2021-11-15, 17:31
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vilka fler vittnen är inte ihågkomna? Det är bara SE som ingen minns. Ingen minns att han hjälpte till stt vända Palme.
SE menar att han var först på platsoninte kan minnas att någon annan var där.
SE påstår att han sprang efter poliserna.INGEN kan minnas det.
Han påatår att han försökte prta med en polis men blev avfärdad. Men ingen polis kan minnas det.

En bedömingafråga att han beter sig konstig? Så det är fullt normalt att springa efter ett par poliser?
Signalementet stämmer i någon mån? Vad är det som stämmer o inte stämmer?
Man är rätt säker på villen väg GM tog. Att fler skulle stämma in på signalementet vid samma plats samma tid när det bara var en som kunde ta den vägen. Keps rock väskan stämmer bra in
PV t ex. Det finns åtta tio stycken vill jag minnas.

Läs vad jag skrev om att det inte bara är mördare som kan ljuga.
Citera
2021-11-15, 17:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Varför dra in saker som Gud i detta.
Om det hade blivit åtal eller inte vet vi inte. Vi antar bara eller hur.
Att bara säga nej det är någon annan det är ju att försöka blunda nu.
Visst håller jag med om att han skulle blivit ordentligt utredd då.
Nu är det försent.

Aldrig hört talas om en liknelse?

Det är alltså helt OK att inte tro på Gud samtidigt som man inte lägger fram en hypotes på tex universums begynnelse. Varje påstående står fortfarande på egna ben.

Och detsamma gäller för SE.

Självklart menar jag inte att bara säga Nej för sakens skull. Jag menar att det är helt i sin ordning att inte köpa hypotsen av anledning X samtidigt som man inte har ett alternativ.
Citera
2021-11-15, 17:43
Medlem
quggels avatar
Citat:
Vilka fler vittnen är inte ihågkomna? Det är bara SE som ingen minns. Ingen minns att han hjälpte till stt vända Palme.
Han påatår att han försökte prta med en polis men blev avfärdad. Men ingen polis kan minnas det.

En bedömingafråga att han beter sig konstig? Så det är fullt normalt att springa efter ett par poliser?
Man är rätt säker på villen väg GM tog. Att fler skulle stämma in på signalementet vid samma plats samma tid när det bara var en som kunde ta den vägen. Keps rock väskan stämmer bra in

Ja detta talar för SE som GM. Men något som stör mig är att såväl cheva-mannen som taxi-chauffören är mycket säkra på att det INTE var SE. Hur ska man ställa sig till detta faktum? De var ju väldigt nära när det skedde och är säkra på sin sak.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme
Citera
2021-11-15, 17:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Men nu har vi ju foton på en människa som antingen är Engström, eller som visar att människor som han inte var ovanliga på mordplatsen.

Vad som är normalt eller inte är inget vi kan bedöma. Det är ju inte som att vi har varit närvarande vid en massa statsministermord. Sådant resonemang ger därför ingenting, för vi kan inte veta hur folk reagerar.

Vad som kvarstår är - inga bevis alls - utan bara att man tycker att Engström har betett sig misstänkt. Det här är väl ingen Solzjenitsyn-historia där man finner folk skyldiga till något, bara de snackar?
Citera
2021-11-15, 17:53
Medlem
" Den osannolika mördaren” har kritiserats hårt för sin porträttering av Stig Engström och hans anhöriga.

Nu anmäls Netflixserien för förtal av avliden, rapporterar SVT."

https://www.expressen.se/noje/netflix-palmeserie--anmals-for-fortal-/?fbclid=IwAR1IeGReTjQ3HMDUJhrGdqKaOniqc5XiyIQ0WpWT NP5d6_fhZa1kHKrjgNE
Citera
2021-11-15, 17:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ja detta talar för SE som GM. Men något som stör mig är att såväl cheva-mannen som taxi-chauffören är mycket säkra på att det INTE var SE. Hur ska man ställa sig till detta faktum? De var ju väldigt nära när det skedde och är säkra på sin sak.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme

Det var inte han, förstås.

Svårare än så är det inte.

Engström var en människa på plats, men man måste göra våld på vittnesmål för att få honom till en mördare. Det är metodologiskt fel.

Kort sagt, man kan inte välja mellan vittnesmål som om det var en godisaffär.

När man bortser från vissa vittnesmål handlar man i tro, och inte i vetenskap. Man utgår alltså ifrån att Engström var mördaren, och bedömer fakta efter det.

Visst ska man undersöka Engström, men hur någon med juridisk utbildning kommer så långt som Krister Petersson, är väldigt svårt att förstå. Då har man inte ens förstått vilken grund ämnen som juridik och historia står på.
Citera
2021-11-15, 18:09
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det var inte han, förstås.

Svårare än så är det inte.

Engström var en människa på plats, men man måste göra våld på vittnesmål för att få honom till en mördare. Det är metodologiskt fel.

Kort sagt, man kan inte välja mellan vittnesmål som om det var en godisaffär.

När man bortser från vissa vittnesmål handlar man i tro, och inte i vetenskap. Man utgår alltså ifrån att Engström var mördaren, och bedömer fakta efter det.

Visst ska man undersöka Engström, men hur någon med juridisk utbildning kommer så långt som Krister Petersson, är väldigt svårt att förstå. Då har man inte ens förstått vilken grund ämnen som juridik och historia står på.

Lars Borgnäs har en annan GM än SE i sin bok Olof Palmes sista steg som verkar mer sannolik.
Kan förstås vara SE men mordet är ett proffsjobb, därmed i så fall ej SE. Läs boken och begrunda.
Citera
2021-11-15, 18:09
Medlem
Detta har säkert diskuterats hundratals gånger i tråden, men det var fan mindblowing för mig som missat det tidigare och som fått lite intresse igen för detta pga Netflix-serien... Att vapensamlarens dotter var på Grand samtidigt som makarna Palme, sjuk slump igen. Framförallt jag som alltid funderat och sökt koppling från bion till potentiell mördare.
Citera
2021-11-15, 18:15
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Då ka man ju lika gärna säga hur mkt betalt får du föra att avfärda SE som GM

Man måste ifrågasätta alla konton som skapades efter presskonferensen som vars inlägg till 95% är i trådar om OP och driver SE som GM.
Oavsett om personen är en nyttig idiot som får erektion av att posta eller gör det av yrkesmässiga skäl. Så är det uppseendeväckande.
Hade användaren varit aktiv innan innan filters bok kom ut och drivit tesen att SE skulle vara GM hade jag inte reagerat.
Så antingen hade personen nån annan åsikt, kanske var det CP som han propagerade för då. Och när Petersson lanserade den nya sanningen behövdes det ett nytt konto..
Citera
2021-11-15, 18:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babakula55
Detta har säkert diskuterats hundratals gånger i tråden, men det var fan minblowing för mig som missat det tidigare och som fått lite intresse igen för detta pga Netflix-serien... Att vapensamlarens dotter var på Grand samtidigt som makarna Palme, sjuk slump igen. Framförallt jag som alltid funderat och sökt koppling från bion till potentiell mördare.

Så är det med slump - efter att det har hänt kan vi bara säga att det har hänt. Folk vinner på lotto nästan varje vecka, trots att chansen att vinna är försvinnande liten.

Det är ett misstag att se några mönster eller någon djupare innebörd i vissa fakta.

Ta ett exempel som Robert Gustafsson, som ju också var på samma film. Mördade han Palme?

Bara man har viljan kan man tro det mesta, och Gustafsson är ju mycket misstänkt... om man vill.

Resonemang kring gärningsmän kan aldrig bevisa att de är skyldiga. Det måste komma fram mycket starkare tekniska bevis.

Engström stämplar ut 23:20 är inte bevis av det slag som gör honom till en mördare; det måste man inse.
Citera
2021-11-15, 18:26
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Så är det med slump - efter att det har hänt kan vi bara säga att det har hänt. Folk vinner på lotto nästan varje vecka, trots att chansen att vinna är försvinnande liten.

Det är ett misstag att se några mönster eller någon djupare innebörd i vissa fakta.

Ta ett exempel som Robert Gustafsson, som ju också var på samma film. Mördade han Palme?

Bara man har viljan kan man tro det mesta, och Gustafsson är ju mycket misstänkt... om man vill.

Resonemang kring gärningsmän kan aldrig bevisa att de är skyldiga. Det måste komma fram mycket starkare tekniska bevis.

Engström stämplar ut 23:20 är inte bevis av det slag som gör honom till en mördare; det måste man inse.
Vapensamlarens dotter var inte på Grand den kvällen, det är bara ett i raden av alla påhitt från Netflix-serien.
Citera
2021-11-15, 18:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vapensamlarens dotter var inte på Grand den kvällen, det är bara ett i raden av alla påhitt från Netflix-serien.

Jag tänkte mig väl det.

Själv kommer jag aldrig att se denna tv-serie, och det är nog en bra idé för alla som vill fundera kring palmemordet att inte göra det.

Man riskerar bara att efteråt vara som en papegoja och säga saker som inte alls existerade i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in