2021-11-15, 15:27
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Många röster i debatten underskattar grovt betydelse av att SE stämplar ut väldigt lägligt för att få syn på Olof Palme. Sannolikheten för att han är GM skjuter därmed i höjden rent objektivt/matematiskt jämfört med alla andra teorier.

Lägg till detta att han inte syns till efter skotten, kan kopplas till flyktvägen på olika sätt och beter sig extremt misstänkt på en rad andra sätt.

I min bok går det inte att hitta alternativ förklaring som är rimlig.

Den 10 juni höll Petersson sin presskonferens. Du skapade detta konto i Juli. Du började direkt försvara teorin att SE var gärningsmannen.
Vilken teori drev du före den 10 juni?
Får du betalt för att göra det du gör?
Citera
2021-11-15, 15:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Den 10 juni höll Petersson sin presskonferens. Du skapade detta konto i Juli. Du började direkt försvara teorin att SE var gärningsmannen.

Nu är ju hypotesen om SE som GM betydligt äldre än så

Den fanns långt innan Filter & co började rota i det.
Citera
2021-11-15, 15:49
Medlem
EastAreaPapists avatar
Det här har säkert diskuterats i några av trådens 25k inlägg, men vad är egentligen teorin om vad han gjorde med vapnet direkt efter mordet? Hade han mordvapnet i fickan när han klampade runt på mordplatsen för att etablera sig som vittne? Det känns ju nästan lite väl kallt.

Edit: Eller han kommer väl kanske inte tillbaks till mordplatsen enligt teorin. Ok, glöm det.
Senast redigerad av EastAreaPapist 2021-11-15 kl. 15:52.
Citera
2021-11-15, 16:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Det här har säkert diskuterats i några av trådens 25k inlägg, men vad är egentligen teorin om vad han gjorde med vapnet direkt efter mordet? Hade han mordvapnet i fickan när han klampade runt på mordplatsen för att etablera sig som vittne? Det känns ju nästan lite väl kallt.

Edit: Eller han kommer väl kanske inte tillbaks till mordplatsen enligt teorin. Ok, glöm det.
Mordvapnet är ointressant i SE-teorin, förutom på ett sätt: väskan. Hur han fick tag på det, varför han ville ha det, varför han hade Metal piercing, om han brukade gå runt med det, varför inga uppgifter om varken vapenintresse eller vapeninnehav har framkommit, det bryr man sig inte om. "Med tanke på vad som sedan händer måste han ha haft ett vapen."
Citera
2021-11-15, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Oj, nu blev det felargumentation!

Det är den som gör påståendet som äger bevisbördan, ingen annan!
Och nej, man behöver aldrig ha "alternativ" för att inte acceptera ett påstående!

Måste jag ha ett alternativ för att inte tro på Gud?

Varje påstående bär sin egna bevisbörda.

Är hypotesen om SE som GM styrkt till den grad att det hade blivit ett åtal?
Absolut inte.

Borde han ha blivit ordentligt utredd 86?
Absolut.

Varför dra in saker som Gud i detta.
Om det hade blivit åtal eller inte vet vi inte. Vi antar bara eller hur.
Att bara säga nej det är någon annan det är ju att försöka blunda nu.
Visst håller jag med om att han skulle blivit ordentligt utredd då.
Nu är det försent.
Citera
2021-11-15, 16:27
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Varför dra in saker som Gud i detta.
Om det hade blivit åtal eller inte vet vi inte. Vi antar bara eller hur.
Att bara säga nej det är någon annan det är ju att försöka blunda nu.
Visst håller jag med om att han skulle blivit ordentligt utredd då.
Nu är det försent.
Som läget är nu hade det inte blivit åtal om SE varit vid liv. Inte ens i närheten. Och teorin baserar ju sig på vad vi vet nu. Om teorin hade varit stark hade man diskuterat huruvida det hade kunnat räcka för en fällande dom eller inte. Nu kan man som åklagare på sin höjd säga: "Jag hade velat prata med honom."

Det är ett mått på teorins styrka. Dvs mycket svag. Hade inte ens räckt för häktning.
Senast redigerad av Sobrilbil 2021-11-15 kl. 16:39.
Citera
2021-11-15, 16:38
Medlem
Citat:

Till skillnad från privatspanare så får jag inga bokroyalties tyvärr.
Citera
2021-11-15, 16:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Många röster i debatten underskattar grovt betydelse av att SE stämplar ut väldigt lägligt för att få syn på Olof Palme. Sannolikheten för att han är GM skjuter därmed i höjden rent objektivt/matematiskt jämfört med alla andra teorier.

Lägg till detta att han inte syns till efter skotten, kan kopplas till flyktvägen på olika sätt och beter sig extremt misstänkt på en rad andra sätt.

Nej, att Engström stämplar ut när han gör ökar inte i sig objektivt och matematiskt sannolikheten för att han är gärningsman alls, eftersom anledningen till att han misstänks öht då enbart är att han är på platsen. Detta är det logiskt felaktiga "Cluedo-felslutet" som man lämpligen kan kalla det. Ingenting vi vet på förhand och påbyggt med fakta om dådets karaktär säger att gärningsmannen måste stå att finna bland den begränsade krets personer vi vet var i närheten av mordplatsen, Fröken Röd, överste Senap osv.

Det kan förstås generellt vara så att gärningsmannen är en person som maskerar sig som vittne och man kan inte logiskt utesluta det. Men det kan lika gärna och med all säkerhet empiriskt oftare vara en okänd gärningsman. Antalet möjliga sådana är väldigt många och då förblir Engström bara en möjlig sådan i hela denna mängd, så länge allt annat är lika och inget på annat sätt ökar sannolikheten för att han är gärningsman. Objektivt och matematiskt betyder alltså faktumet att han är på platsen väldigt lite.

Sedan är det ju så att om det stämmer att andra omständigheter talar för att han är gärningsman så kommer den omständighet att han kommer ut från Skandia när han gör vara betydelsefull. Men i utgångsläget är det inte så och den omständigheten i sig stöder inte teorin att han är gärningsman utan bevisvärdet av den är tvärtom helt beroende av i vilken mån teorin kan verifieras genom andra fakta.

Så det är alltså fortfarande så att det helt hänger på vad man anser om frågan om det finns några sådana betydelsefulla fakta eller indicier.
Citera
2021-11-15, 16:41
Medlem
Citat:

Då ka man ju lika gärna säga hur mkt betalt får du föra att avfärda SE som GM
Citera
2021-11-15, 16:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"För jag har aldrig tidigare trott att det fanns en lösning på mordet i sikte. Men nu tillslut, efter alla år och miljoner lästa textrader, är jag faktiskt övertygad om att det nu tills slut är uppklarat. "

Ungefär så känns det för mig också. Jag hade gett upp möjligheten till en lösning när jag insåg att CP långt in på 90-talet fortfarande var det spår PU trodde på. Efter det har jag noterat nya teorier med en trött axelryckning. Inte ens när Filter presenterade sin lösning 2018 blev jag speciellt nyfiken, vid diskussioner lade jag dock in en brasklapp att om KP:s optimism hade med samma spår att göra så kanske det trots allt kunde vara nåt. Filtergänget är ju inte heller vilka som helst, Mattias Göransson hade ju fullbordat avslöjandet av Quickskandalen och har mosat Lambertz i Quickdebatter, även Dan Josefsson har gjort grejer i Filters regi.

För mig är det alltså verkligen case closed, som det verkar vara för sönerna Palme också.

Roligt att vi kommit till samma slutsats.
För mig är det som sagt också case closed nu till slut. Achilleshälen i mitt tycke har hela tiden varit att mördaren omöjligen kunde förutse att Palme skulle passera Dekorima. Det var ju inte makarnas naturliga väg till tunnelbanan från bion - de korsade först oväntat den fyrfiliga Sveavägen.

Då finns egentligen bara tre möjliga alternativa scenarier:

1. det var en gigantisk planerad mordkomplott med fullt med presumtiva skyttar utplacerade som väntade in Palme var än gick.
Osannolikt att dessa presumtiva skyttar skulle undgått alla, man har också bara letat efter en enda skytt, osannolikt att absolut ingenting om denna stora grupp inblandade skulle läkt ut på 35 år

2. mördaren följde tätt efter Palme och korsade Sveavägen, därefter sprang mördaren om paret och ställde sig vid Dekorima.
Inga vittnen har uppfattat att Palme var förföljd när makarna korsade Sveavägen, ingen förföljare har heller setts springa ikapp och passera Palme

3. någon har gått ut på Sveavägens breda trottoar stracks före (norr om) Dekorima när Palme hade korsat Sveavägen och sett att det var Palme som gick där. Vederbörande promenerar förbi makarna och ställer med ryggen mot Dekorima och inväntar.
Ganska exakt det som Engstöm kan ha gjort när han kl 23.19 steg ut genom Scandiahusets utgång mot Sveavägen - omkring 70 meter från Dekorimafönstret.

Dessutom är många omständigheter relaterat till Engström avvikande - hans beteende efter mordet, hans inblandning i mordutreningen, hans fixering vid mordet, hans tidigare skyttevana, vittnen som har sett hans stålbågade glasögon, hans keps och handledsväska (hur många män i 50-års åldern gick egentligen omkring med en handledsväska (bögslunga!) 1986? Knappt någon är nog sanningen.)

Även hans klart förändrade mående och personlighet direkt efter mordet är också talande, liksom att Engström som person ju faktiskt stämmer väldigt väl med gärningsmannaprofileringen. Och som du säger - det är väldigt välrenommerade ”grävare” som också kommit fram till Engström.

Man ska nog inte heller glömma bort att Chapman som sköt Lennon och Siran Siran som sköt den yngre brodern Kennedy, inte var helt olika Engström som ensamma, lite förvirrade och helt osannolika gärningsmän. För att inte nämna Anna Linds impuls-mördare.

Det kokar ner till Engström hur man än vrider sig

Såg för övrigt att förtalsanmälan nu är inlämnad mot Netflix-ansvariga.
Tyvärr är ju något att betrakta som förtal vare sig det är sant det man påstår eller ej. Själva förtalet är relaterat att peka ut någon och tala ringaktande om någon offentligt.
Senast redigerad av coli 2021-11-15 kl. 17:33.
Citera
2021-11-15, 17:00
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Angående det första du nämner: det har ingenting med misstankarna mot honom att göra. Alla vittnen som befann sig nära mordplatsen vid tiden för mordet blev vittnen eftersom de befann sig nära mordplatsen vid tiden för mordet. GM måste vara där vid tiden för mordet, annars ingen GM och inget mord där och då, och detsamma gäller alltså vittnena.

Angående det övriga: SE pekades ut i en fotokonfrontation som varande på platsen efter mordet av JA den 14 maj. Ditt påstående är således inte sant. Och SE är långt ifrån ensam om att inte bli ihågkommen av andra vittnen, det finns flera exempel.

Det är inte bara mördare som kan ljuga. Man kan därför inte föra idiotresonemanget att folk borde ha kommit ihåg honom om han var så aktiv på mordplatsen som han säger.

SE kan inte kopplas till flyktvägen. En person vars signalement stämmer överens i någon mån med SE har setts av två personer, det är allt.

Beter sig extremt misstänkt, ja det är ju en bedömningsfråga. Man får utgå från hur han var som person och bedöma vad som är rimligt att han som GM respektive oskyldig-som-vill-ha-uppmärksamhet skulle kunna tänkas göra.
Citera
2021-11-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Angående det första du nämner: det har ingenting med misstankarna mot honom att göra. Alla vittnen som befann sig nära mordplatsen vid tiden för mordet blev vittnen eftersom de befann sig nära mordplatsen vid tiden för mordet. GM måste vara där vid tiden för mordet, annars ingen GM och inget mord där och då, och detsamma gäller alltså vittnena.

Angående det övriga: SE pekades ut i en fotokonfrontation som varande på platsen efter mordet av JA den 14 maj. Ditt påstående är således inte sant. Och SE är långt ifrån ensam om att inte bli ihågkommen av andra vittnen, det finns flera exempel.

Det är inte bara mördare som kan ljuga. Man kan därför inte föra idiotresonemanget att folk borde ha kommit ihåg honom om han var så aktiv på mordplatsen som han säger.

SE kan inte kopplas till flyktvägen. En person vars signalement stämmer överens i någon mån med SE har setts av två personer, det är allt.

Beter sig extremt misstänkt, ja det är ju en bedömningsfråga. Man får utgå från hur han var som person och bedöma vad som är rimligt att han som GM respektive oskyldig-som-vill-ha-uppmärksamhet skulle kunna tänkas göra.

Vilka fler vittnen är inte ihågkomna? Det är bara SE som ingen minns. Ingen minns att han hjälpte till stt vända Palme.
SE menar att han var först på platsoninte kan minnas att någon annan var där.
SE påstår att han sprang efter poliserna.INGEN kan minnas det.
Han påatår att han försökte prta med en polis men blev avfärdad. Men ingen polis kan minnas det.

En bedömingafråga att han beter sig konstig? Så det är fullt normalt att springa efter ett par poliser?
Signalementet stämmer i någon mån? Vad är det som stämmer o inte stämmer?
Man är rätt säker på villen väg GM tog. Att fler skulle stämma in på signalementet vid samma plats samma tid när det bara var en som kunde ta den vägen. Keps rock väskan stämmer bra in
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in