Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-11-14, 02:28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
För du svamlade om uråldriga traditioner av "jämstäldhet" i sverige (rent skitsnack att vi skulle ha det i övrigt)
Det är fortfarande inte svammel att du är ett hycklande as som kräver att pojkar skall ha håret kort och inte klä sig utstickande och uppfostras med att ha ett "manligt ansvar"
Berätta för mig nu, vad är just DIN ursäkt att vara likgiltig för de striktare klädkoderna för män?
Oavsett dålig ursäkt till svar så kan du inte komma ifrån att du inte vill ha jämlikhet, jämlikhet är jämlikhet, man kan inte plocka procent ur det eller ha "mer jämlikt" för ett kön, särrättigheter för kvinnor som din feminism leder till är ju inte jämlikhet

Hehe, jag säger ju att du har fel, jag borde väl veta vad jag tycker? T ex har jag stöttat min svärdotter i att min son borde ha håret långt eftersom han passar så bra i det, framfört att han inte borde handla alla kläderna på Dressman utan våga lite mer...

Men folk får klä sig som de vill för mig. Om jag tycker kulturarv är fint och bra, låt mig få tycka det utan nån brunsmetning, tack. Jag har inte sagt ett pip om särrättigheter för kvinnor heller så lägg ner nu. Snart är du inte rolig längre.
Citera
2021-11-14, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hehe, jag säger ju att du har fel, jag borde väl veta vad jag tycker? T ex har jag stöttat min svärdotter i att min son borde ha håret långt eftersom han passar så bra i det, framfört att han inte borde handla alla kläderna på Dressman utan våga lite mer...

Men folk får klä sig som de vill för mig. Om jag tycker kulturarv är fint och bra, låt mig få tycka det utan nån brunsmetning, tack. Jag har inte sagt ett pip om särrättigheter för kvinnor heller så lägg ner nu. Snart är du inte rolig längre.
Det finns inget som heter "lite jämställdhet", antingen så är man för jämställdhet eller så är man det inte
Om man menar att män skall kollektivt bestraffas och kvinnor skall kollektivt privilegias så är det ju kulturmarxism och inte jämställdhet
Nu frågade jag varför du är LIKGILTIG inför de striktare klädkoderna för män. Svara nu.
Men vårt kulturarv innebär inte "jämställdhet"
Du blandar ihop det kulturmarxistiska poängsystemet med jämställdhet
Citera
2021-11-15, 12:21
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
I tonåren läste jag Kerstin Thorvalls bok "Män kan inte våldtas", som handlar om en kvinna som hämnas sin våldtäktsman genom att våldta tillbaka, så visst går det. Minns inte handlingen i detalj. Det är lika mycket våldtäkt även om offret är en man fast det är ovanligt. Det var debatterbart på den tiden, men idag tror jag inte du kan hitta många som hävdar att det inte går.

Om jag lämnar min plånbok obevakad eller misshandlat nån som retat upp mig, är det likt förbannat stöld och misshandel. Detsamma gäller våldtäkt och även om man själv släpat hem mannen från krogen iklädd sexiga kläder. Det går inte komma och säga "det är hennes eget fel, hon fick mig att stjäla/slå/våldta/whatever." Men självklart ska man vara försiktig.

Som förälder vill man barnens bästa och man har ett ansvar för att ens barn inte ska råka illa ut. Man bör generellt lära dem att undvika riskbeteende. Det gäller även att lära pojkar att inte våldta. Fyllesex ska man bara ha med partners man känner enligt mig.

Du verkar vara väldigt intresserad av ämnet våldtäkt, men det är inte där tyngdpunkten ligger när det gäller feminism. Kan inte kommentera exemplen du tar upp för jag är inte inläst och jag har ingen lust att göra det heller.

Feminist är inte detsamma som batikhäxa, rödstrumpa, suffragett osv utan troligare en helt vanlig människa utan extremiståsikter. Sannolikt är de flesta människor i Sverige feminister i vidare bemärkelse och även de som bockat för Nej i den här tråden.
För det första har du inte den blekaste aning om hur ovaligt det är.
problemet är att ingen jävel bryr sig.
Du läser lite då och då om lärarinnor som har sex med sina elever och åker dit. Inte så mycket här, för HÄR har vi inga Johanna Möllertyper (OBS, kan innehålla spår av ironi) men det finns inget intresse alls av hur mycket pojkar drabbas, både av kärringar, vuxna kvinnor OCH män som gärna fingrar på dessa unga kroppar.
Jag som blond med lockigt hår och adoniskropp när jag var ung vet kanske mer än du om sånt?

Nu till din avslutning.
Det är ett naivt och slentrianmässigt svar du ger, för feminism och jämställdhet är inte samma sak.
Det ser du på stavningen redan.
Och jo, tokstollarna i blått hår som ringer din arbetsgivare om du gillat ett inlägg av Paolo Roberto är feminister.
Ni andra är något annat.
Eller så är ni också feminister, fast utan det blåa håret.
Det de gör i feminismens namn stöder du därmed indirekt, vare sig du vill eller inte.
Citera
2021-11-15, 13:09
Medlem
Det här sätter fingret på feminismen idag. Det handlar om identitetspolitik och fokuserar mer på töntiga labels än faktisk action. Det är fokus på könsneutrala toaletter, genuscertifiering, menskonst, ordval (tjänsteman, god man, Herr Gårman), könskvotering och påståenden om social konstruktion bakom i princip allt - samtidigt som man alltså bortser från biologi eller de faktum att socialt tryck på män också existerar.

Samtidigt uppstår följande när feminismen är på tapeten: Det är viktigare att fråga om någon kallar sig feminist eller inte, ISTÄLLET för att fråga vad någon gör eller inte gör i kampen för jämställdhet...
Citera
2021-11-15, 13:31
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Det här sätter fingret på feminismen idag. Det handlar om identitetspolitik och fokuserar mer på töntiga labels än faktisk action. Det är fokus på könsneutrala toaletter, genuscertifiering, menskonst, ordval (tjänsteman, god man, Herr Gårman), könskvotering och påståenden om social konstruktion bakom i princip allt - samtidigt som man alltså bortser från biologi eller de faktum att socialt tryck på män också existerar.

Samtidigt uppstår följande när feminismen är på tapeten: Det är viktigare att fråga om någon kallar sig feminist eller inte, ISTÄLLET för att fråga vad någon gör eller inte gör i kampen för jämställdhet...
Utmärkt svar.
Och i sig redan beviset för att det inte har ett dugg med jämställdhet att göra.

TV4 har idag en rapport från Allbright de kallar jämställdhet, men handlar BARA om hur många börd VD:ar som är kvinnor och hur mycket av de bolagen de faktiskt äger.

Den dagen Allbright mäter lika nog i botten av samhället, där över 80% är män, har det med jämställdhet att göra.

Allt annat är bara strävan efter mer makt, på männens bekostnad.
Citera
2021-11-15, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Kallar du dig feminist och i så fall varför?

Om inte, varför kallar du dig inte feminist?
Nej. Människor ska tillåtas behandla varandra olika beroende på vilka de är. Jag tror att folkmassor styr normer. Normer styr inte folkmassor. Möjligen enskilda individer i undantagsfall.

Feminismen försöker styra om samhället uppifrån. Den propagerar för att förvrida normer som växt fram underifrån. Kvinnor ska kunna behandla män med skepsis baserat på rädslan att vissa män kan vara instabila och utgöra ett hot. De ska inte tvingas ta risker av jämlikhetsskäl. Samma rättighet ska män också ha.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-11-15 kl. 16:07.
Citera
2021-11-15, 23:24
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf

Tycker inte om när man försöker tillskriva mig åsikter och tankar jag inte har. Det är ett otrevligt sätt att diskutera, att man ska försvara sig mot hittepå. Om du råkade illa ut beklagar jag det, men du ska inte projicera över skuld på mig eller påstå att jag inte bryr mig om pedo- och hebefiler med smak för pojkar. Och vad har det med feminism att göra?

Vidhåller att jag är feminist, sen hur just du definierar ordet är skit samma.
Citera
2021-11-15, 23:31
Medlem
Mikibus avatar
Kallar mig inte feminist.
Det är bra om kvinnor och män har olika roller att förhålla sig till i en relation, eftersom det resulterar i ett lättare samspel partnerna emellan.
Citera
2021-11-15, 23:38
Medlem
particulum1s avatar
Skulle aldrig integrera en ideologi med identiteten av mig själv för då begränsar jag mig själv till tankesätt, åsikter, värderingar, självbild och självuppfattning. Det är fördelaktigare att vara formlös, anpassningsbar och flexibel i livet och inte begränsa sig med ideologiska ramverk, framförallt är det fördelaktigt i interaktionen med andra människor, men också när man stöter på fördelaktigare ideologiska värderingar och åsikter.

Att vara en individ som bortser eller förkastar mer fördelaktiga idéer, åsikter och värderingar p.g.a att man har en identitet kopplat till ett redan existerande integrerat ideologiskt ramverk inom sig själv är i allra högsta grad icke fördelaktigt i livet, det är fördelaktigt att kunna ändra sina tankesätt, sina åsikter och värderingar när man stöter på bättre, och det är svårt att göra när man gjort en koppling mellan identitet och ideologi.

Därför kallar jag mig inte feminist.
Citera
2021-11-16, 07:38
Avslutad
Att försöka hävda feminismens relevans idag är som att klistra en lapp med 320 längst till höger på fartmätaren på sin Volvo Amazon och hävda att att det är en supercar.

Feminism idag är en 'sticker' från 60-talet som i dagens kontext betyder skit och ingenting därför att det försöker vara allt och alla.., baserat på en plattform som för länge sedan är passerad. En lögn som säljs med en gammal sticker från 60-talet.

..and that's why I'm out.
Citera
2021-11-17, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Utmärkt svar.
Och i sig redan beviset för att det inte har ett dugg med jämställdhet att göra.

TV4 har idag en rapport från Allbright de kallar jämställdhet, men handlar BARA om hur många börd VD:ar som är kvinnor och hur mycket av de bolagen de faktiskt äger.

Den dagen Allbright mäter lika nog i botten av samhället, där över 80% är män, har det med jämställdhet att göra.

Allt annat är bara strävan efter mer makt, på männens bekostnad.

Exakt. Och den dagen man listar tryck på kvinnor OCH män så kan jag ta det på allvar. Tänker ganska snabbt på alla incels som missar förväntningarna kring att de ska vara macho, verbalt framgångsrika, ha mycket pengar, vara driftiga, starka etc... det är enormt mycket tryck även på män. Och i de fall när min ekonomi har varit dålig, eller man mått skit p.g.a. genomrutten idiot på jobbet som alltid beter sig som skit, så har man mest fått tillbaka att man ska "man up" och bita ihop. Det är klart det finns enorma förväntningar även på män.
Eller varför inte de "småstadsförväntningar" som funnits på mig, då man vuxit upp och haft sina största vänskapsbas i hemorten i Småland - där alla skaffar barn och hus tidigt - och man själv kanske inte vet om man vill ha barn, man har satsat massor på karriär och ekonomisk framgång, och helt plötsligt är alla vänner och familj som bortblåsta?

Återigen: Det finns sociala förväntningar och krav, ja. Men INTE enbart gentemot kvinnor!
Citera
2021-11-24, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
Vad då, vi lever ju i ett feminstsikt samhälle?
Vår regering är feministsik, vår public service är feministsik och vårt skolsystem är feministiskt
Du menar alltså att antifeminister får mer utrymme än feminister i din kära aftonhora?

Vad får dig att tro att jag läser AB? SvD är vad jag är uppväxt med och fortsätter att läsa.

Naturligtvis är jag feminist. Jag är ännu inte trettio fyllda. Medvetenheten ökar lyckligtvis med varje ny generation. Mamma moderatkvinna född på femtiotalet kunde inte kalla sig feminist i min ålder. Det var inte kutym i partiet. Men nu gör hon det. Utvecklingen går framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in