en stadfästelsedom.

UT har utfärdat en dom som stadfäster ett avtal.

Det är domen som har överklagats. Det SH kan göra är att antingen inte ge prövningstillstånd, vilket innebär att stadfästelsedomen står fast, eller att ge prövningstillstånd och häva domen. Det finns inget "mål" att pröva här, bara en dom. Och det finns inget att återförvisa.

Antingen skulle UT ha stadfäst domen, precis som de gjorde, eller så skulle de inte ha gjort det, och då undanröjer SH domen. Det är allt som kan ske.

Det förlikningsavtal som Ebba och Esbjörn har ingått, det har de ingått helt utan domstolens inblandning och det avtalet gäller precis som alla andra avtal. Domstolen kan inte säga att det avtalet inte gäller bara för att Esbjörn ensidigt inte vill det, på precis samma vis som domstolen inte kan säga att köpeavtalet gäller eller inte gäller bara för att Ebba eller Esbjörn ensidigt vill det ena eller det andra.

SH kan alltså undanröja domen, stadfästelsen. Men om avtalet skall ogiltigförklaras, då måste det dras i domstol på samma vis som vilket annat mål som helst. Det är bara för Esbjörn att skrida till verket om han inte bara vill överklaga stadfästelsedomen, utan dessutom ogiltigförklara förlikningsavtalet. Han har en lång väg att vandra.

Jag skrev som jag nämnde i ett annat inlägg för en stund sedan, ett längre inlägg om allt detta för ett knappt dygn sedan. Leta gärna upp det
Med tanke på att Esbjörn (läs majkgård) inte rimligen kan tro att han ska vinna numera och de jurister de engagerar verkar syssla med flyktingar där fördröjning är huvudsaken kan vi nog utgå ifrån att allt som drar ut på tiden är huvudsaken. Detta i kombination med den smutskastning som verkar finnas som ett annat huvudmål så är allt som drar ut på tiden bra ur deras synpunkt.

Man får ge dem att tidsfördröjning verkar de bra på. Allt verkar ske sista möjliga dagen.

Sedan kan det nog ha gått för långt så folk börjar se igenom. Men som kan ses i tråden så verkar smutskastning gått in i overdrive.
2021-11-16, 22:03
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Vem har generalfullmakt över Esb?
Finns något sådant så får han väl inte sitta ensam med Ebba och hennes kompisar och skriva över sin egendom

Att någon har en fullmakt, hindrar inte Esbjörn ifrån att agera på egen hand.

Det där med generalfullmakt och god man är nog lite svårt för dig att skilja på då du verkar vara i behov av det senare.
2021-11-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Jag syftar på att anmäla mäklaren till FMI om han inte kan uppvisa fullgod dokumentation vilket jag inte tror att han kan. Även på ett skrivuppdrag ska han ha skaffat sig god kännedom om och kring säljaren.
Anledningen till att jag tog upp det som exempel var som svar till alla som påstår att Esbjörn gör detta för att han är rättshaverist. Hade han varit det hade han skapat kaos överallt där han kan, istället är Esbjörns agerande helt slumpmässigt och ogenomtänkt.

Nu har inte jag kollat det men mäklaren, även fast att det "bara" var ett skrivuppdrag borde ju varit Ebbas största och kraftfullaste vittne om han gjort sitt jobb korrekt.

För övrigt ger jag inte mycket för de som funnits/finns i bakgrunden av Esbjörn. Ombud, jurister, tanter, brorsöner. Jag känner inte dom, har aldrig påstått att jag backar dom. Hela min ställning i den här soppan är att Esbjörn är en jävligt ensam utsatt gubbe och Ebba Busch har vetat om och utnyttjat det.
Men nu hade ju domstolen inget att anmärka på mäklarens insats. Så varför tror du att en anmälan helt plötsligt ska rendera i något utom en massa onödigt arbete som slutar i ingenting?
2021-11-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Men för böveln det var ju Esbjörn det hängde på ingen annan!
Endast Esbjörn kunde lösa upp affären.
§9 i kontraktet första stycket. "Skulle någon part inte fullgöra sina skyldigheter enligt detta kontrakt, har motparten rätt till skälig ersättning. Är kontraktsbrottet av väsentlig betydelse för part har denna dessutom rätt att häva köpet.
Ebba Busch skulle kunnat avbryta affären när hon ville med stöd av kontraktet med tanke på Esbjörns agerande.
2021-11-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Vem har generalfullmakt över Esb?
Finns något sådant så får han väl inte sitta ensam med Ebba och hennes kompisar och skriva över sin egendom
gerenalfullmakten fråntar inte Esbjörn rätten att sälja vad han vill.
Han är alltså inte satt under förvaltarskap.
2021-11-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Detta var mycket väl uträknat, planerat av Ebba och syskonen Dietz, Theo har blivit rejält ifrågasatt av sin arbetsgivare Sjönära Fastighetsmäklare.
En onödig lögn i mina ögon är att inte Theo och Ebba kände varandra innan, det finns bevis på de umgåtts vid ett flertal tillfällen.
Han har ju inte alls blivit ifrågasatt. Du bara vräker ur dig lögner på löpande band.
2021-11-16, 22:08
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Läs en gång till, det hade varit en klockren vinst mot mäklaren. Esbjörns ombud/advokater har inte pratat om mäklaren utåt över huvud taget. Sett till linjen dom fört så har dom inte valt den. Jag är rätt säker på att mäklaren skulle blivit prickad om han blev synad för sin inblandning i den här affären.

Vad får dig att tro att du har bättre kunskap än erfarna advokater med en advokatfirma i ryggen?
2021-11-16, 22:09
Medlem
Citat:
Jag syftar på att anmäla mäklaren till FMI om han inte kan uppvisa fullgod dokumentation vilket jag inte tror att han kan. Även på ett skrivuppdrag ska han ha skaffat sig god kännedom om och kring säljaren.
Anledningen till att jag tog upp det som exempel var som svar till alla som påstår att Esbjörn gör detta för att han är rättshaverist. Hade han varit det hade han skapat kaos överallt där han kan, istället är Esbjörns agerande helt slumpmässigt och ogenomtänkt.

Nu har inte jag kollat det men mäklaren, även fast att det "bara" var ett skrivuppdrag borde ju varit Ebbas största och kraftfullaste vittne om han gjort sitt jobb korrekt.

För övrigt ger jag inte mycket för de som funnits/finns i bakgrunden av Esbjörn. Ombud, jurister, tanter, brorsöner. Jag känner inte dom, har aldrig påstått att jag backar dom. Hela min ställning i den här soppan är att Esbjörn är en jävligt ensam utsatt gubbe och Ebba Busch har vetat om och utnyttjat det.
Enligt uppgifter tidigare i tråden har han anmälts 2 gånger, troligen av nån i det här målet, och det har lagts ner. Så lycka till med att anmäla igen.

Med tanke på att ingen har ifrågasatt avtalet av parterna och ingen begärt att han ska vittna så kan du ju antingen tipsa Esbjörn om dina teorier eller sluta kasta skit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in