2021-11-15, 08:38
Medlem
Dom är stressade idag när besiktningen privatiserats och MÅSTE göra ett visst antal bilar per dag. känner en som jobbar där, han söker annat för han är så less.
Själv haft ett par bilar som rullat igenom med diverse fel. En bil rullade igenom 3 år på raken med en spindelled som var helt slut. fattar inte hur dom missade det. resten av bilen var skrotfärdig så jag tänkte att jag får väll skrota den när första 2an kommer. tog 3 år innan dom anmärkte på det. borde gjorts direkt då det var ganska rejält slitet.
Citera
2021-11-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Dom är stressade idag när besiktningen privatiserats och MÅSTE göra ett visst antal bilar per dag. känner en som jobbar där, han söker annat för han är så less.
Själv haft ett par bilar som rullat igenom med diverse fel. En bil rullade igenom 3 år på raken med en spindelled som var helt slut. fattar inte hur dom missade det. resten av bilen var skrotfärdig så jag tänkte att jag får väll skrota den när första 2an kommer. tog 3 år innan dom anmärkte på det. borde gjorts direkt då det var ganska rejält slitet.

Låter svinfarligt att du körde så länge med det utan upptäckt!

Känns som de missar att göra sitt jobb.

Du borde gett de en hint om det så du kunde fått en 2:a fler år tidigare, och därmed sluppit utsätta dig för och ta dessa onödiga risker.
Citera
2021-11-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Måste ha varit Carspect!
Citera
2021-11-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Att starta en sådan här tråd och inte berätta vad bilen kostade, men däremot skriva att reparationskostnaderna överstiger bilens värde blir missledande, en sån bil ska kosta någonstans runt 3-4000 kr. Räcker att klä den med nya kinadäck för att dubbla värdet (eller tanka fullt).

Med detta sagt...

Ja det kan hända att det är en mutad besiktningsman, det har jag ingen aning om. Det som är BRA i historien är att detta nu blivit uppmärksammat. Om en annan besiktningsman har dömt ut bilen så är det enkelt att se vem som ursprungligen godkände den eftersom det står på protokollet...och han eller hon kommer garanterat få ta ett snack med chefen (Alla stationer oavsett leverantör har naturligtvis regelverk för att stävja kompisbesiktningar).

Men att köpa (som TS uttrycker sig) "en skorv" och tro att man genom att ha fått ett blankt besiktningspapper ska få en bil utan säkerhetsbrister (det är ju detta en besiktning går ut på) är otroligt naivt !

Om någon här tror att blankt papper betyder "felfri" bil så jobbar ni inte med bilar på daglig basis, det betyder på gamla bilar oftast att det kan packa ihop närsomhelst, men att det vid besiktningstillfället låg PÅ RÄTT SIDA OM TOLERANSERNA.

För att ta ett exempel så kan däckmönstret ligga precis på gränsen, eller tjocklek på bromsbeläggen. Den var godkänd just där och då på marginalen. En vecka senare med en kraftig inbromsning så hade både däck och bromsbelägg varit på fel sida om regelverket.

HEEEELT SANT!!!
Det är tillståndet/konditionen VID/UNDER besiktningen som gäller - INTE efteråt.
En glödlampa, för att ta ett enkelt exempel, kan paja på väg ut från besiktningshallen.
Men bilen är lik förbannat godkänd - eftersom glödlampan lyste vid just den kontrollen.
Citera
2021-11-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Låter svinfarligt att du körde så länge med det utan upptäckt!

Känns som de missar att göra sitt jobb.

Du borde gett de en hint om det så du kunde fått en 2:a fler år tidigare, och därmed sluppit utsätta dig för och ta dessa onödiga risker.
Det sjukaste är nog att jag hörde att det klonkade och ville veta vart det var så jag sa åt dom att kolla noga men dom hittade inte. kommer inte lita på dom igen. dom verkar vara lika värdelösa som många andra liknade saker. tar ens pengar även om bilen är osäker.
jag luskade snabbt ut vilken sida det var och bytte, den var rejält sliten. ja i värsta fall hade det kunna skett en olycka.

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Måste ha varit Carspect!
OPUS bilprovning faktiskt. tro dom har rötägg eller dåliga/stressade folk på alla möjliga sådana där idag.
Citera
2021-11-16, 08:14
Medlem
George1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Blattekorruption nästlar sig in överallt. Svenska samhället står inte rustat för det och ingen fattar nånting.

Handlar inte om korruption, mer att dom anställer många som inte tar sitt jobb på allvar eller är kunniga.
Citera
2021-11-16, 09:18
Medlem
I bland blir man lite fundersam på bilar med blanka papper. Fusket är nog mer utbrett än vad man tror.

Hade en kund för några år sedan vars bil blev besiktigad utan anmärkningar. Problemet var att bilen stod på en av våra billyftar med motorn på en pall samma dag den blev besiktigad. Stod så flera veckor före och efter den så kallade besiktningen .
Citera
2021-11-16, 09:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George1
Handlar inte om korruption, mer att dom anställer många som inte tar sitt jobb på allvar eller är kunniga.

Här, mina vänner, har vi en sån där sovande svenne som inte fattat nåt.
Citera
2021-11-16, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldgoat41
Bilen kostade 6500 och såg sådär ut. Ärlig mätarställning 19100 mil och trovärdig historia. Vi var under tidspress (ja, ja jag vet) eftersome sonen någon dag senare śkulle börja ett nytt jobb med pendling. Förväntade mig absolut inte en felfri bil men heller ingen som trots blankt papper skulle rasa ihop inom några veckor. Vad har man annars besiktning till? Den gick som sagt som en klocka och var toppenfin invändigt.

Nu när jag läst kommentarerna här börjar jag fundera över om jag inte ändå skulle gå vidare med det här. Rimligtvis skulle det skava hos någon?

Och eftersom det handlade om fjäderfästen och bakvagn med rostskador som gjorde att infästningarna gav efter och fjäderbenen var på väg in i skuffen så kan ett tidsspann på fem veckor knappast medföra att sex nya tvåor uppstår. Det var 5 tvåor och två "bra att veta" pga rost och ytterligare en tvåa (glapp i länkarmslagringarna bak). Det är väl klart som f-n att felen fanns hela tiden

Mnjae på 5 veckor kan en hel del saker hända, men så klart inte rostskadorna de har funnits där under lång tid dock kan rosten vara "stabil" i förstärkningar och dubbelplåtar/infästningar med rostskyddsmassa utanpå syns det inte heller. Invändigt har du klädsel och annat som ofta gör att du inte ser plåten inifrån och eventuella rostskador. Länkarmslagringar (gummi)bussningar är också en sak som kan vara glappfria vid bes men sen efter fem veckors körning blir de utsatta för mycket rörelser som kan på påverka tex gammalt gummi, smörjningsfria kulleder med gammalt intorkat fett, så går det ibland väldigt fort från bra till "slut" antagligen har bilen varit avställd ej körd på nåt/några år.
Klart det är skämmit och mindre bra för besiktningstekniker och företaget att godkänna en bil som har så allvarliga brister att den måste skrotas, om det är omedvetet eller inte det är svårt att avgöra. De är bara människor som kan göra fel, men är det uppsåtligt ja då är det för jävligt.

Sen en sak till vi inte berört som kan vara känsligt är om din son kört normalt eller som ynglig buskört med bilen. Kanske ovarsam förare som lyckas åka i varje grop eller vägskada, åkt för fort över vägbula/farthinder. Finns bilförare tom yrkesförare som är jättedåliga på att planera och undvika tex vägskador åkt med taxichaufförer både svenska och "svenska" som är allt annat än skonsamma mot bilen om vi säger så.

Och ja jag har varit yngling vilket slet extra på bilarna och däck. Råkat ut för övernitiska besmän och såna som varit "bra" men överlag lär jag säga att mina erfarenheter är mycket goda och att det är mycket kompetent personal iaf där jag besiktar.

Självklart är det tråkigt det ni råkat ut för, men en nästan 30 år gammal bil kan allt hända. Dra lärdom av det, se det positivt hände ingen olycka och som jag ser det blivit kompenserad. Besteknikern har säkert fått "röda öron" förhoppningsvis.
Citera
2021-11-16, 11:31
Medlem
htdgs avatar
Jag köpte en V50 som var "besiktad igår" och ganska snart efter jag köpt den tändes motorlampan. en EGR-sond som var dålig och på verkstaden sa de att felet var gammalt men att någon hade avaktiverat felkoden. Säljaren sa till och med att han var kompis med besiktningsmannen och att det var därför han kunde besikta den på en helg. Så här i efterhand fattar man ju att det var något fuffens där men det tänkte jag inte på då.
Citera
2021-11-16, 11:47
Medlem
I mitten av 70-talet var det en chef på bilprovning som fick lämna sitt jobb. Anledningen var att han "kom i beroendeställning" till vissa bilfirmor i stan. Efter att han fått sparken började på en däckfirma. Detta hände i en mindre stad i södra Sverige.
Citera
2021-11-16, 12:14
Medlem
Hoppas alla som röstade för att privatisera Bilprovningen är nöjda nu så här med facit i hand efter ett par år,,, .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in