2021-11-15, 20:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, även vaccinerade människor kan sprida smitta, men vaccination minskar risken.

Ja, det skulle vara ännu bättre.

Bra tänkt!

Jag anser att vaccinpass bara behövs i vissa speciella situationer, såsom vårdavdelningar för infektionskänsliga patienter. Men i sådana speciella situationer så bör kraven gälla för alla sjukdomar som kan vara ett hot mot patienternas hälsa. Det skulle alltså inte vara orimligt att kräva exempelvis influensa-vaccination för personer som vill besöka sådana avdelningar. Ett annat exempel där vaccinationskrav kan vara befogat, är ifall man söker anställning på en karantäns-anläggning. Den som söker anställning på en karantäns-anläggning bör vara beredd att vaccinera sig mot olika sjukdomar som annars är ovanliga ute i samhället.
Tror det dök upp en artikel i tråden för inte så länge sedan om att vaccinerade som smittats, initialt (efter att ha infekterats) spred lika mycket virus som smittade ovaccinerade, även om nivåerna sen sjönk snabbare. Vid rätt (mao fel) tidpunkt så kan en vaccinerad som bär på smitta smitta precis lika mycket som en ovaccinerad. När det gäller extra känsliga personer räcker det alltså inte att besökare är vaccinerade. Man måste nog använda sig av andra metoder för att skydda dem, metoder som skyddar även mot annan smitta.
Citera
2021-11-15, 20:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är mer komplicerat än så.

Minst smittar de som har naturlig immunitet. Danmark har som bekant haft betydligt lägre smittspridning än Sverige. Du ser med andra ord en större skillnad i Danmark.

NU ja men det kommer inte att vara så om ett par månader när den naturliga immuniteten försvunnit för ett par hundra tusen svenskar. Vi måste sluta att tänka att det här är en sjukdom som man bara råkar ut för en gång och vi måste få folk att fatta vad som händer med de personer som man själv smittar. Det var en person som förde covid till Europa och han står ensam för drygt 90% av alla covidfall och dödsfall i Europa. Vi måste få folk att känna efter lite vad som händer när man smittar andra. Lite smittskam. "Det var DU som smittade X och Y. Vad hade du kunnat göra annorlunda?". Den diskussionen har vi haft i Spanien men jag tror inte ni haft den i Sverige.
Citera
2021-11-15, 20:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
NU ja men det kommer inte att vara så om ett par månader när den naturliga immuniteten försvunnit för ett par hundra tusen svenskar. Vi måste sluta att tänka att det här är en sjukdom som man bara råkar ut för en gång och vi måste få folk att fatta vad som händer med de personer som man själv smittar. Det var en person som förde covid till Europa och han står ensam för drygt 90% av alla covidfall och dödsfall i Europa. Vi måste få folk att känna efter lite vad som händer när man smittar andra. Lite smittskam. "Det var DU som smittade X och Y. Vad hade du kunnat göra annorlunda?". Den diskussionen har vi haft i Spanien men jag tror inte ni haft den i Sverige.
Nu?

Nej, ingenting tyder på att den naturliga flockimmuniteten skulle försvinna då T-cellsminne erhålls efter infektion. Detta innebär att även om smittan skulle tryckas tillbaka så pass att nivåerna av antikroppar hann sjunka skulle de immuna vid en ny smittvåg snabbt få nya antikroppar och därmed inte bli sjuka (och inte heller smitta i någon högre utsträckning). Vad vi för övrigt kan se angående antikroppar efter infektion så håller de i sig länge, hittills ses fortfarande låg risk för att påvisa virus hos naturligt immuna som var infekterade våren 2020.

Det hade varit toppen om vi hade haft ett fullgott vaccin som faktiskt fungerade, men det vi har är ett riktigt uselt vaccin som dessutom ger duktigt med biverkningar (tex rubbade menscykler tycks inte vara marginellt förekommande).
Citera
2021-11-15, 20:35
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Varför inte bara se till att man är frisk innan man besöker sköra människor?

Tänker du på att man ska se till att testa sig innan man besöker sköra människor?

Skribenten "outoftheblue" kom med ett sådant förslag. Det låter som ett bra förslag, men ute i verkligheten finns kanske praktiska begränsningar i tillgången på sådana tester?
Citera
2021-11-15, 20:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Tänker du på att man ska se till att testa sig innan man besöker sköra människor?

Skribenten "outoftheblue" kom med ett sådant förslag. Det låter som ett bra förslag, men ute i verkligheten finns kanske praktiska begränsningar i tillgången på sådana tester?
Främst bör man helt enkelt känna sig helt frisk. Det finns ju, som du också har påpekat, även andra smittor som är farliga för sköra.

Men sedan finns ju även tester, både för smitta och antikroppar.
Citera
2021-11-15, 20:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Av dom åtgärder som du föreslår, så anser jag att den 3:e dosen är den viktiga åtgärden. Alla som önskar sig vaccinskydd bör få ha så bra skydd som möjligt.

När det är klart, så behövs inga andra restriktioner. Dom svenskar som är ovaccinerade kan få gå runt i butiker och smitta varandra. Ifall dom smittar mig, så är det inget problem. Tack vare vaccinerna så är det osannolikt att jag får mer än en mild sjukdom. En mild sjukdom kan jag leva med.

Det som samhället behöver satsa på, är att skydda dom medborgare som av olika skäl inte kan tillgodogöra sig vaccinernas skydd. Vaccinpass kan därför vara befogat på exempelvis vårdavdelningar med infektionskänsliga patienter. Men ute i vanliga samhället behövs inga vaccinpass.

Japp, en tredje dos lär ju trippla antikropparna så det är förstås väldigt angeläget. Foliehattarna på Flashback kan ju försöka boosta det med d-vitamin istället!
Citera
2021-11-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
NU ja men det kommer inte att vara så om ett par månader när den naturliga immuniteten försvunnit för ett par hundra tusen svenskar.

Två år senare så har fortfarande inte immuniteten försvunnit för de som smittdes tidigt. Vi som hr naturlig immunitet har T-celler som fortsätter utvecklas(klonas) upp till ett år efter infektion. Det ser mer och mer ut som att för >99% så kan immuniteten vara mycket långvarig, t.o.m. livslång.

Vaccinen däremot är helt misslyckade. I denna studien ser man ingen T-cells aktivitet alls.

Median Spike-specific CD8+ T cell responses to SARS-CoV-2 WA1/2020 and B.1.617.2 (delta) were below the limit of detection in vaccinated uninfected individuals

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.18.21265113v1.full.pdf

Det är bara ni vaccinerade som har avtagande skydd, hur svårt ska det vara att fatta?
Citera
2021-11-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Foliehattarna på Flashback kan ju försöka boosta det med d-vitamin istället!
Största foliehatten alla kategorier här måste ändå vara du! Så berätta hur mycket D-vitamin tar du?
Själv tror jag D-vitamin är rejält överskattat..
Citera
2021-11-15, 20:56
Medlem
Citat:
Japp, en tredje dos lär ju trippla antikropparna så det är förstås väldigt angeläget. Foliehattarna på Flashback kan ju försöka boosta det med d-vitamin istället!
Japp, en tredje spruta med det som inte funkade lär bli skitbra. Skynda dig att ta den, för du har inga T-celler som fungerar mot covid och kanske t.o.m. har vaccinet gjort så att du inte kan få det. Ett dropp med mRNA är nog bäst. Min gissning är att sprutornas effekt kommer bli mer kortvarig för varje spruta. Lycka till!
Citera
2021-11-15, 20:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Två år senare så har fortfarande inte immuniteten försvunnit för de som smittdes tidigt.

För två år sen så hade inte smittan upptäckts i Europa. De första fallen var i februari-mars och det var väldigt få. Först framåt jul börjar en signifikant del svenskar hamna i riskzonen för återinfektioner. I februari så rör det sig om hundratusentals personer.
Citera
2021-11-15, 21:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Största foliehatten alla kategorier här måste ändå vara du! Så berätta hur mycket D-vitamin tar du?
Själv tror jag D-vitamin är rejält överskattat..

Äter inga kosttillskott då det bara är slöseri med pengar och i värsta fall även kan vara skadligt. Nöjer mig med det jag får i mig genom vanlig kost, samt att vistas utomhus.
Citera
2021-11-15, 21:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Källa på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in