Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Det kommer alltså inte att behövas vägar eller offentliga byggnader eller bilar eller produkter av vilket slag det vara må. Jag menar, vem vill stå vid ett löpande band och montera mobiltelefoner eller dammsugare? Vem vill jobba i en gruva?
Det står inte i detalj hur det kommer att vara, men ett är säkert, det kommer att vara en stor frihet att göra vad man vill (självklart inom vissa gränser). Om nu någon vill bygga en bil till sig själv, så har han i alla fall evigheten på sig

men är det så praktiskt och nödvändigt i en sådan värld? Det kanske är trevligare att rida med en häst till sin morfars farfar som bor på andra sidan jorden, för att hälsa på, och samtidigt ta en sväng några år till olika folk. Människor kommer att vara som bröder och systrar, så man kommer att känna sig trygg, och man behöver inte låsa dörren.
Och t.ex. står det att både rättfärdiga och orättfärdiga kommer att få uppstå till den nya ordningen, så förmodligen kommer intressanta personer som man känner från historien att uppstå, som man kan hälsa på om man vill.
Och vissa andra saker kan man ana och förstå, t.ex. poliser, myndigheter, länder och regeringar kommer att avskaffas, så sådana byggnader kommer inte att behövas.
Och tanken var att människor skulle sprida sig runt och uppfylla jorden, inte samlas i storstäder som medför olika slags problem. Berättelsen om Babel visar vad som hände när människorna samlades i staden.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Eftersom jag inte vill veta när jag ska dö kan jag ju heller inte säga en siffra. När som helst går bra för min del, bara det går snabbt och smärtfritt.
När som helst? Så åttiotusen miljoner miljarder år går bra?