Citat:
Ursprungligen postat av
uncommon-name
Det här med att anmäla helt anonymt. Krävs det inte då också att man ringer från dolt nummer för att vara på den säkra sidan? Vet inte om Socialtjänstens system för anonyma anmälningar fungerar lite som hos Länsstyrelsen, men där gjorde jag iaf misstaget att ringa utan att dölja mitt nummer vilket då resulterade i att mitt nummer blev helt sökbart för den anmälda djurplågaren.
Om det var en miss hos myndigheten vet jag inte, men tokigt blev det och ärendet rann ändå bara ut i sanden medan jag själv gick och kollade mig över axeln en lång tid.
Så om man vill vara anonym bör man kanske helgardera sig med att vare sig presentera sig vid förnamn (eller efternamn), ringa från sökbart nummer eller mejla från sin mejladress? Eller är jag överdrivet paranoid?
De flesta kommuner har en växel. De kopplar dig vidare till socialsekreteraren, som ej ser ditt nummer i sin display. Så har det fungerat överalllt som jag vet. Säg inte ditt namn alls. Soc kommer ej efterforska ditt nr, då du har rätt vara anonym. Men visst, man kan vara extra försiktig, ringa från dolt. Men ja, lite paranoid kanske man är då.

Men det gör inget, bara ring! ☎️ Hellre en gång för mkt. Barnen i det här fallet hade sannolikt behövt fler som hade ringt…. 💔