Citat:
Hur man kan rädda sådana här barn:
Det går även att ringa och anmäla till soc. Man behöver inte säga sitt namn om man ringer. (Alla kommuner har inte digital anmälan). Man kan te.x.
bara säga att man bor i närheten/i huset.
Hoppas alla som läser här känner till att ju fler anmälningar som inkommer till socialtjänsten om lägenhetsbråk, desto större chans att upptäcka/ingripa, i tid.
(Fler anmälningar = större tyngd inför domstol, om socialtjänsten vill omhänderta barnen).
Såna här barn (i andra ärenden) räddas av grannars anmälningar, oftare än allmänheten känner till!
Bara som ett intryck: Men i det här ärendet är intrycket att kanske inte så många grannar verkar ha varit aktiva i att anmäla. Samt, familjen endast bott i lgh i ett år, enligt uppgift. (Vilket minskar chansen att många anmälningar har hunnit kommit in).
Det går även att ringa och anmäla till soc. Man behöver inte säga sitt namn om man ringer. (Alla kommuner har inte digital anmälan). Man kan te.x.
bara säga att man bor i närheten/i huset.
Hoppas alla som läser här känner till att ju fler anmälningar som inkommer till socialtjänsten om lägenhetsbråk, desto större chans att upptäcka/ingripa, i tid.
(Fler anmälningar = större tyngd inför domstol, om socialtjänsten vill omhänderta barnen).
Såna här barn (i andra ärenden) räddas av grannars anmälningar, oftare än allmänheten känner till!
Bara som ett intryck: Men i det här ärendet är intrycket att kanske inte så många grannar verkar ha varit aktiva i att anmäla. Samt, familjen endast bott i lgh i ett år, enligt uppgift. (Vilket minskar chansen att många anmälningar har hunnit kommit in).
Det här med att anmäla helt anonymt. Krävs det inte då också att man ringer från dolt nummer för att vara på den säkra sidan? Vet inte om Socialtjänstens system för anonyma anmälningar fungerar lite som hos Länsstyrelsen, men där gjorde jag iaf misstaget att ringa utan att dölja mitt nummer vilket då resulterade i att mitt nummer blev helt sökbart för den anmälda djurplågaren.
Om det var en miss hos myndigheten vet jag inte, men tokigt blev det och ärendet rann ändå bara ut i sanden medan jag själv gick och kollade mig över axeln en lång tid.
Så om man vill vara anonym bör man kanske helgardera sig med att vare sig presentera sig vid förnamn (eller efternamn), ringa från sökbart nummer eller mejla från sin mejladress? Eller är jag överdrivet paranoid?