2021-11-16, 14:31
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du har inte varit i samtliga landskap i Sverige. De du inte besökt, tror du att de existerar eller ej?

Finns massor av förhållanden man väljer att tro på för informationen kring dem är övertygande.

Det vore också bisarrt med en konspiration kring att t ex Blekinge finns, om det inte gjorde det.

För det första finns alldeles för många som skulle behöva ingå i konspirationen för att den skulle kunna upprätthållas.

Sen finns det mängder med fotografier på Blekinge, filmmaterial, ljudupptagningar och vittnesmål från Blekinge.

Och det finns inget rimligt motiv att hitta på Blekinge om inte Blekinge fanns.

Exakt som med jordens form.

Schrödingers Katt.

Men nej jag förnekar inte Blekinge även fast jag personligen inte varit där.
Men hade det funnits en auktoritet som stod för alla observationer och bilder på Blekinge hade jag varit tvungen att ifrågasätta informationen.
Citera
2021-11-16, 14:32
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Så på microskala kan du tro på små klot som snurrar runt varandra genom osynliga krafter. Men inte på makroskala?

Jag tror ingenting. Jag måste sätta mig in mer i atomer för att säga nåt.
Citera
2021-11-16, 14:42
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Ett par frågor om hur långt man kan se:

Det hus som jag bor i står högst upp på en ås. Om jag klättrar upp på taket befinner sig mina ögon på ca 395 meter över havet. Från den höjden kan jag se över skogen åt alla håll. När jag står uppe på taknocken och tittar västerut kan jag se Åreskutans topp, som befinner sig ca 800 km från mig fågelvägen. Åreskutans topp befinner sig 1 420 m.ö.h. men ser ut att vara i samma höjd som mina ögon.
Om jorden vore platt skulle jag behöva lyfta blicken 1 000 m högre för att se toppen. Hur kan det komma sig att toppen ser ut att vara i ögonhöjd?

Om jag i stället riktar blicken norrut borde jag kunna se Kebnekaises topp från min position på taket om jorden vore platt. Jag har ungefär 5 540 km till den toppen som når 2 096 m.ö.h. Eftersom Kebnekaise är Sveriges högsta berg finns inga berg som kan skymma min blick, om jorden vore platt. Men varför kan jag inte se denna bergstopp?
Citera
2021-11-16, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag tror ingenting. Jag måste sätta mig in mer i atomer för att säga nåt.

Men du KAN tro på det rent principiellt?

Varför skulle du annars behöva sätta dig in i det för att veta om du ska tro på det eller inte?

Du avfärdar inte idén som korkad bara för att den säger att världen består av små snurrande klot som hålls ihop av osynliga krafter?

En sån modell är inte omöjlig pga någon kunskap eller idé du nu håller?
Citera
2021-11-16, 14:45
Medlem
Citat:
Schrödingers Katt.

Men hade det funnits en auktoritet som stod för alla observationer och bilder på Blekinge hade jag varit tvungen att ifrågasätta informationen.

Varför i hela världen tror du det finns en (1) auktoritet?

När det gäller jordens form finns det miljoner oberoende auktoriteter, allt från Eratosthenes via äldre sjöfarare till dagens moderna samhälle med fysiker, meteorologer, lantmätare, piloter, gps-tillverkare, parabolinstallatörer & hobbyastronomer.

Det finns fler auktoriteter på jordens form än Blekingens existens.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-11-16 kl. 14:54.
Citera
2021-11-16, 14:49
Medlem
Citat:
Det är en av oss som tänker själv här. Glöm aldrig att jag har gått i skolan också. Skulle aldrig få för mig att kalla mig intelligent för jag vet det du vet. Du vet innerst inne att jag vet exakt vad du vet. Men du stannar där och accepterar det som absolut sanning.

"Jag vet att du vet att du vet att jag vet att du vet att jag vet" Mer osammanhängande svammel ser jag.

Citat:
Detta var ett av det mest talande inlägget i denna tråden.
Fan det är väl bara googla för att få din kunskap på 10 minuter angående detta.

Ja, det är ett sätt att ta reda på fakta gällande solen och att jorden inte är platt.

Citat:
Men förstår psykologin bakom varför du skriver som du gör. Hela din idé om att du är smart hänger på att det finns några som är dummare, som du inte förstår var dom kommer ifrån ens.
Är inte nödvändigtvis övertygad om nånting, men om såna som du anses vara intelligenta så måste jag ju undersöka andra sidan, det fattar du väl.

I detta sammanhang så vet jag att jag är smartare, bättre utbildad och mer kunnig än vad du är. Frågor på det? Att det sedan finns personer som är betydligt smartare och kunnigare inom detta område än vad jag är är en annan femma. Det krävs knappast vare sig ett speciellt högt intellekt eller en lång period av dedikerad kunskapsinhämtning för att förstå att jorden inte är platt.

Citat:
I vår modell? Vad pratar du om? Är det nån som gjort en modell får det väl stå för dom

Ja, er modell. Du är en plattjordare. Hur långt ovanför den platta jorden befinner sig solen i er "modell"? Varför vägrar du svara på detta?

Jag vet varför du vägrar svara på detta. Det är för att du vet att svaret du kommer ge kommer vara väldigt enkelt för mig (och andra i tråden) att plocka isär genom lite simpel trigonometri, fysik och matematik.

Citat:
Kan du förklara hur du kom fram till den temperaturen?

Färgen på ljuset en stjärna avger är relaterad till dess temperatur. Det betyder att vi kan bestämma solens temperatur genom att mäta mängden ljus den sänder ut vid varje våglängd och jämföra det resulterande spektrumet vi ser med modeller. Detta är ett sätt - det finns fler.
Citera
2021-11-16, 14:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Schrödingers Katt.

Vadå, det är väl inte en auktoritet som står för alla observationer kring jordens form?

Sen är väl inte exemplet Schrödingers katt speciellt bra för just dig att dra upp. Kvantteori är väl så långt ifrån vad man själv kan observera och upplevs som man kan komma. Dessutom obegripligt som argument i denna fråga.

Var det möjligen Ockhams rakkniv du sökte?
Citera
2021-11-16, 14:51
Avslutad
Citat:
Ja det kan jag göra. Rent principiellt.

Varför är det då omöjligt att en kraft på en annan skala än atomkraften kan binda t.ex. vatten till ett klot?
Citera
2021-11-16, 14:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nä, katten. Innan jag öppnat blekingelådan finns och finns Blekinge inte. Men det är nonsens ändå.

Men hur kan du hänvisa till ett begrepp från kvantteorin? Är den mer reell för dig än jordens form?
Citera
Medlem
Citat:
Det är inte omöjligt. Men väldigt svårt att observera.

Prova att hoppa ut från ett högt hus. När du är i luften fallandes ner till marken kommer du ha några sekunder på dig att observera denna kraft.
Citera
Avslutad
Citat:

Nej.

Det är väldigt lätt att observera.

Det är du som menar att observationerna inte är entydiga utan kan bero på en kombination av andra förklaringar som ännu inte är funna.
Citera
2021-11-16, 15:00
Medlem
Citat:

Det är pissenkelt att observera gravitation. I dess enklaste form handlar det om att väga 1kg och på så sätt konstatera att massan dras ned mot jorden med kraften 10N.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in