Citat:
Ursprungligen postat av
Oldgoat41
Bilen kostade 6500 och såg sådär ut. Ärlig mätarställning 19100 mil och trovärdig historia. Vi var under tidspress (ja, ja jag vet) eftersome sonen någon dag senare śkulle börja ett nytt jobb med pendling. Förväntade mig absolut inte en felfri bil men heller ingen som trots blankt papper skulle rasa ihop inom några veckor. Vad har man annars besiktning till? Den gick som sagt som en klocka och var toppenfin invändigt.
Nu när jag läst kommentarerna här börjar jag fundera över om jag inte ändå skulle gå vidare med det här. Rimligtvis skulle det skava hos någon?
Och eftersom det handlade om fjäderfästen och bakvagn med rostskador som gjorde att infästningarna gav efter och fjäderbenen var på väg in i skuffen så kan ett tidsspann på fem veckor knappast medföra att sex nya tvåor uppstår. Det var 5 tvåor och två "bra att veta" pga rost och ytterligare en tvåa (glapp i länkarmslagringarna bak). Det är väl klart som f-n att felen fanns hela tiden
Mnjae på 5 veckor kan en hel del saker hända, men så klart inte rostskadorna de har funnits där under lång tid dock kan rosten vara "stabil" i förstärkningar och dubbelplåtar/infästningar med rostskyddsmassa utanpå syns det inte heller. Invändigt har du klädsel och annat som ofta gör att du inte ser plåten inifrån och eventuella rostskador. Länkarmslagringar (gummi)bussningar är också en sak som kan vara glappfria vid bes men sen efter fem veckors körning blir de utsatta för mycket rörelser som kan på påverka tex gammalt gummi, smörjningsfria kulleder med gammalt intorkat fett, så går det ibland väldigt fort från bra till "slut" antagligen har bilen varit avställd ej körd på nåt/några år.
Klart det är skämmit och mindre bra för besiktningstekniker och företaget att godkänna en bil som har så allvarliga brister att den måste skrotas, om det är omedvetet eller inte det är svårt att avgöra. De är bara människor som kan göra fel, men är det uppsåtligt ja då är det för jävligt.
Sen en sak till vi inte berört som kan vara känsligt är om din son kört normalt eller som ynglig buskört med bilen. Kanske ovarsam förare som lyckas åka i varje grop eller vägskada, åkt för fort över vägbula/farthinder. Finns bilförare tom yrkesförare som är jättedåliga på att planera och undvika tex vägskador åkt med taxichaufförer både svenska och "svenska" som är allt annat än skonsamma mot bilen om vi säger så.
Och ja jag har varit yngling vilket slet extra på bilarna och däck. Råkat ut för övernitiska besmän och såna som varit "bra" men överlag lär jag säga att mina erfarenheter är mycket goda och att det är mycket kompetent personal iaf där jag besiktar.
Självklart är det tråkigt det ni råkat ut för, men en nästan 30 år gammal bil kan allt hända. Dra lärdom av det, se det positivt hände ingen olycka och som jag ser det blivit kompenserad. Besteknikern har säkert fått "röda öron" förhoppningsvis.