2021-11-15, 18:34
Medlem
En rundlagd 50-åring med ordnat liv, ej tidigare dömd, inga kända allvarliga psykiatriska diagnoser, utan att äga egna vapen och utan att bli ihågkommen av Lisbet Palme ska ha begått mordet.
Får inte detta att gå ihop även om jag tycker att teorin är intressant och inte helt omöjlig.
Citera
2021-11-15, 18:34
Medlem
Engströms alla lögner om vad han har haft för sig under mordnatten gör honom inte till en mördare. Men han är mycket intressant och det skulle inte förvåna mig alls om det var han som sköt Palme.

Tror inte ett dugg på en komplott inom polisen eller någon organisation eftersom att det har gått över 35 år och under alla dessa år har alla inblandade varit knäpptysta? Tycker det hela lutar mer åt slumpen, en ensam galning. Det finns ingen annan person som är lika intressant som Engström som bevisligen befunnit sig på platsen och ingen har riktigt koll på vad han har gjort. Det enda vi vet är att han inte gjorde det han själv sa att han gjorde.
Citera
2021-11-15, 18:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
" Den osannolika mördaren” har kritiserats hårt för sin porträttering av Stig Engström och hans anhöriga.

Nu anmäls Netflixserien för förtal av avliden, rapporterar SVT."

https://www.expressen.se/noje/netflix-palmeserie--anmals-for-fortal-/?fbclid=IwAR1IeGReTjQ3HMDUJhrGdqKaOniqc5XiyIQ0WpWT NP5d6_fhZa1kHKrjgNE

Citat:
Ursprungligen postat av babakula55
Detta har säkert diskuterats hundratals gånger i tråden, men det var fan mindblowing för mig som missat det tidigare och som fått lite intresse igen för detta pga Netflix-serien... Att vapensamlarens dotter var på Grand samtidigt som makarna Palme, sjuk slump igen. Framförallt jag som alltid funderat och sökt koppling från bion till potentiell mördare.
Bra att den är anmäld. Man ser ju vad det leder till och det var inte oväntat, även om Netflix frånsagt sig ansvar genom att kalla serien fiktion. Lögnerna letar sig in under skinnet på folk.
Citera
2021-11-15, 18:43
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Bra att den är anmäld. Man ser ju vad det leder till och det var inte oväntat, även om Netflix frånsagt sig ansvar genom att kalla serien fiktion. Lögnerna letar sig in under skinnet på folk.
Tyvärr kommer den anmälan läggas ner lika snabbt som den mot Petersson.
Citera
2021-11-15, 18:44
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Tyvärr kommer den anmälan läggas ner lika snabbt som den mot Petersson.
Ja, men det är en markering, som att skrika "Det här är inte sant!" och då kanske åtminstone några hör det.
Citera
2021-11-15, 18:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vapensamlarens dotter var inte på Grand den kvällen, det är bara ett i raden av alla påhitt från Netflix-serien.

Jag tror inte heller att hon var där men det är inget påhitt från "Netflix", utan vad FG själv tror.
Se längst ned sid 7.
https://drive.google.com/file/d/1ye7Qyi5uG27JQ0jUTkauTNJ9sRQcUzwU/view
Citera
2021-11-15, 18:53
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ja, men det är en markering, som att skrika "Det här är inte sant!" och då kanske åtminstone några hör det.
Vi drönare kan anmäla och skrika så mycket vi vill.
SE är den nya sanningen. Den sanningen som innefattade CP som du blev matad med fram till presskonferensen har aldrig existerat. Om du mot förmodan skulle ha ett svagt minne av den har du drömt det. Envisas du med att minnas den gamla sanningen är du psyksjuk.
Läs 1984, då kommer du förstå.
Citera
2021-11-15, 18:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Engströms alla lögner om vad han har haft för sig under mordnatten gör honom inte till en mördare. Men han är mycket intressant och det skulle inte förvåna mig alls om det var han som sköt Palme.

Tror inte ett dugg på en komplott inom polisen eller någon organisation eftersom att det har gått över 35 år och under alla dessa år har alla inblandade varit knäpptysta? Tycker det hela lutar mer åt slumpen, en ensam galning. Det finns ingen annan person som är lika intressant som Engström som bevisligen befunnit sig på platsen och ingen har riktigt koll på vad han har gjort. Det enda vi vet är att han inte gjorde det han själv sa att han gjorde.

Som sagt - det är en horisontfråga. Man tycker att han är intressant för att han existerar i materialet, men det är inte alls bevisat att man kan finna mördaren i det.

Det är mycket rimligare att tänka sig att Engström av en slump råkade stämpla ut och bli vittne, än att han stämplade ut och blev en mördare.

Mördaren kan mycket väl vara en människa som inte alls förekommer i några undersökningar.
Citera
2021-11-15, 18:58
Medlem
Ja precis, att hon var där på biografen var inget som Netflix hittat på utan kommer från hennes förhör. Men det är lite skumt att hon absolut inte kan identifiera sin kompis, det tycker jag låter jävligt märkligt. Jag kommer nog ihåg efternamnet på alla jag varit så nära kompis med trots att tiden gått. Men det är förstås bara ytterligare en i raden av alla konstigheter som omger hela den här storyn och mordet i allmänhet.
Citera
2021-11-15, 18:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babakula55
Ja precis, att hon var där på biografen var inget som Netflix hittat på utan kommer från hennes förhör. Men det är lite skumt att hon absolut inte kan identifiera sin kompis, det tycker jag låter jävligt märkligt. Jag kommer nog ihåg efternamnet på alla jag varit så nära kompis med trots att tiden gått. Men det är förstås bara ytterligare en i raden av alla konstigheter som omger hela den här storyn och mordet i allmänhet.

Har du en länk till ett sådant förhör?
Citera
2021-11-15, 19:23
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Roligt att vi kommit till samma slutsats.
För mig är det som sagt också case closed nu till slut. Achilleshälen i mitt tycke har hela tiden varit att mördaren omöjligen kunde förutse att Palme skulle passera Dekorima. Det var ju inte makarnas naturliga väg till tunnelbanan från bion - de korsade först oväntat den fyrfiliga Sveavägen.

Då finns egentligen bara tre möjliga alternativa scenarier:

1. det var en gigantisk planerad mordkomplott med fullt med presumtiva skyttar utplacerade som väntade in Palme var än gick.
Osannolikt att dessa presumtiva skyttar skulle undgått alla, man har också bara letat efter en enda skytt, osannolikt att absolut ingenting om denna stora grupp inblandade skulle läkt ut på 35 år

2. mördaren följde tätt efter Palme och korsade Sveavägen, därefter sprang mördaren om paret och ställde sig vid Dekorima.
Inga vittnen har uppfattat att Palme var förföljd när makarna korsade Sveavägen, ingen förföljare har heller setts springa ikapp och passera Palme

3. någon har gått ut på Sveavägens breda trottoar stracks före (norr om) Dekorima när Palme hade korsat Sveavägen och sett att det var Palme som gick där. Vederbörande promenerar förbi makarna och ställer med ryggen mot Dekorima och inväntar.
Ganska exakt det som Engstöm kan ha gjort när han kl 23.19 steg ut genom Scandiahusets utgång mot Sveavägen - omkring 70 meter från Dekorimafönstret.

Dessutom är många omständigheter relaterat till Engström avvikande - hans beteende efter mordet, hans inblandning i mordutreningen, hans fixering vid mordet, hans tidigare skyttevana, vittnen som har sett hans stålbågade glasögon, hans keps och handledsväska (hur många män i 50-års åldern gick egentligen omkring med en handledsväska (bögslunga!) 1986? Knappt någon är nog sanningen.)

Även hans klart förändrade mående och personlighet direkt efter mordet är också talande, liksom att Engström som person ju faktiskt stämmer väldigt väl med gärningsmannaprofileringen. Och som du säger - det är väldigt välrenommerade ”grävare” som också kommit fram till Engström.

Man ska nog inte heller glömma bort att Chapman som sköt Lennon och Siran Siran som sköt den yngre brodern Kennedy, inte var helt olika Engström som ensamma, lite förvirrade och helt osannolika gärningsmän. För att inte nämna Anna Linds impuls-mördare.

Det kokar ner till Engström hur man än vrider sig

Såg för övrigt att förtalsanmälan nu är inlämnad mot Netflix-ansvariga.
Tyvärr är ju något att betrakta som förtal vare sig det är sant det man påstår eller ej. Själva förtalet är relaterat att peka ut någon och tala ringaktande om någon offentligt.

Men enligt de som var där, de två väktarna, steg Skandiamannen inte ut på Sveavägen kl. 23:19. Som bekant stod han vid receptionen och pratade en stund innan han började röra på sig.

Hur lyckades GM förresten tajma flyktvägen in på Tunnelgatan så väl om han inte stod och väntade?

Det framstår mer som något slags rutinerat och inövat protokoll. (Samma sak med valet av höger sida på David Bagares gata, för att slippa bli trängd och stöta på någon mellan bilarna, som jag tror Ekevi var inne på i en av sina videos.)

Några frågor:

1. Skiljde sig hans beteende något från andra vittnen, som också fick ligga på för att bli förhörda av polisen, och som också var med i media?

2. På vilket sätt blandade han sig i mordutredningen? Mer än sin kollega på Skandia, PH?

3. Är handgreppet på en pistol stabilt och pålitligt fastän man inte har skjutit på 30 år?

4. Vilka vittnen såg stålbågade glasögon på den gärningsman som sköt OP?

5. Vilka vittnen såg en handledsväska i handen på den gärningsman som sköt OP?

Så ovanlig tycks attiraljen inte ha varit: Hade inte LJ också en väska?

6. Förändrades hans mående och personlighet verkligen direkt efter mordet?

Var inte det en bit in på 90-talet? Mycket kan hända i ett liv på 5-10 år ...

7. Går det att få en länk till den där ständigt omtalade profilen? Finns det inte flera profiler?

8. På vilket sätt var han mer fixerad vid mordet än någon annan av alla vittnen?
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-15 kl. 19:47.
Citera
2021-11-15, 19:24
Medlem
barkies avatar
Problemet de allra flesta gör, är att överanalysera varenda detalj. Man vrider och vänder på det ut och in och vid minsta lilla som inte passar, avfärdar man det.

Det är ju inte direkt så att man måste klara upp allting helt i detalj. Väldigt många mord som klaras upp har inte ett klarlagt händelseförlopp.

Min teori har alltid varit Skandiamannen eller en konspiration där Lisbeth Palme var involverad.

Lisbeth

Hon är den som har all information. Hon vet att de ska på bio med Mårten och hans flickvän. Palme ber även sina livvakter att gå hem, de behövs inte mer idag.
Frågan är varför? Var det Lisbeth som tryckte på lite med att - "vi ska ju bara på bio, det behövs väl inte?".

Oavsett vad någon säger här så var Palme hatad i många kretsar och hade en hotbild mot sig, som många politiker har. Med den rutin, kunskap och position han befann sig i ter det sig väldigt osannolikt att han på egen hand skulle ut en fredag bland massorna, utan livvakter.

Efter bion vill Lisbeth ta en promenad. De går och Lisbeth vill gå över vägen för att titta i ett skyltfönster. Olof blir skjuten.

Vissa vittnesmål säger att hon var hysterisk och det gick inte att prata med henne. Stig Engström säger att han fick ur flera meningar och en beskrivning av gärningsmannen.

Lisbeth vill heller inte sitta i ett polisförhör. Hon vill inte bli inspelad. Hon vill bara bli intervjuad av Hans Holmer. Samma Hans som var extremt omtyckt i politiska kretsar och inte skulle pressa henne eller ställa obehagliga frågor.
Samma Hans som styrde utredningen åt konspirationshållet.

Man fick inte ut något vettigt ur henne. Lisbeth var inte till någon nytta eller figurerade mer.

Alla nyckelhändelser och skeenden involverar Lisbeth. Hon tog alla beslut.

Jag tycker hon borde granskats mycket mer.

Stig Engström

Antingen en mytoman eller en mördare.

Är inte Lisbeth involverad så är Stig mördaren. Jag orkar inte gå igenom allt material jag läst men om man gör det så ser man hur hans vittnesmål ändras. Hans förklaringar är ologiska och förvirrade.

Han tog kontakt med media själv. Extremt smart. Snacka om alibi när man syns i tidningen överallt - ingen kan peka ut honom.

Hans förklaring med sitt mörka ur är nog det mest efterblivna jag hört. Han stämplade ut 23.21. Han hade klocka på väggen i kontoret. Han lär ha sett vad klockan var när han avslutade på jobbet.

Att sen gå med huvudet ner i uret för "tavlan var mörk" i 50 meter.. Hahaha. Jag har svart tavla och kopparvisning på min och jag ser utan problem i väldigt mörka områden.

Oavsett vad så går man inte så. Just pga av detta missade han mordet. Han tittade inte heller upp för han trodde de var nyårsraketer. Sen var det avgasknallar.

Han trodde också det var en gängupprörelse. Han hjälpte till med att försöka återuppliva Palme. Han fick beskrivning av GM av Lisbeth - han sa till poliserna vilket håll GM sprang åt - men glömde säga att mördaren hade blå täckjacka. För att vara en man som har problem med att hålla koll och kolla tiden och ha 0 koll på sin omgivning så har han is nog i venerna här att sortera och komma till den slutsatsen och sedan springa efter poliserna.

Men allihopa har sprungit iväg så han ser inga (herregud, tror någon på det här!?)

Han stämmer in på GM, klädsel och som person, var han en väldigt skum figur. Kolla inte netflix serien om honom, det blir väldigt rörigt och oseriöst.

Den där dörren som var upplåst från 22.35 - 23.22 är mysko AF också. Jag har själv arbetat som väktare och sedermera OV och jag vet att, även om det var 1986, så lämnar man inte en dörr öppen i över 50 minuter i en byggnad som Skandia, eller något objekt förövrigt...

Det är ju det väktarna och låsen är till för..
Hela den förklaringen och kedjan där är jättesnurrig men det kan utan problem ha gett SE möjlighet att ta sig ut.

Jag tror också att det var för mycket folk i rörelse vid biografen och SE tappade modet. Han blev så förbannad på sig själv, gick tillbaka och tog ett par rejäla järn så han blev lullig och lite mysig.

Svär för sig själv och stämplar ut och ska hem - och vid gudarna, där kommer Palme. En andra chans. Den missar han inte. Han klipper Palme och sticker därifrån.

I panik kollar han även upp sin stämpling på egen hand, kontaktar medier etc innan polis för stärkt alibi och för att skapa förvirring. Nu är det egentligen omöjligt att sätta dit SE som GM. Han är så exponerad, de är så många indicier så det enda är egentligen vapnet som kan knyta honom till mordet.

Det vapnet ligger antingen i Idre eller så tog eventuella kumpaner hand om det.

Jag förstår att folk tror att Stig var en uppmärksamhetsgalen idiot men han var rätt skärpt. Att lura in sig i en utredning på det viset gör man bara om man vill ha uppmärksamhet eller om man är skyldig.

Jag tror på det sistnämnda. Jag tror han knäppte Palme och därav ändra sina uppgifter gång på gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in