2021-11-16, 08:00
  #25045
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Klart du gör. Som jag skrev så måste uppgifterna bort. Att du inte kan se andra alternativ kring detta är fullt förståeligt.

Hur menar du?
Citera
2021-11-16, 08:06
  #25046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Har du hållt i ett vapen glömmer du det inte.

Har du skjutit en vecka eller två så är det som att cykla, det sitter i. Du är självklart ingen champion om du inte tränar hårt men nog kan du utan problem skjuta OP bakifrån utan några Som helst problem.

Du kan inte skjuta två välriktade skott med en Magnum 357 med en arm som dessutom är böjd utan stor erfarenhet av att skjuta med specifik spädgris ifråga.
Det finns absolut ingenting som tyder på att SE någonsin har skjutit ett enda skott med jättepuffra.
Än mindre med en arm som dessutom är böjd.

Hade SE försökt sig på dylikt så hade han gravt missat det andra skottet.

Det här är inte en åsikt för övrigt.Det är etablerad fakta att om du försöker skjuta Magnum 357 såsom gärningsman de facto gjorde utan att ha stor tidigare erfarenhet så har du inte en chans att trycka två välriktade skott efter varandra såsom gärningsman gjorde.
Stackars Stig skulle ha missat andraskottet med flera meter och dessutom så hade han inte ens pallat trycka två skott efter varandra i snabb följd.Rekylen efter första skottet skulle ha varit av sådan effekt att det omöjliggörs om det är en skytt som saknar erfarenhet av att handskas med spädgris.

Det var ju onekligen inte så att gärningsman stod i skjutställning med två raka armar när han pepprade OP och föörsökte skjuta LP dessutom.
__________________
Senast redigerad av Lookalike 2021-11-16 kl. 08:14.
Citera
2021-11-16, 08:06
  #25047
Medlem
johnthedickholmess avatar
Ja, alltså SE var både kreativ (jobbade med reklam hela sitt liv) samt var intelligent. Han var ju en baddare på b.la. Bridge. Dvs på ren svenska skulle man kunna säga att han kunde känna på sig och ana saker rent intuitivt som inte hänt, skapa händelser och komma på saker kreativt men även agera logiskt på det han med bestämdhet visste. Han ville känna att han var något speciell. Liera sig med personer med fina titlar och blev säkert mer och mer hatiskt mot allt ju äldre han blev, nekad möjlighet till karriär mm. Han drack även middag alltsomoftast och fick sedemera behandling för sitt missbruk.

Frågan är ju om han agerade på eget bevåg, lånade/stal revolvern eller fick hjälp? Han ramlade ju ut precis när paret Palme sköts och såg både skjuta och springa därifrån. Så jag håller med åklagaren. Gärningsman är han ju. Jag tror han berättat alltihopa bara de anhållit honom när det begav sig. Han hade säkert inte kunnat hålla sig. Blivit en kändis på kuppen.

Varför är det vissa som envisas med att inte intressera sig för konspirationen runt SE? Antagligen för att någon fortfarande lever som var med och vet mer än de berättat.
__________________
Senast redigerad av johnthedickholmes 2021-11-16 kl. 08:12.
Citera
2021-11-16, 08:18
  #25048
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du kan inte skjuta två välriktade skott med en Magnum 357 med en arm som dessutom är böjd utan stor erfarenhet av att skjuta med specifik spädgris ifråga.
Det finns absolut ingenting som tyder på att SE någonsin har skjutit ett enda skott med jättepuffra.
Än mindre med en arm som dessutom är böjd.

Hade SE försökt sig på dylikt så hade han gravt missat det andra skottet.

Det här är inte en åsikt för övrigt.Det är etablerad fakta att om du försöker skjuta Magnum 357 såsom gärningsman de facto gjorde utan att ha stor tidigare erfarenhet så har du inte en chans att trycka två välriktade skott efter varandra såsom gärningsman gjorde.
Stackars Stig skulle ha missat andra skottet med flera meter och dessutom så hade han inte ens pallat trycka två skott efter varandra i snabb följd.Rekylen efter första skottet skulle ha varit av sådan effekt att det omöjliggörs om det är en skytt som saknar erfarenhet av att handskas med spädgris.

Det var ju onekligen inte så att gärningsman stod i skjutställning med två raka armar när han pepprade OP och försökte skjuta LP dessutom.

SE hade ju varit medlem i skytteklubb och varit tävlande/tränande skytt. Skjuta kunde han, de vet man ju. Och vi vet var revolvern fanns. Hos grannen. Frågan är om han stal/lånande på eget bevåg eller i maskopi. Vad vet vi egentligen om grannen? Bakgrund? Kopplingar till Sydafrika, USA, Stay Behind?
Citera
2021-11-16, 08:21
  #25049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du kan inte skjuta två välriktade skott med en Magnum 357 med en arm som dessutom är böjd utan stor erfarenhet av att skjuta med specifik spädgris ifråga.
Det finns absolut ingenting som tyder på att SE någonsin har skjutit ett enda skott med jättepuffra.
Än mindre med en arm som dessutom är böjd.

Hade SE försökt sig på dylikt så hade han gravt missat det andra skottet.

Det här är inte en åsikt för övrigt.Det är etablerad fakta att om du försöker skjuta Magnum 357 såsom gärningsman de facto gjorde utan att ha stor tidigare erfarenhet så har du inte en chans att trycka två välriktade skott efter varandra såsom gärningsman gjorde.
Stackars Stig skulle ha missat andraskottet med flera meter och dessutom så hade han inte ens pallat trycka två skott efter varandra i snabb följd.Rekylen efter första skottet skulle ha varit av sådan effekt att det omöjliggörs om det är en skytt som saknar erfarenhet av att handskas med spädgris.

Det var ju onekligen inte så att gärningsman stod i skjutställning med två raka armar när han pepprade OP och föörsökte skjuta LP dessutom.

Du har ingen aning om SE kunde trycka av två gånger eller inte.
SE tränade och tävlade i skytte så nog hade han vanan inne på att skjuta.
Citera
2021-11-16, 08:23
  #25050
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Har du hållt i ett vapen glömmer du det inte.

Har du skjutit en vecka eller två så är det som att cykla, det sitter i. Du är självklart ingen champion om du inte tränar hårt men nog kan du utan problem skjuta OP bakifrån utan några Som helst problem.

Många människor är helt usla skyttar och det är inte lätt att träffa med en revolver eller pistol. Som du påpekar är det dock i det här fallet lätt att träffa eftersom avståndet är ca. 0 meter. Jag skulle tro att de flesta dödsskjutningar med pistol sker på extremt korta avstånd.

Själv gjorde jag lumpen för lite över 30 år sedan och har glömt det mesta av hur siktena fungerade - jag skulle helt klart behöva åtminstone en dag på en skjutbana för att komma ihåg. Förvrigt var jag en usel skytt redan då Och jo, som infanterist sköts det en oherrans massa.
Citera
2021-11-16, 08:23
  #25051
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
SE hade ju varit medlem i skytteklubb och varit tävlande/tränande skytt. Skjuta kunde han, de vet man ju. Och vi vet var revolvern fanns. Hos grannen. Frågan är om han stal/lånande på eget bevåg eller i maskopi. Vad vet vi egentligen om grannen? Bakgrund? Kopplingar till Sydafrika, USA, Stay Behind?

Att SE eventuellt puffrade lite år 1959 med vapen som vi vet var helt olika Magnum 357 hjälper honom föga den 28 Februari 1986 om han inte senare har skaffat sig STOR skjutvana med spädgris.

Folk måste väl för f-n inse att det är något speciellt med att trycka av två välriktade skott i snabb följd med en Magnum 357.Det är ingenting som lekman gör hur som helst.
Lägger man på fakta att det sker med en arm som dessutom är böjd så omöjliggör detta en gärningsman som saknar stor erfarenhet av att skjuta och handskas med specifika vapnet ifråga.

Skjuta lite med mycket mindre puffra 26 år tidigare är inte i närheten av kvalifikation nog.
Det bör alla kunna inse,oavsett om man tror på hypotes SE eller inte.
Citera
2021-11-16, 08:24
  #25052
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Där har du också förklaringen till varför uppgiften måste bort.
Detta med att SE skulle ha sett LJ från andra hållet, då han som GM flyr upp för trappan.

Det man ofta missar är Lisbeths beskrivning av LJ. Likväl som SE uppskattar åldern på den han ser så får Lisbeth här uppfattningen att personen har samma stirrande blick som GM (och även Anders B som sannolikt också beskrivs)

Lisbeth:
"Det kom sedan flera människor till platsen, bl a en taxichaufför som tillkallade
hjälp över radio. Då Lisbeth Palme tittade in mot Tunnelgatan (hon bedömde
det till 1-3 minuter senare) såg hon en man som stod ca 75 meter in på gatan.
Han stod på norra sidan med ryggen tryckt mot barackbyggnaden och vände
ansiktet och stirrade mot henne. Det var mörkt på platsen, men hon tyckte
sig se att den mannen hade samma stirrande blick, som den hon tidigare
iakttagit hos mannen i hörnet av Tunnelgatan."
Det du citerar här, och som du ofta återkommer till, är från ett förhör med Lisbeth 860429. Alltså två månader efter mordet, och bara några dagar efter att SE vid ett förhör 860425 har lyckats identifiera den vid det här laget från media välbekante Lars J i en sk. fotokonfrontation, och dessutom lyckats rita en helt perfekt teckning av honom.

Menar du alltså att man här i april plötsligt skall ha fått ur Lisbeth helt nya uppgifter, om en stirrande Lars Jeppsson 75 meter in i gränden? Eller tänker du dig att hon nu flyttar in och senarelägger sin ursprungliga iakttagelse, den som hon berättade om redan i sitt första förhör 860301 (dagen efter mordet), och som verkar vara både i tid och rum samstämmig med andras beskrivning av gärningsmannen:
(FB) Skandiamannen
__________________
Senast redigerad av Draifos 2021-11-16 kl. 08:45.
Citera
2021-11-16, 08:27
  #25053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Du har ingen aning om SE kunde trycka av två gånger eller inte.
SE tränade och tävlade i skytte så nog hade han vanan inne på att skjuta.

Klart jag har,och alla andra också om man bara vill sätta sig in i ämnet lite istället för att skriva egenartade spekulationer på FB.
SE klarade inte av att handskas med mordvapnet förutsatt om du inte hittar uppgifter på att SE i smyg tränat en hel del med spädgris.
Dessa uppgifter kommer du inte att hitta.Inte för att det kommer att leda dig framåt eftersom du redan bestämt dig för att SE var gärningsman..tvärtemot fakta som föreligger när det gäller dådets genomförande.
Citera
2021-11-16, 08:32
  #25054
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror att det nämns mest för att han vet hur man skjuter o har viss vapenvana inte att han är expert på något sätt...!

Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Har du hållt i ett vapen glömmer du det inte.

Har du skjutit en vecka eller två så är det som att cykla, det sitter i. Du är självklart ingen champion om du inte tränar hårt men nog kan du utan problem skjuta OP bakifrån utan några Som helst problem.


Just så.
Stig Engström var helt enkelt mycket bekant med vapen och inte oäven att skjuta med dem.

Jag tror som sagt att Engström haft ett vapen i sin ägo sedan länge.
Ett oregistrerat vapen. Hans hemlighet. Ett vapen som gav honom psykiskt välmående. Hans möjlighet att vara starkare och farligare än andra - om han skulle vilja.
Det förvarade han antagligen på sitt kontor i det rum han suttit i i decennier. Långt bort från hustrun så hon inte skulle råka hitta det.
Citera
2021-11-16, 08:34
  #25055
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Engström var smart.

https://www.svd.se/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet

Ringde SvD dagen efter mordet och den 2 mars publicerades artikeln med bild och hela köret.

Beskrivningen av mannen var det hade att gå på. Engström tänkte nog mer proaktivt och gick all-in.

Så den andra mars figurerade han i tidningen. Därav gör det en identifikation än mer osannolik då de kan hävdas att han var på brottsplatsen i kapacitet av vittne och resurs, inte som GM. Glöm inte att SE ringde och sa att hans beskrivning passade in på mördarens och att det skett en förväxling.

Han identifierar vittnen på plats inkorrekt, förutom Lars Jeppsson och Anders Björkman, dvs den fulla mannen som makarna Palme och mördaren gick förbi. Honom identifierar Engström, samt Lars Jeppsson inne på tunnelgatan.

Man får ju tänka logiskt själv. Tycker du hans utsagor och agerande tyder på att han vill ha uppmärksamhet? Finns ju en hel del han inte var sanningsenlig om.

Den här väskan finns det bild på och jag skulle kalla det "en väska utan rem" likväl som en handledsväsks. Tomatoes, Tomatos. Samma grej.

Jag tror inte en mördare skulle fippla med en vapenväska eller fodral hela vägen upp till DBG där YN får syn på honom.

Har du ägt något av de föremål du talar om? Tycker först googla på vapenväska sedan vapenfodral. Slå dig själv i pannan sen och beklaga över hur dum du är.

Hur mycket har du haft att göra med vapen? Har du hållit i ett? Har du ägt något av de två föremål? Har du tävlat eller tränat? Du springer inte runt med ett vapenfodral eller vapenväska, än mindre för en 3.57. Skulle du ha något av de föremålen skulle du isåfall inte ha några bekymmer att lägga ner vapnet där.

En handledsväska är dock knepigare.

Sen ska du nog tänka efter lite och läsa psykologi och googla på vittnesmål och hur de funkar.

Vi pratar om sekunder här, i mörker och kaos, där man ska processerna vad som hänt, vem som är vart etc. Menar du seriöst på riktigt att vittnena ska fälla Stig på sitt sätt att springa in på en mörk gata? Förstår du hur kul en advokat skulle ha med det påståendet?
Angående "springstilen", den stil YN bevittnade på David Bagares gata hade nog inte många likheter med den stil som visades upp i Rapportinslaget, även om det var samma man. SE hade i det skedet forcerat (nåja) ett antal trappsteg och halkade fram i dåliga skor. De (för vinterväglag) dåliga skorna påverkade naturligtvis även stilen i det inledande skedet men LJ hade noterat en något framåtböjd stil och armvev, de detaljerna finns även med i TV-rushen.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-16 kl. 08:58.
Citera
2021-11-16, 08:43
  #25056
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Klart jag har,och alla andra också om man bara vill sätta sig in i ämnet lite istället för att skriva egenartade spekulationer på FB.
SE klarade inte av att handskas med mordvapnet förutsatt om du inte hittar uppgifter på att SE i smyg tränat en hel del med spädgris.
Dessa uppgifter kommer du inte att hitta.Inte för att det kommer att leda dig framåt eftersom du redan bestämt dig för att SE var gärningsman..tvärtemot fakta som föreligger när det gäller dådets genomförande.

Jo, man kan kolla på rekyl på diverse snuttar på youtube, och någon borde verkligen känna till att Engström sköt med revolver, om det är som du säger att man måste öva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in