Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-11-12, 23:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skottland
Alla som är för feminism är tokar, så om du är en feminist är du en tok.

I Norden har vi en tradition av jämställdhet som sträcker sig in i forntiden. Våra äldsta bevarade lagtexter handlar bl a om kvinnofrid och kvinnors arvsrätt. Det är inget nytt, inget som skapats på senare år som du ska ha det till. Detta fina kulturarv bygger vi vidare på idag och det ska vi svenskar vara stolta över, både kvinnor och män.

Kvinnokamp är inte bara suffragetter och andra tokfeminister, även om de är dem som blir mest ihågkomna och uppmärksammade. Jag tänker på mer vardagliga saker, ex vis kvinnor på 1800-talet som skaffade sig läkarutbildning eller forskade inom fysik. Ingen höjer ett ögonbryn idag. Inte heller är en kvinnlig programmerare nåt konstigt nu, men förr fick de nöja sig med att vara stansoperatriser. Det fanns knappt några kvinnor på internet i början, jag var där då så jag vet.

Vill du inte gå till en kvinnlig läkare för att hon bara "rollspelar som man"? Håller jag också på med rollspel, som sitter och skriver till dig på en dator jag byggt själv?

Det finns fler kvinnor än män på våra universitet, kvinnor kan bli vad de vill numera och det är trist att en del män verkar ogilla detta. Förutom trivseln blir man duktig på det man tycker om att hålla på med. Om sjuksköterskan är manlig och läkaren en kvinna, ska det verkligen ha nån betydelse?

Jag skriver också att vi ska uppvärdera typiska kvinnoyrken och hemarbete, det är inte detsamma som att nervärdera männen. Jag personligen har inga problem med duktiga män som presterar, det är bara bra. Visst finns biologiska skillnader och vi ska inte blanda ihop jämlikhet med likhet, det misstaget gör du. Men rå muskelstyrka är inte så viktigt längre och krig utkämpas på ett helt annat sätt. Mannens biologiska fördelar har inte så stor betydelse numera och det är en fördel för männen, det borde de inse. Om en man vill vara nåt annat för sina små barn än den creepy skräckgestalt som kommer hem efter jobbet och ger dem stryk, är det inget konstigt med det. Det är väl bra?

Självklart man ska bura in terrorister, mördare och våldtäktsmän. Sånt behöver du inte dra upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Kan du berätta mer om detta?

Citat:
Jaja, vadå?
Eller var du bara för lat för att utveckla vad du mumlade om?

Nja, det var mest att jag inte tyckte det var så intressant att fortsätta diskutera. Och tilltalet var personligt till mig, vilket inte passar in. Dels är jag för gammal och ful för att vara aktuell som våldtäktsoffer. Dels fostrad i tänket att "man får skylla sig själv". Är glad det håller på ändra sig, att det inte längre är fritt fram att släpa hem en stupfull tjej från krogen och hävda att "hon sa inte nej, hon bara låg där så då ville hon ju".

Psykopater är svåra att skydda sig mot, och en kille kunde precis lika gärna ha råkat illa ut i situationerna du nämner. Hot om straff är väl det som funkar bäst på dem och nu är lagstiftningen ändrad, medvetenheten om att killar/män också kan våldtas har höjts. Vad gäller invandrare ska de givetvis anpassa sig efter svensk lag men jag har inga rosaskimrande illusioner där.
Citera
2021-11-13, 01:24
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Nja, det var mest att jag inte tyckte det var så intressant att fortsätta diskutera. Och tilltalet var personligt till mig, vilket inte passar in. Dels är jag för gammal och ful för att vara aktuell som våldtäktsoffer. Dels fostrad i tänket att "man får skylla sig själv". Är glad det håller på ändra sig, att det inte längre är fritt fram att släpa hem en stupfull tjej från krogen och hävda att "hon sa inte nej, hon bara låg där så då ville hon ju".
Åhnej!
Ville du alltså få uttrycka dig fritt på forumet här och hoppades att ingen skulle fråga vad du menade?
Ja, vad DU menade.

Först en parentes?

Usenet eller BBS?

Du vet, idag går tjejer ut på krogen och släpar med sig karlar hem också, va?
Ska vi räkna dem som våldtäktsoffer, om de som i en Amy Schumersketch är så fulla att de nästan somnar mitt i?
Eller är det först våldtäkt, när de vaknar upp med sin penis i deras mun på morgonen efter?
De har ju knappast samtyckt medan de sov, även om de skulle vara eregerade.
Det är en fysiologiskj reaktion, och ganska lik den att en del flickor blir våta när de våldtas.

Och ja, jag är också av åsikten att man ibland har sig själv att skylla när det går åt helvete.
Om vi så betalade femtio gånger mer i skatt, skulle inter resurserna räcka till åt en dadda till alla de som tror att samhället finns där när det händer, så sätt dig inte i skiten är mitt första råd.
Och ditt, förstår jag.
Och det ska du ha en eloge för.
Säg det till en feminist nån gång, får du se.
Citat:
Psykopater är svåra att skydda sig mot, och en kille kunde precis lika gärna ha råkat illa ut i situationerna du nämner. Hot om straff är väl det som funkar bäst på dem och nu är lagstiftningen ändrad, medvetenheten om att killar/män också kan våldtas har höjts. Vad gäller invandrare ska de givetvis anpassa sig efter svensk lag men jag har inga rosaskimrande illusioner där.
Grejen med psykopater är att de vet att det är straffbart men ofta känner de sig så fantastiska att DE minsann aldrig åker fast.
Förrän de gör det.
Och sen beter de sig som Johanna Möller och kräver specialbehandling.

Så jo, jag vill gärna att du läser mitt inlägg först, innan du besvarar det med ett "jaja", för jag är en sån där typ, som bryr mig om vad folk säger och ännu mer vad de menar.
Senast redigerad av Flickfotograf 2021-11-13 kl. 01:32.
Citera
2021-11-14, 00:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

I tonåren läste jag Kerstin Thorvalls bok "Män kan inte våldtas", som handlar om en kvinna som hämnas sin våldtäktsman genom att våldta tillbaka, så visst går det. Minns inte handlingen i detalj. Det är lika mycket våldtäkt även om offret är en man fast det är ovanligt. Det var debatterbart på den tiden, men idag tror jag inte du kan hitta många som hävdar att det inte går.

Om jag lämnar min plånbok obevakad eller misshandlat nån som retat upp mig, är det likt förbannat stöld och misshandel. Detsamma gäller våldtäkt och även om man själv släpat hem mannen från krogen iklädd sexiga kläder. Det går inte komma och säga "det är hennes eget fel, hon fick mig att stjäla/slå/våldta/whatever." Men självklart ska man vara försiktig.

Som förälder vill man barnens bästa och man har ett ansvar för att ens barn inte ska råka illa ut. Man bör generellt lära dem att undvika riskbeteende. Det gäller även att lära pojkar att inte våldta. Fyllesex ska man bara ha med partners man känner enligt mig.

Du verkar vara väldigt intresserad av ämnet våldtäkt, men det är inte där tyngdpunkten ligger när det gäller feminism. Kan inte kommentera exemplen du tar upp för jag är inte inläst och jag har ingen lust att göra det heller.

Feminist är inte detsamma som batikhäxa, rödstrumpa, suffragett osv utan troligare en helt vanlig människa utan extremiståsikter. Sannolikt är de flesta människor i Sverige feminister i vidare bemärkelse och även de som bockat för Nej i den här tråden.
Citera
2021-11-14, 00:19
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Kallar du dig feminist och i så fall varför?

Om inte, varför kallar du dig inte feminist?

Jag kallar mig inte femist av den enkla anledningen att jag inte vet vad ordet har för egentlig innebörd. 🤔
Citera
2021-11-14, 00:23
Medlem
Ja. För att det är viktigt för balansen i samhället. Det finns tillräckligt många ickefeminister.

Det fungerar lite som när man går och röstar. Ser man att det drar för mycket åt ena hållet lägger man sin röst i andra vågskålen. Så tänker många. Visste inte FB det?
Citera
2021-11-14, 01:22
Medlem
Citat:
I Norden har vi en tradition av jämställdhet som sträcker sig in i forntiden. Våra äldsta bevarade lagtexter handlar bl a om kvinnofrid och kvinnors arvsrätt. Det är inget nytt, inget som skapats på senare år som du ska ha det till. Detta fina kulturarv bygger vi vidare på idag och det ska vi svenskar vara stolta över, både kvinnor och män.

Vilket floskel, både du och jag vet att du hade skällt ut din son om han hade på sig smink och utstickande kläder, dock hade du apploderat om din dotter var en pojkflicka
Sluta använda dig av ord du inte menar till hundra procent, läs på vad "jämstäldhet" innebär
Och nej, att vara emot jämställdhet betyder inte att man är för våldtäkter, emot kvinnofrid och emot kvinnojourer
du som kräver att pojkar skall klä och bete sig tradionielt maskulint är alltså manshatare? Det blir ju så med din egna logik och hur du anklagar andra för att vara manshatare
Riktigt patetiskt med er nationalister som talar om vikten av en maskulin fadergestalt medans ni i det egna ledet har kvinnor med fula piercings och tatueringar över hela kroppen, kejsarens nya kläder nivå på skinnskallar med sin maskuline flickvän som skall misshandla en man för han är fjollig och inte uppfyller sitt ansvar som man, det råder stor brist på feminina kvinnor i den nationalistiska rörelsen
Citera
2021-11-14, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liten.Tina
Ja. För att det är viktigt för balansen i samhället. Det finns tillräckligt många ickefeminister.

Det fungerar lite som när man går och röstar. Ser man att det drar för mycket åt ena hållet lägger man sin röst i andra vågskålen. Så tänker många. Visste inte FB det?
Vad då, vi lever ju i ett feminstsikt samhälle?
Vår regering är feministsik, vår public service är feministsik och vårt skolsystem är feministiskt
Du menar alltså att antifeminister får mer utrymme än feminister i din kära aftonhora?
Citera
2021-11-14, 01:33
Medlem
Citat:
I tonåren läste jag Kerstin Thorvalls bok "Män kan inte våldtas", som handlar om en kvinna som hämnas sin våldtäktsman genom att våldta tillbaka, så visst går det. Minns inte handlingen i detalj. Det är lika mycket våldtäkt även om offret är en man fast det är ovanligt. Det var debatterbart på den tiden, men idag tror jag inte du kan hitta många som hävdar att det inte går.

Om jag lämnar min plånbok obevakad eller misshandlat nån som retat upp mig, är det likt förbannat stöld och misshandel. Detsamma gäller våldtäkt och även om man själv släpat hem mannen från krogen iklädd sexiga kläder. Det går inte komma och säga "det är hennes eget fel, hon fick mig att stjäla/slå/våldta/whatever." Men självklart ska man vara försiktig.

Som förälder vill man barnens bästa och man har ett ansvar för att ens barn inte ska råka illa ut. Man bör generellt lära dem att undvika riskbeteende. Det gäller även att lära pojkar att inte våldta. Fyllesex ska man bara ha med partners man känner enligt mig.

Du verkar vara väldigt intresserad av ämnet våldtäkt, men det är inte där tyngdpunkten ligger när det gäller feminism. Kan inte kommentera exemplen du tar upp för jag är inte inläst och jag har ingen lust att göra det heller.

Feminist är inte detsamma som batikhäxa, rödstrumpa, suffragett osv utan troligare en helt vanlig människa utan extremiståsikter. Sannolikt är de flesta människor i Sverige feminister i vidare bemärkelse och även de som bockat för Nej i den här tråden.
En feminist är en hortönt som applåderar åt och glorifierar pojkfickor medans de säger till pojkar att "växa upp", klä sig "normalt" och ha håret kort
Citera
2021-11-14, 01:36
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr

Du blandar ihop mig med nån annan, det här har inget med mig att göra.
Citera
2021-11-14, 01:58
Medlem
Citat:
Du blandar ihop mig med nån annan, det här har inget med mig att göra.
Skitsnack, var i feminismen finns det utrymme för acceptans för den manliga motsvarigheten till pojkflcikor, eller för män som vill ha på sig annat en enkla, säckiga kläder?
Klart som fan du är en supertönt som uppmuntrar maskulint beteende bland flickor medans du läxar upp pojkar som beter sig icke-manligt, att du är en del av nationalist rörelsen skvallrar ju om det
Dessutom, varför i helvete skall vi acceptera kvinnor i piercingar, tatueringar och rakade eller halvrakade skallar när vi inte skall acceptera män i smink och utstickande kläder och varför är en man "sexist" om han ej accepterar det när kvinnorna själva lång ifrån accepterar män som har en stil utanför normen, speciellt en utav dina skinnskallevänner som gillar att slå ner "bögjävlar"?
Citera
2021-11-14, 02:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
Skitsnack, var i feminismen finns det utrymme för acceptans för den manliga motsvarigheten till pojkflcikor, eller för män som vill ha på sig annat en enkla, säckiga kläder?
Klart som fan du är en supertönt som uppmuntrar maskulint beteende bland flickor medans du läxar upp pojkar som beter sig icke-manligt, att du är en del av nationalist rörelsen skvallrar ju om det
Dessutom, varför i helvete skall vi acceptera kvinnor i piercingar, tatueringar och rakade eller halvrakade skallar när vi inte skall acceptera män i smink och utstickande kläder och varför är en man "sexist" om han ej accepterar det när kvinnorna själva lång ifrån accepterar män som har en stil utanför normen, speciellt en utav dina skinnskallevänner som gillar att slå ner "bögjävlar"?

Varför tror du att jag skulle vara en del av nationaliströrelsen? Mycket har jag kallats i mina dagar men det här var första gången. Resten är bara svammel men det fetade vill jag ha svar på.
Citera
2021-11-14, 02:16
Medlem
Citat:
Varför tror du att jag skulle vara en del av nationaliströrelsen? Mycket har jag kallats i mina dagar men det här var första gången. Resten är bara svammel men det fetade vill jag ha svar på.
För du svamlade om uråldriga traditioner av "jämstäldhet" i sverige (rent skitsnack att vi skulle ha det i övrigt)
Det är fortfarande inte svammel att du är ett hycklande as som kräver att pojkar skall ha håret kort och inte klä sig utstickande och uppfostras med att ha ett "manligt ansvar"
Berätta för mig nu, vad är just DIN ursäkt att vara likgiltig för de striktare klädkoderna för män?
Oavsett dålig ursäkt till svar så kan du inte komma ifrån att du inte vill ha jämlikhet, jämlikhet är jämlikhet, man kan inte plocka procent ur det eller ha "mer jämlikt" för ett kön, särrättigheter för kvinnor som din feminism leder till är ju inte jämlikhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in