2021-11-15, 16:07
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Den sprids inte som en influensa, mer en klustersmitta.

då tar vi det från början

P..A..N..D..E..M..I ..... PANDEMI.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/krisberedskap/pandemiberedskap/pandemisk-influensa/

3% smittspridning på 2 ÅR

Sätt dig ner och aktivera geniknölarna lite
Citera
2021-11-15, 16:16
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nej, Danmark vårdar sina medborgare, till skillnad från Sverige. Sverige har över 15.000 döda, Danmark 2700.

Även om de skulle försöka mörda sina äldre skulle dom inte komma upp i dessa siffror.

Är du immun mot corona kommissionens uttalanden också? Hur jävla misskött det var? Solklart att de lät folk dö med flit. Jag vet personligen en person som nekades vård och dog.

Sen att smittan är högre där än här är för att vi vill testa så lite det går så det ser bra ut. Problemet med diskussionsforum numera, är att det är bara idioter att diskutera med.
1) Vad hade Tegnell och FHM med detta att göra?
2) Varför börjar du gagga om "smitta"? IVA skrev jag om. Att det går vinterkräksjuka, influensor och (nu) Covid är det nya normala. Det kan du inte gömma dig för, oavsett hur hysteriskt rädd du är.
Citera
2021-11-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/krisberedskap/pandemiberedskap/pandemisk-influensa/

Du inser väl att det finns stora svarta hål när det gäller provtagning runt om i världen?

Kollar vi Sverige så har vi haft lite över miljonen fall vilket ger 10% smittade.

Nu är det förmodligen fler som haft det då även välutvecklade I-länder inte hittar alla fallen.
Citera
2021-11-15, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
254,208,340 har haft covid varav 5,118,364 har avlidit.

Ifall alla 7,906,882,000 världens människor skulle fått covid hade 159,201,307 avlidit.
Det du påstår stämmer givetvis inte av många anledningar eftersom de redan svagaste och sjukaste är de som går åt först. Sen verkar du ha missat att väldigt många som sägs ha dött av convid efentligen dog av cancer, hjärtfel och annat
Citera
2021-11-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du inser väl att det finns stora svarta hål när det gäller provtagning runt om i världen?

Kollar vi Sverige så har vi haft lite över miljonen fall vilket ger 10% smittade.

Nu är det förmodligen fler som haft det då även välutvecklade I-länder inte hittar alla fallen.
Förmodligen fler i Sverige än 10% som haft det? Skämtar du? Nästan alla i hela Sverige förutom ett fåtal eremiter har varit i kontakt med nygamla coronaviruset!
Citera
2021-11-15, 16:23
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
1) Vad hade Tegnell och FHM med detta att göra?
2) Varför börjar du gagga om "smitta"? IVA skrev jag om. Att det går vinterkräksjuka, influensor och (nu) Covid är det nya normala. Det kan du inte gömma dig för, oavsett hur hysteriskt rädd du är.

Tegnell har spearheadat under den här pandemin ditt stolpskott. Sovit under en sten?

Ja, högre smitta brukar rendera i högre IVA-inlagda. Känns rätt relevant. De kommer fyllas på fint på Sveriges sjukhus också, även om man försöker undvika att testa för att få fasaden att se rent ut.

Vinterkräksjuka går för att folk är vidriga. Det är inget "normalt" överhuvudtaget. Såna som du som sprider skiten. Helt bisarrt hur något kan normaliseras för de ökar vissa årstider. Sunt förnuft och bra hygien kommer man långt med.

Men du åkte helt av ämnet, sånt som ni liberala hipsters har en tendens att göra.
Citera
2021-11-15, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe

Man borde införa restriktioner igen, obligatoriskt munskydd på allmänna platser och möjligtvis införa vaccin-pass.
Citera
2021-11-15, 16:49
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du tycker det är helt i sin ordning med 15 tusen döda, 70 tusen på sjukhus och överbelastad sjukvård med ständigt ökande vårdköer? Allt för att hålla samhället öppet? Jag tror inte vi har samma värderingar du och jag.

Jag följde restriktionerna, jag jobbade hemma i 1,5 år, jag slutade äta lunch ute ett bra tag, jag tog vaccinet, jag såg hur många vänner förlorade sina företag, jag såg vänner förlora sina jobb.

Restriktionerna i Sverige hjälpte inte, Restriktionerna i andra delar av världen fungerade inte.

Nej 15.000 är 15.000 för många, men vi kan inte offra hela vårt samhälle för att några få i riskgrupperna kan bli sjuka och dö. Jag är själv i en riskgrupp pga problem med pumpen, men inte fan vill jag att samhället ska stanna upp för mig.

Vår frihet att röra oss är viktigare än ett virus.
Citera
2021-11-15, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Några idioter över 12 år blir alltid kvar! Jag hoppas i alla fall att du har en genomgången SARS-COV2 infektion bakom dig, så du inte kan ställa till med så mycket elände!
Nää det har jag inte.. har försökt men ej lyckats, ja jag har varit i närheten av folk som har covid .. utan resultat
Citera
2021-11-15, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Precis. De får på så sätt bättre statistik och det ser ut som om smittspridningen stannat upp här. Helt olik våra grannländer.

Åtgärder kommer sättas in på tok för sent och vi kommer få en klart jobbig vinter. Vid årskiftet kommer restriktionerna tillbaka igen.
Så glad jag är som fått min tredje dos och är rätt så väl skyddat nu och kommer räcka igenom hela tunga vintern. Synd om de som fått vaccin för ett bra tag sedan men inte fått påfyllnad. De som inte valt vaccin får skylla sig själva. Har noll medlidande för dem inklusive de som haft covid och tror de är odödliga. Vi får se.

Känns som nya restriktioner ligger långt bort.
Då måste man först erkänna att vaccinet inte haft så bra effekt som man trodde och den prestigen vill man inte svälja.

Förstår inte din kyla mot dom som inte vaccinerat sig. Det är ett val man själv gjort att avstå. Rätt eller fel får visa sig.
det vore ju samma som att jag tycker att dom som får vaccinskador får skylla sig själva.

Låt oss möta detta viruset samlat som en enhet, vaccinerade som ovaccinerade.
Citera
2021-11-15, 17:07
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag följde restriktionerna, jag jobbade hemma i 1,5 år, jag slutade äta lunch ute ett bra tag, jag tog vaccinet, jag såg hur många vänner förlorade sina företag, jag såg vänner förlora sina jobb.

Restriktionerna i Sverige hjälpte inte, Restriktionerna i andra delar av världen fungerade inte.

Nej 15.000 är 15.000 för många, men vi kan inte offra hela vårt samhälle för att några få i riskgrupperna kan bli sjuka och dö. Jag är själv i en riskgrupp pga problem med pumpen, men inte fan vill jag att samhället ska stanna upp för mig.

Vår frihet att röra oss är viktigare än ett virus.

Håller helt med dig !
Citera
2021-11-15, 17:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Känns som nya restriktioner ligger långt bort.
Då måste man först erkänna att vaccinet inte haft så bra effekt som man trodde och den prestigen vill man inte svälja.

Förstår inte din kyla mot dom som inte vaccinerat sig. Det är ett val man själv gjort att avstå. Rätt eller fel får visa sig.
det vore ju samma som att jag tycker att dom som får vaccinskador får skylla sig själva.

Låt oss möta detta viruset samlat som en enhet, vaccinerade som ovaccinerade.
Man har redan indirekt erkänt att vaccinet inte håller den nivå man trodde i början genom att nu ge ytterligare en 3:e dos. Dock inget konstigt om man ser andra typer av vaccin som kräver flera doser.

Jag har förra veckan fått den 3:e dosen och det var heller inget konstigt. Inte konstigare än de 4 TBE sprutor jag fått samt om 5 år ska det fyllas på med en igen för att bevara ett bra skydd.

Det är synd om de som blivit övertalade av antivaxxers att inte ta vaccin som skyddar folk från covid. Knappast någon kyla. Det är antivaxxers som står för oron och kylan. Låt folk få avgöra själva om de vill ta emot ett bra skydd.

Min definition på antivaxxers är sådan som slåss för sin sak att andra inte ska ta vaccin.
De som av egen övertygelse att inte ta vaccin ser jag inget konstigt med, det är deras egna fria val.
Ett fritt land med egna val. Knappast antivaxxers galenskaper.

Jag hoppas du fått göra ditt egna val av vaccin eller inte. Jag har fått göra mitt val som för mig var en självklarhet att låta mig vaccineras. Och jag vet att det inte är 100% skydd men tillräckligt bra för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in