2021-11-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
SH kan väl inte bara "undanröja".
Antingen tar de upp målet eller återförvisar det till UT.

Observera att överklagandet inte gäller något "mål". Överklagandet gäller en stadfästelsedom.

UT har utfärdat en dom som stadfäster ett avtal.

Det är domen som har överklagats. Det SH kan göra är att antingen inte ge prövningstillstånd, vilket innebär att stadfästelsedomen står fast, eller att ge prövningstillstånd och häva domen. Det finns inget "mål" att pröva här, bara en dom. Och det finns inget att återförvisa.

Antingen skulle UT ha stadfäst domen, precis som de gjorde, eller så skulle de inte ha gjort det, och då undanröjer SH domen. Det är allt som kan ske.

Det förlikningsavtal som Ebba och Esbjörn har ingått, det har de ingått helt utan domstolens inblandning och det avtalet gäller precis som alla andra avtal. Domstolen kan inte säga att det avtalet inte gäller bara för att Esbjörn ensidigt inte vill det, på precis samma vis som domstolen inte kan säga att köpeavtalet gäller eller inte gäller bara för att Ebba eller Esbjörn ensidigt vill det ena eller det andra.

SH kan alltså undanröja domen, stadfästelsen. Men om avtalet skall ogiltigförklaras, då måste det dras i domstol på samma vis som vilket annat mål som helst. Det är bara för Esbjörn att skrida till verket om han inte bara vill överklaga stadfästelsedomen, utan dessutom ogiltigförklara förlikningsavtalet. Han har en lång väg att vandra.

Jag skrev som jag nämnde i ett annat inlägg för en stund sedan, ett längre inlägg om allt detta för ett knappt dygn sedan. Leta gärna upp det
2021-11-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Men narcissisten Ebba Busch kör sitt eget race, lägger upp bollen på straffpunkten för rödgrön regering och dess vänstervridna media har bara att gotta sej till dukat bord.
Ebba kör inget race - hon har PRECIS SOM ESBJÖRN att förhålla sig till juridiken. Det är rättsväsendet som äger frågan och som fäller avgörandet. Ingen utom domstolen lägger upp några bollar.
Du borde söka hjälp för ditt patologiska hat - du kommer sluta som en massmördare annars.
2021-11-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Observera att överklagandet inte gäller något "mål". Överklagandet gäller en stadfästelsedom.

UT har utfärdat en dom som stadfäster ett avtal.

Det är domen som har överklagats. Det SH kan göra är att antingen inte ge prövningstillstånd, vilket innebär att stadfästelsedomen står fast, eller att ge prövningstillstånd och häva domen. Det finns inget "mål" att pröva här, bara en dom. Och det finns inget att återförvisa.

Antingen skulle UT ha stadfäst domen, precis som de gjorde, eller så skulle de inte ha gjort det, och då undanröjer SH domen. Det är allt som kan ske.

Det förlikningsavtal som Ebba och Esbjörn har ingått, det har de ingått helt utan domstolens inblandning och det avtalet gäller precis som alla andra avtal. Domstolen kan inte säga att det avtalet inte gäller bara för att Esbjörn ensidigt inte vill det, på precis samma vis som domstolen inte kan säga att köpeavtalet gäller eller inte gäller bara för att Ebba eller Esbjörn ensidigt vill det ena eller det andra.

SH kan alltså undanröja domen, stadfästelsen. Men om avtalet skall ogiltigförklaras, då måste det dras i domstol på samma vis som vilket annat mål som helst. Det är bara för Esbjörn att skrida till verket om han inte bara vill överklaga stadfästelsedomen, utan dessutom ogiltigförklara förlikningsavtalet. Han har en lång väg att vandra.

Jag skrev som jag nämnde i ett annat inlägg för en stund sedan, ett längre inlägg om allt detta för ett knappt dygn sedan. Leta gärna upp det
Fast nu gäller ju inte lagen Esbjörn, han står ju över den enlig trådens speciella experter...
2021-11-16, 21:36
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ungefär så har jag också uppfattat det men Ebba Busch ville ha ryggen fri och tog det ett steg för långt

Nej det var faktiskt Esbjörn och hans ombud som lämnade in om att stadfästa förlikningen.
Domstolen kontaktade Katrin som godkände Esbjörns begäran om stadfästelse av förlikning.
Läs dokumenten så ser du.
2021-11-16, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det blir ju ett moment22 av det hela så på något sätt måste ju bollen komma i rullning igen, någon rätt kommer att få ta tag i detta, frågan är ju vilken?

Om Uppsala Tingsrätt får tillbaka målet så blir det vad jag tror en rättegång om bättre rätt.

Ska man helt sonika bara bortse ifrån förlikningsavtalet då, menar du?

Vad hände i så fall med Pacta sunt servanda?

Det gäller väl ändå förlikningsavtal också, eller hur
2021-11-16, 21:39
Avstängd
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du tror alltså på den lögnen fortfarande?

Till din stora besvikelse så nekades Esbjörns ledsagare tillika förare att närvara vid mötet av Ebbas ombud.
2021-11-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej det var faktiskt Esbjörn och hans ombud som lämnade in om att stadfästa förlikningen.
Domstolen kontaktade Katrin som godkände Esbjörns begäran om stadfästelse av förlikning.
Läs dokumenten så ser du.

Då kan man spekulera i möjligheten att Esbjörn och hans anhang hela tiden har planerat att gå denna vägen med ett överklagande av stadfästelsen, enbart för att skapa så mycket oreda som möjligt. Esbjörn, som betalar för kalaset, har så klart varken varit medveten om eller förstått planen och cirkusen. Han är bara ett verktyg för de omkring honom som driver detta.

Varför skulle Esbjörn begära stadfästelse på en förlikning han inte ville ha från första början?
Där har Esbjörn ännu en fråga som han sannolikt kommer att behöva ge jäkligt bra svar på.
2021-11-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Till din stora besvikelse så nekades Esbjörns ledsagare tillika förare att närvara vid mötet av Ebbas ombud.

Det fanns ingen ledsagare och ingen förnekades att närvara.
2021-11-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om det var en enkel vinst, varför försökte Esbjörns alla ombud inte med det? Är det för att ingen av dessa ombud knäckte tanken, eller för att det inte är en enkel vinst? De drog sig inte för att åberopa att Ebba inte hade fullbetalt enligt avtal, så de kanske låste sig själva ute från den möjligheten?

Men oavsett, Esbjörn har erkänt att han utan tvång skrev på avtalet och han fick handpenningen i tid, så den eventuella teknikaliteten det skulle innebära från vilket konto handpenningen kom till hans angivna konto, är nog irrelevant ändå.
Jag syftar på att anmäla mäklaren till FMI om han inte kan uppvisa fullgod dokumentation vilket jag inte tror att han kan. Även på ett skrivuppdrag ska han ha skaffat sig god kännedom om och kring säljaren.
Anledningen till att jag tog upp det som exempel var som svar till alla som påstår att Esbjörn gör detta för att han är rättshaverist. Hade han varit det hade han skapat kaos överallt där han kan, istället är Esbjörns agerande helt slumpmässigt och ogenomtänkt.

Nu har inte jag kollat det men mäklaren, även fast att det "bara" var ett skrivuppdrag borde ju varit Ebbas största och kraftfullaste vittne om han gjort sitt jobb korrekt.

För övrigt ger jag inte mycket för de som funnits/finns i bakgrunden av Esbjörn. Ombud, jurister, tanter, brorsöner. Jag känner inte dom, har aldrig påstått att jag backar dom. Hela min ställning i den här soppan är att Esbjörn är en jävligt ensam utsatt gubbe och Ebba Busch har vetat om och utnyttjat det.
2021-11-16, 21:43
Medlem
Citat:
Om det var en enkel vinst, varför försökte Esbjörns alla ombud inte med det? Är det för att ingen av dessa ombud knäckte tanken, eller för att det inte är en enkel vinst? De drog sig inte för att åberopa att Ebba inte hade fullbetalt enligt avtal, så de kanske låste sig själva ute från den möjligheten?

Men oavsett, Esbjörn har erkänt att han utan tvång skrev på avtalet och han fick handpenningen i tid, så den eventuella teknikaliteten det skulle innebära från vilket konto handpenningen kom till hans angivna konto, är nog irrelevant ändå.
Läs en gång till, det hade varit en klockren vinst mot mäklaren. Esbjörns ombud/advokater har inte pratat om mäklaren utåt över huvud taget. Sett till linjen dom fört så har dom inte valt den. Jag är rätt säker på att mäklaren skulle blivit prickad om han blev synad för sin inblandning i den här affären.
2021-11-16, 21:44
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Ska man helt sonika bara bortse ifrån förlikningsavtalet då, menar du?

Vad hände i så fall med Pacta sunt servanda?

Det gäller väl ändå förlikningsavtal också, eller hur

Förlikningsavtalet är ett giltigt avtal och är inte ”överklagat” eller klandrat.
Endast stadfästelsen av förlikningsavtalet genom dom i Uppsala tingsrätt är ”överklagat”.
Det ursprungliga köpeavtalet gäller och det är nu fullföljt med köpebrev och fullt erlagd köpeskilling.
Så jag vet inte vad dom sysslar med där på Odalgården egentligen?
2021-11-16, 21:45
Medlem
Citat:
Hon ÄR en spindel i Esbjörns nät. Hon ger honom tak över huvudet, mat i magen och sköter till och med om hans hygien enligt hennes egen utsaga. Den person som har generalfullmakten drog igång idén om medial smutskastning som sedermera också realiserades.

Man måste anstränga sig för att inte se att det finns folk i Esbjörns närhet, som håller på och agerar.

Vem har generalfullmakt över Esb?
Finns något sådant så får han väl inte sitta ensam med Ebba och hennes kompisar och skriva över sin egendom

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in