2021-11-15, 21:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, ingenting tyder på att den naturliga flockimmuniteten skulle försvinna då T-cellsminne erhålls efter infektion.

Det kallas för B-celler och det är precis det man får av vaccinet också. Det räcker dock inte för att motverka infektion för de är för långsamma. Det är precis den typen av immunitet man får av viruset efter tillräckligt lång tid. Kroppen går inte runt med massa T-celler hela tiden, det är inte effektivt för kroppen och det orsakar problem som cytokinstormar, autoimmuna sjukdomar, myokardit etc. Vi vill dock inte ha för lite heller när det rör ett nytt virus så det kan vara fördelaktigt att i början ta flera doser vaccin under en längre tid för att se till att det finns T-celler även när det gått en lång tid efter exponering.
Citera
2021-11-15, 21:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Japp, en tredje spruta med det som inte funkade lär bli skitbra. Skynda dig att ta den, för du har inga T-celler som fungerar mot covid och kanske t.o.m. har vaccinet gjort så att du inte kan få det. Ett dropp med mRNA är nog bäst. Min gissning är att sprutornas effekt kommer bli mer kortvarig för varje spruta. Lycka till!

Du gissar säkert att himlen kommer falla ned på dig också.
Citera
2021-11-15, 21:05
Medlem
Fp
Senast redigerad av Grand-canyon 2021-11-15 kl. 21:07.
Citera
2021-11-15, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Håller med dig om allt du skrev. Pro. oavsett vilket är skit.

D-vitamin är bra och det har jag använt (2500 IE) i många år och troligen bidragit till att de få förkylningar jag haft varit väldigt lindriga. Jämfört med de jag hade förr och före D-vitamin mm så är de mycket lindrigare. Men beror nog även på en bra kosthållning där vi lagar maten till stor del från grunden.

Har hört andra säga samma sak om D-vitamin.

Därför tycker jag det är märkligt att man från sjukvården skickar ut blankett där det står:
”Det förekommer påståenden om att D-vitamin, ivermektin och klorokinfosfat kan förebygga eller behandla covid-19. Dessa påståenden stämmer inte”

Tycker dom borde vara mer desperat och uppmana människor att ta tillskott som bevisligen lindrar denna typ av virus.
Citera
2021-11-15, 21:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det kallas för B-celler och det är precis det man får av vaccinet också. Det räcker dock inte för att motverka infektion för de är för långsamma. Det är precis den typen av immunitet man får av viruset efter tillräckligt lång tid. Kroppen går inte runt med massa T-celler hela tiden, det är inte effektivt för kroppen och det orsakar problem som cytokinstormar, autoimmuna sjukdomar, myokardit etc. Vi vill dock inte ha för lite heller när det rör ett nytt virus så det kan vara fördelaktigt att i början ta flera doser vaccin under en längre tid för att se till att det finns T-celler även när det gått en lång tid efter exponering.
Du tycks alltså inte erhålla t-cellsminne efter vaccination.

Som jag skrev kan man högst troligt bli reinfekterad också som naturligt immun när antikroppsnivåerna sjunker, men blir då inte sjuk och smittar därmed mindre eftersom det blir ett snabbt antikroppssvar.
Citera
2021-11-15, 21:11
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Två år senare så har fortfarande inte immuniteten försvunnit för de som smittdes tidigt. Vi som hr naturlig immunitet har T-celler som fortsätter utvecklas(klonas) upp till ett år efter infektion. Det ser mer och mer ut som att för >99% så kan immuniteten vara mycket långvarig, t.o.m. livslång.

Vaccinen däremot är helt misslyckade. I denna studien ser man ingen T-cells aktivitet alls.

Median Spike-specific CD8+ T cell responses to SARS-CoV-2 WA1/2020 and B.1.617.2 (delta) were below the limit of detection in vaccinated uninfected individuals

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.18.21265113v1.full.pdf

Det är bara ni vaccinerade som har avtagande skydd, hur svårt ska det vara att fatta?
Om man jämför med andra corona-virus som drabbar människor så är det nog bara drömmar från din sida::

"We obtained antibody optical density data for six human-infecting coronaviruses, extending from 128 days to 28 years after infection between 1984 and 2020. These data provided a means to estimate profiles of the typical antibody decline and probabilities of reinfection over time under endemic conditions. Reinfection by SARS-CoV-2 under endemic conditions would likely occur between 3 months and 5·1 years after peak antibody response, with a median of 16 months. This protection is less than half the duration revealed for the endemic coronaviruses circulating among humans (5–95% quantiles 15 months to 10 years for HCoV-OC43, 31 months to 12 years for HCoV-NL63, and 16 months to 12 years for HCoV-229E). For SARS-CoV, the 5–95% quantiles were 4 months to 6 years, whereas the 95% quantiles for MERS-CoV were inconsistent by dataset."

https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00219-6/fulltext
Citera
2021-11-15, 21:14
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du har en lätt fittaktig ton men vi kan väl kolla på worldometers och sortera på flest fall per capita och sedan avlidna per capita.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Ganska högt upp på listan hittar vi Gibraltar som haft runt 200.000 fall per miljon innevånare och runt 3000 döda per miljon innevånare. De har dessutom testat nästan mest i världen med 10.000.000 test per miljon innevånare (10 gånger mer än Sverige).

De borde ligga närmare sanningen.

Gibraltar är ett väldigt litet land så det kan bli konstiga siffor - Tjeckien kanske är bättre att titta på.

176.000 fall och 3000 döda per miljon innevånare.

Ja.. i dessa tider tar jag mig friheten till en "fittaktig" ton... jag kan även välja att ha ett "kukig" beteende om jag så önskar... och vad ska du göra åt det din tönt?

Men tillbaka till frågan eftersom du börjar svamla om girblartar och Tjeckien för att försvara din alarmism.

se så.. vis oss nu alla på FB hur du rättar till dina nedan felaktiga små lögner:

"254,208,340 har haft covid varav 5,118,364 har avlidit.
Ifall alla 7,906,882,000 världens människor skulle fått covid hade 159,201,307 avlidit."
Citera
2021-11-15, 21:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Om man jämför med andra corona-virus som drabbar människor så är det nog bara drömmar från din sida::

"We obtained antibody optical density data for six human-infecting coronaviruses, extending from 128 days to 28 years after infection between 1984 and 2020. These data provided a means to estimate profiles of the typical antibody decline and probabilities of reinfection over time under endemic conditions. Reinfection by SARS-CoV-2 under endemic conditions would likely occur between 3 months and 5·1 years after peak antibody response, with a median of 16 months. This protection is less than half the duration revealed for the endemic coronaviruses circulating among humans (5–95% quantiles 15 months to 10 years for HCoV-OC43, 31 months to 12 years for HCoV-NL63, and 16 months to 12 years for HCoV-229E). For SARS-CoV, the 5–95% quantiles were 4 months to 6 years, whereas the 95% quantiles for MERS-CoV were inconsistent by dataset."

https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00219-6/fulltext
Fast Sars 2 är närmast besläktad med Sars 1, så prognosen ser ljusare ut tycker jag:

"Next, we showed that patients (n = 23) who recovered from SARS (the disease associated with SARS-CoV infection) possess long-lasting memory T cells that are reactive to the N protein of SARS-CoV 17 years after the outbreak of SARS in 2003; these T cells displayed robust cross-reactivity to the N protein of SARS-CoV-2. "
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2550-z
Citera
2021-11-15, 21:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Största foliehatten alla kategorier här måste ändå vara du! Så berätta hur mycket D-vitamin tar du?
Själv tror jag D-vitamin är rejält överskattat..
Man kan undra hur många som kommer att få njursvikt närmsta åren....
Citera
2021-11-15, 21:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du tycks alltså inte erhålla t-cellsminne efter vaccination.

Som jag skrev kan man högst troligt bli reinfekterad också som naturligt immun när antikroppsnivåerna sjunker, men blir då inte sjuk och smittar därmed mindre eftersom det blir ett snabbt antikroppssvar.

Försök att läsa vad jag skriver och tänk lite så förstår du mer.

Först vid insjuknande ELLER vaccination så får man T-celler. Sen gradvis byts T-cellerna ut mot B-celler. Oavsett om du vaccineras eller blir sjuk. Skillnaden är tidsmässig. Det verkar som du behåller T-cellerna lite längre tid om du blir sjuk än om du vaccineras. Men vi vet inte hur effektiva T-cellerna är efter lång tid, men vi kan jämföra med andra coronavirus och gissa att det rör sig om ca 15 månader. Du kan inte anta att du har skydd för alltid. Vi har inga data som pekar på det förrutom akademiska hypoteser.

D.v.s när det gått tillräckligt lång tid har tillräckligt många T-celler bytts ut mot B-celler. B-cellerna används för att producera T-celler men de hinner ofta inte producera tillräckligt många för att förhindra att du blir sjuk. Du kommer antagligen inte att bli lika sjuk andra gången som första gången men det finns inget som garanterar det bara för att du varit sjuk och har B-celler.
Citera
2021-11-15, 21:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Försök att läsa vad jag skriver och tänk lite så förstår du mer.

Först vid insjuknande ELLER vaccination så får man T-celler. Sen gradvis byts T-cellerna ut mot B-celler. Oavsett om du vaccineras eller blir sjuk. Skillnaden är tidsmässig. Det verkar som du behåller T-cellerna lite längre tid om du blir sjuk än om du vaccineras. Men vi vet inte hur effektiva T-cellerna är efter lång tid, men vi kan jämföra med andra coronavirus och gissa att det rör sig om ca 15 månader. Du kan inte anta att du har skydd för alltid. Vi har inga data som pekar på det förrutom akademiska hypoteser.

D.v.s när det gått tillräckligt lång tid har tillräckligt många T-celler bytts ut mot B-celler. B-cellerna används för att producera T-celler men de hinner ofta inte producera tillräckligt många för att förhindra att du blir sjuk. Du kommer antagligen inte att bli lika sjuk andra gången som första gången men det finns inget som garanterar det bara för att du varit sjuk och har B-celler.
Varför vill du gissa att det liknar minnet gällande andra coronavirus än Sars 1? Speciellt nu då minnet studerats i 19 månader och fortfarande kvarstår?

Du talar alltså om ett scenario där den immune inte ska ha råkat på sars 2 på 19 månader, och dessutom ska minnet ha försvunnit på den tiden. Det är i sig vad jag kallar effektiv flockimmunitet.
Citera
2021-11-15, 22:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Har hört andra säga samma sak om D-vitamin.

Därför tycker jag det är märkligt att man från sjukvården skickar ut blankett där det står:
”Det förekommer påståenden om att D-vitamin, ivermektin och klorokinfosfat kan förebygga eller behandla covid-19. Dessa påståenden stämmer inte”

Tycker dom borde vara mer desperat och uppmana människor att ta tillskott som bevisligen lindrar denna typ av virus.
Jag fick tipset via Kostdoktorn på tiden då jag var intresserad av med LCHF.
Han var rätt så övertygande om att bra doser av D-vitamin var rätt val och speciellt då man under mörka vinterhalvåret får i sig för lite av naturligt D-vitamin. Detta många år före denna pandemi.
Nu är jag ingen nörd av massa mineraler utan får det mesta via bra kosthållning tillsammans med C, D och magnesium mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in