2021-11-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
För att de inte har någonting alls.
Det är därför förespråkare av gudomlig kreations enda argument handlar om att kritisera evolutionsteori. Man har INGENTING själv.
Inte nyheter för oss, men värt att uttala.

Just detta är så ohederligt. Det är enkelt att faktagranska skapelseberättelserna i 1:a Moseboken. Finns det ett enda fel i dessa, eller en enda motsägelse, så faller bibeln som sanningsbärare direkt.
Citera
2021-11-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Att säga att något inte är omöjligt är detsamma som att säga att det finns en möjlighet, även om du säger att det är ”ytterst osannolikt”.

Nu börjar ordvrängeriet igen.

Och detta är omöjligt att ändra på?

Nej inte naturligt som det är nu, men vi pratar inte om det som är naturligt nu.

Det finns exempel på "slitage" som ersätts med nya kroppsdelar utan problem.

Nu vet jag inte hur evigt liv fungerar, men du antar att cellerna måste dela sig så som dom gör idag, och du antar att varje celldelning förlorar sin funktion i en kropp som har evigt liv.

Livets träd hade någon slags funktion som gjorde att människans kropp inte åldrades, exakt vad vet jag inte, men vetenskapen presenterar några alternativ, t.ex. förkortade telomerer.
När Adam och Eva sluta ta av livets träd, så började kroppen åldras och till slut dö. Och man kan se att åldern sjönk med tiden ju längre tid människorna var utan livets träd, och drastiskt sjönk efter floden.

Jag frågar igen, menar du att det är omöjligt för vetenskapen att lösa problemet med att cellerna kan förlora något av sin funktion varje gång som de delar sig, och menar du att det är omöjligt för vetenskapen att t.ex. härma salamanderns läkeförmåga?

Är salamanderns läkeförmåga "något från sagornas värld"?

Med den begränsade kunskapen dom har idag.

Ja, nu sade du det igen, att det inte är omöjligt, som motsäger det W.S. sade:
"Men du vet säkert lika väl som alla andra att 950 år är något från sagornas värld."

Så det finns alltså en möjlighet att jag blir ateist nästa år, och det finns en möjlighet att människan kan bli 950 år?

Och detta vet du? Är det av egen erfarenhet?

Hur länge kan människan leva utan att bli uttråkad, är det 72 år? Jag har hört 80-åringar som fortfarande känner sig som 20-åringar psykiskt, och vill bli unga med friska kroppar igen. Och dom känner sig inte uttråkade, förutom om dom känner sig fysiskt begränsade.

Så i vilken ålder menar du att människan blir uttråkad, och lika gärna kan dö nästa dag?

Vilka rutiner tänker du på?

Vad är problemet där?

Som sagt, det vet du av erfarenhet? Problemet kanske är din syn på livet som gör att du tröttnar på människor?

Nej, men du sade att det inte var omöjligt, även om det var ”ytterst osannolikt”.

OK; nu ska vi se. Är antalet atomer i universum ändligt eller oändligt?
Citera
2021-11-15, 20:31
Medlem
Citat:
Det var inte frukten som gjorde något magiskt, det som skedde, det skedde i Adams och Evas hjärnor.

Minsann!? Varför behövde då gud hindra dem från att nå livets träd? Om nu träden inte hade någon verkn.
Citera
2021-11-15, 20:33
Medlem
Citat:
Det var inte frukten som gjorde något magiskt, det som skedde, det skedde i Adams och Evas hjärnor.

Och hur faderulingen kunde något som bara skedde i adams och EWvas hjärnor påverka hela skapelsen? Vilken förändring i Adams hjärna gjorde lejonen till rovdjur. Förklara i detalj.
Citera
2021-11-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Han är Gud, och Gud dikterade Bibeln.

Enligt vem? Bivisa detta för en icke troende.
Citera
2021-11-15, 20:36
Medlem
Citat:
Jag demonstrerar att W.S. påstående om att "950 år är något från sagornas värld" motsägs av smeso och av honom själv, om han nu någonsin vågade svara på frågan.

Han har inte svarat än, inte så förvånande.

Har du något utombibliskt bevis på att någon levat i mer än 950 år? Fram med detta bevis då!
Citera
2021-11-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det kommer alltså inte att behövas vägar eller offentliga byggnader eller bilar eller produkter av vilket slag det vara må. Jag menar, vem vill stå vid ett löpande band och montera mobiltelefoner eller dammsugare? Vem vill jobba i en gruva?

Det står inte i detalj hur det kommer att vara, men ett är säkert, det kommer att vara en stor frihet att göra vad man vill (självklart inom vissa gränser). Om nu någon vill bygga en bil till sig själv, så har han i alla fall evigheten på sig men är det så praktiskt och nödvändigt i en sådan värld? Det kanske är trevligare att rida med en häst till sin morfars farfar som bor på andra sidan jorden, för att hälsa på, och samtidigt ta en sväng några år till olika folk. Människor kommer att vara som bröder och systrar, så man kommer att känna sig trygg, och man behöver inte låsa dörren.
Och t.ex. står det att både rättfärdiga och orättfärdiga kommer att få uppstå till den nya ordningen, så förmodligen kommer intressanta personer som man känner från historien att uppstå, som man kan hälsa på om man vill.

Och vissa andra saker kan man ana och förstå, t.ex. poliser, myndigheter, länder och regeringar kommer att avskaffas, så sådana byggnader kommer inte att behövas.

Och tanken var att människor skulle sprida sig runt och uppfylla jorden, inte samlas i storstäder som medför olika slags problem. Berättelsen om Babel visar vad som hände när människorna samlades i staden.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Eftersom jag inte vill veta när jag ska dö kan jag ju heller inte säga en siffra. När som helst går bra för min del, bara det går snabbt och smärtfritt.

När som helst? Så åttiotusen miljoner miljarder år går bra?
Citera
2021-11-15, 20:41
Medlem
Citat:
Det står inte exakt vad dessa träd var, och exakt hur dom fungerade. Men som jag har visat flera gånger så kan kunskapens träd inte magiskt ha gett Adam och Eva kunskap, eftersom Eva hade kunskap innan. Eva hade kunskap om att hon inte fick äta av trädet, det visade hon genom att förklara det för ormen.

Så du kan glömma att kunskapens träd magiskt gav kunskap.

Om livets träd hade en fysiskt funktion som gav kroppen någon slags fysisk näring eller inte, det står det inte heller något om. Det enda som står är att när dom inte fick tillgång till livets träd, så började dom åldras och till slut dö efter ung. 950 år. Ormen/Satan påstod att dom inte skulle dö, så där är det uppenbart att Satan ljög.

Så kunskapens träd var helt utan rell funktion?1 Mos 3: 6Kvinnan såg att trädet var gott att äta av: det var en fröjd för ögat och ett härligt träd, eftersom det skänkte vishet. Och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man, som var med henne, och han åt. 7Då öppnades deras ögon, och de såg att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv och band dem kring höfterna.

22Herren Gud sade: ”Människan har blivit som en av oss, med kunskap om gott och ont. Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon lever för alltid.”
Citera
2021-11-15, 20:45
Medlem
Citat:
Det är relevant att jämföra. Om nu en 80-åring inte är uttråkad, vid vilken ålder börjar det bli tråkigt menar du?

Kom ihåg att du sade detta när du närmar dig döden.

Jag är säker på att du vill bara göra en sak till innan du dör, och träffa dina barn några gånger till innan du dör. Om det nu inte är så att du haft ett hemskt liv, då förstår jag om du inte vill vakna nästa dag, utan gärna trycker på knappen.

Har du haft ett rikt och bra liv hittills, Titsup? Hur många kvinnor har du t ex haft? Vill du fortsätta samma ynkliga liv i miljarder år?
Citera
2021-11-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Från Bibeln känner vi till väldigt långa livslängder jämfört med vår nuv. livslängd.

Hur leder du detta i bevis för någon som inte tror på bibeln? Att rapa ur sig påståenden är inte fruktbart.
Citera
2021-11-15, 20:48
Medlem
Citat:
Detta talar för sig själv:

I det här inlägget bemöter du inte ett endaste argument, i det här inlägget fokuserar du bara på kreationisters karaktär.

Men, för bövelen. Bevisa då kreationismen utan att kritisera evolutionsläran. Varsågod.
Citera
2021-11-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ålder är bara en siffra säger dom.

I nya ordningen bestämmer man själv om/när man vill jobba eller bestämma vad som helst att göra under sin dag.

Källa på dett. Organisationen har påstått att ni måste skyffla undan miljartdtals lik och ägna tid åt att predika för och undervisa miljarder uppståndna. Kan du säga: "Nej, det skiter jag i...jag känner inte för det" Källa på detta i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in