2021-11-15, 19:17
Medlem
Fp
Citera
2021-11-15, 19:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det viktigaste nu är att man inför vaccinpass i Sverige. Är man inte vaccinerad ska man nekas tillträde till butiker, köpcentrum, kollektivtrafik och arbetsplatser med mer än 5 anställda.

Sedan borde man se till att vaccinera alla från 3 års ålder och uppåt. Angeläget också att få ut tredje dosen så snart som möjligt.

Av dom åtgärder som du föreslår, så anser jag att den 3:e dosen är den viktiga åtgärden. Alla som önskar sig vaccinskydd bör få ha så bra skydd som möjligt.

När det är klart, så behövs inga andra restriktioner. Dom svenskar som är ovaccinerade kan få gå runt i butiker och smitta varandra. Ifall dom smittar mig, så är det inget problem. Tack vare vaccinerna så är det osannolikt att jag får mer än en mild sjukdom. En mild sjukdom kan jag leva med.

Det som samhället behöver satsa på, är att skydda dom medborgare som av olika skäl inte kan tillgodogöra sig vaccinernas skydd. Vaccinpass kan därför vara befogat på exempelvis vårdavdelningar med infektionskänsliga patienter. Men ute i vanliga samhället behövs inga vaccinpass.
Citera
2021-11-15, 19:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är provaxxers som är besvärliga i det dagliga livet.
När man säger att man inte vaccinerat sig och inte tänker göra det blir man bemött som att man är stollig i huvudet.
Man kunde önska att dessa kunde respektera ens val, men i de flesta fall inte alls.
Grupptrycket man byggt upp mot de ovaccinerade är besvärande.

Jag har inget emot att folk vaccinerar sig. Men jag vill att dom ska lämna mig i fred och respektera mitt beslut.

Någon antivaxers har jag inte stött på i det dagliga livet, förutom några som sitter och trollar på nätet men det är inget jag bryr mig om.

Hur som helst är jag glad för din skull som har ett bra skydd mot både covid och tbe.

Jag hoppas att D-vitamin och kosttillskott ska hjälpa mig undan med en lindrig covid när och om jag skulle råka på smittan.
Håller med dig om allt du skrev. Pro. oavsett vilket är skit.

D-vitamin är bra och det har jag använt (2500 IE) i många år och troligen bidragit till att de få förkylningar jag haft varit väldigt lindriga. Jämfört med de jag hade förr och före D-vitamin mm så är de mycket lindrigare. Men beror nog även på en bra kosthållning där vi lagar maten till stor del från grunden.
Citera
2021-11-15, 19:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det som samhället behöver satsa på, är att skydda dom medborgare som av olika skäl inte kan tillgodogöra sig vaccinernas skydd. Vaccinpass kan därför vara befogat på exempelvis vårdavdelningar med infektionskänsliga patienter. Men ute i vanliga samhället behövs inga vaccinpass.
Vaccin skyddar mot allvarlig sjukdom, men en vaccinerad kan mycket väl sprida smitta. Så hur skulle ett vaccinpass hjälpa, tänker du? Ställen där smittbärare ej bör vistas bör väl hellre avkrävas ett nyligt negativt test snarare än bevis på att de är vaccinerade. Och varför är det bara sars-cov-2 som ska förhindras på ställen där infektionskänsliga finns? De är väl känsliga mot alla typer av infektioner, och vaccinpasset gäller ju bara ett enda virus.
Citera
2021-11-15, 19:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vaccin skyddar mot allvarlig sjukdom, men en vaccinerad kan mycket väl sprida smitta. Så hur skulle ett vaccinpass hjälpa, tänker du?

Vaccinerade smittar men inte lika bra. Det är således ingen bra lösning men en del i en strategi att få folk att vaccinera sig vilket vi behöver. Det är som att säga att bilbälteskrav är onödigt för att bilbälten inte fungerar vid frontalkrockar på motorvägen.
Citera
2021-11-15, 19:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Vaccin skyddar mot allvarlig sjukdom, men en vaccinerad kan mycket väl sprida smitta. Så hur skulle ett vaccinpass hjälpa, tänker du?

Ja, även vaccinerade människor kan sprida smitta, men vaccination minskar risken.

Citat:
Ställen där smittbärare ej bör vistas bör väl hellre avkrävas ett nyligt negativt test snarare än bevis på att de är vaccinerade.

Ja, det skulle vara ännu bättre.

Citat:
Och varför är det bara sars-cov-2 som ska förhindras på ställen där infektionskänsliga finns? De är väl känsliga mot alla typer av infektioner, och vaccinpasset gäller ju bara ett enda virus.

Bra tänkt!

Jag anser att vaccinpass bara behövs i vissa speciella situationer, såsom vårdavdelningar för infektionskänsliga patienter. Men i sådana speciella situationer så bör kraven gälla för alla sjukdomar som kan vara ett hot mot patienternas hälsa. Det skulle alltså inte vara orimligt att kräva exempelvis influensa-vaccination för personer som vill besöka sådana avdelningar. Ett annat exempel där vaccinationskrav kan vara befogat, är ifall man söker anställning på en karantäns-anläggning. Den som söker anställning på en karantäns-anläggning bör vara beredd att vaccinera sig mot olika sjukdomar som annars är ovanliga ute i samhället.
Citera
2021-11-15, 19:54
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
"Påvisbara". Okej. Så när dessa vaccin påvisar 0,000001% antikroppar anser du dig ändå som skyddad, trots att de skyddade till 95% när sprutan var färsk....?

Mot allvarlig sjukdom var den bedömning min läkare gjorde . Men ingen vet ju exakt ..
Citera
2021-11-15, 19:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, även vaccinerade människor kan sprida smitta, men vaccination minskar risken.

Ja, det skulle vara ännu bättre.

Bra tänkt!

Jag anser att vaccinpass bara behövs i vissa speciella situationer, såsom vårdavdelningar för infektionskänsliga patienter. Men i sådana speciella situationer så bör kraven gälla för alla sjukdomar som kan vara ett hot mot patienternas hälsa. Det skulle alltså inte vara orimligt att kräva exempelvis influensa-vaccination för personer som vill besöka sådana avdelningar. Ett annat exempel där vaccinationskrav kan vara befogat, är ifall man söker anställning på en karantäns-anläggning. Den som söker anställning på en karantäns-anläggning bör vara beredd att vaccinera sig mot olika sjukdomar som annars är ovanliga ute i samhället.
Varför inte bara se till att man är frisk innan man besöker sköra människor?
Citera
2021-11-15, 20:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vaccinerade smittar men inte lika bra. Det är således ingen bra lösning men en del i en strategi att få folk att vaccinera sig vilket vi behöver. Det är som att säga att bilbälteskrav är onödigt för att bilbälten inte fungerar vid frontalkrockar på motorvägen.
Jag förstår hur du menar, men jag håller inte med.

Det är som att säga att det är fel att ta människors körkort ifrån dem bara därför att de vägrar operera in ett bilbälte genom kroppen, utan istället vill använda bilbälte enbart när de kör bil.
Citera
2021-11-15, 20:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag förstår hur du menar, men jag håller inte med.

Det är som att säga att det är fel att ta människors körkort ifrån dem bara därför att de vägrar operera in ett bilbälte genom kroppen, utan istället vill använda bilbälte enbart när de kör bil.

Men det ändrar inte att det jag säger är sant. Vaccinerade smittar mindre. Vi behöver inte göra det mer komplicerat än så. Även om det bara skulle smitta en person mindre av fyra skulle det kunna vara värt att tvinga folk att vaccinera sig. Och nu är det ungefär 3 gånger högre smittorisk bland ovaccinerade. D.v.s varje person som inte vaccinerar sig kommer smitta 3 gånger fler än de som vaccinerar sig.
Citera
2021-11-15, 20:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det ändrar inte att det jag säger är sant. Vaccinerade smittar mindre. Vi behöver inte göra det mer komplicerat än så. Även om det bara skulle smitta en person mindre av fyra skulle det kunna vara värt att tvinga folk att vaccinera sig. Och nu är det ungefär 3 gånger högre smittorisk bland ovaccinerade. D.v.s varje person som inte vaccinerar sig kommer smitta 3 gånger fler än de som vaccinerar sig.
Det är mer komplicerat än så.

Minst smittar de som har naturlig immunitet. Danmark har som bekant haft betydligt lägre smittspridning än Sverige. Du ser med andra ord en större skillnad i Danmark.

Ser vi istället på Storbritannien så är det nu tvärtom de vaccinerade som sprider mest smitta. SB hade initialt ungefär samma strategi som vi hade, dvs de har högre naturlig flockimmunitet än Danmark.

Vill vi på riktigt skydda sköra ska vi alltså vaccinera dessa, men då studier nu indikerar att nivån av antikroppar efter injektion avtar vid tredje sprutan bör resten av befolkningen leva som vanligt så att vi kan utgöra en smittspärr på riktigt. Risken med fasciststaternas strategi är att de kommer att sitta med noll skydd för sköra och låg naturlig flockimmunitet tillsist.
Citera
2021-11-15, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
.. JA.. och du har inga planer på att uppdatera din infantila beräkning baserat på det du nu presenterar?

Du har en lätt fittaktig ton men vi kan väl kolla på worldometers och sortera på flest fall per capita och sedan avlidna per capita.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Ganska högt upp på listan hittar vi Gibraltar som haft runt 200.000 fall per miljon innevånare och runt 3000 döda per miljon innevånare. De har dessutom testat nästan mest i världen med 10.000.000 test per miljon innevånare (10 gånger mer än Sverige).

De borde ligga närmare sanningen.

Gibraltar är ett väldigt litet land så det kan bli konstiga siffor - Tjeckien kanske är bättre att titta på.

176.000 fall och 3000 döda per miljon innevånare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in