Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det viktigaste nu är att man inför vaccinpass i Sverige. Är man inte vaccinerad ska man nekas tillträde till butiker, köpcentrum, kollektivtrafik och arbetsplatser med mer än 5 anställda.
Sedan borde man se till att vaccinera alla från 3 års ålder och uppåt. Angeläget också att få ut tredje dosen så snart som möjligt.
Av dom åtgärder som du föreslår, så anser jag att den 3:e dosen är den viktiga åtgärden. Alla som önskar sig vaccinskydd bör få ha så bra skydd som möjligt.
När det är klart, så behövs inga andra restriktioner. Dom svenskar som är ovaccinerade kan få gå runt i butiker och smitta varandra. Ifall dom smittar mig, så är det inget problem. Tack vare vaccinerna så är det osannolikt att jag får mer än en mild sjukdom. En mild sjukdom kan jag leva med.
Det som samhället behöver satsa på, är att skydda dom medborgare som av olika skäl inte kan tillgodogöra sig vaccinernas skydd. Vaccinpass kan därför vara befogat på exempelvis vårdavdelningar med infektionskänsliga patienter. Men ute i vanliga samhället behövs inga vaccinpass.