2021-11-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Hur man kan rädda sådana här barn:

Det går även att ringa och anmäla till soc. Man behöver inte säga sitt namn om man ringer. (Alla kommuner har inte digital anmälan). Man kan te.x.
bara säga att man bor i närheten/i huset.

Hoppas alla som läser här känner till att ju fler anmälningar som inkommer till socialtjänsten om lägenhetsbråk, desto större chans att upptäcka/ingripa, i tid.

(Fler anmälningar = större tyngd inför domstol, om socialtjänsten vill omhänderta barnen).

Såna här barn (i andra ärenden) räddas av grannars anmälningar, oftare än allmänheten känner till!

Bara som ett intryck: Men i det här ärendet är intrycket att kanske inte så många grannar verkar ha varit aktiva i att anmäla. Samt, familjen endast bott i lgh i ett år, enligt uppgift. (Vilket minskar chansen att många anmälningar har hunnit kommit in).

Det här med att anmäla helt anonymt. Krävs det inte då också att man ringer från dolt nummer för att vara på den säkra sidan? Vet inte om Socialtjänstens system för anonyma anmälningar fungerar lite som hos Länsstyrelsen, men där gjorde jag iaf misstaget att ringa utan att dölja mitt nummer vilket då resulterade i att mitt nummer blev helt sökbart för den anmälda djurplågaren.
Om det var en miss hos myndigheten vet jag inte, men tokigt blev det och ärendet rann ändå bara ut i sanden medan jag själv gick och kollade mig över axeln en lång tid.

Så om man vill vara anonym bör man kanske helgardera sig med att vare sig presentera sig vid förnamn (eller efternamn), ringa från sökbart nummer eller mejla från sin mejladress? Eller är jag överdrivet paranoid?
Citera
2021-11-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cujoo
Precis! ”Lilla hjärtat” är ett exempel på när soc inte funkar.

Det är ett exempel där det gick åt fanders. Jag träffar dagligen föräldrar som jag anser borde aldrig ha skaffat barn. En del av de har diagnoser men ses som kapabla att ta hand om sina barn. Fast orosanmälan är gjorde från flera vårdinrättningar
Citera
2021-11-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heltoklart
Mörkhyad man enligt brottsplats_stockholm på insta! La upp en blurrad bild på mannen, och jag tycker han ser mörk ut.
Somalier sägs det på det kontot
Citera
2021-11-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Han totalförstörde hela sin familj.
Det här är bland det sjukaste jag läst om på länge.

Blir nog livstids fängelse för pappan.

Varför är mamman gripen?
Sjukare än så blir det inte..
Livstid och lär inte bli uppskattad av någon där inne. Kul liv.

Morsan är frisläppt

https://www.expressen.se/nyheter/yngsta-barnet-har-avlidit-pappan-anhallen/
Senast redigerad av Babyspenat 2021-11-15 kl. 20:03.
Citera
2021-11-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
På internationella nyheter nu.

https://news.sky.com/story/sweden-man-and-woman-arrested-on-suspicion-of-murder-after-children-thrown-from-window-of-flat-12469 307?fbclid=IwAR1wxSLxrKw6iuaQd-yQHsLwSwHcQBnhc-RVeCHLrDi3RzunVqioHPfaKq4

Så djävla sjukt. Om det inte är skjutningar så är det barn som slängs ut från balkongen
Citera
2021-11-15, 19:57
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitterchillpill
Somalier sägs det på det kontot
Han är från Senegal. Redan konstaterat. Namn finns i tråden.
Citera
2021-11-15, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Psykisk ohälsa som det beskrivs att han hade behöver ju inte betyda psykos. Det kan vara ”mindre allvarliga” tillstånd också. Missbruk räknas väl också in i det. Bipolaritet, klinisk depression, tvångstankar. Vem fan vet.

Det är lätt att säga att man inte minns för då slipper man ta något ansvar.
Precis. Sen är inte psykos kopplat till våld. Är man en våldsam person så är man det helt enkelt.
Citera
2021-11-15, 19:59
Medlem
Tarras57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onexr
Vet nån med säkerhet att det är Maltesholmsvägen 121?

Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Trött man blir på mediablaskorna
De rider på vågen att barnen trillat ner,
alla fattar att de inte har gjort det. Suck

Verkligen tragisk händelse.
Kanske dom flytt för sitt liv o h hoppat. Hade ingen stans och fly. Kan ha fel. Vila i frid 💔❤
Citera
2021-11-15, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jo, det gör man!
Absolut inte. Föräldrabalken är tvingande (som alla andra lagar). Ska oerhört mycket till för att en förälder i Sverige förlorar vårdnaden.
Citera
2021-11-15, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsomechubby
Det är ett exempel där det gick åt fanders. Jag träffar dagligen föräldrar som jag anser borde aldrig ha skaffat barn. En del av de har diagnoser men ses som kapabla att ta hand om sina barn. Fast orosanmälan är gjorde från flera vårdinrättningar
Det är ju helt galet, det borde inte få gå till så.
Citera
Medlem
Mannen som slog ihjäl Aline i Alvesta var väl från Mali, samma kultur som Senegal. När det gäller västafrikanerna kan man utgå från att dom tror på demoner och häxeri. Troligtvis någon form av exorcism som gått fel.
Vad ska sociala myndigheter göra åt denna vantro.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarras57
Kanske dom flytt för sitt liv o h hoppat. Hade ingen stans och fly. Kan ha fel. Vila i frid 💔❤
Så kan det ha varit. Att Vakna upp till att farsan hugger en med kniv, vilken mardröm alltså..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in