Citat:
Om Ni vill begripa bättre, så rekommenderar jag att Ni läser denna tråd från början; det mesta finns här sedan åratal tillbaka. 
Enkelt kan man säga att det finns två huvudargument för att bevara den svenska monarkin:
1) Den fungerar riktigt bra, och det kan man inte säga om särskilt mycket inom den statsapparaten numera.
2) Det finns inget bättre alternativ som går att enas om - och allt det stök det skulle medföra att ändra, till ett i det närmaste spiksäkert sämre system, är verkligen inte vad Sverige behöver i dessa tider.
Eller, är det så att Ni har ett bättre system? Ett förslag på en republikansk svensk konstitution?

Enkelt kan man säga att det finns två huvudargument för att bevara den svenska monarkin:
1) Den fungerar riktigt bra, och det kan man inte säga om särskilt mycket inom den statsapparaten numera.
2) Det finns inget bättre alternativ som går att enas om - och allt det stök det skulle medföra att ändra, till ett i det närmaste spiksäkert sämre system, är verkligen inte vad Sverige behöver i dessa tider.
Eller, är det så att Ni har ett bättre system? Ett förslag på en republikansk svensk konstitution?
Vad syftar du på, när du säger att monarkin fungerar bra? Kungens kaffeflickor och ständiga intellektuella fadäser, nästan alla kungahusets medlemmars svårigheter att läsa och skriva (hur är det ens möjligt?), Sofias nakenbilder och deltagande i dokusåpor, Carl Philips misslyckanden och fusk i allt han tar sig för, när han försöker hitta en sysselsättning som är förenlig med den titel han fötts till, men inte har tillräcklig begåvning för någon av dem (officersyrket, godsägare som driver lantbruk, designer)? En president skulle aldrig kunna vara så till den graden misslyckad, för han skulle aldrig komma så långt genom skolsystemet och karriären, att han skulle bli aktuell för att bli vald.
Fast frågan är ju då, varför republik fungerar i alla de andra civiliserade länderna? Finland, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Grekland, USA, Australien, NZ o.s.v. o.s.v.. De verkar ha tyckt att det var värt "böket" med omställningen. T.o.m. fransmännen verkar tycka det, trots att det gick extra "bökigt" till där under några år på 1700-talet!
De inser att revolutionen var nödvändig, och att det måste bli sämre innan det kunde bli bättre. Det är bara några enstaka tokar, som håller reda på vem som skulle vara Dauphin idag om det fortfarande skulle vara monarki, och håller på och fjantar för denne. Övriga har gått vidare... Och till och med i USA, trots den stora polariseringen där, och de starka känslorna för eller emot den sittande presidenten (oavsett vem han är) - så hör man ju aldrig, att de skulle vilja ha en enväldig kung eller kejsare i stället. Som man inte skulle kunna rösta bort i nästa val.
Alltså, jag kan inte snickra ihop en konstitution ensam, just nu, till mitt morgonkaffe!
Men vi har ju fördelen att vi kan se på de andra republikerna, som redan finns. Vad har varit bra, vad har gått sämre? Vi behöver inte börja från början och famla i blindo. Men om jag ska säga någonting rent spontant, så tror jag att man ska undvika den personkult som finns i t.ex. USA. Presidentens roll ska inte vara lika stor, den ska balanseras upp mer av statsministern och andra. Den tyska modellen verkar ju fungera bra, t.ex..
, men jag tycker ändå att det är gammeldags. Det finns ju inga krav på att frun ska ha viss utbildning eller vissa meriter, hon granskas inte i förväg...